Fernpass

A.s. vrijdag vertrekken wij richting Italië. Weet iemand hoe de situatie bij de Fernpass is?
Is het daar nog een beetje te rijden of moeten we dit keer toch maar voor München kiezen?

Fernpas heeft webcams deze kan je in de gate houden voor vertrek.

Fernpas heeft webcams deze kan je in de gate houden voor vertrek.

Marco_ski op 23 jan 2018 11:29

Dank, ik ga even zoeken. 👍

Ik zou adviseren om deze Facebook pagina even in de gaten te houden.

Actuele informatie over files, ongelukken en in dit geval wegafsluitingen vanwege het lawinegevaar. Op dit moment dus afgesloten.

https://www.facebook.com/Stauschau/

vrijdag en zaterdag wordt er weer sneeuw voorspeld.
Hierdoor kunnen lange wachttijden ontstaan. Zeker op zaterdag morgen kan dit voor grote problemen zorgen.

Ik heb hier vaker gelezen dat je op zaterdagochtend vóór 07u over de fernpas wilt zijn.

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik heb de FB pagina bekeken en zie dat deze route de afgelopen dagen regelmatig afgesloten is geweest. Dus de keuze is eenvoudig: München!

Dank voor het meedenken. 👍

Fernpass is nu afgesloten. Ik moet naar Stubai nu. Ook via Garmish Parkenkirchen afgesloten. Weet iemand hoe ik kan rijden? Dringend bedankt

Waar zit je nu @burtonboy?

Waar zit je nu @burtonboy?

HN65 op 23 jan 2018 13:52

Garmish

https://www.oeamtc.at/verkehrsservice/

Ik zoek even mee, maar het lijkt een flinke omweg te worden. De Fern zou vanmiddag rond 1700 uur weer open gaan denkt men…denkt…

Fernpass is nu afgesloten. Ik moet naar Stubai nu. Ook via Garmish Parkenkirchen afgesloten. Weet iemand hoe ik kan rijden? Dringend bedankt

burtonboy op 23 jan 2018 13:50

Via München. Alleen maar snelweg tot aan het begin van het dal. Qua kilometers een stuk om, maar bij sneeuw of vakantiedrukte sneller dan over de Fernpass.

Annoying skiers since 2003

https://www.oeamtc.at/routenplaner/?type=traffic&resourc…

Dit zou moeten kunnen, wel allemaal binnendoor bijna

Fernpass is nu afgesloten. Ik moet naar Stubai nu. Ook via Garmish Parkenkirchen afgesloten. Weet iemand hoe ik kan rijden? Dringend bedankt

burtonboy op 23 jan 2018 13:50

Via München. Alleen maar snelweg tot aan het begin van het dal. Qua kilometers een stuk om, maar bij sneeuw of vakantiedrukte sneller dan over de Fernpass.

sterko op 23 jan 2018 14:01

Zal proberen naar Bad Tölz en dan naar Innsbruck

Ik heb hier vaker gelezen dat je op zaterdagochtend vóór 07u over de fernpas wilt zijn.

Gaston op 23 jan 2018 13:16

Ik waardeer de tips die hier gegeven worden maar geldt dat niet vooral als je in de vakantieweken reist? En is er ook een tijd na 07:00 wanneer het weer rustiger wordt (ongeacht het weer). De meeste zullen in Nederland zaterdagochtend vroeg tussen 3 en 5 vertrekken.

Ja, dat is juist. Tijdens vakanties, en dan vooral de carnavalweek, maar ook als er een heel mooi weekend voorspeld wordt moet je er vroeg bij zijn. Anders kun je tot 9 uur de Fern prima over, kan zijn dat je dan bij de scherpe haarspeldbocht even moet aanschuiven maar dat valt mee. Na 1400 uur valt het ook mee (noord-zuid).

Ik heb hier vaker gelezen dat je op zaterdagochtend vóór 07u over de fernpas wilt zijn.

Gaston op 23 jan 2018 13:16

De meeste zullen in Nederland zaterdagochtend vroeg tussen 3 en 5 vertrekken.

JDE op 23 jan 2018 14:08

Er rijden niet alleen Nederlanders hè. Op verschillende tijden vertrekken er van verschillende plaatsen mensen, waardoor er continue een stroom auto’s langs de bottlenecks Fernpass en München moet. De piek zit op zaterdagochtend tussen 7:00 en 10:00 omdat dan de nachtrijders uit de Benelux en noord Duitsland en de vroege ochtendrijders uit midden en zuid Duitsland allemaal daar zijn en om 9:00 uur op de piste willen staan (wat daardoor vaak niet lukt).
De Nederlanders die 's ochtends vroeg gaan rijden, komen er vervolgens tussen ca. 10:00 tot 15:00 uur voorbij.

Annoying skiers since 2003

Ik heb hier vaker gelezen dat je op zaterdagochtend vóór 07u over de fernpas wilt zijn.

Gaston op 23 jan 2018 13:16

De meeste zullen in Nederland zaterdagochtend vroeg tussen 3 en 5 vertrekken.

JDE op 23 jan 2018 14:08

Er rijden niet alleen Nederlanders hè. Op verschillende tijden vertrekken er van verschillende plaatsen mensen, waardoor er continue een stroom auto’s langs de bottlenecks Fernpass en München moet. De piek zit op zaterdagochtend tussen 7:00 en 10:00 omdat dan de nachtrijders uit de Benelux en noord Duitsland en de vroege ochtendrijders uit midden en zuid Duitsland allemaal daar zijn en om 9:00 uur op de piste willen staan (wat daardoor vaak niet lukt).
De Nederlanders die 's ochtends vroeg gaan rijden, komen er vervolgens tussen ca. 10:00 tot 15:00 uur voorbij.

sterko op 23 jan 2018 15:48

Oh nee serieus? Ik bedoelde meer te zeggen dat voor veel mensen die stelregel van voor 07:00 niet van toepassing is (als zondag je eerste ski-dag is).

Fernpass is nu afgesloten. Ik moet naar Stubai nu. Ook via Garmish Parkenkirchen afgesloten. Weet iemand hoe ik kan rijden? Dringend bedankt

burtonboy op 23 jan 2018 13:50

Via München. Alleen maar snelweg tot aan het begin van het dal. Qua kilometers een stuk om, maar bij sneeuw of vakantiedrukte sneller dan over de Fernpass.

sterko op 23 jan 2018 14:01

Uiteindelijk via München gereden. 200km omgereden. Beter eerst op voorhand de info bekeken. Eigen domme fout

Maar je bent er gelukkig @burtonboy. Ik zag nu pas dat ik je een link gestuurd heb die niet werkte. Er was een alternatief over B-wegen via Mittenwald en Leutasch welke je in 1,5 uur en 83km naar Stubai zou brengen. Maar ik vermoed dat over de snelwegen een stuk relaxter reizen was vandaag.

Nu zie ik op dit forum ook weleens de route via de Arlbergtunnel genoemd worden. Als ik het goed heb begrepen is dit in kilometers om, maar mogelijk minder filegevoelig. Wij gaan 10 februari richting San Cassiano, en ik richt me vooralsnog op die route. Het blijft natuurlijk koffiedik kijken hoe het er op een specifiek stukje weg op een specifiek tijdstip op een specifieke dag aan toe gaat…

Ik heb hier vaker gelezen dat je op zaterdagochtend vóór 07u over de fernpas wilt zijn.

Gaston op 23 jan 2018 13:16

Ik waardeer de tips die hier gegeven worden maar geldt dat niet vooral als je in de vakantieweken reist? En is er ook een tijd na 07:00 wanneer het weer rustiger wordt (ongeacht het weer). De meeste zullen in Nederland zaterdagochtend vroeg tussen 3 en 5 vertrekken.

JDE op 23 jan 2018 14:08

Zoek maar eens de berichtgeving over 14 januari 2017 op. Was een zaterdag met sneeuwval met een mooie week daarna. Het was één grote chaos op de Fernpass.

Nu zie ik op dit forum ook weleens de route via de Arlbergtunnel genoemd worden. Als ik het goed heb begrepen is dit in kilometers om, maar mogelijk minder filegevoelig. Wij gaan 10 februari richting San Cassiano, en ik richt me vooralsnog op die route. Het blijft natuurlijk koffiedik kijken hoe het er op een specifiek stukje weg op een specifiek tijdstip op een specifieke dag aan toe gaat…

Maria04 op 23 jan 2018 18:07

Lijkt mij een onlogische route. Ruim voor de Arlbergtunnel wordt de weg tweebaans en staat hier vaak ook een lange file. Zal die zaterdag niet anders zijn vrees ik. Je zal op deze route, de Fernpass en via München op veel plekken vast komen te staan. Is niet anders tijdens deze vakantiezaterdagen. Reden dat wij zondag-zondag reizen.

Piste riderrrrr

A.s. vrijdag vertrekken wij richting Italië. Weet iemand hoe de situatie bij de Fernpass is?
Is het daar nog een beetje te rijden of moeten we dit keer toch maar voor München kiezen?

Noblesse op 23 jan 2018 11:27

Op het moment supreme kijken. Tenzij op google kort voordat ik er ben alle wegen donkerrood zijn of de pas afgesloten is zul je mij daar zien rijden. Vorige week op de terugweg ook gedaan. Sneeuwde fors en de wegen waren glad, maar het was er wel rustig juist omdat het fors sneeuwde en het glad was. Af en toe zit je dan achter een treintje aan, maar als je daar voorbij steekt kun je weer prima doorrijden.

Dan moet je wel een beetje vertrouwd zijn met rijden op sneeuw natuurlijk. Anders is de file op de snelweg wellicht een beter idee.

Tja, als je van te voren weet waar je in de file zal staan, dan is het niet zo moeilijk kiezen… 😏

Maar je bent er gelukkig @burtonboy. Ik zag nu pas dat ik je een link gestuurd heb die niet werkte. Er was een alternatief over B-wegen via Mittenwald en Leutasch welke je in 1,5 uur en 83km naar Stubai zou brengen. Maar ik vermoed dat over de snelwegen een stuk relaxter reizen was vandaag.

HN65 op 23 jan 2018 17:28

De weg naar München was een lege autobahn met onbeperkte snelheid. Daarna werd het minder met constant 100km/u limiet

Ai ongelukkig tijdstip voor een ongeluk op de fernpass…

null

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/d55692e40e085fceb72b8329...

!undefined
!undefined
!undefined

Succes voor iedereen die nu onderweg is daar!

*bericht bewerkt door Unit106 op 02 feb 2019 10:01

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Plaats een reactie