Op zoek naar een nieuwe camera.

Er staan al diverse topics en blogs over camera’s maar ik kan het niet echt vinden. Ik ben op zoek naar een krachtige, stabiele alleskunner. Ik heb een budget van max €.500. Ik wil hem gaan gebruiken op de wintersport maar ook op een lange reis die we van de zomer gaan maken. Dus echte kwaliteit foto’s (voor zover mogelijk uiteraard met dit budget) maar in ieder geval meer dan de kwaliteit wat leuk is om uit de losse pols te schieten. Wie zet me op het goede spoor?

*bericht bewerkt door winterwonderland op 08 feb 2018 18:33

Aequilater Nubila

Geen suggesties? 🤔

Aequilater Nubila

Wat is je doel @Winterwonderland? Wil je graag snel en simpel mooie plaatjes schieten, zoals met je telefoon, alleen betere kwaliteit? Of wil je echt aan je fotografie skills gaan werken, spelen met settings, creatieve belichting enzovoort?

*bericht bewerkt door Shane op 10 feb 2018 00:02

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb sinds de zomer de Canon EOS 1300D. Prima camera voor een zacht prijsje. Ik gebruik deze voornamelijk voor bewegende beelden, zoals sportfotografie. Daarin doet het uitstekend wat ik wil. De rest durf ik niet te zeggen. Als je hem bij die schreeuwende winkel met rood logo koopt, krijg je er ook nog een telelens bij voor totaalprijs van € 449,-. Mooi onder budget.

Natuurlijk net boven je budget maar nu 539.
https://www.cameranu.nl/nl/p871405/canon-powershot-g7-x-mark…

Heeft een 1" sensor wat groter is dan normale compact camera’s.

Ik schiet zelf met een Ricoh gr met een DSLR sensor maar zit te ver boven je budget en heeft geen zoom.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Dank voor de suggesties! Heb ik een beetje een uitgangspunt. @Shane. Ik denk dat het een beetje een combinatie moet worden tussen beide. Helaas ontbreekt de tijd voor een goede fotografie cursus maar qua foto’s zou ik wel wat meer of beter willen dan simpel uit de losse pols. En ik zoek eigenlijk een camera die het me daarin makkelijk maakt 😁.

Aequilater Nubila

Ah, een spiegelreflex, zoals de 1300d of 750d zou dan kunnen, maar zijn wel vrij groot natuurlijk. Je kunt ook kijken naar een goedkope systeemcamera, wel alle mogelijkheden, maar in een handzaam formaat. Zoals Fujifilm X-A3, Sony A5100, Canon Eos M3.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb zelf een ouder model van de sony actioncamera.
https://www.sony.nl/electronics/actiecamera/t/actiecamera…

Wellicht kun je hier wat mee

To ski or not to ski, that 's not a question

Bedenk eerst of je van plan bent meerdere lenzen te gaan kopen / gebruiken.

Een starter-spiegelreflex (met een goedkoep kitlens) geeft vaak een slechtere kwaliteit beeld, autofocus etc dan een goede compact/bridge. Bedenk dat goede lenzen duur zijn. Dus als je in een laag budget wilt blijven zou ik voor een goede compact of bridge gaan. Of… als je wel lenzen wil wisselen voor een systeemcamera.

Click. Click. Peace

Wil je met een paar kilo de berg op? Nee? kies dan voor een betere compact camera zoals ik al aangaf.

Ik schiet weinig op de wintersport met mijn spiegel reflex want te groot /zwaar om ook nog lekker mee te skiën, in de lente en zomer wel als ik op pad ben.

null

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Goede suggesties @Shane, dank. @Rogier heb jij wat suggesties waar ik me op kan inlezen en ter vergelijking met de andere suggesties?

Aequilater Nubila

Ik gebruik voor wintersport een oude Sony Nex-5 systeemcamera met een 16mm 2.8 lensje erop. Die combinatie is dusdanig plat dat je hem moeiteloos in je jaszak stopt en de lens is dusdanig klein dat de kan op schade bij een val minimaal is. Mooie aan niet kunnen zoomen is dat je je oog goed traint met betrekking tot het kiezen van de juiste compositie.

Mijn DSLR met assortiment lenzen neem ik nooit mee op wintersport vanwege de omvang en het feit dat het iets kwetsbaarder is dan de kleine Sony…

Tegenwoordig heeft Sony hele goede systeemcamera’s waaronder de Alpha serie. Zo is de A6000 (relatief nieuw) al voor € 555,00 te krijgen, met 16-50mm kitlens. Hou er wel rekening mee dat het een volledig digitale camera is, inclusief digitale zoeker. Ik kan daar absoluut niet mee overweg, maar da’s heel persoonlijk.

https://www.cameranu.nl/nl/p462504/sony-alpha-a6000-icl-syst…

En ik zou nooit meer anders willen dan een elektrische viewfinder ;-)

Die a6000 is heel goed. Ook de rx100 serie (compact) van sony is heel goed.

