Onderhoudsvragen nieuwe ski's

Mijn vriendin heeft haar eerste eigen skies, en we willen natuurlijk zo goed mogelijk ervoor zorgen. Betreft volledig nieuwe Fischer Progressor 800 2017/2018.

Nou hebben we toch een aantal vragen die vast al eens gesteld zijn maar die ik niet zo 1-2-3 kan vinden. Daarnaast is t al een tijdje niet meer voorbij gekomen meen ik.

-de fabriekswax is niet optimaal dus eerst naar het onderhoud? Ik vul zelf ja in haha.

-een kleine belronde naar winkels leert mij dat vele winkels het onderhoud uitbesteden aan waxcentrales. Dit is lopende band werk en wellicht minder goed dan bij een shop zelf? Ik wil liefde voor die ski!

-bij welke zaak omgeving Breda doet men het zelf en gebeurt t goed? (mag tot uur rijden)

-voor welke beurt moet ik kiezen, de kleine beurt of kleine beurt Super, waarbij men een vario-structuur aanbrengt (is dat voor betere hechting en glijvermogen?)?

-wat is het radiaal tunen van de staalkant? En is dat niet al gedaan vanuit de fabriek?

Als iemand nog andere tips heeft, graag.

Bedankt!

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik heb de titel even wat inhoud gegeven, A-B-C zegt namelijk niet zoveel ;-)

Click. Click. Peace

Ik ben geen enorme kenner, maar kan je vast een beetje helpen:

  • wat ik er van begrijp is dat de standaard wax prima is voor een paar dagen, maar meestal niet voor een week. Een paar keer waxen is volgens mij ook echt goed voor het behoud van je ski
  • ik denk dat het inderdaad lopende handwerk is, maar hoeveel slechter dat voor ons recreanten nou echt is (qua waxen), dat valt denk ik wel mee…slijpen gaat denk ik wel een stuk harder als dat machinaal gebeurt
  • die structuur ziet er leuk uit, maar volgens mij helpt goed borstelen net zo goed. Ook hier denk ik dat t niet zoveel uit maakt…ik zou zelf t structuurtje laten zitten
  • radiaal tunen als term ken ik niet direct maar dat gaat vast over de hoek die de staalkaart met de onderkant maakt. Je hebt 2 hoeken, de base angle en de edge angle. Als je googled vind je plaatsjes welke hoeken dat zijn. Sommige mensen willen graag andere hoeken dan de standaard van je ski, dat heet denk ik dus soms radiaal tunen. Hier hoef je bijna zeker niets mee :)

Als het machinaal gebeurt zou het me overigens niet verbazen als je hoek ook aangepast wordt aan die van de machine, maar dat weten andere vast beter.

Ik kom niet uit de regio maar volgens mij zijn overal wel liefhebbers te vinden die het voor een normaal bedrag met de hand doen…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vier dagen kun je er wel op skiën.
Voor geen geld geef ik mijn ski’s aan iemand die het op de hand doet.
(Oeps, nu valt iedereen over me heen).

Met de hand waxen, dat is toch niet zo spannend? Waar ben je bang voor?

Spiksplinternieuwe ski’s hoeven nog niet geslepen te worden, in het algemeen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik doelde idd op slijpen.

Ok, daarmee zou ik iets beter opletten, maar zo moeilijk is het op zich ook niet…al kunnen verkeerd geslepen ski’s wel wat meer ellende geven. Ervaring mee?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ok, daarmee zou ik iets beter opletten, maar zo moeilijk is het op zich ook niet…al kunnen verkeerd geslepen ski’s wel wat meer ellende geven. Ervaring mee?

Roy83 op 17 jan 2018 18:39

Ik wel, maar juist na een onderhoudsbeurt met de machine. Het was weer eens nodig om een nieuwe structuur in het belag te zetten. Blijkbaar is daarna de staalkant niet (goed) geslepen, waardoor ik op vakantie echt geen fatsoenlijke bocht naar rechts kon maken. Na uitproberen door mede-skiërs en een grondige inspectie en experimenteren met ski’s van voet wisselen etc. kwamen we tot de conclusie dat van boven gezien de rechte staalkant aan beide ski’s niet geslepen was. Op bestemming een nieuwe beurt laten geven en het was verholpen. Later de kosten voor de oorspronkelijke beurt die was misgegaan terug gekregen, maar toch. Een voorbeeld van het simpele feit dat het in een machine ook fout kan gaan.

