hoeveel skiles heb jij gehad?

Echt goed worden zonder op je fouten te worden gewezen is heel erg moeilijk denk ik.

Bier, sex , en patatjes

Kun je ook zonder les een goede skier worden denken jullie?

Shane op 18 jan 2018 19:20

Moet kunnen,zal met vallen en opstaan gaan,maar oefening baart kunst.

ruudsan op 18 jan 2018 19:28

Nee, al zullen er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn. Maar nee, daarvoor is het skiën gewoon te technisch voor

Marijnt op 18 jan 2018 19:54

nee, zonder ooit les/training kun je geen goede skiër worden. Skiën is daar te technisch voor en er liggen teveel foutjes op de loer

Click. Click. Peace

van mijn 3de t/m 12 jaar les gehad. maar daarna nog wel wat lessen genomen. en voor mijn stage soort skiopleiding gehad. en afgelopen jaar les gehad op de rollerbaan en dat viel tegen. Verder vind ik dat ik een goede skier ben. alleen in de afgelopen jaren wel wat voorzichtiger geworden en rustiger gaan skien. Maar met kinderen gebeurd dat ook wel snel denk ik…

*bericht bewerkt door miepmiep op 18 jan 2018 20:00

nee, zonder ooit les/training kun je geen goede skiër worden. Skiën is daar te technisch voor en er liggen teveel foutjes op de loer

Rogier op 18 jan 2018 19:59

Alles staat of valt natuurlijk met wat een goede skier inhoud, maar er zijn in elk geval veel jonge freeriders die eigenlijk nooit les hebben gehad. Sean Pettit in ieder geval niet meer na z’n vijfde.

Maar op een normaal vakantieniveau zijn er heel veel mensen die zichzelf een goede skier vinden en die veel lessen of veel les hebben gehad. Ook hier in de panelen. Ik vind mezelf niet goed, ik leg de lat hoog en heb weinig ervaring, maar ik ben in mijn persoonlijke ervaring vaak wel een stuk beter dan deze veellessende, jongbegonnen recreanten die zichzelf als goede skiers omschrijven…

Goede voetballers worden ook niet op de clubtraining gemaakt. 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

Je kan echt prima goed worden zonder trainer. Er zijn genoeg hele goede autodidacten op deze wereld. (Zoals eerder gezegd zijn dit natuurlijk wel uitzonderingen)


^Deze gast is op een weekje training na een autodidact (gele broek, blauwe jas). Kan over het algemeen best aardig skiën en zijn mogul techniek is insane. Echt bizar goed.

Daarbij kan je ook door trainers helemaal verpest worden:




^Deze gast heeft BASI level 4 (hoogste Britse diploma), veel trainingen gevolgd en die skiet dan zo. Ik zou me echt kapot schamen.

Wintersport doen de meeste mensen voor hun plezier. Zolang jij veilig de berg afkomt en een grote glimlach op je gezicht hebt na elke afdaling zie ik niet in waarom je per se moet lessen als je niet de ambitie hebt om beter te worden. Het enige storende is als mensen boven hun niveau skiën en dus gevaarlijk zijn. Dat gedrag is echter niet voorbehouden aan matige skiërs, ook goede skiërs maken zich daar vaak genoeg aan schuldig (wel in mindere mate).

*bericht bewerkt door Skitechniek op 18 jan 2018 22:32

Waarom moet hij zich schamen? Wat doet hij verkeerd?

Rob

Waarom moet hij zich schamen? Wat doet hij verkeerd?

RCGrootveld op 18 jan 2018 22:34

Ik heb ook geen idee, denk dat hij gewoon erg nodig moest poepen…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Kun je ook zonder les een goede skier worden denken jullie?

