Hoe kan het zo mislopen ?

Hey,

Even mezelf voorstellen. 42 jaar sportieve man die wekelijks loopt, mtb en skitraining volgt. Niveau van skien = hoogste groep in skiclub.

Vorige week uitgenodigd door een leverancier om shortski te doen in Madonna di Campiglio.

Eerste skidag nagenoeg perfect, veel sneeuw, veel zon, allemaal uitstekende skiers op de pistes die vrijwel leeg waren.
Tweede dag zelfde omstandigheden, maar heel wat drukker op de piste omwille van verlofdag in Italië.

Net voor de middag beslissen we nog een mooie rode piste te doen die we hadden zien liggen. Bij het aanvatten van de piste denk ik nog om het wat kalmer te doen omdat het vrij druk is. Eenmaal de afdaling aangevat merk ik dat van dat voornemen weinig overblijft en rijg ik de ene mooie carvebocht na de andere totdat … opeens zie ik uit mijn ooghoeken iemand van links voor in mijn spoor komen. Op het laatste moment beslis ik om een uitwijkmaneuvre te maken… voor dat ik het weet ga ik overkop. een ski uit, de andere blijft aan en nog altijd in volle snelheid hapt de ski in de sneeuw, binding blijft dicht en ik voel mijn been ter plaatse breken. Vrij snel is de pisteredding ter plaatse en wordt ik overgebracht naar het ziekenhuis. Dezelfde dag nog wordt ik geopereerd. Na een paar dagen begint het door te dringen. Scheenbeen gewricht volledig verbrijzeld, knie kraakbeen volledig weg en nog een klein breukje in een achterliggend bot.
De diagnose is hard …
Revalidatie minstens een jaar, sowieso een knieprothese.
Een hele harde dobber voor iemand die bijna dagelijks sportte.

Hoe kan het zo mislopen ?

Skies waren gehuurde Stockli laser GS met binding op 8. Ik 1m80 en 85kg.

Ai, dat is gewoon ouderwets KUT.

Heel veel sterkte met de revalidatie in ieder geval.

Dan zit pech toch gewoon weer in dat hoekje.
Goed getraind, geeft helaas geen garanties.

Ook namens mij heel veel sterkte.

Onwijs kut, veel succes met je herstel!
Misschien een beetje lomp antwoord, maar je zegt het zelf eigenlijk al hoe het zo mis kon gaan.
“Bij het aanvatten van de piste denk ik nog om het wat kalmer te doen omdat het vrij druk is”
En dat heb je niet gedaan en kon je niet goed anticiperen op iemand die veel langzamer naar beneden kwam.

Maar je vraag gaat denk ik over de afstelling van de binding? Dan moet je iets meer info geven, zoals de zoollengte van je schoen en het type skiër dat je bent (Type 3 ‘agressief’ denk ik, of anders Type 2 ‘gemiddeld’)… misschien kan iemand als @Rogier daar wat over melden?

stomme pech. vind persoonlijk din op 8 aan de hoge kant, alhoewel het volgens de online calculators best kan (even uitgaande van bsl die ik verwacht bij 1.80 :))

*bericht bewerkt door evr66 op 27 jan 2018 13:10

Edwin van Riel

Ja idd, ben al 100 keer gevallen zeg maar.
rechtstaan, wat sneeuw afkloppen en verder.
Maar deze keer…waarom is de binding niet gelost ?

Heb reeds op verschillende calculators gekeken. allemaal geven ze 8 of hoger.

mijn nieuwe skis ( Stockli laser ax ) zijn in de winkel bovendien op 8.5 ingesteld.
al mijn andere skis op 8
Dacht dus dat ik ze zelf nog wat behoudend instel.

Ik besef goed wat mij te wachten staat aan revalidatie en vrees heel erg dat mijn sportieve leven voorgoed een andere wending heeft genomen.

