hoeveel skiles heb jij gehad?

Ik ski sinds ik 12 jaar oud ben en tot mijn 18e bestond mijn skivakantie altijd uit 5 of 6 dagen skiles. De basis is er dus goed ingesleten. Ook leer je veel over de pisteregels, zoals dat je niet in een bocht moet stoppen en dat je overzicht moet bewaren op een piste. Nog steeds heb ik haast elke vakantie een paar uurtjes privéles, omdat ik vind dat ik nog wel wat kan verbeteren.
Ik lees hier vooral dat mensen over zichzelf zeggen dat ze goed kunnen skiën met als redenering dat ze overal afkomen. Ik vind dat zelf helemaal niet de maatstaf. Als je in een rechte lijn naar beneden suist alsof je de enige bent op de piste heb je er weinig van begrepen. Wat ik belangrijk vind is of je overal waar nodig kunt remmen en of je bochten kunt maken waar je wilt in een goed ritme, dat ook voor de skiërs achter je goed is in te schatten.
Ik krijg de indruk dat mensen soms maar een paar uurtjes les nemen en dan vinden dat ze goed kunnen skiën als ze van een rode piste afkomen.
Dus de hamvraag: hoe goed vind je dat je kunt skiën of boarden en hoeveel les heb je gehad?

Mijn popcorn ligt weer klaar.

Mijn popcorn ligt weer klaar.

IkBakErNiksVan op 18 jan 2018 16:04

Same here 😎

When life gets too complicated.... SKI

Echt? Sorry! Ik ben hier nog niet zo bekend en had gezocht in het forum op dit onderwerp maar kwam niet zoveel tegen, wel over skiles voor kinderen en het geven van skilessen. Ik wist niet dat het controversieel zou zijn. Nou ja, dan zal het wel snel een vroege dood sterven. Of het loopt uit de hand en dat had ik niet voorzien.

2 dagen les als 24-jarige beginner. Af en toe een jaartje paar lesjes op de rollerband, stuk of 12 in totaal om te leren carven. Dat is dus 6 uur skien verdeeld over meerdere jaren. Later nog eens een dag op pad geweest met een bevriende skileraar. Maar dat was het wel in de 10 jaar dat ik ski. En nu? 😀

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zolang ik hier draadjes voorbij zie komen als: hoe steil zijn de rode pistes in Gerlos/Mayrhofen/Westendorf/Kirchberg kun je best stellen dat het gros van NL niet goed kan skiën. Ik ben zelf ook geen technisch wonder, maar wel veel gelest de laatste jaren na zelf aangeklooid te hebben. Ergo, de meeste kunnen wel een lesje (of meerdere) gebruiken.

It's all about the turns duuuuuude!

Nou @Shane, wat vind je van je eigen skiniveau en leef je de pisteregels een beetje na?

@Superskier
Voor zover ik weet is dit onderwerp er niet en controversieel zal wel meevallen, alhoewel dit soort dingen soms wel besproken worden in topics die er eigenlijk niet over gaan.

Zelf zie ik vooral de enorme humoristische potentie die dit onderwerp heeft. Ik vind het altijd wel mooi dat mensen dan ‘pro’ in hun profiel hebben staan of zichzelf omschrijven als niveau 8/9/10 o.i.d…

Ik ben absoluut een hele nette skier, die zich keurig aan de regels houdt. Ik heb ook altijd een bepaalde angst (iets overdreven, maar bij gebrek aan een beter woord) waardoor ik altijd erg heb nagedacht over mijn eigen positie en uitwijkmogelijkheden. Ik kan me 1 near miss herinneren.
En mijn niveau, ja wat moet ik daar over zeggen. Ik vind het zelf nooit goed genoeg en ski elke afdaling om beter te worden en aan mijn techniek te werken. Ik denk erg veel na over wat ik voel en hoe iets zou moeten voelen enz. Tot en met rood kan ik een volledig gecarvede bocht goed temporiseren op zwart komt er toch echt een rutschfase bij kijken.