Shane op 18 jan 2018 19:20

Moet kunnen,zal met vallen en opstaan gaan,maar oefening baart kunst.

ruudsan op 18 jan 2018 19:28

Nee, al zullen er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn. Maar nee, daarvoor is het skiën gewoon te technisch voor

Marijnt op 18 jan 2018 19:54

nee, zonder ooit les/training kun je geen goede skiër worden. Skiën is daar te technisch voor en er liggen teveel foutjes op de loer

Rogier op 18 jan 2018 19:59

Hier ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Ik denk zelf dat het iets genuanceerder ligt… Het pure piste skien (carven met de heup op de sneeuw) en eventueel racen ga je niet redden op hoog niveau zonder lessen en/of coaching. Het freeriden is in essentie een stuk makkelijker aangezien de techniek daarvoor (in mijn opinie) minder belangerijk is. Je kunt gewoon de ski’s overal heen smijten in de diepe sneeuw. Daarvoor heb je natuurlijk wel de juiste ski’s en mentaliteit en kennis voor nodig, maar naar mijn inziens geen lessen van ski instructeurs. Die zijn alleen handig voor als je goed wil worden op de piste. BTW, dit is mijn inkijk op dingen zoals ik ze zelf heb ervaren als geen lesser…

Geen idee of dit linken mag, maar dit is hoe ik ski op dit moment (na 3 seizoenen) zonder ook maar 1 les te hebben gehad. Mocht dit niet binnen de regels vallen dan mag de moderator dit stukje verwijderen…

https://youtu.be/lfAVYrqw1Ko

Freeride = Life

De meeste piste skiers kunnen geen enkele bocht draaien erbuiten @Arnie777 😉. Gave edit, mooie avonturen!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Waarom moet hij zich schamen? Wat doet hij verkeerd?

RCGrootveld op 18 jan 2018 22:34

Ik zie sowieso geen actieve stokinzet, en zijn bovenlichaam draait vaak mee met de bocht.
En natuurlijk de Jacques de la Fond position…
Just my 2 cts.

*bericht bewerkt door MiTi op 18 jan 2018 23:17

Winter is coming

De vraag is: wat doet-ie juist?

BASI level 4 wordt in theorie ingeschaald als equivalent van Staatlich geprüft Skilehrer/Swiss Snow Pro/Diplome de l’état/Maestro di Sci op voorwaarde dat je Eurotest+Eurosécurité hebt afgelegd… Volgens die redenering moet dit iemand zijn die uitmuntend kan skiën en in demonstraties de belangrijkste concepten duidelijk kan overbrengen.

De techniek in de demofilmpjes is een opeenvolging van hoe het niet moet.

“Basic Parallel”: geen progressieve diepgang, geen ontlasting/balanswissel, puur pivoteren uit de voeten en zelfs rotatie vanuit het bovenlichaam. Het is logisch dat dit op een flauwe piste moet, omdat er nul snelheidscontrole inzit.

“Advanced Parallel”: één beeld zou genoeg moeten zeggen

null

“Advanced Parallel - tightening your turns”: nog steeds in de back seat, geen dissociatie, bochten inzetten door de hielen om te gooien.

Dat zijn allemaal dingen die je kan tegenkomen bij skiërs op hun leercurve van beginner naar gevorderd, maar die je niet zou mogen zien bij iemand die les geeft. Iemand met een vergelijkbare eigen techniek zou in veel landen (waaronder België) mogelijk niet eens slagen voor het laagste niveau lesgeven.

Had ik toch aanzienlijk minder woorden voor nodig @Morzel 😉.

Zonder gekheid, heeft die man dat diploma echt? Interpretatie van Jon Ahlsen is toch iets anders…

https://youtu.be/SgrO7Dprl6g

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane: ik ben geen man van weinig woorden (dat zal aan mijn Nederlandse roots liggen ;-)).

En inderdaad: dàt is hoe een BASI level 4 instructeur zou moeten skiën. (Dat bultenskiën van rond 1:10 leunt aardig aan bij mijn stijl – vooral de finish :-p)

*bericht bewerkt door Morzel op 18 jan 2018 23:26

Jarenlang in een klasje gezeten, mede omdat ik alleen op vakantie ging (je had aanspraak en leerde het gebied)
Daarnaast ook jarenlang een seizoen kaart op de rollerbaan gehad
Ook nog jarenlang bij de skiclub gezeten, dan heette het geen les maar sneeuwtraining
Nu 4 jaar geleden overgestapt naar het zitskiën, en heb weer volop les
Vandaag de laatste les in Flachau, kan nu stukken van de rode piste alleen doen🙋

Van 3 tot 12 jaar elk jaar in de skiklas, dat zal steeds een dag of 5 geweest zijn, en later nog wel een paar keer met een paar vrienden een dag een skileraar gehuurd.