Ps ik schrijf dit vanuit de ambulance onderweg terug naar België.

stomme pech. vind persoonlijk din op 8 aan de hoge kant, alhoewel het volgens de online calculators best kan (even uitgaande van bsl die ik verwacht bij 1.80 :))

evr66 op 27 jan 2018 13:09

Dat had ik ook al gezien. Bij een BSL tussen 300 en 340 en type 2 of 3 ligt de gecalculeerde DIN tussen 8 en 9,5. Ikzelf heb een vergelijkbaar postuur tempo (als ik het verhaal juist interpreteer) en heb ze op 7 staan. De (kleine) kans op een ‘pre-release’ is een risico dat ik verkies boven het niet uitgaan van de ski’s als dat moet. Ze zijn overigens nog nooit te vroeg of onterecht open gegaan, ook niet op keiharde hobbelige pistes.

Onwijs kut, veel succes met je herstel!
Misschien een beetje lomp antwoord, maar je zegt het zelf eigenlijk al hoe het zo mis kon gaan.
“Bij het aanvatten van de piste denk ik nog om het wat kalmer te doen omdat het vrij druk is”
En dat heb je niet gedaan en kon je niet goed anticiperen op iemand die veel langzamer naar beneden kwam.

Powermage op 27 jan 2018 13:02

verhaal nig eens terug gelezen na deze reactie. is inderdaad ook wat te zeggen voor het uitgangspunt dat de kunde van TS wellicht onvoldoende was voor zijn snelheid in deze omstandigheden. snelheid moet in principe altijd voldoende ruimte laten om gecontroleerd te kunnen remmen of uitwijken. wat niet wil zeggen dat het ook dan nog best mis kan gaan natuurlijk

Edwin van Riel

stomme pech. vind persoonlijk din op 8 aan de hoge kant, alhoewel het volgens de online calculators best kan (even uitgaande van bsl die ik verwacht bij 1.80 :))

evr66 op 27 jan 2018 13:09

Dat had ik ook al gezien. Bij een BSL tussen 300 en 340 en type 2 of 3 ligt de gecalculeerde DIN tussen 8 en 9,5. Ikzelf heb een vergelijkbaar postuur tempo (als ik het verhaal juist interpreteer) en heb ze op 7 staan. De (kleine) kans op een ‘pre-release’ is een risico dat ik verkies boven het niet uitgaan van de ski’s als dat moet. Ze zijn overigens nog nooit te vroeg of onterecht open gegaan, ook niet op keiharde hobbelige pistes.

GiGi op 27 jan 2018 13:16

mijn ervaring ook, eigenlijk geen pre releases op 7. alleen buiten de piste gaan ze omhoog :)

Edwin van Riel

Hoe kan het zo mislopen?
Poeh…alsof ik mijn eigen Vraag der Vragen weer zie opflitsen…
Ik, zeer ervaren, goed getrainde (ski, wielrennen, 1/2 marathons) en aggressieve technische skier (het jaar rond skitraining in sneeuw, op band en indoor 2-3x/week) ga onderuit op een notabene blauwe piste. Niemand in de buurt, niets aan de hand en plotseling hang ik in de lucht en schijn een driedubbele salto te hebben gemaakt. Krak alles in de knie kaputt. En dan blijft die “waarom”-vraag door je hoofd spoken.
Maar weet je, het antwoord komt niet.
Een jaar nodig gehad om opnieuw te leren lopen, keihard revalideren en uiteindelijk door wilskracht terug op de skies.
Laat die waarom-vraag los en concentreer je op je revalidatie is mijn advies.
Veel sterkte, wilskracht en vertrouwen in jouw eigen kunnen gewenst!
P.S. Bij mij lostte 1 binding wel en 1 binding niet.

*bericht bewerkt door Skimams op 27 jan 2018 13:25

mama on a mission in the snow

Ik heb er een keer een topic over gestart. Toen schreef TS dat hij ze op 7 had staan.
Heel veel beterschap!

Oh wat vreselijk. Heel veel beterschap!!

Ik stel mijn bindingen zelf veel lager dan dat anderen adviseren. Uit tooltjes kom ik op 6,5 maar stel meestal af 4,5 a 5. Ben er.nog nooit spontaan uitgegaan en wil graag mijn knieen heel houden.

He wat een naar verhaal. Heel veel sterkte en beterschap! Dat het revalideren voorspoedig mag verlopen.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Niveau van skien = hoogste groep in skiclub.

Vorige week uitgenodigd door een leverancier om shortski te doen in Madonna di Campiglio.

maar heel wat drukker op de piste omwille van verlofdag in Italië.

Bij het aanvatten van de piste denk ik nog om het wat kalmer te doen omdat het vrij druk is. Eenmaal de afdaling aangevat merk ik dat van dat voornemen weinig overblijft en rijg ik de ene mooie carvebocht na de andere totdat … opeens zie ik uit mijn ooghoeken iemand van links voor in mijn spoor komen

Skies waren gehuurde Stockli laser GS

Domi75 op 27 jan 2018 12:37

Bovenstaand het antwoord op je vraag.

Volgas bochten rijgen op een GS, op een veel te drukke piste en een skiër die in je spoor komt missen.

Ondanks dit, veel beterschap gewenst!

tja, had nog lulliger geweest als je de andere skiër onderuit had gekegeld, dus keuze om te proberen uit te wijken was wel de juiste :)

Edwin van Riel

Balen man! Ik hoop dat je goed en voorspoedig hersteld. Een keer vallen is al vervelend, maar deze gevolgen zijn helemaal kut.
Sterkte!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Allereerst, heel erg vervelend. Ik ken gevoel zelf… genoeg botten gebroken…

De instelling van je bindingen klinkt niet raar. Zeker omdat je wekelijks skiet.
En ondanks dat moderne bindingen heel veel veiligheid bieden kan het gewoon misgaan. 100% veiligheid is niet te garanderen.

Het klinkt misschien hard, maar dit is gewoon een beetje risico van het vak. Helaas.

Heel veel sterkte met de revalidatie.

Click. Click. Peace

Zoals Rogier zegt; zelfs een goed afgestelde moderne binding geeft geen garatie. Aan de voorkant naar boven openen doet volgens mij geen enkele binding. Dat kostte mij vorig jaar een flinke spierscheuring. Gelukkig niet erger. Jij hebt gewoon verschikkelijk veel pech gehad.

Ik wens je veel sterkte en succes met de revalidatie. Stop er veel energie in en geef niet op; het is de moeite waard! Als ik je nog een hart onder de riem kan steken: Ik ski met een volledige knieprothese op Gigi-niveau 9-10 zonder enige beperking of probleem. Hardlopen moet je helaas misschien vergeten. Maar MTB (ook mijn andere passie) gaat uitstekend. Ook in Ardennen of Alpen gewoon volle bak, staande op de pedalen naar boven.

Hey Jordan,

Dat klinkt bemoedigend. En idd. instructeur waar ik daarstraks even mee gebeld heb zei mij ook dat bindingen vooral lateraal erg goed hun werk doen, maar zodra de krachten voor of achterwaarts zijn gaan ze niet of heel erg moeilijk open.

Bedankt aan iedereen voor de bemoedigende woorden.

Dat is flink veel pech hebben! om nog maar zacht uit te drukken.

Ik heb zelf een keer met het hardlopen een keer mijn knie flink de vernieling in geholpen, toen ik ergens overheen sprong, tot bandletsel aan toe, was ook botletsel zei de arts. Volgens mij geen kruisbanden afgescheurd, maar 5 jaar later nog steeds soms wat instabiel. Zo kan ik zonder brace bijv. niet voetballen (maargoed dat kon ik qua techniek toch al niet)
Kan gelukkig wel normaal hardlopen, mountainbiken etc.

Skiën kan zonder brace, maar die doe ik toch voor de zekerheid om, als ik de controle verlies over dat been, heb ik die brace nodig om de boel op zijn plaats te houden.

Hopen maar dat je weer (volledig) kan herstellen.

Misschien word je niveau niet meer wat het geweest is, maar waarschijnlijk zal je allang blij zijn als je weer mobiel bent en waarschijnlijk volgend seizoen weer, al dan niet met brace etc, van de piste afgaat .