Heb ik iets tegen lessen, nee helemaal niet, maar ik ski sinds een tijdje regelmatig indoor en ervaar nog steeds veel progressie op mijn eigen manier.

*bericht bewerkt door Shane op 18 jan 2018 16:29

I can stick uphill ice, on my saucer...

@ikbakerniksvan, ach zo. Nou ja, dat valt mij dus ook altijd wel op. Vandaar dat ik dat weleens wilde weten. Voor je ergens expert in bent gaat daar 10000 uur training in zitten. Dus tja…

Om maar even een serieuze reactie te geven. Ik beoordeel mijzelf als goede, recreatieve skiër (niveau 7-8). Van mijn 5e tot mijn 14e skiles gehad, altijd in een skiklasje.

Daarna zelf vooral dingen bijgeleerd.

Voor wat betreft pisteregels: probeer die zelf zoveel mogelijk in acht te nemen en ken ze ook. Laat ook niet na om andere pistegebruikers (al dan niet mijn eigen groep) er op te wijzen, wanneer die bijvoorbeeld op een onhandige plek stil gaan staan.

Mr. Slow

Ik vind mezelf een best goed niveau hebben (snowboard). Ik kom gecontroleerd en zonder vermoeidheid van blauw/rood af. Zwart lukt me ook gecontroleerd en buckels heb ik geen moeite mee. Zelf ben ik er van overtuigd dat dat komt door de hoeveelheid les.

Ik heb eerst 3 jaar skiles gehad. We gingen met een bus leerlingen altijd op reis en ik mocht mee want mijn vader was de groepsleider/regelneef. Via die organisatie gingen er leraren mee en die gaven 5 dagen les aan je. Van s’ochtends 9 tot de piste sloot. De laatste dag waren ze vrij. Op die manier krijg je dus heel veel les. Veel meer dan bij normale skischolen.

Na 3 jaar skiles 5 jaar snowboarden gedaan in dezelfde setup. Daarna bij die organisatie zelf de cursus tot snowboardleraar gevolgd, en daar ook heel veel geleerd. Uiteindelijk nooit meegeweest als leraar (want kreeg een vriendin+baan) maar veel aan gehad.

De pisteregels leef ik zeker na. Ik ga nooit vlak langs mensen ook, omdat ik weet hoe leerlingen/minder ervaren mensen hier enorm van kunnen schrikken. De meeste mensen die dit doen zijn naar mijn ervaring de locals die echt wel controle hebben. Maar als onervaren persoon weet je dat niet, en je houd altijd idioten als dit: https://www.wintersport.nl/forum/topic/393916

Dus veel les gehad, en veel baat bij gehad. Als ik zie dat ik op blauw/rood prima skiërs bij kan blijven, en dat ik bij zwart vaak moet wachten op de skiërs (want de meeste skiërs die ik ken hebben weinig les gehad. Op blauw/rood geen issue want volgas knallen. Een zwarte buckelpiste werkt dat truukje niet zo goed).

Maar geen Pro in mijn profiel @IkBakErNiksVan . Een pro doet het voor zijn werk, of is even goed als iemand die het voor werk doet. Dat betekend honderden dagen per jaar skiën. Niet de 7 dagen per jaar die ik doe.