Geen les gehad. Veel filmpjes zien, skiërs observeren, een obsessie voor skiën hebben. Sinds u 7 jaar etc. Zo heb ik het geleerd. Nooit ongelukken gehad. Ik kom rood me gemak af, zwart lukt ook maar niet zo vlot als rood. Ik ski naar mijn gevoel goed. Maar ja Er is zeker ruimte voor verbetering…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Kun je ook zonder les een goede skier worden denken jullie?

Shane op 18 jan 2018 19:20

Moet kunnen,zal met vallen en opstaan gaan,maar oefening baart kunst.

ruudsan op 18 jan 2018 19:28

Nee, al zullen er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn. Maar nee, daarvoor is het skiën gewoon te technisch voor

Marijnt op 18 jan 2018 19:54

nee, zonder ooit les/training kun je geen goede skiër worden. Skiën is daar te technisch voor en er liggen teveel foutjes op de loer

Rogier op 18 jan 2018 19:59

Hier ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Ik denk zelf dat het iets genuanceerder ligt… Het pure piste skien (carven met de heup op de sneeuw) en eventueel racen ga je niet redden op hoog niveau zonder lessen en/of coaching. Het freeriden is in essentie een stuk makkelijker aangezien de techniek daarvoor (in mijn opinie) minder belangerijk is. Je kunt gewoon de ski’s overal heen smijten in de diepe sneeuw. Daarvoor heb je natuurlijk wel de juiste ski’s en mentaliteit en kennis voor nodig, maar naar mijn inziens geen lessen van ski instructeurs. Die zijn alleen handig voor als je goed wil worden op de piste. BTW, dit is mijn inkijk op dingen zoals ik ze zelf heb ervaren als geen lesser…

Geen idee of dit linken mag, maar dit is hoe ik ski op dit moment (na 3 seizoenen) zonder ook maar 1 les te hebben gehad. Mocht dit niet binnen de regels vallen dan mag de moderator dit stukje verwijderen…

Arnie777 op 18 jan 2018 22:52

Rogier heeft helemaal gelijk. Als jij lekker door de poeder skiet, wil niet zeggen dat je technisch een goede skiër bent… Wil je allround goed gaan skiën, carven/buckels/terrein/evt palen klappen, zul je moeten trainen met een goede trainer. En ook voor jou een dikke tip: neem eens les. 1 dag. Je zult versteld staan wat je nog kunt leren, ook al denk je zelf dat je heel goed kunt skiën. Ohja: ik wil zeker niks afdoen van jouw kwaliteiten, want die ken ik niet. Maar sinds ik ben begonnen met les nemen na jaren zonder les geskied te hebben: wereld van verschil. En ik ga je season-edit zeker even bekijken.
@Morzel LOL!! Ik ga thuis even de filmpjes kijken, maar dat beeld zegt al genoeg.

It's all about the turns duuuuuude!

Waarom moet hij zich schamen? Wat doet hij verkeerd?

RCGrootveld op 18 jan 2018 22:34
  • zit positie
  • weinig tot geen hoog / laag beweging
  • nog vele dingetjes maar voor mij is het “hangen naar de berg” wel het ergste: op die manier heb je druk op je berg ski en ga je dus in no time op je bakkes als de helling iets steiler of harder is. Ja, goed genoeg voor de baby helling voor kleintjes die nog geen bovenbeenspieren hebben ontwikkeld, maar bij volwassenen nooit op die manier beginnen!

Kortom: ik ben het zelfs met @Shane eens, deze knakkert zou geen les mogen geven.

Kortom: ik ben het zelfs met @Shane eens, deze knakkert zou geen les mogen geven.