Click. Click. Peace

Zo zie je maar, kwestie van smaak. Ik kreeg er in no-time schele hoofdpijn van…

Wanneer voor het laatst geprobeerd? En welke modellen? Wat die nieuwe evf zijn absoluut geweldig

Click. Click. Peace

Ik heb de A6000 vorig jaar zomer besteld maar na een week geretourneerd…

Onlangs op advies van rogier een gebruikte sony a6000 gekocht. Heerlijk toestelletje

Edwin van Riel

Heb zelf eind vorige jaar de Sony RX100 Mark IV gekocht om mee te nemen op vakantie, wakeboarden (vanuit de boot) en natuurlijk wintersport.
Twee weken terug de vuurdoop gehad en erg tevreden, goede burst modus voor de actie foto’s :)
Je moet alleen niet veel zoom verwachten.

null

*bericht bewerkt door Pascal13 op 11 feb 2018 23:02

Bijzonder @Harm en @evr66. Dat zijn wel 2 heel uit elkaar liggende meningen. Met alle respect uiteraard, maar wat was juist de reden voor terugsturen of juist de reden van tevredenheid? De A6000 stond inmiddels ook op mijn shortlist namelijk 😀

*bericht bewerkt door winterwonderland op 11 feb 2018 23:55

Aequilater Nubila

De reden staat hierboven. Ik kon niet omgaan met de elektronische zoeker…

Cameraatje is voor mij een prima middenweg tussen mijn compact (heb hier nog een pana tz60 die ik te traag vind) en dslr (heb ik van nilon, maar is zwaar, groot en duur mocht er wat mee gebeuten). De Sony is prima qua beeld, snel en past nog juist in mijn jaszak. Gebruikt gekocht op no, dus mocht er wat mee gebeuren is er geen man overboord. Ben jierin voornamelijk af gegaan op de mening van Rogier (en info op dpreview) eigenlijk, die een opvolger van de Sony nog in gebruik heeft. Problemen met de zoeker is mij in ieder geval niets van opgevallen, geen idee wat hiermee bedoeld wordt

Edwin van Riel

Ik vond de elektronische zoeker heel onrustig kijken en ik merkte dat ik binnen een half uur hoofdpijn kreeg. Met de DSLR heb ik daar helemaal geen last van dus heb de conclusie getrokken dat het aan de elektronische zoeker ligt. Ik kon hem binnen 2 weken retourneren dus heb daar maar gebruik van gemaakt… :)

Zo zie je maar weer dat een camera kopen erg persoonlijk is. Had het er al een tijdje terug over met @rogier , maar ook ik zou nooit meer iets anders willen dan een elektronische viewfinder. Ben nu zo gewend dat ik door de viewfinder zie wat ik uiteindelijk fotografeer of vast leg op video. Tijdje terug weer m’n oude grote fullframe dslr in de handen gehad, maar kon er bijna niet meer mee werken omdat ik zo gewend was aan de elektronische viewfinder.

Heb de A6000 ook wel eens in m’n handen gehad en is gewoon echt een top fototoestel. Zeker als je RAW knipt kun je er zo ontzettend vele uithalen. Maarja, moet je dus wel met die EVF om kunnen gaan ;)

Edit, om aan te geven dat het formaat van de camera dus niet direct zegt mindere foto’s te leveren (al zeggen de foto’s van Rogier dat al natuurlijk), paar foto’s van afgelopen 2 weken:

null

null

null

De A6000 is een absolute topper, geen twijfel daarover. Mijn broertje gebruikt hem vrij intensief en als ik zie wat voor een prachtige foto’s hij daar uit weet te halen ben ik best wel wat jaloers af en toe. Die zoeker is het enige wat mij tegen stond, maar voor mij wel belangrijk… :)

@Harm Kijk dan eens naar de A6300 of A6500 betere zoeker. En loop eens een goede zaak binnen en kijk voor de grap eens door de zoeker van de A9 heen. Die is zo absurd goed!

Click. Click. Peace

@winterwonderland[/mention], waar woon je ongeveer? Mocht je in de buurt van Rotterdam zijn en er eens een keer door willen kijken, hoor ik het wel :)

Hmm, heb jij niet ooit eens een paar kinderskis van mij overgenomen? Was niet echt hier in de buurt volgens mij :). Paar eerste plaatjes met de a6000 van afgelopen december.

null
[mention=“3453”]
null
null
null
null
null
null
null

*bericht bewerkt door evr66 op 12 feb 2018 10:21

Edwin van Riel

@Harm Kijk dan eens naar de A6300 of A6500 betere zoeker. En loop eens een goede zaak binnen en kijk voor de grap eens door de zoeker van de A9 heen. Die is zo absurd goed!

Rogier op 12 feb 2018 10:14

Oh dat geloof ik meteen, maar ik vind het voor nu wel even goed. Heb net mijn oude 7D ingeruild voor een 80D en voorlopig super tevreden mee. Ik kan niet wachten tot de insecten weer tevoorschijn komen om mijn macro hobby weer op te pakken (slecht seizoen daarvoor, de winter)…

Klopt @evr66! Net ff te ver weg. Maar interessante info zo om verder in te lezen! Ik vind de kwaliteit van de foto’s van @rene en evr66 zeker niet verkeerd voor zover te beoordelen via de site. Maar zoals gezegd, interessante optie!

Aequilater Nubila

@Harm Sneeuwkristallen ;-)

Click. Click. Peace

Plaats een reactie