Twijfel tussen Atomic Redster S7 en S9

Sorry ik had geen idee dat er ook nog een consumenten S9 was. Was me wel bewust dat er een consumenten G9 (non-FIS) was. Mijn verhaal kwam er op neer dat ik ook niet zo snel een FIS versie zou aanraden… als je het toch overweegt, probeer het dan op een goedkopere van een aantal jaar geleden zoals bijvoorbeeld de Doubledeck.

dokteruk op 14 apr 2018 20:43

Er bestaat geen SL doubledeck Fis versie.

Hessel op 2 mei 2018 22:06

Je hebt helemaal gelijk! Ik zie dat het geen doubledeck is. Ik bedoelde dus overjarig SL FIS

*bericht bewerkt door dokteruk op 02 mei 2018 22:34

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik vind de S9 helemaal niet zooo goed.
Dus die zou ik niet nemen.
( Ik heb hem dit jaar gehad)

Wat bedoel je met ‘goed’, @Hooykaas?

Het is voor zo ver ik weet geen slecht gebouwde ski. Dat hij niet past bij jouw voorkeuren is een andere kwestie uiteraard, maar dat zegt niks over of het een ‘goede’ ski is… Hooguit dat het voor jou niet de goede/juiste ski is.

Ik ben het met bovenstaande eens. De techniek moet passen bij de ski. Om heel eerlijk te zijn weet ik pas na een week of 2 of ze bij me passen. Als grofweg alle omstandigheden al een keer de revue zijn gepasseerd. Goed is dus een heel relatief begrip en nieuw is niet altijd beter.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@GiGi
Met je eens!
Je hebt het beter geformuleerd !
En O ja ze zijn zeker niet slecht gebouwd.

“goed is dus een heel relatief begrip en nieuw is niet altijd beter”
Is zeker zo! @Dokteruk

PS
Toch nog even het volgende @Dokteruk
“De ski is zeker niet slecht gebouwd”
Het is tenslotte de Top ski van Atomic.
Al kan ik niet beoordelen of ze de best beschikbare materialen gebruikt hebben voor deze ski.

Ik heb de S9 paar weken geleden aangekocht op aanraden van vele mensen met kennis.
Ik heb ze zelf reeds geskied afgelopen paasvakantie 5 dagen.
Ik lees regelmatig wel wat mindere reacties over deze latten, maar ik blijf erbij dat het gaat om een erg goede skilat. Andere ski’s zijn inderdaad misschien uitdagender maar ik sprak met mensen die allemaal het diploma trainer A in hun bezit hebben.
Als deze mensen mij aanraden en ook voor zichzelf de S9 verkiezen, boven een nog stijvere en een nog uitdagender skilat, dan stel ik me wel de vraag hoe goed andere hier dan wel kunnen skiën. Ik ken de mensen die ik heb aangesproken ook persoonlijk en ski met hen een aantal weken per jaar samen. Naar Belgische en recreatieve normen zijn dit steengoede skiërs, naar normen van echt goed kunnen skiën zijn zij de eerste om te zeggen dat ze ook maar gewone stervelingen zijn op hun latten. Inschatten van eigen niveau is zo belangrijk en veel mensen overschatten zichzelf want denk dat bijna niemand op een redelijk amateuristisch niveau iets te zoeken heeft in de echt hogere segmenten van de consumenten skilat omdat ze gewoon teveel kracht en skitechniek vergen om ze naar behoren te kunnen skiën.
Ik zeg dit niet om kritiek te geven, sorry als dit zo zou overkomen, maar mensen, spreek andere mensen met veel ervaring aan, zoals ervaren lesgevers, mensen met een hoog skiniveau en laat ze eens naar jou kijken hoe jij skiet. Vergelijk ook terwijl je skiet op de piste jou stijl met schijnbaar andere goede skiers. Als je op de piste skiet, en je ziet een skier voorbij komen waarvan je merkt, die kan het echt goed, probeer hem/haar eens even in het spoor te volgen en op die manier kun je al veel te weten komen over jou eigen skistijl of techniek. Snelheid is hier absoluut geen waardemeter , eerder wel of er met voldoende(gesneden) bochten er geskied wordt terwijl er een constante snelheid wordt aangehouden. Een ganse piste korte gelijke bochten skiën aan eenzelfde snelheid, dan ben je goed bezig, voel je na 15/20tal bochten de vermoeidheid in je benen en moet je stoppen, dan ski je waarschijnlijk nog teveel op kracht ipv op souplesse.Hoe moeilijker je skilat, hoe moeilijker je het dan zal hebben hiermee. Dit is mijn zeer bescheiden menig en ik ga er niet van uit dat dit de waarheid is dus als er mensen zijn die me kunnen verbeteren, dan lees ik het graag, alleen zo kunnen we van elkaar leren, want voor iedereen hier op het forum is wintersport onze passie toch?