Dat gebeurt op zich wel vaker hier hoor… dat mensen het met mij eens zijn :). Al heb ik dit dan volgens mij weer nergens gezegd ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wat leuk al deze reacties. Heel veel mensen hebben toch wel behoorlijk wat lessen gehad. Nu zegt dat niet dat je per definitie een goede skiër bent, maar als je het vergelijkt met autorijden: zonder examen mag je het niet doen. Ik stap niet in bij iemand die geen examen heeft gedaan en zelf vind dat je gewoon een beetje lef moet hebben. Daarentegen heeft mijn schoonmoeder wel haar rijbewijs, maar daar zit ik liever ook niet naast. Dat hou je toch.

Ik vind skiën een heel technische sport die je niet onder de knie kunt krijgen zonder les van goede instructeurs. Als je van jezelf vind dat je goed kunt skiën zonder noemenswaardige lessen genomen te hebben, dan weet ik zeker dat er een wereld voor je opengaat als je een paar lessen neemt.
Hierboven schrijft ook iemand dat hij haast geen les heeft gehad en overal in een rechte lijn afkomt en hij vraagt dan aan mij wat ik daarvan vind. Ik denk dat je dan geen goede techniek hebt en niet goed kunt inschatten hoe andere skiërs op je snelheid reageren. Bij dat soort skiërs mis ik vaak een beetje terughoudendheid. Zoals Shane zegt dat hij altijd een beetje angst houdt, vind ik wel mooi eigenlijk.

Kun je ook zonder les een goede skier worden denken jullie?

Shane op 18 jan 2018 19:20

Moet kunnen,zal met vallen en opstaan gaan,maar oefening baart kunst.

ruudsan op 18 jan 2018 19:28

Nee, al zullen er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn. Maar nee, daarvoor is het skiën gewoon te technisch voor

Marijnt op 18 jan 2018 19:54

nee, zonder ooit les/training kun je geen goede skiër worden. Skiën is daar te technisch voor en er liggen teveel foutjes op de loer

Rogier op 18 jan 2018 19:59

Hier ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Ik denk zelf dat het iets genuanceerder ligt… Het pure piste skien (carven met de heup op de sneeuw) en eventueel racen ga je niet redden op hoog niveau zonder lessen en/of coaching. Het freeriden is in essentie een stuk makkelijker aangezien de techniek daarvoor (in mijn opinie) minder belangerijk is. Je kunt gewoon de ski’s overal heen smijten in de diepe sneeuw. Daarvoor heb je natuurlijk wel de juiste ski’s en mentaliteit en kennis voor nodig, maar naar mijn inziens geen lessen van ski instructeurs. Die zijn alleen handig voor als je goed wil worden op de piste. BTW, dit is mijn inkijk op dingen zoals ik ze zelf heb ervaren als geen lesser…

Dit is een leuke discussie. Ik blijf bij mijn punt.

Ik schreef heel duidelijk, zonder lessen/training. Dus dat betekent niet dat je per se bij een skischool een klasje gevolgd moet hebben. Maar dat je wel traint. Dat trainen kan samen met goede vrienden, als die tenminste wel technisch goed onderlegt zijn. Het terug kijken van je eigen videobeelden etc etc. Als ik samen met vrienden (waaronder skileraren) train en we elkaar kritiek geven en op elkaars stijl letten is het dan les of training? Ik vind van wel… Sandra en ik doen hele dagen aan ski-training samen (naar elkaar) op de piste (en off-piste)

Verder is er een verschil tussen zonder kleerscheuren (off)piste naar beneden komen en goed kunnen skiën. Echt technisch goed skiën in alle omstandigheden en zeker off-piste is niet iets dat je zomaar jezelf leert. Verder ben ik van mening dat piste skiën en off-piste skiën niet zo heel verschillend zijn. Een goede skiër kan goed op de piste skiën en kan goed off-piste skiën. Juist off-piste zie ik veel jonge skiërs die weinig technische basis hebben en dat merk je opeens als het terrein erg lastig wordt.