Hoe kan het zo mislopen ?

Domi75 op 27 jan 2018 12:37

Om te beginnen zijn we gek genoeg om een stel planken onder onze voeten te binden en aan een rotvaart van een steile helling naar beneden te komen. Voor ons plezier. En we betalen er nog een hoop voor ook :-P.

Voor de rest is het brute pech. Het zou een combinatie kunnen geweest zijn van torsie en compressie (vooral als je been na een salto bijna gestrekt is). Je binding krijgt één kans om te werken: bij de eerste impact. Als er iets knakt voordat de binding springt (bv. vanwege compressie waar de binding niet of nauwelijks op reageert), biedt je been niet genoeg weerstand meer aan de torsiekrachten om de binding te laten springen bij de volgende klappen die daardoor voor een hoop extra schade kunnen zorgen.

Sterkte en beterschap.

Dit is echt flink balen. Je sportiviteit zal je waarschijnlijk ook ondersteuning bieden tijdens de revalidatie. Zonder zo’n getraind lichaam had het mss nog lastiger geworden. Steeds kleine doelstellingen maken om niet gefrustreerd te raken. En ‘vier’ je successen. Hoe zuur het ook klinkt, je kan er nu niks meer aan doen alleen snel herstellen! Sterkte in ieder geval! 💪

Aequilater Nubila

Wat verschrikkelijk voor je, heel veel sterkte met de revalidatie 💪💪

Hoe kan het zo mislopen ?

Skies waren gehuurde Stockli laser GS met binding op 8. Ik 1m80 en 85kg.

Domi75 op 27 jan 2018 12:37

Ten eerste heel veel sterkte gewenst met je herstel, ontzettend sneu om te lezen.

Ten tweede vraag ik me af wat nu verstandig is met het afstellen van bindingen: Ik begrijp dat er voor iedere skier een andere kracht uit een formule rolt om de binding open te laten schieten. Deze kracht wordt via een tabel vertaald naar een waarde op de binding, in dit geval bijvoorbeeld 8. Maar wie zegt dat die waarde “8” echt overeenkomt met de berekende kracht waarop de binding open zou moeten schieten? In het slechtste geval gaat de binding niet op tijd open met alle ellende van dien. Ik ben daarom toch het meest content als mijn bindingen afgesteld worden op een bank waar met een kracht op de zijkant van de schoen wordt gedrukt en zo het openingsmoment van de binding echt klopt met mijn berekende waarde. Of mag je er van uitgaan dat je de binding gewoon via de tabel in kan laten stellen en een echte test op die bank niet echt nodig is?

*bericht bewerkt door Ma®©el op 28 jan 2018 13:58

Geef je fouten toe voordat een ander ze overdrijft.

Sterkte aan de TS gewenst en een zo spoedig als mogelijk herstel. Dank je om je minder fijne ervaring hier te delen. Het is een belangrijk onderwerp.

Over bindingen en skiverhuur … in de meeste skiverhuur shops testen ze de de horizontale / voorste binding manueel met wat brute kracht, maar de verticale / achterste binding wordt volgens mij meestal nooit echt getest. Of zien jullie dat anders?

Ik doe altijd een testje (zoals hieronder) met de eigen ski’s en laat de kids dat ook doen met hun huurski’s. Zo hebben we één keer een slecht werkende binding ontdekt op de ski van onze zoon.


Over DIN calculators … het viel me vorig jaar op dat de verschillen soms groot zijn voor randgevallen en nuances. Ben je bv 179cm groot in een bepaald profiel kom je bij DIN 8 uit terwijl net hetzelfde profiel met 178cm grootte op DIN 6.5 uitkomt. Het lijkt me meer een indicatie / range te zijn, dan een echte gepersonaliseerde instelling.

die selftest geeft wel een indicatie. ben zrlf voorstander van tabelwaarde en fan gewoon 1 punt lagrr instellen. in geval van onnodige pre-releases is er altijd wel een schroevedraaier voorhanden om hem even iets op te schroeven. kan me eigenlijk niet voorstellen dat een gemiddelde pisteskier een setting van meer dan 7 echt nodig heeft, maar smaken verschillen.

Edwin van Riel

Alvast heel veel beterschap en spoedig herstel toegewenst aan de TS.

Hoe kan zoiets gebeuren? Tja… shit happens nu éénmaal, toch? Ben zelf een ervaren en doorwinterd skiër, sta sinds mijn 8ste levensjaar
op de latten en ben inmiddels een vlotte veertiger.
Nog nooit een breuk, spierscheur of whatever gehad en nee, ik sik erop los en ga aan hoge snelheden de pistes af.
Want wie niet waagt… ;)

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Oh wat vreselijk. Heel veel beterschap!!

Ik stel mijn bindingen zelf veel lager dan dat anderen adviseren. Uit tooltjes kom ik op 6,5 maar stel meestal af 4,5 a 5. Ben er.nog nooit spontaan uitgegaan en wil graag mijn knieen heel houden.

elisabeth101 op 27 jan 2018 13:31

Allereerst veel beterschap!! en ik zeg bijt je vast in de revalidatie kost veel tijd en energie maar ik heb gemerkt wat je erin stopt krijgt je er ook weer voor terug.

Toen ik 2 jaar geleden mijn kruisband scheurde stond bij mij ook alles op 6.5 nu heb ik liever dat ze misschien wat eerder uitgaan, nog niet meegemaakt overigens, en staan ze ook op 5

Member of global cooling initiative

Hoe kan het zo mislopen ?

Skies waren gehuurde Stockli laser GS met binding op 8. Ik 1m80 en 85kg.

Domi75 op 27 jan 2018 12:37

Ten eerste heel veel sterkte gewenst met je herstel, ontzettend sneu om te lezen.

Ten tweede vraag ik me af wat nu verstandig is met het afstellen van bindingen: Ik begrijp dat er voor iedere skier een andere kracht uit een formule rolt om de binding open te laten schieten. Deze kracht wordt via een tabel vertaald naar een waarde op de binding, in dit geval bijvoorbeeld 8. Maar wie zegt dat die waarde “8” echt overeenkomt met de berekende kracht waarop de binding open zou moeten schieten? In het slechtste geval gaat de binding niet op tijd open met alle ellende van dien. Ik ben daarom toch het meest content als mijn bindingen afgesteld worden op een bank waar met een kracht op de zijkant van de schoen wordt gedrukt en zo het openingsmoment van de binding echt klopt met mijn berekende waarde. Of mag je er van uitgaan dat je de binding gewoon via de tabel in kan laten stellen en een echte test op die bank niet echt nodig is?

Ma®©el op 28 jan 2018 13:54

De zogenaamde werp test. Bij mijn lokale skizaak is het afstellen en werptest iets van €15, dus niet echt de kosten.

Vind het wel lastig de juiste DIN te kiezen, meestal iets lager voor de veiligheid. Maar offpiste toch wat strakker, daar komen toch wat meer krachten op vrij. En een ski die torpedo speelt onder de sneeuw is best jammer…

Beterschap!

Over de bindingen: een pre release kan ook link zijn. Afgelopen dagen in Sölden geskied. Daar op de Giggijoch dalafdaling zitten mooie haarspeldbochten. Ik was stevig naar beneden aan het racen toen in een van de bochten mijn buitenski door de geulen wat klappen op moest vangen. Binding kon dat niet aan en liet los. Daardoor ging ik op een ski door de baan uit tussen de bomen door en landde tien meter lager in de poeder.
Zelf ongeschonden uit de strijd gekomen maar de ski’s mogen even naar de service voor het checken van de dinwaardes…
Het zijn raceski’s dus ze behoren wel wat kracht te kunnen verwerken. Ook nooit eerder gehad met deze ski’s. Later in de week nog eens hetzelfde meegemaakt in een slalomparcours (ook release bij het door de geulen skiën).

Plaats een reactie