Er is een groot verschil tussen iets nodig hebben en iets fijn vinden. Heb ik mijn Völkl Racetiger GS UVO nodig? Nee. Ik zou ook prima kunnen skiën op - zeg eens wat - de Atomic Redster G7. Maar vind ik dat fijn? Nee. Ik vind de stabiliteit die ik op de Racetigers ervaar, de grip en zekerheid erg fijn. Daarom heb ik die ski gekocht (na veel testen).
Ik ben niet een technisch goede skiër, en ook niet sterk. Ik heb een conditie van niks en adrenaline van de steilste helling of de hoogste snelheid zoek ik niet. Wat ik wél zoek is controle in elke bocht, op elke piste, onder alle omstandigheden. En met mijn bijna 90 kg ervaar ik die controle, die zekerheid, niet op veel lichte latten (qua constructie vooral) zoals bijvoorbeeld de Atomic Redster G7. Zou ik daar op kunnen skiën? Ja hoor. Maar wil ik dat als ik weet dat ik me fijner voel op de Racetigers? Nee.

En volgens mij zegt niemand dat de S9 geen high-end ski is. Hooguit dat hij minder ‘instant pop’ geeft dan zijn voorgangers (het andere uiterste van het spectrum) of veel concurrenten van andere merken. En dat je hem alleen met heel specifieke input ‘aan de praat’ krijgt.
Voor mij - maar dat kan voor anderen anders zijn - is het ook niet zo dat ik mijn vaardigheden laat aflezen van de ski’s die ik ski, maar zoek ik een ski die past bij de voorkeuren en vaardigheden die ik als skiër heb. Dat dat toevallig deze Racetiger GS is… Prima. Ik ski hem niet omdat ik zo graag op Racetigers wil staan, maar ik sta op Racetigers omdat ik die zo lekker vind skiën (met mijn vaak falende techniek).

Verder ben ik ook van mening dat het niveau-label dat aan een ski wordt gehangen vooral door het plafond van die ski wordt bepaald, terwijl de instap van de ski hier volgens mij de onderscheidende factor is bij de vraag of een ski te heftig voor iemand(s kunnen) is. Maar dat heb ik al een keer opgeschreven: https://www.wintersport.nl/forum/topic/229001

*bericht bewerkt door GiGi op 12 dec 2018 12:15

Hoi Gigi,

Ik ben ook al een tijdje aan het kijke voor nieuwe ski,s
Maar zie door nog niet het licht, ben nu in Oostenrijk,
en ben direct de racetigers gaan huren, ik ben ook niet een super skiër maar hou wel graag controle onder alle omstandigheden, zogezegd moet wel zeggen dat er net die dag een cm of 30cm sneeuw gevallen was, had ik het gevoel dat op een niet goed geprepareerde piste ik weinig controle had, en waar de piste wat stabieler was had ik het gevoel dat ik teveel rebound kreeg van de ski.

Ik heb de ski terug gebracht misschien waren de omstandigheden niet fantastisch voor deze ski te testen.

Ik heb nu de k2 Turbo Charger gehuurd en die reageerde fantastisch, heb hier het gevoel dat ik de ski onder controle heb.

Ik kan niet ontdekken wat dit voor een ski is, de verkoper zegt allmountain de ANWB meld deze ski als sport performance short turn. Kan het zijn dat ik net wat techniek te kort kom voor de racetiger? En ken je de k2 en wat vind je ervan, is het een idee om de Atomic redster S7 te testen, deze behoord volgens de verhuurder in de zelfde catogory. Of heb je een ander idee waar ik naar zou kunnen kijken.

Grt.
Henk

De Racetigers (welke? Je hebt de SL, de GS, de SC en de RC) zijn allemaal wat pittiger dan de K2 Turbo Charger. Die laatste zou ik typeren als een slalomski op basis van de geometrie (breedte, radius, voorkeur voor korte bochten, net zoals de Racetigers SL of SC dus), maar dan heel vriendelijk en niet zo explosief als de Völkls of de consumenten slalomski’s van andere merken.
Dus ongetwijfeld wat handelbaarder, maar ook wat minder energiek en precies. Maar wie van korte bochten houdt en zich over performance geen zorgen maakt is het een prima ski.

*bericht bewerkt door GiGi op 02 jan 2019 18:51

Ik bedoel de sl, exact hoe jij het omschrijft ervaar ik het idd. Naast deze k2 lees ik dat de redder s7 nog makkelijker en handelbaarder is. Ik ga mij fan wat meer verdiepen in slalom skies.

Had vorig jaar de Salomon xdr 80 ti gehuurd. En die beviel mij ook super. Dus ben een beetje zoekende waar ik nou naar moet kijken

Henk

Van de XDR 80 heeft @Sheila net een review gepost: https://www.wintersport.nl/forum/topic/443892. Die ski is wel wat breder. Daarmee wat allrounder voor de sneeuw die je nu ook tegenkomt denk ik.

Overigens is het handiger om wat over jezelf en je voorkeuren te vertellen (waarop anderen vervolgens suggesties kunnen doen), dan allemaal skimodellen te noemen zonder dat we exact weten waarnaar je op zoek bent. Lees dit anders even: https://www.wintersport.nl/forum/topic/417398

*bericht bewerkt door GiGi op 02 jan 2019 19:00

Ik zou de S7 links laten liggen en liever kijken naar een Elan SLX als je het in de slalomcategorie wil zoeken. Eventueel een Head i.slr als je dat toch ook net te pittig is.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het is inderdaad de vraag of een slalomski hier nou wel de beste keuze is. Zou dat eerst uitvogelen.

Ok sorry daarvoor, heb die lijstjes allemaal doorlopen maar uiteindelijk denk ik dat een ski bij je moet passen en dan finetunen met je eigen voorkeuren.
Voor mijzelf is het vrij lastig om iets te vinden wat echt onder de meeste condities bij mij past. Ik heb 10 jaar geleden een spier afgescheurd met skiën en volgens de dokter was er niks aan de hand. Nu heb ik daardoor wat angst en verzuurd mijn been heel erg snel. Maar vooral door de angst lijkt het de eerste dag erop of ik helemaal niet kan skiën en geef ik direct de schuld aan de skies en blijf ik alsmaar wisselen. Maar als ik eenmaal een vertrouwde ski heb gevonden en wat meer conference heb ga ik erg goed van alle pistes af zolang er maar niet te veel hoge buckels zijn want dan slaat de angst weer een beetje toe en verlies ik de controle een beetje.

Ok dat over mijn status, ik ben idd een dikke liefhebber van scherpe diepe bochten en controle , maar omdat ik soms even de controle verlies over mijn slechte been moet de ski niet al te hoog niveau hebben waar je continue druk op de ski moet houden.

Ik wil graag daarom skies aanschaffen zodat ik altijd op deze ski kan starten.

Hoop dat dit voldoende info is over mij zelf. Ik ga in iedergeval de tips van Shane testen.

Henk

*bericht bewerkt door Henk_Brouwer op 02 jan 2019 19:25

Het is inderdaad de vraag of een slalomski hier nou wel de beste keuze is. Zou dat eerst uitvogelen.

elisabeth101 op 2 jan 2019 19:10

Wat zou jij dan adviseren.

Vast een domme vraag, waarom koop je gewoon dan niet die K2’s?

Zeker geen domme vraag, is zeker een optie, maar wil graag ontdekken wat de verschillen zijn tussen ski’s en wat het is waarom deze ski bij mij past, misschien is wat elisabeth101 zegt niet de juiste richting. Voordat ik deze of welke ski’s koop wil ik dat graag ontdekken. En dan kom ik misschien tot de conclusie dat idd de k2 de beste ski voor mij is.
Was laatst even in winterberg en huurde daar een ski en die was erg fijn, kom ik een man in de lift tegen die dezelfde had, zij de man ja net gekocht, zocht een paar ski’s en deze waren in de aanbieding. Zo zou het ook kunnen. Maar ik wil graag de beste ski’s voor mij vinden.

Ben misschien een rare

Hoi allemaal,

Heb nogmaals een vraagje over een bepaalde ski.
Afgelopen week geskied op de salomon s/race shot gs 175 in la plagne. Allemaal blauwe en harde pistes. Ik wilde wat testen en info opzoeken mbt tot deze ski maar kan maar weinig vinden.

Alle namen en specificaties zijn allemaal nieuw voor mij. Ik ben sinds kort opzoek naar mijn eigen ski’s.
Op aanraden van de verhuurder heb ik deze ski’s gehuurd en ik was zeer tevreden over deze ski’s.

Ik zou graag deze ski’s vergelijken met andere ski’s maar kan nagenoeg geen ervaringen van andere mensen vinden.

Bedankt.

Henk Brouwer

Hallo Henk, de S/Race Shot GS is een consumenten GS ski. Er is ook nog een Rush, die is nog iets stijver als ik het goed heb. Vrij serieuze GS ski’s waarmee je stabiel de berg af kan en die eenmaal op de kant erg goede grip hebben. De Rush variant was de vaste lat voor de Maestro di Ski in Val di Sole viel mij op.
Vergelijkbare ski’s zijn de Atomic G9, Volkl Racetiger GS, Nordica Dobermann GSR en de Elan GSX Fusion. Dit zijn de iets minder stijve varianten en allemaal verkrijgbaar in 175cm. De Elan is gebaat bij technisch skiën en is mooi zuiver. De Racetigers vinden alles prima en zijn allemansvrienden, de Atomics zijn wat typisch in de omgang maar ken je ze eenmaal mooi progessief. Wil je lol beleven kies dan de Dobermanns. Relatief veel rebound, maar door een soepeler tip en tail ook griprijk in moeilijker omstandigheden en allerminst lastig te skiën.
Echter denk ik zelf dat als de S/Race Shot GS goed bevallen zijn je deze prima aan zou kunnen schaffen. Een mooi gebalanceerde ski.

Hoi Bennie,

Bedankt voor je feedback, ga de volgende trip een van deze testen. Ik had de racetiger sl laatst al een keer geprobeerd maar kreeg te veel rebound terug voor mij gevoel. Maar dat was ook onder slechte condities veel sneeuw en weinig zicht. Maar langzaam ga ik ook het onderscheid zien en voelen tussen de verschillende skies. Ik sla jouw skies op in mijn lijstje.

Thanks.
Henk

Plaats een reactie