Ski voor old school ervaren skiër

Dilemma :-)

Ik ben 45, ski al vanaf jongs af aan. Maar raad iedereen aan om met name in jonge jaren langer les te nemen dan de leeftijd tot 12.
Wat ik merk is dat ik de afgelopen 20 jaar niet beter ben gaan skiën, maar op redelijk vlakke pistes rood/zwart nog best behoorlijk naar beneden parallel ski. Mijn laatste ski’s zijn na jaartje of 13 afgekeurd en ik ben op zoek naar iets nieuws. Goede allround ski die me in staat stelt om (alleen op de piste) lekker te skiën en als het wat lastiger wordt steiler, ijs, hobbels een beetje vergevingsgezind is. Ben dus (nog) geen carve ski’s gewend en ook skitechniek nooit eigen gemaakt.

Zit een beetje te kijken naar een ski die ik in de opruiming na de krokusvakantie voor een mooie prijs kan kopen.
In welke richting kan ik het beste gaan kijken.

Oh ja, bijkomend ‘probleem’ is dat ik te klein ben voor mijn gewicht (1,80 met gewicht van bijna 100 kilo)

Waar doe ik verstandig aan. Alvast zeer bedankt voor jullie input.

Rogier

Je doet er verstandig aan wat lessen te nemen ;) (flauw - sorry - maar wel waar denk ik).

Maar een upgrade in materiaal kan ook geen kwaad. Fischer Progressor F18 of F19 is denk ik wat aansluit bij je wensen. Vergevingsgezind, allround, stabiel, niet moeilijk te skiën, kan je technisch wel op groeien. En nog voordelig te krijgen ook (in vergelijking met de meeste andere ski’s).

Verschillen:
F18 heeft carbon als versteviging, is iets lichter, levendiger - ik zou hem in 174 adviseren.
F19 heeft metaal erin, iets gedempter, loopt wat rustiger in lange bochten - ik zou hem in 177 adviseren.

Zeer bedankt voor de super snelle reactie. Echt leuk hoe enthousiast ik de reacties zie.
Ik ben met lesjes op zo’n rollenbaan begonnen voor algehele conditie. Oeps, dat viel tegen moet ik zeggen :-)

Ik zal eens kijken wat ze nu idd doen op internet. Jullie indruk dat er na de drukte van de krokusvakanties er standaard interessante deals komen?

Vanaf half maart gaan de aanbiedingen doorgaans wel komen. Op sommige (vooral Duitse) sites al eerder. En er zijn natuurlijk (ook van deze ski’s) modellen van voorgaande jaren beschikbaar: allemaal technisch identiek, alleen een ander kleurtje.

Zou een salomon x max (10 of 12) nog een optie zijn volgens jullie?

Ja hoor, voldoet op zich aan de eisen. Het is wel een ski (in mijn ervaring) die beter carvet dan slipt, dus of die bij jouw huidige stijl past… ?

Kreeg via via heel leuk aanbod van bijna nieuwe set Atomic D2 VF 73.

Reviews zijn wel aardig hiervan. Iemand ervaring met dit model?

En de Fischer Progressor F18 = de Progressor 800, dat weet je nu toch wel Gijs? 😜 Sport Robl heeft m nog voor een zacht prijsje…

Uitrusten doe je maar in de lift.

Kreeg via via heel leuk aanbod van bijna nieuwe set Atomic D2 VF 73.

Reviews zijn wel aardig hiervan. Iemand ervaring met dit model?

RogierLeiden op 19 jan 2018 00:12

Die ski is uit 2012. Dat is op zich niet zo erg, maar dat verklaart wel het ‘leuke aanbod’ denk ik. Die ski heeft een zogenaamde Densolight kern (composiet), waarvan niet heel duidelijk is hoe die zich over lange tijd houden. Het zou zomaar kunnen dat er niet veel spanning meer in die ski zit. De leeftijd doet dat ook voor een groot deel, ondanks dat de ski weinig is gebruikt. Het zou zo maar prima kunnen werken, maar het kan net zo goed NIET lekker meer skiën. Veel onzekerheden dus.

Als je ski’s wilt hebben voor oldskoolskien moet je een ski kopen met zo min mogelijk taillering. Geen F18.

Als je ski’s wilt hebben voor oldskoolskien moet je een ski kopen met zo min mogelijk taillering. Geen F18.

DrPhil op 19 jan 2018 10:52

Mee eens. Ik zou voor een niet al te getailleerde piste of smalle all-mountain gaan. Werkt beter bij traditionele parralel techniek…

Click. Click. Peace

Eens met DrPhil.
Ik zou gaan kijken naar een consumenten GS ski in lichaamslengte.

Goede allround ski die me in staat stelt om (alleen op de piste) lekker te skiën en als het wat lastiger wordt steiler, ijs, hobbels een beetje vergevingsgezind is.
Rogier

RogierLeiden op 17 jan 2018 23:51

Dit is wat mij heeft tegen gehouden een consumenten GS-ski te adviseren of een smalle allmountain ski: die vergevingsgezindheid in lastigere condities. Met de grotere radius ben ik het zeer eens, maar de ski’s die dit hebben zijn niet de meest vergevingsgezinde. Je hebt best wat technische basis nodig om die ski’s ontspannen en gecontroleerd te skiën in slush, wat hopen, etc. En hoewel een allmountain ski met grote radius als de Völkl Kanjo echt niet bruut is om te skiën, maar is met 84 mm wel aanzienlijk minder ‘snappy’ of snel in de kantenwissel dan de gemiddelde pisteski, wat het wedelen ook niet ten goede komt denk ik. Dit geldt voor alle smalle allmountainski’s die ik ken, overigens.