Hier ook geen ellenlange lijst van skilessen. Als 3-jarigen op les gezet, en dat voor de volgende 4 skiweken. Al was dat, zeker die laatste, geen hele week les. Ik vond het verschrikkelijk, ik werd er absoluut niet naar mijn niveau ingeschat en was sowieso al de kleinste/jongste van de groep. Sedert dien geen les meer gehad.
Wel van mijn 10de tot 14de samen geskiet met een bevriend anwarter!? waar ik heel veel van geleerd heb door hem na te doen en zo goed als hem te willen zijn. Maar hij heeft nooit les gegeven aan ons, was gewoon mee op skireis in zijn vrije tijd.
En dan op mijn 25ste ongeveer mee als kinderbegeleider met een skiclub. Waar ik vm in het kinderland stond en namiddag skiede alle monitoren/begeleiders samen. Waar elkaar veel tips werden gegeven. Toen heb ik zeker veel bijgeleerd. En de volgende 5 jaar mee als monitor en telkens 2 namiddagen les gehad op eigen niveau. Ook telkens veel bijgeleerd.
Nu met ±35weken ski-ervaring, waarvan ongeveer 4 les, durf ik mezelf zeker een goede skiër noemen, naar onze normen. Uiteraard niet te vergelijken met plaatselijke wedstrijd/club skiërs.
Uiteraard kan iedereen nog bijleren en zeker op buckels ben ik geen held. (Ik weet hoe het technisch moet, maar krijg het voorlopig niet in een mooi ritme klaar). Maar ik kom wel elke piste mooi, veilig en verantwoord naar beneden. In die mate zelfs, dat ik mezelf genoeg vertrouw om straks als ik 20weken zwanger ben, nog enkele dagen (in laagseizoen) richting val gardena te gaan.

Oh ja, uiteraard ken ik de pisteregels en pas ik deze toe.

*bericht bewerkt door Goeleg op 18 jan 2018 16:51

Ik ski nog maar een paar jaar (lees: een aantal keer voor een drie- of viertal dagen gaan skiën).

De eerste keer 2 dagen les gehad. Ik kon er he-le-maal niets van. Maar echt niets. Tot er plots ergens in mijn hoofd een iets in elkaar klikte en ik het concept vaagweg begon te begrijpen. Sindsdien dus nog een paar keer gaan skiën maar geen les meer.

Uiteraard ben ik dus geen goede skiër. Ik beschouw mezelf ook zeker niet als goede skiër. Maar als je die beschrijvingen van de ski-niveaus leest (1-10) moet ik mezelf toch al op niveau 6 plaatsen (en zelfs richting 7). Je gaat toch echt heel rap door die niveaus 1-5. Geen wonder dat mensen dan onterecht algauw van zichzelf gaan denken dat ze redelijk kunnen skiën.

Ik kan ook gewoon elke rode piste af of een niet al te uitdagende zwarte. Maar het ziet er ongetwijfeld niet uit. En ik val af en toe. Toch vind ik het plezant om te doen en dat lijkt me de essentie ;-)

Begonnen met skiën op mijn 8e, in totaal 11-12 weken les gehad (volledige weken). Op mijn 20e begonnen met snowboarden, nooit les gehad. Op mijn 26e opleiding tot ski- en snowboardleraar met goed gevolg doorlopen. Ik vind ook dat ik overal goed de pistes af kom. En toch weet ik dat er voldoende verbeterpunten zijn waar ik gewoon een keer wat privé lessen voor zal moeten nemen. Overigens heb ik al 24 jr niet meer geskied, behoudens tijdens de opleiding. In de toekomst zal ik het wel weer eens oppakken en kijken of ik er nog iets van kan ;)

Maar serieus @skivr met 2 dagen skiles kun je echt geen niveau 6 richting 7 hebben. Skiën is en blijft een zeer technische sport, om fatsoenlijk rode en zwarte pistes af te komen zul je toch echt veel meer les moeten hebben gehad. En neem maar van mij aan dat je dan ook meer plezier in het skiën krijgt!

Nog nooit een les gehad. Heb alles zelf geleerd, behalve een paar AST courses gedaan in Canada (Lawinekunde). Dat heeft alleen niet met ski niveau te maken. Verder ben ik redelijk goed, kan altijd veel beter, en probeer ook altijd met betere skiers te skien. De tijd die ik op de piste doorbreng is ongeveer 10 procent van de tijd die ik aan het skien ben, dus minimaal. Ik ben dan wel altijd degene die in 1 rechte lijn of met minimaal aantal bochtjes naar beneden gaat (wel altijd in controle). Nog nooit een crash veroorzaakt op de piste, gelukkig maar… Ben ik nu een slechterik voor het nooit volgen van een les? Of denk je dat het zo ook goed kan gaan?

Freeride = Life

Nooit gezegd dat ik ze fatsoenlijk afkom! Maar een rode piste kom ik wel gecontroleerd (zonder echt heel traag te moeten gaan) af.

Ik heb in m’n leven nog geen halve bocht “gesneden”. Enkel slippend. Maar dat onderscheid wordt dus niet gemaakt in die gradering van ski-niveau’s die ik hier terugvind. En bv. ik heb vorige winter een kleine zwarte buckelpiste gedaan in Finland. Dat lukt ook gewoon zonder te vallen maar uiteraard zal dat niet volgens de regels van de kunst geweest zijn want dat heeft niemand me ooit geleerd (enkel een youtue-video over gezien :-) )

Haha @Arnie777, precies de discussie waar ik ook op hoop 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb een schriftelijke cursus gevolgd.
Telt dat ook?

Alleen als je jaarlijks de bijspijkercursus ook doet.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@shane Ik ben best wel benieuwd wat hij er van vind ;) Daarom ook die vraag!

Freeride = Life

Dan zit ik dus met 1 les borstelbaan boven het niveau van @Arnie777 ;)

@Tiny-M Met deze redenatie ben ik dus een absolute beginner en is iedereen beter dan ik:O ;) Misschien toch maar een lesje nemen morgen, ga ik misschien mensen voorbij :P

Freeride = Life

Mooi onderwerp dit! Elders vertelde ik al dat ik als hobby-skijuf met middelbare scholen mee ga om les te geven. Geregeld tref ik (met name gym)leraren die ooit een weekje hebben geskied en nu prima zelf kunnen skien, zelfs wel een groepje onder hun hoede kunnen nemen, met alle gevaren én gevolgen van dien. Ondanks ik op zo’n reis niet altijd geheel in de positie ben om te zeggen hoe vertellen dat het echt niet kan, stel ik vaak voor dat de leraren een dagje aanhaken, om ‘aan de techniek’ te werken, waar ze vervolgens ontdekken dat les wel prettig is. Helaas ook meegemaakt dat ik een grote mond terug kreeg, maar de volgende dag wel met de bus een leerling uit het ziekenhuis op kon halen, die door de grappige leraar omver was gekegeld (toch wel ijzig…) en een gebroken arm had.

Zelf vanaf een jaar of 4 op les gezeten. Het ene jaar een week, het andere 2. Ook tussendoor wel eens een weekje minder les gehad, denk ik. Op m’n twaalfde voor het laatst in een klasje gezeten. Een jaar later werd ik enorm angstig, mede door slechte sneeuwcondities en daarom weer een jaar later een week lang strak achter mijn moeder (was voor ze mama werd skijuf) blijven plakken en om tips gesmeekt. Sindsdien elk jaar minimaal week of 3 in de sneeuw en altijd op zoek naar manieren om de techniek te verbeteren. Vooral van moeders tops gekregen, maar ook door te skien met andere gevorderde skiërs verbeter ik nog steeds. Het is ook een kwestie van kritisch blijven en uitproberen. Zo leerde ik vroeger mijn jongere broer om niet met zijn stokken te zwaaien; nu leer ik van hem de heuphoek te perfectioneren…

Nou vooruit dan maar:

  • 3 weken les gehad vanaf mijn 10e jaar
  • daarna jaren (22 jaar) niet meer geskied op een keertje Snowworld na
  • In 2006 1 seizoen gedaan bij Portes du Ski
  • vanaf 2015 2,5 seizoen gedaan bij IndoorSki Rotterdam
  • Verschillende trainingen / clinics gedaan.

Ik ben nu niveau 7 (denk ik). Ik vind mijzelf helemaal geen goede skier en daarom vind ik trainingen belangrijk, maar ik vind het ook leuk. Volgende week 3 dagen op pad met de mannen van SkiExperience.

Ik ben een rustige en terughoudende skier (dat is waarschijnlijk ook mijn probleem) en houd altijd rekening met de mensen in mijn omgeving.

When life gets too complicated.... SKI

Zelf ooit begonnen met een klasje en daarna jaar in jaar uit privélessen gehad.

Laatste jaren niet meer gedaan, maar werk zelf wel bewust geregeld aan mijn techniek. Dan nog kan het natuurlijk geen kwaad om toch nog weer eens een les te nemen, want er is altijd nog ruimte voor verbetering. Maar de laatste jaren is het er dus niet van gekomen.

En ja, ik heb destijds voor pro gekozen omdat er maar 3 smaken waren en ik pro niet heb gelezen als dat je je geld ermee verdient. Want dan was het een overbodige optie zou ik zeggen. En ik vond het voor mij dus de best passende optie. Ik heb sowieso nooit last van bescheidenheid. ;)

[…] Ik heb sowieso nooit last van bescheidenheid. ;)

DSvier op 18 jan 2018 18:58

Vreemd, ik dacht dat bescheidenheid de ‘gemene deler’ onder de Cayenne-rijders was.

Maar ik snap waarom je voor Pro hebt gekozen. Dat is natuurlijk niet letterlijk bedoeld als er maar drie niveaus zijn waaruit je op deze site kunt kiezen, in je profiel althans.

*bericht bewerkt door Quick op 18 jan 2018 19:17

Mr. Slow

Kun je ook zonder les een goede skier worden denken jullie?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Kun je ook zonder les een goede skier worden denken jullie?

Shane op 18 jan 2018 19:20

Moet kunnen,zal met vallen en opstaan gaan,maar oefening baart kunst.

Pas laat (na m’n 30e) begonnen met skieen. Voorheen wel wat meters in Italië gemaakt (van bier naar schnaps glijden dus) en verschillende keren indoor, gewoon op gevoel. Daarna m’n huidige vrouw leren kennen die net in opleiding voor instructeur was en waarvoor ik diende als “leerling”. Daar veel van opgestoken en sindsdien elk seizoen minimaal 2 weken in de sneeuw gezeten waar ik wederom elke week les kreeg. Dit herhaalde zich een jaar of 5, tussendoor nog les gehad op een rollerband. Sinds een jaar of 3 het lessen gelaten, afgezien van tips & tricks door m’n vrouw, vooral bij niet bekende omstandigheden.
Inmiddels zijn de verschillen tussen ons duidelijk geworden: zij technisch onderlegd en altijd controle, ik goed geschoold maar ski nog altijd meer op kracht en lef. Samen komen we elke piste wel af.
Zelf schat ik me in op niveau 7, off piste te weinig ervaring om iets over te zeggen, on piste steeds “losser” en eigelijk onder alle omstandigheden de ski’s en mijn snelheid volledig onder controle. Nou probeer ik gewoon meters te maken en zo nog meer routine in mijn benen te krijgen.

Kun je ook zonder les een goede skier worden denken jullie?

Shane op 18 jan 2018 19:20

Ja, een enkeling zal dat gewoon klaar krijgen. Toch denk ik dat les ook die personen sneller en zelfs nog betere skiërs kunnen worden als ze wel kiezen voor les.
Zie ook: waarom hebben zelfs toppers in whatever welke sport een trainer en/of coach!?

Kun je ook zonder les een goede skier worden denken jullie?

Shane op 18 jan 2018 19:20

Moet kunnen,zal met vallen en opstaan gaan,maar oefening baart kunst.

ruudsan op 18 jan 2018 19:28

Nee, al zullen er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn. Maar nee, daarvoor is het skiën gewoon te technisch voor

Plaats een reactie