In mijn optiek de beste skiërs ter wereld hebben ook allemaal een piste achtergrond. Thovex, Manu Gaudet, McConkey, Ducroz etc…

Verder ben ik het er absoluut niet mee eens dat freeriden makkelijker is… Maar probeer anders eens het pisteurs of gidsen-ski examen te halen ;-)

Verder maakt het ook niet zoveel heel veel uit zolang je jezelf niet in gevaar brengt en anderen niet en vooral het heel erg naar je zin hebt. En dan kunnen we daarna lang door kletsen over wat een goede skiër is.

Click. Click. Peace

Ik vind skiën een heel technische sport die je niet onder de knie kunt krijgen zonder les van goede instructeurs. Als je van jezelf vind dat je goed kunt skiën zonder noemenswaardige lessen genomen te hebben, dan weet ik zeker dat er een wereld voor je opengaat als je een paar lessen neemt.

Heel erg zeker weten…

Click. Click. Peace

Pas op mijn 23e begonnen, niet echt aanleg; 3x een uur skiles in Italie, 4 dagen in Kirchberg en (verdeeld over 5 jaar) 28 lessen op de lopende band. Ik kom op de piste overal wel beneden en soms pak ik een stukje off-piste of gesloten piste mee.
Ik heb zo’n 10.000km in de benen qua skieen en ik denk dat ik op blauw en rood altijd wel goed kan skieen.
Op een echt steile piste heb ik nog wel wat moeite. Ik schat in dat ik wel bij de 15% beste skieers in het gebied behoor, als ik de rest zo zie.

De vraag is: wat doet-ie juist?

BASI level 4 wordt in theorie ingeschaald als equivalent van Staatlich geprüft Skilehrer/Swiss Snow Pro/Diplome de l’état/Maestro di Sci op voorwaarde dat je Eurotest+Eurosécurité hebt afgelegd… Volgens die redenering moet dit iemand zijn die uitmuntend kan skiën en in demonstraties de belangrijkste concepten duidelijk kan overbrengen.

De techniek in de demofilmpjes is een opeenvolging van hoe het niet moet.

“Basic Parallel”: geen progressieve diepgang, geen ontlasting/balanswissel, puur pivoteren uit de voeten en zelfs rotatie vanuit het bovenlichaam. Het is logisch dat dit op een flauwe piste moet, omdat er nul snelheidscontrole inzit.

“Advanced Parallel”: één beeld zou genoeg moeten zeggen

null

“Advanced Parallel - tightening your turns”: nog steeds in de back seat, geen dissociatie, bochten inzetten door de hielen om te gooien.

Dat zijn allemaal dingen die je kan tegenkomen bij skiërs op hun leercurve van beginner naar gevorderd, maar die je niet zou mogen zien bij iemand die les geeft. Iemand met een vergelijkbare eigen techniek zou in veel landen (waaronder België) mogelijk niet eens slagen voor het laagste niveau lesgeven.

Morzel op 18 jan 2018 23:14

En dan vragen mensen zich af waarom Fransen liever niet hebben dat deze instructeurs zelfstandig les mogen aanbieden naast de Franse leraren met Frans diploma… (Dat zeggende zijn er natuurlijk hele goede Engelse leraren, maar dit filmpje is het bewijs dat de mazen van het net groot zijn…)

Click. Click. Peace

Zelf pas op mijn 25e begonnen, 2 x een week in de sneeuw les gehad. Kwam vanaf die tijd alle pistes wel af, liever ijzige pistes dan een met allemaal bobbels. 😉

Ben een rustige skier, controle is voor mij belangrijker dan snelheid. Kan dan ook genieten van mooie blauwe en rode pistes. Na eerder twee keer les te hebben gehad op de borstelbaan, paar maanden geleden 7x les gehad op een rollerbaan en toch weer toch weer nieuwe dingen geleerd. Je wordt dan gewezen op je houding, het druk zetten, wanneer start je nu een bocht en misschien wel het meest grappig hoe maak je nu een skischoen vast (van boven naar onderen of van onderen naar boven). Kortom even weer terug naar de basis. Kan het iedereen aanraden.

Onze kinderen skien vanaf hun 4e jaarlijks op de borstelbaan (nu 12 en 10). Ze kunnen beide nu goed skien, het is nu meer training dan les, maar toch wordt er jaarlijks opnieuw aandacht besteed aan houding en ook vooral op de juiste manier leren druk te zetten dat doen ze bv ook door op 1 been/ski een slalom te doen.
Ik denk dat de meesten wel nog wel wat bij kunnen leren of juist afleren. 😉 Maar het belangrijkste is dat je veilig voor jezelf en anderen een piste af kunt komen.

Ik vind skiën een heel technische sport die je niet onder de knie kunt krijgen zonder les van goede instructeurs. Als je van jezelf vind dat je goed kunt skiën zonder noemenswaardige lessen genomen te hebben, dan weet ik zeker dat er een wereld voor je opengaat als je een paar lessen neemt.

Heel erg zeker weten…

Rogier op 19 jan 2018 09:48

Herkenbaar.
Ik weet nog dat toen ik begon met wedstrijdskiën ik dacht dat ik heel behoorlijk kon skiën (na toch ook best wel wat te hebben gelest). Maar de eerste opmerking van de trainer over mijn techniek was vrij helder: “Goed, waar zullen we eens beginnen…”
Er ging in de vele trainingen daarna inderdaad een wereld voor me open.
Er is een wereld van verschil tussen recreatie swifferen voor een weekje per jaar en skiën als echte sport.

Verder maakt het ook niet zoveel heel veel uit zolang je jezelf niet in gevaar brengt en anderen niet en vooral het heel erg naar je zin hebt. En dan kunnen we daarna lang door kletsen over wat een goede skiër is.

Rogier op 19 jan 2018 09:40

Dat vooral. Ik mis bij heel veel speedies een beetje terughoudendheid. Wat angst voor de bergen is niet verkeerd. Vergelijk het met zwemmen: iedere Nederlander kan waarschijnlijk goed zwemmen in het zwembad, maar weet ook dat er een heel groot verschil zit tussen openzeezwemmers als Maarten van der Weijden en hun eigen kunnen. En zelfs als een Nederlander op een zomerse dag in Scheveningen is, zal hij het niet in zijn hoofd halen om onder de pier door te zwemmen. De stroming kan je altijd verrassen.
Als je diezelfde gedachtegang over je eigen skiniveau heenlegt, dan vrees ik dat veel mensen helemaal niet zo goed kunnen skiën.

*bericht bewerkt door Superskier op 19 jan 2018 09:58

Kortom: ik ben het zelfs met @Shane eens, deze knakkert zou geen les mogen geven.

Dat gebeurt op zich wel vaker hier hoor… dat mensen het met mij eens zijn :). Al heb ik dit dan volgens mij weer nergens gezegd ;).

Shane op 19 jan 2018 09:01

Gezien vele reacties op jouw Posts zijn er ook velen die het niet met je eens zijn, ik ook vaak niet, maar dat boeit ook niet.
Excuus dat ik je woorden verwisseld heb met n ander, het was nog voor Mn 2e kop koffie. 😒

Wat angst voor de bergen is niet verkeerd.

Angst is een slechte raadgever. Je kunt je beter voorbereiden, zodat je weet waar je mee bezig bent.

It's all about the turns duuuuuude!

@Arjen5 En als we angst vertalen naar gezonde terughoudendheid. Ik kan mezelf verder erg vinden in de woorden van bergbeklimmer Reinold Messner, de bergen zijn niet goed of slecht, ze zijn extreem gevaarlijk. Dus een beetje angst is wel op zijn plaats ;-)

Eerlijk gezegd, ik heb zeker een gezonde dosis angst in de bergen, en die angst zet ik om naar (hopelijk) goede beslissingen. Angst zorgt ervoor dat je in leven blijft in de bergen. Een goede training zorgt ervoor dat je gevaarlijke punten herkent en daar goed naar handelt.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie