Live vanuit Alta Badia | 20-27 Januari 2018

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alta Badia

Hoera! Na vele nachtjes slapen (en het dagelijks nóg vaker verversen van deze website) is het dan eindelijk zover. We mogen weer op wintersport! We gaan naar Alta Badia in de Dolomieten, Italië.

Eerste keer Dolomiti Superski
Voor Marije en ik is het niet de eerste keer in Italië skiën - we hebben gebiedje Shöneben & Sankt Valentin aangedaan tijdens ons verblijf in Nauders - maar het is wél de eerste keer Dolomieten. Dat schijnt toch wel even anders te zijn. Benieuwd of de natuur, het lekkere eten/drinken en uitgestrekte glooiende pistes ook echt zo mooi zijn als beloofd in de vele reacties op dit forum en de filmpjes van @Kristy.

Gerlos
Vorig jaar had ik een blogje geschreven tijdens onze trip naar Gerlos. Dit was leuk om te doen. Niet alleen om het later weer eens terug te lezen, maar ook vanwege de vele tips en reacties die ik kreeg. Waarvoor nogmaals dank!

Opschieten! Er is sneeuw op komst
Ons zoontje is twee jaar en mag dit jaar nog lekker bij zijn opa en oma’s logeren. Die vinden we nog iets te jong voor een langer reis richting de sneeuw. Over twee jaartjes, dan mag hij ook mee. Nadat we hem hebben weggebracht en uitgezwaaid, stoppen we de laatste spullen in de auto en gaan we zo snel mogelijk rijden.

Broezen
Om 15:00 broezen (das Gronings voor hard rijden) we over de Nederlandse en Duitse Snelwegen. Nog even online het weer checken, het video weerbericht van @roel kan niet duidelijker: wil je een beetje relaxed de Alpen door, dan moet je voor 12u op plek van bestemming zijn. We besluiten daarom zo ver als enigszins lukt door te reizen.

Pitstop in Langanau (Ulm)
Onderweg vallen wat winterse buien met af en toe sneeuw, maar veel is het niet. Tot onze verrassing lukt het om zoals gepland in omgeving Ulm te komen. Top!

We slapen - na wat zoeken op Booking.com in Hotel Weisses Ross. Een prima middelgroot hotel, op 3 minuten van de A7 met een 24uurs receptie. De bedden zijn schoon en het ontbijt is uitgebreid en lekker. Je auto kan gratis op de privé parkeerplaats en de snelweg lijkt ver weg. En dat voor €80. Een goede aanrader.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/f15d0746d8d034cff63fb6d9...

Aankomst La Villa
We hebben een korte maar goed nacht gehad en we hebben veel zin de bergen te gaan zien. We doorkruisen Oostenrijk over de Fern- en Brennerpas en komen met stralende zon om 14:00 aan in La Villa. We kunnen niet wachten om morgen op het snowboard te staan!

Tol online gefixt
Super handig is trouwens de digitale Oostenrijkse tolpas. Je boekt deze online en koppelt die aan je kenteken. Scheelt kopen en plakken van stickers op je voorruit en je kunt de Brenner Autobahn ook meteen bijboeken. Scheelt je een stop bij het tolpoortje.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/448d4861aab438b69fda9123...

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/a397ef7841c1b753db743ab7...

De familie is er al!
Marijes nichtje is sinds donderdag al in La Villa met haar vriend voor een shortski. Met kerst hoorden ze ons enthousiast praten over de Dolomieten en hebben ze spontaan besloten ook hiernaar toe te komen! We ontmoeten ze zometeen aan het eind van de dag en gaan samen wat eten en drinken. Ze blijven tot maandag, dus effectief hebben we maar één dag samen skiën. Moeten we zondag samen maar alles eruit halen wat erin zit - maar dat waren we toch al van plan.

Blogs & tips
Ben je nieuwsgierig naar onze snowboard avonturen in Alta Badia/ Dolomiti SuperSki, volg dan dit topic!

En heb je tips wat we niet mogen missen, laat het weten!

Alvast bedankt en groetjes uit Italië,

Niels

Ps. In het vorige reisverslag noemde ik mijn vriendin Eva, zo heette ze eigenlijk niet. Maar als ik de blogs nu teruglees, klinkt dat toch een beetje raar. Dus ik noem haar nu maar gewoon Marije. Want zo heet ze wel. - en nee; niet zoals destijds geopperd werd - Piet! 😉

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 14:35

Bergen + Sneeuw = ❤

Ik ga je topic zeker volgen! Volgend seizoen maar eens een weekje dolomieten pakken, nu en komende zomer rustig uitzoeken wat de bestemming wordt.

Let it snow

Piet !!! Wasn’t me 😬😂

May the ski force be with you !!

Ben benieuwd, ik ben er over een paar weekjes! De tips uit het grote topic heb je vast al gezien? Kom maar door met die foto’s!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/f3c14f4a6270dee439f99bfe...

Gisteravond en vannacht is er een mooi laagje sneeuw gevallen. Alleen al dit uitzicht vanuit ons hotel was de reis waard. We gaan ons omkleden en dan hup, naar de lift!

Bergen + Sneeuw = ❤

En direct keuze stress, eerst richting La Crusc of direct Alta Badia in! :-D. Ik zou eerst rondje La Crusc in de ochtend doen, helemaal naar boven. Het zier er op de webcams fantastisch uit dus hoe dan ook wordt het een topdag

Eens met @hn65, even lekker inkomen daar, al is de afdaling vanuit LV naar Badia voor een snowboarder niet de meest handige.

Ik board niet maar waarom niet @Userd? Het is toch helemaal rood van top to bottom? Of bedoel je die tussenstukjes van lift naar lift?

Zondag 21 januari 2018

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/24a6073bd3712d9d93303563...

Een vers sneeuwdekje die vannacht gevallen is lacht ons tegemoet als we uit het hotelraam kijken. Er is tussen de wolken door ook wat blauwe lucht te zien. Prima weer!

Pistes in zeer goede conditie
Marijes nichtje en vriend gaan vandaag met ons op pad. Ze weten de weg, dus we laten ons leiden vandaag. We nemen de gondel naar Piz La Ila. Als snowboarder worden we door de vlakke piste bovenaan gelijk getrakteerd op een mooie wandeling. Maar na 200 meter kunnen we dan ook op het board stappen. De piste condities zijn zeer goed. De sneeuw is lekker stevig en zacht tegelijk, nergens ijzig en mooi geprepareerd. Door de verse sneeuw zijn alle bomen bedenkt met sneeuw. Daarboven torenen de machtige oranje bruine rotsen van de Dolomieten. Een machtig en prachtig gezicht. Zulke mooie natuur om door te snowboarden heb ik nog niet eerder gehad. Fantastisch.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/18c2f28786f81329c63b04a9...

bindingen even opnieuw afstellen
Na één afdaling moet ik bovenaan de lift toch even aan de bindingen sleutelen van Marije en mij. Dit was een erg slecht gekozen locatie. De wind steekt op en in de stuifsneeuw zit ik al foeterend met een platbek schroevendraaier te prutsen. De rest van het gezelschap stuur ik alvast maar van een piste. Kan ik ongegeneerd lopen mopperen dat ik het niet in één keer goed heb gedaan.

even inkomen en dan…
Ik moest duidelijk even opwarmen. Maar na drie afdalingen begon ik het gevoel weer terug te krijgen. De mooie natuur helpt een handje mee om me op te vrolijke. We volgen een lange blauwe piste 11 naar San Cassiano. Fantastisch. Tussen de bomen met uitzichten waar je u tegen zegt.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/dee9842663797955979f90aa...

Viva Las Vegas en een dichte Lagazuoi
We schuiven pizza/wurst mit pommes/kaiserschmarren naar binnen in de Las Vegas bar. Daarna besluiten we naar de Lagazuoi te gaan. Via een mooie glooiende piste #9 - helemaal leeg, tussen de bomen en met een fantastisch uitzicht! - komen we bij de busjes. Je moet perse met 5 man zijn, alvorens deze vertrekt naar gondel Lagazuoi. We zaten dus een kwartiertje te wachten, voelde een beetje nutteloos. En toen er eindelijk extra mensen kwamen en de bus weg wilde rijden, kwam het bericht dat de lift dicht was. Het waaide veel te hard op de toppen. Later hoorde ik van andere Nederlanders die de afdaling nog wél konden doen dat het echt geen pretje was. Ze hadden de wind en stuifsneeuw vol in het gezicht en moesten continue prikken om vooruit te komen. Wij blij dat we niet gegaan zijn! Die doen we nog wel later in de week.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/ebfc3a31a6b3d30788e7d3cf...

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/670bbe803c73e853cfbb1af0...

De zon breekt door
De zon breekt door. Marije is moe en gaat eerder naar het hotel. Ik doe met de rest nog een paar keer de afdalingen boven La Villa. Lekkere pistes hoor! Mooi kinderland ook zo midden in het dorp. Voor een tochtje naar La Crusc was het al te laat in de middag. Dus die doen we ook maar een andere keer.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/936053cee1ff840208d417a7...

Dolomiti love
We zijn erg onder de indruk van de mooie bergen. Het is écht anders dan Oostenrijk / Frankrijk. We hebben heel veel zin nog veel meer te zien. Daar lezen jullie morgen over!

(Geen skitracks update, mijn iPhone batterij kan de kou niet goed verdragen en viel om 15:00 uit. Een km of 30 vandaag denk ik).

Bergen + Sneeuw = ❤

En direct keuze stress, eerst richting La Crusc of direct Alta Badia in! :-D. Ik zou eerst rondje La Crusc in de ochtend doen, helemaal naar boven. Het zier er op de webcams fantastisch uit dus hoe dan ook wordt het een topdag

HN65 op 21 jan 2018 09:36

Bedankt voor de tip, ik las em echter bij terugkomst. 😉 - we gaan nog wel een keer starten richting La Crusc. De condities en weer zijn dikke prima. We genieten volop!

Bergen + Sneeuw = ❤

Eens met @hn65, even lekker inkomen daar, al is de afdaling vanuit LV naar Badia voor een snowboarder niet de meest handige.

Userd op 21 jan 2018 10:55

Misschien de tussenstukken? Ik heb gemerkt dat ik ik het gebied tussen La Villa en San Cassiano regelmatig een stukje moet lopen om de pistes af te komen. Ook al ga ik nog zo hard. Maar de prachtige natuur maakt dat echter helemaal goed. Heb ik meer tijd om om me heen te kijken. Want daar kom ik immers voor!

Bergen + Sneeuw = ❤

Hoy Nelis,

Bij de afdaling van La Crusc heb je voor jou als snowboarder , ergens halverwege aan de rechterzijde, een mooi stukje boardercross met een vijf-tal bochten. Fun.
Het is zeker ook de moeite om boven op La Crusc even de latjes(of board) uit te doen en het kerkje met klein nabijliggend brasserietje een bezoekje te brengen. Let wel op voor 't uitschuiven met de skibotten, erg glad!
Vergeet ook niet op Piz la Illa boven na 100m. links de afdaling Bamby te doen met gelijknamige hut (met lekkere gerechtjes).
Have fun, ik geniet van je verslag.
Danny

Born to run. B.S.

Ik board niet maar waarom niet @Userd? Het is toch helemaal rood van top to bottom? Of bedoel je die tussenstukjes van lift naar lift?

HN65 op 21 jan 2018 15:33

Van lift naar lift is sowieso niet handig voor boarders, mn Alta Badia is veel wandelen. Geen straf maar minder handig. Mn de genoemde piste omdat hij vorige week of ijzig was of buckels had en er een vervelende afloop inzit. Wellicht beginnersprobleempjes, zou kunnen ;)

Hoy Nelis,

Bij de afdaling van La Crusc heb je voor jou als snowboarder , ergens halverwege aan de rechterzijde, een mooi stukje boardercross met een vijf-tal bochten. Fun.
Het is zeker ook de moeite om boven op La Crusc even de latjes(of board) uit te doen en het kerkje met klein nabijliggend brasserietje een bezoekje te brengen. Let wel op voor 't uitschuiven met de skibotten, erg glad!
Vergeet ook niet op Piz la Illa boven na 100m. links de afdaling Bamby te doen met gelijknamige hut (met lekkere gerechtjes).
Have fun, ik geniet van je verslag.
Danny

dan58 op 21 jan 2018 19:03

Tnx Danny! Je tips gaan we dan zeker maar even doen!

Bergen + Sneeuw = ❤

Heel Nelis!

Leuk om te lezen dat jullie er nu zijn.

veel plezier deze week! geniet ervan. Wij vertrekken aanstaande vrijdag op zaterdag.
ben benieuwd naar je updates!

Groeten!
Robbert

Je weet niet wat je niet weet.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/d56deb367a45f0b2919149b7...

Bergen + Sneeuw = ❤

Er was sneeuw voorspeld. Maar zie hier. Blauwe lucht! 👌😃

Bergen + Sneeuw = ❤

IGaaf dat je nu in Alta-Badia bent! veel plezier en als er tips nodig zijn, zijn wij er voor je! even een vraagje, is piste 9B vanuit Pralongiá naar Armentarola ook geopend? een van de mooiste piste’s van Alta-Badia die helaas te vaak gesloten is door te weinig sneeuw. vorig jaar gaf Altabadia.org aan dat de piste nog geopend was, eenmaal aangekomen was het een droge open vlakte… Wellicht is hij dit jaar wel geopend door de grote sneeuwval maar dat is altijd maar de vraag…

Maandag 22 januari 2018
Vandaag zou het gaan sneeuwen en Marije is ziek, dus we laten de Sella Ronda nog even links liggen. We moeten er een rustige dag van maken. Compleet tegen onze gewoonte in slapen we uit. Als we naar buiten stappen stopt het net met sneeuwen. En als we dan om 10:15 vanuit La Villa richting Santa Crusce gaan, breekt het open en schijnt de zon!

!undefined

Zon en goede pistes = ❤️
De pistes zijn weer helemaal top! Het laagje poedersuiker sneeuw frist de bomen en pistes weer op en de nachtelijke vorst heeft de pistes mooi stevig gemaakt. We doen de pistes boven La Villa twee keer en gaan dan richting Santa Crosce.

!undefined

Kerkje onder de machtige rotsen
De natuur is wederom prachtig. En als je dan de lift boven Badia naar het kerkje neemt zie je de majestueuze oranje bergen weer op je af komen. Indrukwekkender kan het bijna niet. Na een kort wandelingetje staat het kerkje in de stralende zon. We branden een (kunstmatig) kaarsje in de kapel.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/336e6ee6d954d3163d3a4c09...

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/6ec3afc3ac4a347e3a068277...

Tiramisu
Naast het kerkje zit een leuk eet tentje met zonnig terras. Daar ploffen we neer voor een lekkere tiramisu en ski wasser. Voldoende energie voor de dal afdaling naar Badia. Fijne pistes allemaal, zonder loop stukken voor ons snowboarders. Deze doen we een paar keer en dan gaan we lekker eten in het hutje Lee halverwege de piste. Een lekkere pasta en hamburger van de grill. (Nog bedankt voor de tip Wintersporters!).

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/9ae1fc777ac913aebc467b75...

!undefined

Terug naar Hotel
En dan gaan we weer terug naar La Villa. We moeten op tijd weer in het hotel zijn voor een onverwachte werk verplichting. En Marije trekt het ook niet echt geweldig. Vanavond op tijd op bed en hopen dat Marije zich weer beter voelt! Het blijft een feestje om hier in de Dolomieten te zijn. Ook als je niet het halve gebied doorkruist is het elke minuut genieten.

*bericht bewerkt door Nelis op 22 jan 2018 19:20

Bergen + Sneeuw = ❤

IGaaf dat je nu in Alta-Badia bent! veel plezier en als er tips nodig zijn, zijn wij er voor je! even een vraagje, is piste 9B vanuit Pralongiá naar Armentarola ook geopend? een van de mooiste piste’s van Alta-Badia die helaas te vaak gesloten is door te weinig sneeuw. vorig jaar gaf Altabadia.org aan dat de piste nog geopend was, eenmaal aangekomen was het een droge open vlakte… Wellicht is hij dit jaar wel geopend door de grote sneeuwval maar dat is altijd maar de vraag…

J-W op 22 jan 2018 16:34

Er liggen bakken sneeuw. Alle pistes zijn open! 9B volgens mij ook. Komt helemaal goed dit jaar!

Bergen + Sneeuw = ❤

Beterschap voor je vriendin en bedankt voor je verslag, is een heerlijke voorbereiding voor onze eigen vakantie!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@j-w net besloten dat we morgen even de Bamby piste gaan uitproberen (naar de tip van @dan58) En dan door richting 9B. Testen wij em even voor je uit!

Bergen + Sneeuw = ❤

Beterschap voor je vriendin en bedankt voor je verslag, is een heerlijke voorbereiding voor onze eigen vakantie!

Roy83 op 22 jan 2018 19:37

Tnx @Roy83!

Bergen + Sneeuw = ❤

Hoy Nelis en Co,

En boardercross gevonden bij afdaling Santa Crusce?

Indien tijd over vergeet dan ook 't Edelweisstal niet even te doen in Colfosco, is direct bereikbaar vanaf 't plateau van Alta Badia .(mooie , korte uitdagende zwarte piste erbij)

Ik geniet van je verslag en tel de dagen af, vanaf volgende week maandag: 4 dagen Kronplatz en 1 dag Alta Badia(of 3 en 2 ??)
ENJOY

Born to run. B.S.

Vandaag GEEN Sella Ronda. De verbindingen zijn momenteel dicht wegens harde wind. Kan nog veranderen vandaag maar check even de berichten. Staat bij iedere lift wel info op de rolkrant.

Dinsdag 23 januari
Mijn vriendin Marije heeft pech. Ze is ziek. Het zat er al een beetje aan te komen. Na veel twijfelen blijft ze toch ik bed. Het is extra pijnlijk omdat het vandaag echt een fantastische dag is op de pistes, maar goed. We willen morgen graag de Sella Ronda doen, dus ze kan maar beter uitzieken.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/6f792e2d8dc0a398a235e638...

(alle pistes open behalve Sella Ronda)
!undefined
(Fantastisch weer)

In mijn eentje van perfecte pistes
Bij Piz La Illa aangekomen lacht het skigebied me tegemoet. Wat jammer dat ik dit niet met Marije kan delen. De zon straalt over de pistes en de sneeuw is perfect. Ik besluit maar meteen de aanbeveling Bamby Piste te doen (inderdaad een lekkere rode piste) en vervolg mijn route op zoek naar piste 9B.

!undefined
(Uitzicht vanaf Pralongia)

Gratis sneeuwscrub
Bovenop Pralongia wordt ik zo’n beetje gezandstraald. Er staat een snoeiharde wind en mijn board vliegt bijna uit de handen. Die wind is waarschijnlijk de reden dat de Sella Ronda (nog) niet open is. Ik zoek en speur en kan wel een 9A ontdekken, maar 9B? Achteraf zag ik dat ik om het hutje heen had moeten boarden ofzo. Maar omdat ie ook nergens aangegeven staat betwijfel ik of ie open is.

Door de harde wind kom ik amper over de glooiende piste en moet ik veel lopen en op één kant staan. Ik snap wel dat deze voor skiërs echt heel lekker is, maar ik sla em even over.

!undefined
(Piste 9A)

Cruisen door Alta Badia
Ik cruise op goed geluk kriskras door het gebied. Op zoek naar lekkere en leuke pistes. De blauwe 13 vanaf Bioch vind ik erg fijn, ook de rode 23 is lekker. Ik wilde nog naar Corvara, maar bij het zien van het enorme kluun stuk richting de rode 4/5 nam ik afslag 5b. Niet wetende dat ik daardoor weer richting La Villa werd getransporteerd.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/036892d2167f7fcf6b727874...

(blauwe 13)

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/023107607a502ce5c192bcab...

Even snacken en samen van de berg
Ik haal Marije op voor een gezamenlijke lunch. We zien onder de gele gondel een simpel snack barretje met een zonnig terras. Dus we halen daar even een goedkope burger. Verwacht er niet veel van, maar het smaakt wel.
We doen samen nog twee afdalingen en dan ploft Marije op een zonnestoel bij Club Moritzo. Ik race nog een paar afdalingen af voordat ik via de dalafdaling naar La Villa de dag zal afsluiten.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/7bcf695bc1eeb450673c3e7d...

Sella Ronda
We hopen dat de rustdag heeft gewerkt. Marije voelt zich in elk geval beter dan vanochtend. Dus we hopen dat we morgen vanuit Corvara een mooie ronde kunnen doen. We zullen voor vertrek nog even kijken of deze wel open is (Tnx @HN65) 😉

Nogmaals bedankt voor de vele tips, en tot morgen!

*bericht bewerkt door Nelis op 23 jan 2018 18:56

Bergen + Sneeuw = ❤

Ziet er allemaal goed uit man! Beterschap aan de vrouw, en veel plezier op de ronda.

Let it snow

Die 9 is als boarder ook prima te doen, maar wel alleen met de juiste omstandigheden. Geen tegenwind en niet teveel verse sneeuw. Strak geprepareerd met een zonnetje erbij is het een toppiste

Ik hoop dat Marije weer in orde is voor jullie want de omstandigheden lijken vandaag echt fantastisch en alle liften en pistes in bedrijf. Geniet er van!

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/151faf4019f22467781d797d...

Fan-tas-tische condities hier in Alta Badia. Sella Ronda was zo afgrijselijk druk, dat we vanaf Corvara weer richting Alta Badia zijn gegaan. Daar is “de drukte” veel meer verspreid. Vanavond een verslagje. Nu lekker bakken in de zon op terras van Pralongia.

Bergen + Sneeuw = ❤

Sella Ronda was zo afgrijselijk druk, dat we vanaf Corvara weer richting Alta Badia zijn gegaan.

Nelis op 24 jan 2018 13:12

Heftig. En dat in een week waar, naar mijn weten, geen enkel land in Europa schoolvakantie heeft…

Mr. Slow

Plaats een reactie