Snowboarder maait skiester omver, fijne reactie ook van de boarder

Hij had de keuze of buitenkantje (waar de boarder lijkt te denken dat de skiester nog verder naartoe gaat) of rechts wat hij dus deed. Helaas voor hem de verkeerde kant gekozen. Meestal zal dit goed gaan (meer geluk dan wijsheid). Dit is dus juist de reden waarom ik nooit met een groot snelheidsverschil redelijk vlak langs iemand ga. Ik wil altijd kunnen uitwijken, danwel afremmen. Hopelijk heeft hij z’n lesje geleerd en zorgt hij ervoor dat hij z’n snelheid aan de situatie aanpast.

Tiny-M op 18 jan 2018 15:52

Er was ook nog een 3e keuze: REMMEN!
Er ligt een duidelijk zichtbare richel in de piste, waarvan niet zichtbaar is of daar mensen achter zitten of zo.
Als je daar zonder af te remmen over heen kachelt heb je niets van anticiperen begrepen.

Zoals hierboven gesteld wordt: Fouten maken we allemaal, maar als een kip zonder kop (maar wel met camera) op zo’n richel afdenderen, iemand omver ski’t en dan nog zo’n grote mond hebben ook, heeft niets met fouten maken te maken.
Dat is gedrag … en gedrag is aangeleerd.

Rob

Het zou een oostblokker kunnen zijn.

Ik heb overigens ook nog nooit iemand ondersteboven geskied. Ik ga graag heel rap, maar ik trap liever op de rem dan dat ik in een situatie kom waar bij iets onverwachts ik niet meer kan reageren.

Uiteindelijk is het zo dat je door op hoge snelheid naar beneden te gaan je een verantwoordelijkheid op je neemt. En die neem je maar beter serieus.

DSvier op 18 jan 2018 17:09

Is je oostblokkerfrustratie nog niet voorbij? Kan je je eigen cayenne s’ochtends niet vinden ofzo? ;)
Verder met je eens, soms kan het ook gewoon niet.

Hij had de keuze of buitenkantje (waar de boarder lijkt te denken dat de skiester nog verder naartoe gaat) of rechts wat hij dus deed. Helaas voor hem de verkeerde kant gekozen. Meestal zal dit goed gaan (meer geluk dan wijsheid). Dit is dus juist de reden waarom ik nooit met een groot snelheidsverschil redelijk vlak langs iemand ga. Ik wil altijd kunnen uitwijken, danwel afremmen. Hopelijk heeft hij z’n lesje geleerd en zorgt hij ervoor dat hij z’n snelheid aan de situatie aanpast.

Tiny-M op 18 jan 2018 15:52

Er was ook nog een 3e keuze: REMMEN!
Er ligt een duidelijk zichtbare richel in de piste, waarvan niet zichtbaar is of daar mensen achter zitten of zo.
Als je daar zonder af te remmen over heen kachelt heb je niets van anticiperen begrepen.

Zoals hierboven gesteld wordt: Fouten maken we allemaal, maar als een kip zonder kop (maar wel met camera) op zo’n richel afdenderen, iemand omver ski’t en dan nog zo’n grote mond hebben ook, heeft niets met fouten maken te maken.
Dat is gedrag … en gedrag is aangeleerd.

RCGrootveld op 18 jan 2018 17:16

@RCGrootveld: misschien even verder lezen: dat is dus exact wat ik zeg. Ik hoop dat hij geleerd heeft gas terug te nemen als de ruimte er niet is.

He, zo hard skiën moest toch gewoon kunnen maar boarden niet? In die topics aangeven dat het misschien niet zo’n goed idee is, is not done. Dus; verkeerd ingeschat, gelukkig goed afgelopen, hopelijk lesje geleerd. Skiert volgende keer beetje meer rechts houden, links ruimte houden om je in te laten halen.
En skistok in je nek of brancard nodig?! Niveautje 👏

Userd op 18 jan 2018 17:05

Voelt toch als een ad hominem 😏.

I can stick uphill ice, on my saucer...

He, zo hard skiën moest toch gewoon kunnen maar boarden niet? In die topics aangeven dat het misschien niet zo’n goed idee is, is not done. Dus; verkeerd ingeschat, gelukkig goed afgelopen, hopelijk lesje geleerd. Skiert volgende keer beetje meer rechts houden, links ruimte houden om je in te laten halen.
En skistok in je nek of brancard nodig?! Niveautje 👏

Userd op 18 jan 2018 17:05

Voor wat betreft je laatste regel ben ik het helemaal met je eens. Maar ik blijf erbij dat er prima hard geskied kan worden, zolang je maar rekening houdt met het overige pisteverkeer. Als er niemand of quasi-niemand op een overzichtelijke, brede piste skiet, kun je d.m.v. anticipatie en voldoende ruimte te houden prima van een piste af knallen. Dit dien je uiteraard niet te doen op een piste die onoverzichtelijk is en waar veel mensen van verschillende niveaus tegelijk op te vinden zijn.

Mr. Slow

ten derde blijkt ook in het echte leven het gedrag van hufters nou niet bepaald te veranderen door een goed gesprek…

Met hufters is meestal sowieso geen gesprek te voeren. Iets met oorzaak - gevolg.
Als je de intelligentie mist om de goed gesprek aan te gaan, wordt dat meestal gecompenseerd door een grote bek of meppen.
De ‘wie niet slim is, moet sterk zijn’ gedachte zeg maar.

Rob

Ik moet toch zeggen dat ik die snelheid voor die piste in het originele filmpje toch wel aan de zeer hoge kant vind. Zeker kijkend naar het overige verkeer op de piste.

Taalbarriere speelt misschien ook nog mee, maar je kan na z’n klap niet zomaar door boarden.
Hij had op z’n minst gegevens kunnen achter laten.

Eerste keer wintersport met mijn vriendin ook zoiets meegemaakt, jonge skiër klapt achter op zijn vriendin (boardster) en breekt uiteindelijk zijn eigen sleutelbeen. Piste dienst erbij, op de sneeuwscooter naar beneden naar het ziekenhuis. Nog gegevens met de moeder (Duits gezin) uitgewisseld en beterschapskaartje opgestuurd en netjes een bedank mail gekregen

Het was de eerste piste van de eerste dag van de jongen zijn vakantie, konden meteen naar huis…

Pray for Snow!

Actie-reactie … begrijp de vrouw helemaal. Zelf heb ik ooit ook een stomme actie uitgevoerd … staat zelfs op film … ben ik er trots op? NEE
Tjek op 2:42

Tukker op 18 jan 2018 16:46

Mag ik zeggen dat ik de acties op 0:31, 1:09 en 2:38 nou ook niet bepaald toonbeelden van piste veiligheid vind? Die hele run beschouw ik als een ‘accident waiting to happen’. Was de focus zo zeer op het schieten van fraaie beelden dat de aandacht voor mede piste gebruikers afwezig was of is dit voor jou los van de botsing verder een normale afdaling? Niet oordelend bedoeld verder, maar puur uit nieuwsgierigheid.

Actie-reactie … begrijp de vrouw helemaal. Zelf heb ik ooit ook een stomme actie uitgevoerd … staat zelfs op film … ben ik er trots op? NEE

Tjek op 2:42

Tukker op 18 jan 2018 16:46

Mag ik zeggen dat ik de acties op 0:31, 1:09 en 2:38 nou ook niet bepaald toonbeelden van piste veiligheid vind? Die hele run beschouw ik als een ‘accident waiting to happen’. Was de focus zo zeer op het schieten van fraaie beelden dat de aandacht voor mede piste gebruikers afwezig was of is dit voor jou los van de botsing verder een normale afdaling? Niet oordelend bedoeld verder, maar puur uit nieuwsgierigheid.

Patrick1980 op 18 jan 2018 19:37

Zit wat in. Ik besef echt wel dat ik me op glad ijs begeef door dit filmpje in deze topic te posten. Wil niet hypocriet zijn, echter aangeven dat het allemaal snel kan gebeuren wanneer je onbedacht rijdt of net iets te veel risico neemt.

Mijn verweer hieronder:

0:31 Was een meisje die erg in haar eigen wereld zat, geen gevaar voor zover ik kan beoordelen.
1:09 Kwam maatje (buin/groen jack) van boven … ging net goed.
2:38 In mijn optiek gecontroleerde carve en meer dan voldoende afstand van stilstaande groepje.

Tukker(ik)

Wat die knul deed was niet fraai, maar die Duitse “dame”…Ongelukken gebeuren nu eenmaal op de piste, en om dan zonder dat je weet hoe wat en welk direct zo te reageren zegt mijns inziens ook iets over het niveau van haar functioneren.

En ben het met Roel eens, probeer te praten want agressie brengt je nergens en is ook niet stoer. Je verliest sws of je het handgemeen nu wint of verliest, ellende heb je met beiden.

@Tukker, bedankt voor posten filmpje en openhartige toelichting. Vind het altijd leerzaam en interessant om wat inzicht te krijgen in de mindset van mede pistegenoten. Zelf hanteer ik denk ik iets bredere veiligheidsmarges. Maar dat is zeker geen kwestie van goed of fout wat mij betreft; ieder maakt daarin zijn eigen inschatting. Nogmaals dank.

Kan me vinden in reactie van de dame. Je zit het niet aankomen en lijkt me dat je je helemaal de pleuris schrikt. Zoals reeds eerder vermeld gevalletje adrenaline. Kunst is ff uit laten razen. Shit over je heen laten komen en kalmeren. Jij zit immers fout. Dan lekker uitpraten voor zover mogelijk. Houd je zelf denk ik ook het prettigst gevoel aan over. Zo niet dan ben je idd een grote aso, egoïst, hufter etc.

Was de focus zo zeer op het schieten van fraaie beelden dat de aandacht voor mede piste gebruikers afwezig was

Waarom zou je anders een camera op je hoofd of waar dan ook monteren dan om anderen te imponeren.
Ik heb ooit eens voor de lol zo’n (geleend) ding aan m’n helm geplakt; beelden waren niet om aan te zien; je kreeg na 10 sec al duizelingen. Zo’n ding is niet geschikt voor mij … daarvoor kijk ik teveel om me heen :-)

Rob

Ongelukken gebeuren nu eenmaal op de piste

Dit is geen ongeluk in de normale betekenis van het woord: iets wat je redelijker wijs niet had kunnen voorzien
Dit is de consequentie van ondoordacht, niet anticiperend gedrag. En gedrag is aangeleerd.
Alleen al het feit dat hij zonder ook maar een beetje af te remmen op een onoverzichtelijke richel afdondert zegt wat dat betreft al genoeg:
Als een … naar beneden om te filmen, kunnen we lekker scoren in de bar of op JoeTroep

Rob

Ik kan de reactie van deze vrouw toch ook begrijpen. Een fout maken kan natuurlijk altijd, maar hoe zij hier los omver wordt geskied, aan die snelheid, zou je voor minder hard verschieten en in een colère schieten. Ook al ziet ze hem niet komen, wanneer je skiet weet je toch wel of het druk is, wie zo ongeveer achter je komt enz… En dat hij dan nog gewoon doorgaat zonder er zich verder over te bekommeren… ik kan @Shane begrijpen, mocht het mijn vrouw of kind zijn, ik ga er ook los achter.

Heb ooit eens in Serfaus een foutje gemaakt onderaan de dallift, ik schat de sneeuw tussen de smalle metalen rails die naar het poortje leiden wat verkeerd in en rem daardoor iets te laat af, waardoor ik tot tegen een dame voor me ski, niet hard, maar ik botste wel op haar met één ski van mij tussen haar benen en mijn armen rond haar in een innige omhelzing :-). Ik excuseer me onmiddellijk, maar toch is die daar op mij beginnen roepen en schelden, het was echt niet mooi om te horen. Toen ben ik zelf ook wel kwaad geworden, want dat was er nu eens wel helemaal over.

Dus het is zeker niet altijd nodig om uit je sloffen te schieten, maar in dit filmpje begrijp ik het volkomen.

https://skiinformatie.nl/snowboarder-maait-skier-hard-onderu…

Als deze boarder hier op het forum voorkomt…, wat een idioot ben jij man

HN65 op 18 jan 2018 14:52

Slechte techniek, ijzige piste… manmanman…
Al kan ik mij wel een klein beetje vinden in dat die het op een gegeven moment wel zat is. Ben zelf vorige week nog omver geskiëd op een superbrede piste waar ik heel duidelijk een constant ritme had. Alleen op de piste bijna en toch werd ik omver geramd door een skiër (ben zelf boarder). En dat bij een beste snelheid (55km/u volgens de GPS). Ik ben niet boos geworden maar heb aangegeven dat ik OK was. Daarna genoeg excuses gekregen van de beste man. Hij had het verkeerd ingeschat en dacht dat het wel pastte. Maar niet dus.

Maar ik wordt dan niet meteen zo lijp als de vrouw op de beelden. Het kan gebeuren dat je valt om wat voor reden dan ook. Accidents happen. Zolang het maar per ongeluk is en niet, zoals deze knakker, gewoon zonder techniek een veel te ijzige piste aframmen.

Dit filmpje is ook de reden dat ik een helm + rugprotector draag. Niet vanwege mezelf, maar puur vanwege anderen.

PS: ik verdedig deze idioot trouwens niet hiermee. Hij zit goed fout en het is jammer dat dit soort mensen niet de skipas wordt afgepakt in dit soort gevallen. (een ongeluk kan, maar adhv de beelden kan je zijn skipas prima afpakken IMHO).

Waah op 18 jan 2018 15:06

Tot het je zelf overkomt, wordt dan maar is niet ‘lijp’. Zelf ook een keer op deze manier onderuit gehaald door een snowboarder, vervolgens mijn duim gebroken. Verder haalt deze video de bloed onder me nagels vandaan. In voetbal zou dit een dood trap zijn.

*bericht bewerkt door koenlam1 op 19 jan 2018 00:00

Hoe Hoger Hoe Beter

Mijn verweer hieronder:

0:31 Was een meisje die erg in haar eigen wereld zat, geen gevaar voor zover ik kan beoordelen.

Tukker op 18 jan 2018 19:49

Begrijp ik het goed dat je haar onoplettendheid verwijt? Je snijdt haar af en ze moet voor je remmen. Haar treft geen enkele blaam.
Je hebt haar gewoon niet gezien. Net daar voor kijk je naar links en gaat vervolgens zonder over je schouder te kijken naar rechts.
Geeft verder niet. Kan iedereen gebeuren. Ik ben ook niet heilig, maar bij een backside bocht kijk ik eerst over mijn schouder.

Annoying skiers since 2003

Ik ben nog nooit tegen iemand aangeskied @John. En met zo’n snelheidsverschil kom ik zelfs niet eens in de buurt

Shane op 18 jan 2018 16:35

. Gezond verstand, daar begint alles mee, op de piste, in het verkeer, in uw relatie😇 en zoals @Shane zegt: met zo’n snelheidsverschil kom je niet in de buurt van andere skieërs of je nu goed of minder goed kunt skieen/boarden. 🚠⛷

Geen ski zonder après ski...

Ik krijg dus echt de kriebels van alle reacties hier dat die Duitse mevrouw hier ook schuld aan heeft.

Ik wilde niet reageren omdat dit filmpje me behoorlijk aangrijpt. Het is mij ook gebeurd namelijk, echter ik hield er een gebroken rug aan over. Degene die mij van achter geschept heeft is doorgegaan en heeft mij laten liggen. Mijn man skiede ruim voor me en heeft het ongeluk niet zien gebeuren. Uiteindelijk, toen ik bijgekomen was, stond een ouder Duits stel bij me en die hebben de hulpdiensten ingeschakeld.
Na een half jaar plat liggen en een jaar revalideren ben ik rustig aan weer begonnen met skiën. Heel veel privéles en lessen op de rolbaan hebben me geholpen het weer aan te durven. Tot op de dag van vandaag schrik ik van kamikaze skiërs en snowboarders. En er zijn gedurende de vakantie nog tientallen momenten dat ik schrik. Daar kom ik nooit meer vanaf.
Om maar te zwijgen over mijn fysieke klachten, Waar ik de rest van mijn leven last van heb.

*bericht bewerkt door Jst81 op 19 jan 2018 08:00

Mijn verweer hieronder:

0:31 Was een meisje die erg in haar eigen wereld zat, geen gevaar voor zover ik kan beoordelen.

Tukker op 18 jan 2018 19:49

Begrijp ik het goed dat je haar onoplettendheid verwijt? Je snijdt haar af en ze moet voor je remmen. Haar treft geen enkele blaam.
Je hebt haar gewoon niet gezien. Net daar voor kijk je naar links en gaat vervolgens zonder over je schouder te kijken naar rechts.
Geeft verder niet. Kan iedereen gebeuren. Ik ben ook niet heilig, maar bij een backside bocht kijk ik eerst over mijn schouder.

sterko op 19 jan 2018 01:09

Dat begrijp je niet goed, ik verwijt haar niks.

Tukker(ik)

En er zijn gedurende de vakantie nog tientallen momenten dat ik schrik. Daar kom ik nooit meer vanaf.
Om maar te zwijgen over mijn fysieke klachten, Waar ik de rest van mijn leven last van heb.

Vreselijk, maar gelukkig kun je het nog!
Plaatst het misschien wel een beetje in perspectief voor mensen die de reactie van de vrouw richting deze crimineel overdreven vinden, of anderen van weinig niveau betichten als je aangeeft dat je jezelf niet zou kunnen beheersen tegen zo’n figuur. Ook gaat iedereen er maar blind vanuit dat die vrouw er niets aan overhoudt, maar onder invloed van adrenaline voel je de pijn nog niet, dus dat is al zeker niet gezegd.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Onbegrijpelijk hoe hij het voor elkaar krijgt om die vrouw überhaupt te raken. Je zou bijna denken dat hij het erop gemunt heeft. Hij heeft werkelijk alle tijd en ruimte om A. af te remmen, B. uit te wijken, C. te stoppen, D. zeg het maar… Ik begrijp dan ook volkomen dat het slachtoffer hier verbaal zo los gaat en ik begrijp ook volkomen waarom bijvoorbeeld @Shane de dader in zijn reactie hierboven “crimineel” noemt. Dit is op het misdadige af als je het mij vraagt.

Reken maar dat het slachtoffer die avond een paar borreltjes nodig heeft gehad om het voorval te vergeten en reken maar dat mevrouw de volgende dag(en) spierpijn heeft gehad van de impact.
@Jst81 - goed dat je wel weer op de ski’s bent gestapt. Ik hoop dat je het voorval wat kunt verdringen en kunt blijven genieten van deze prachtige hobby…

En er zijn gedurende de vakantie nog tientallen momenten dat ik schrik. Daar kom ik nooit meer vanaf.

Om maar te zwijgen over mijn fysieke klachten, Waar ik de rest van mijn leven last van heb.

Vreselijk, maar gelukkig kun je het nog!
Plaatst het misschien wel een beetje in perspectief voor mensen die de reactie van de vrouw richting deze crimineel overdreven vinden, of anderen van weinig niveau betichten als je aangeeft dat je jezelf niet zou kunnen beheersen tegen zo’n figuur. Ook gaat iedereen er maar blind vanuit dat die vrouw er niets aan overhoudt, maar onder invloed van adrenaline voel je de pijn nog niet, dus dat is al zeker niet gezegd.

Shane op 19 jan 2018 09:10

Volgens mij is iedereen het hier wel over eens. Het verschil is, dat zelf erg boos worden heel begrijpelijk is, maar zeker niet de productiefste manier om zoiets op te lossen.

Click. Click. Peace

Natuurlijk is het niet de meest productieve manier om het op te lossen Rogier, maar wel een heel menselijke reactie als er net een aanslag op je gepleegd wordt. Ik heb het gelukkig nog nooit mee mogen maken (*klopt af) maar ik kan mij ook voorstellen dat ik (jij niet?) uit mijn plaat ga als ik zo wordt aangerand… :p

@Harm Zeker, dat begrip is er helemaal. Maar ik zou dat van mezelf niet goed praten, en zeker niet bij voorbaad. Ik zou trouwens het voor mezelf niet zo erg vinden. Ik zou waarschijnlijk wel heel boos worden als iemand Lisa zo omver kegelt… Alhoewel ik echt zou willen proberen rustig te blijven…

*bericht bewerkt door Rogier op 19 jan 2018 10:04

Click. Click. Peace

@Jst81 - goed dat je wel weer op de ski’s bent gestapt. Ik hoop dat je het voorval wat kunt verdringen en kunt blijven genieten van deze prachtige hobby…

Harm op 19 jan 2018 09:17

Ja wie van het paard valt hè… Maar genieten doe ik ieder moment.😉 daar is het een veel te mooie hobby/sport voor.

Ik heb in zo’n zelfde situatie gezeten.
Dit was op de 39 in Königsleiten (de “Autobahn” genoemd). Prachtige egale brede piste met praktisch eenzelfde gradatie.

Je bouwt er gemakkelijk een hoge snelheid op (die ik makkelijk kan controleren).
Op een gegeven moment ga ik zo’n 65-70 op mijn board en word ik ingehaald door een skiër met een 10 km/h verschil. Hij gaat direct voor mij skiën (piste is redelijk breed…). Vrijwel direct gaat hij vol in zijn ankers.
Er was geen tijd om langs hem te gaan (was te risicovol). Ik dus ook vol in de ankers op mijn backside (geen tijd om op front-side te draaien. Lees: Rem je sneller).
Je raadt het al, vol op die skiër (bewust mijn board op het laatste moment uitgestoken en gemikt op zijn schoenen).

Het was een echt harde klap (voor de skiër).

Meneer was daarna door het dolle. Niet tot rede vatbaar. Terwijl het, naar mijn mening, zijn fout was. Waarschijnlijk zijn adrenaline die opspeelt. Aan zo’n paarde*** ga ik geen aandacht besteden. Hij stond, bewoog en schreeuwde, dus doei!

Bovenstaand filmpje is duidelijk. Domme actie snowboarder en een schreeuwlelijk.

Maar als iemand uit mijn voorbeeld alleen de klap gezien had, dan had het geleken alsof ik de schuldige was. Stel je voor dat er dan een lichtje komt die met een skistok in mijn nek geslagen had! It wouldn’t have been a pretty sight!

Goed verhaal, ik eet even een banaan.

Nageln in Holz ist der Hammer!

Misschien zouden aan de FIS-regels ook wat regels van fatsoen moeten worden toegevoegd? Of trap ik dan een open deur in?

Misschien zouden aan de FIS-regels ook wat regels van fatsoen moeten worden toegevoegd? Of trap ik dan een open deur in?

ErikM op 19 jan 2018 10:46

Gelet op zijn taalgebruik schat ik in dat die fis regels het verschil niet gaan maken. Er ontbreken simpelweg een paar hersencellen om die regels op te slaan.

Meneer was daarna door het dolle. Niet tot rede vatbaar. Terwijl het, naar mijn mening, zijn fout was. Waarschijnlijk zijn adrenaline die opspeelt. Aan zo’n paarde*** ga ik geen aandacht besteden. Hij stond, bewoog en schreeuwde, dus doei!

klotSA op 19 jan 2018 10:40

Dat is het hem, als iemand tegen mij tekeer gaat heb ik weinig behoefte om even rustig af te wachten. Het kan aan mij liggen maar dan raak ik ook behoorlijk opgefokt, en dan kom je ook nergens. Ongeluk kan gebeuren, en wiens schuld het ook is, je moet het op proberen te lossen en dat bereik je niet met schreeuwen of dreigementen.

Plaats een reactie