Freestyle in Roosendaal is een goede en anders lekker op je wintersport bestemming laten doen.

Globaal, voor recreatieve skiërs, zijn nieuwe ski’s direct skibaar.

Na paar dagen zijn ze toe aan een waxbeurt.

Staalkanten zijn ook direct goed. Base angle doe je in principe niks mee. Zijkanten moeten bijgehouden worden.

Interval van 1 week is ruim voldoende, vaak kun je er langer mee doen. (Dit geldt voor waxen en slijpen)

Vanaf fabriek gaan vrijwel alle latten/boards door een simpel wax-straatje, met beetje geluk ‘infra-rood’ waxen. Ik zou alleen maar strijkijzer waxen, afschrapen en polijsten. Meer is zeker niet nodig. Na weekje sneeuw laten slijpen en waxen … en eventueel belag laten repareren bij beschadigingen. Gaat niks boven traditioneel strijkijzer-waxen.

Tukker(ik)

Tsja en als je ze echt netjes wil bijhouden: koop een (eenvoudig wax-setje en doe het om de paar dagen even zelf, kost niets, alleen wat tijd). Slijpen kun je dan bv (afhankelijk van het gebruik) jaarlijks laten doen of 1x per vakantie. Zelf slijpen is ook geen punt, maar je moet ergens beginnen :)

Edwin van Riel

Vanaf fabriek gaan vrijwel alle latten/boards door een simpel wax-straatje, met beetje geluk ‘infra-rood’ waxen. Ik zou alleen maar strijkijzer waxen, afschrapen en polijsten. Meer is zeker niet nodig. Na weekje sneeuw laten slijpen en waxen … en eventueel belag laten repareren bij beschadigingen. Gaat niks boven traditioneel strijkijzer-waxen.

Tukker op 17 jan 2018 18:56

Heb jij ook infrarood lampjes in de stoomgaten van je strijkijzer gemonteerd? Werkt als een dolle! ;)

Ja, heb ze ook achter op m’n fiets 8-)

Tukker(ik)

Je zou Dr Wax kunnen proberen in Roosendaal. Dit is zo’n zogenaamde waxcentrale maar je kan er ook als particulier terecht.
Levert echt top werk af. Je kan hier ook met speciale wensen terecht.
http://www.drwax.nl/

Übung macht den meister!!!

Vanaf fabriek gaan vrijwel alle latten/boards door een simpel wax-straatje, met beetje geluk ‘infra-rood’ waxen. Ik zou alleen maar strijkijzer waxen, afschrapen en polijsten. Meer is zeker niet nodig. Na weekje sneeuw laten slijpen en waxen … en eventueel belag laten repareren bij beschadigingen. Gaat niks boven traditioneel strijkijzer-waxen.

Tukker op 17 jan 2018 18:56

Heb jij ook infrarood lampjes in de stoomgaten van je strijkijzer gemonteerd? Werkt als een dolle! ;)

GiGi op 17 jan 2018 19:00

Als je de tijd er voor neemt werkt infrarood waxen beter dan met een strijkijzer. Helaas hebben ze deze tijd niet in de shops dus heeft het eigenlijk weinig meerwaarde.

Übung macht den meister!!!

Daar doet Duijvestein het ook volgens mij @RFKangoo …? Je base heeft niet eens een mooie shine als je m terugkrijgt.

*bericht bewerkt door Shane op 17 jan 2018 21:36

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hmm verschillende ervaringen hier dus.

Zit er altijd al een structuur in de ski af fabriek of laten jullie een structuur aanbrengen?

Tijd voor een uitpakparty?!

Na hoeveel skidagen / uren hoeven nieuwe ski’s geslepen en gewaxed te worden ?

Na hoeveel skidagen / uren hoeven nieuwe ski’s geslepen en gewaxed te worden ?

BaY op 17 jan 2018 21:48

Waxen verschilt per ski, meestal 2-7 dagen schat ik, maar merk je vanzelf.

Slijpen is erg afhankelijk van de condities, maar je kunt er altijd minimaal een week op skiën.

Na hoeveel skidagen / uren hoeven nieuwe ski’s geslepen en gewaxed te worden ?