De enige ski die ik nog kan bedenken is de K2 Speed Charger in 175 (18 m radius) of 182 (19 m radius). En hij klinkt een stuk heftiger dan hij is…

De Fischers die ik voorstelde hebben dan wel Dual Radius, maar ze slippen echt moeiteloos - mijn ervaring - en ze dwingen je helemaal niet tot carven als je dat niet wil. Dat klopt ook wel, want het grootste deel van de ski heeft gewoon een radius van 18 meter (F19, 177). Dat is denk ik sowieso de betere optie van ge twee, gezien het postuur van de skiër die erop staat.

*bericht bewerkt door GiGi op 21 jan 2018 10:35

Roger: koop geen ski’s meer, maar huur ze. Zo kun je zelf uitproberen waar jij je het beste bij voelt. Ik heb de fout gemaakt om nieuwe ski’s te kopen en ben dit jaar hard gevallen, omdat de zeer brede punten over elkaar gingen. Ik ga mijn ski’s verkopen en ga - als ik nog ga skiën - voortaan huren.

Karin Es

Roger: koop geen ski’s meer, maar huur ze. Zo kun je zelf uitproberen waar jij je het beste bij voelt. Ik heb de fout gemaakt om nieuwe ski’s te kopen en ben dit jaar hard gevallen, omdat de zeer brede punten over elkaar gingen. Ik ga mijn ski’s verkopen en ga - als ik nog ga skiën - voortaan huren.

KarinEs op 15 mrt 2018 11:33

Dat is een optie. Zolang je nog niet weet welke je wil is dit natuurlijk ook een prima manier om daar achter te komen. Maar als je eenmaal de ski voor jou hebt gevonden, zou ik hem kopen. Dat is op de lange termijn (ongeveer > 5 skiweken) doorgaans voordeliger. Betekent wel dat je ook onderhoud moet (laten) plegen en het spul mee moet nemen steeds. Maar die discussie loopt al in een ander topic.

(dubbel, sorry)

*bericht bewerkt door Anki op 15 mrt 2018 13:41

Dilemma :-)

Oh ja, bijkomend ‘probleem’ is dat ik te klein ben voor mijn gewicht (1,80 met gewicht van bijna 100 kilo)

Rogier

RogierLeiden op 17 jan 2018 23:51

Volkomen off topic, maar wat een prachtige formulering :):)

Ik ben het met GiGi eens.
1 Zo veel mogelijk les nemen.Steek je enorm veel van op.
2 Eerst ski’s testen in de sneeuw ongeacht wat de beoordelingen zijn.
Om teleurstellingen te voorkomen.De ski die voor een ander goed is hoeft voor jou niet de beste keus te zijn.
3 Rollerbaan leuk voor de conditie.
Je weet dat je op de rollerbaan anders skied dan in de sneeuw ( spaar je de moeite) ga in plaats daarvan 3 dagen skiën in de sneeuw heb je meer aan met als extraatje zon en lekker eten.
@IkBakErNiksVan kan dat altijd zo mooi uitleggen.

PS waarom moeten het altijd goedkope deals zijn.Koop gewoon wat goeds daar heb je jaren wat aan.
Je bent toch geen arme student meer.

Ken je deze nog.

null

O ja nog even dit @RogierLeiden
Je moet natuurlijk wel een beetje mee doen met de nieuwe technieken/ski’s.
We rijden ook niet meer in auto’s uit de jaren 70.
En wassen onze kleding ook niet meer met de hand.

Veel goede adviezen hierboven.

Zou de beste aanpak niet zijn: EERST huren en LES, dan nog eens iets anders huren, en dan nog eens(volgend jaar) terug komen met deze vraag.

Het is anders nogal kip en ei:

je kan een “nieuwe” stijl ski niet waarderen omdat je techniek nog niet is aangepast, maar als je de ski koopt die je NU het fijnst (m.a.w. Het meest zoals je gewend bent) skiet, dan is die na een paar lessen misschien helemaal niet zo fijn meer.

Dus, vandaar eerst huren, en les, dan nog wat andere types skis huren om uit te proberen.

Wie weet, misschien pak je het carven wel super snel op en wil je ineens een slalom ski?

Of juist niet, en merk je dat het “snappy” kantenwisselen je geen bal kan schelen en ski je voortaan heerlijk relaxed op een 90mm full rocker all-Mountain ski…

“Don’t confuse familiarity with performance”

Weet niet meer wie het zei, maar het is hier bijzonder op zijn plaats.

*bericht bewerkt door Slim op 15 mrt 2018 14:59

Probeer eens een rossi hero lt. Kun je prima old-school mee uit dr voeten en tegelijk met wat lesjes de techniek een beetje updaten. Niet de allersnelste kantenwissel, maar wat n ski :)

*bericht bewerkt door evr66 op 15 mrt 2018 14:59

Edwin van Riel

Kreeg via via heel leuk aanbod van bijna nieuwe set Atomic D2 VF 73.

Reviews zijn wel aardig hiervan. Iemand ervaring met dit model?

RogierLeiden op 19 jan 2018 00:12

Ik heb zelf zulke skies 167cm,in 2013 aan geschaft als overjarig model ik ski er tot op de dag van vandaag met veel plezier op. Ik ski per seizoen +/- 25 dagen .Ik vind het een behoorlijk veelzijdige piste ski,

Plaats een reactie