BaY op 17 jan 2018 21:48

De basis waxlaag die er af fabriek op zit gaat meestal wel een aantal dagen mee, bij sommigen zelfs wel een skiweek (6 dagen). Zal ook liggen aan de hoeveel KM die je per dag skied en helemaal aan de sneeuwcondities liggen, heb je wat warmere omstandigheden met wat slushie sneeuw in de loop van de dag dan zal je eerder moeten waxen dan met koud & droog weer.
Slijpen idem, met veel ijzige pistes is eerder slijpen noodzakelijk.
Mijn advies: indien nodig na een paar dagen op locatie laten waxen of hier nog een goede waxbeurt laten geven maar weet dat je op de basislaag zeker een paar dagen vooruit kunt. Slijpen pas laten doen na je vakantie of als je merkt dat de kanten niet scherp genoeg meer zijn.

Je zou Dr Wax kunnen proberen in Roosendaal. Dit is zo’n zogenaamde waxcentrale maar je kan er ook als particulier terecht.
Levert echt top werk af. Je kan hier ook met speciale wensen terecht.
http://www.drwax.nl/

RFKANGOO op 17 jan 2018 21:27

Ik heb zelf ook zeer goede ervaringen met Dr Wax,Bever en Outdoor XL brengen daar ook alles voor onderhoud.

Daar doet Duijvestein het ook volgens mij @RFKangoo …? Je base heeft niet eens een mooie shine als je m terugkrijgt.

Shane op 17 jan 2018 21:36

Ik dacht dat Duijvenstein het zelf deed,volgens mij hebben ze een eigen afdeling in Snowworld in Zoetermeer.

Ik wil absoluut dit topic niet kapen, maar omdat het over onderhoud nieuwe ski’s gaat heb ik ook een klein vraagje. Ik slijp mijn oude ski’s altijd op 89 graden. Ik heb nu Volkl Racetigers RC. In de manufacturers edge angle specifications zag ik dat alle Volkl modellen base edge angle, side edge angle van 1,2 hebben. Klopt het dan dat ik op 88 graden moet slijpen om deze hoek gelijk te houden?

Daar doet Duijvestein het ook volgens mij @RFKangoo …? Je base heeft niet eens een mooie shine als je m terugkrijgt.

Shane op 17 jan 2018 21:36

Ik dacht dat Duijvenstein het zelf deed,volgens mij hebben ze een eigen afdeling in Snowworld in Zoetermeer.

Supercross op 18 jan 2018 11:24

Nee, ze doen het zeker niet zelf en de Dr Wax sticker die er bij het terugkrijgen aanhing doet vermoeden dat het daar gedaan is. Ik ga maar eens bij @Tukker langs binnenkort, verder vind ik het in NL eigenlijk allemaal bar slecht vergeleken met ter plekke in de Alpen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@HarmN als die gegevens kloppen, yep 2 graden edge = 88 graden.

Je kunt het overigens zelf ook ‘testen’, bijv. voor je edge/kanten hoek door op de staalkant een stukje met een viltstift te markeren en met bijv. een diamand vijltje op 88 graden heel licht langs te gaan. Als je voelt en ziet (aan de markering) dat de hoek klopt zul je zien dat de markering egaal wordt weggewist. Is de hoek van je staalkant echter scherper dan zal je zien dat alleen aan de scherpe rand van de staalkant de markering wordt weggewist, is de hoek van je staalkant stomper dan wordt vooral de markering bij de sidewall / topsheet weggewist, bovendien voelt het vijlen dan ook minder goed als de hoek van je slijper afwijkt van de hoek van de staalkant. Veel succes! Overigens kun je ook vrij prijzige base/edge meters kopen voor je ski’s…

Overigens mijn eigen ski’s heb ik op 87 graden geslepen en de base angle op de fabriekshoek gelaten.

*bericht bewerkt door Chonn op 18 jan 2018 14:15

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@chonn
Bedankt voor je tips!

null

Tukker(ik)

@Tukker duidelijk plaatje/instructievideo!

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ja, plaatje zegt vaak meer dan al die vaktermen ;-)

Tukker(ik)

Kun je dat ergens vinden op hoeveel graden je skies geslepen zijn af fabriek?
Uit bovenstaande maak ik op dat 88 graden mainstream is voor gevorderden? Moet je zoiets aangeven bij een slijpbeurt? Vragen vragen :D

Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie