Parallelbochten op vlakke stukken

Dag allemaal,

Januari dit jaar heb ik voor het eerst geskied, en heb me enorm vermaakt in de Alpen! Na een aantal lessen in Nederland ging ik vol goede moed de echte sneeuw in, en heb daar redelijk snel de parallelbochten onder de knie gekregen. De blauwe pistes gingen me super af en heb hier en daar ook de minder uitdagende rode pistes gepakt. Op wintersport gaan is voor mij zeker voor herhaling vatbaar!

Één ding wat me alleen niet zo goed afging, misschien wat raar, is parallelbochten op de (bijna) vlakke blauwe pistes. Ik merkte dat ik weinig controle / grip had op mijn ski’s. Op de normale pistes voel ik juist het gewicht dat ik op mijn dalski kan zetten door de helling van de piste, dat geeft me vertrouwen. Maar op de vlakke stukken kreeg ik mijn ski’s bijna niet parallel gedraaid, als ik het probeerde voelde ik de tegenstribbeling. Daardoor ging ik vaak recht vooruit en remde af met de ploeg. Ben van plan om de volgende keer ook lessen in de sneeuw te nemen, maar vroeg me af of jullie ook tips hebben om mijn skitechniek te verbeteren.

Alvast bedankt!

Doordat je weinig snelheid hebt ben je geneigd om de hoek van bovenlichaam naar dalbeen klein te houden waardoor de druk op je dalski veel te laag is. Resultaat: je bergski stuurt wel, maar je dalski niet genoeg en “blijft hangen”.

Wat je de volgende keer op een vlakker stuk kunt proberen is je arm aan de dalski kant extreem naar beneden te bewegen, wel letten op dal-open houding en zeker niet met je lichaam gaan draaien. Daarnaast is het net als schaatsen, lichte druk met je hakken naar de buitenkant van de bocht en zo je ski “indrukken” en druk opbouwen voor de rebound, vlot wisselen van kant en dan weer hetzelfde verhaal.

Dit grapje heb ik er ook pas na verschillende jaren lessen en meters maken in de sneeuw soepel ingekregen. Als je het eenmaal kunt dan maak je heel simpel vaart op relatief vlakke pistes (en kun je dus met een grote grijns langs steppende boarders :D Bijkomend voordeel)

Ik ben geen pro en pas ouder leren skiën maar snelheid maakt het een stuk makkelijker. Ik heb mezelf parallel leren skiën door mezelf continue te dwingen om dit te doen; knieën in/aan/achter elkaar leggen. Dit gaat op de meeste pistes nu goed. Gezien het carven nu hoef ik me echter niet te schamen op andere pistes… .
Ik denk dat iemand hier nog betere tips kan geven, hahaha

*bericht bewerkt door Frank66 op 10 feb 2018 20:40

Je hoeft alleen maar druk op te bouwen op een kant.
Rol je enkels als het ware.
Als je op je rechter ski je enkel naar binnen rolt, ga je naar links draaien.

Klinkt als te recht staan en geen druk.
Dynamischer houding, lager zitten.
Op vlakke stukken kun je door heel actief hoog laag beweging druk opbouwen en ook snelheid.

Als DIT je vraag is na je eerste keer wintersport, dan doe je het nog helemaal niet zo verkeerd!
Moeilijk punt, omdat je geen snelheid hebt en technisch lastig is om je druk goed te krijgen.
Ga zo door. Je komt er wel.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ipv arm naar beneden kun je ook schouder aan dalzijde naar voren drukken. Zelfde effect en minder kans op de verkeerde bovenlichaam reactie.

Moeilijk advies geven zonder je gezien te hebben.
1 Waarschijnlijk is je Alpine basis positie niet goed.
2 Waarschijnlijk zet je te weinig druk op je Dalski( als je al weet wat dat betekend.)
3 Waarschijnlijk kant je ook te veel.( ski’s vlak houden op.de sneeuw)
4 waarschijnlijk heb je bovenlichaam te weinig naar het dal gericht.
5 waarschijnlijk ga je te weinig door de knieën.
6 Waarschijnlijk sta je teveel naar achteren.
7 Waarschijnlijk zijn je armen verkeerd gepositioneerd.
Het kan van alles zijn. @Gabriël
Loop niet te hard van stapel zou ik zeggen. Neem vooral veel lessen in de toekomst.
En neem er minimaal 5 jaar ( 5 weken) de tijd voor.Dan heb je vast de beginselen onder de knie.
Pas op dan begint het pas 😜
Na 1000 uur op de ski’s kom je een beetje fatsoenlijk de berg af.👍😃
Het is niet anders .op naar de 10000 uur.
Kan je toch nog mee doen met de Olympische spelen in de toekomst 😃
Ga ervoor 👏👏

Beste,je kan misschien proberen je stokken te gebruiken,op het moment dat je gaat rechtstaan om te draaien je stok naast je lichaam steken,je schouder krijgt een tik en je gewicht komt op je buitenbeen terecht en je draaid vanzelf.Als je in de lift zit kijk dan naar de leraars en je zal zien dat ze bij elke draai met de stok steken de stokken dienen echt niet voor de schow hè,
Groetjes en succes
Susse

Veel adviezen (waaronder een paar bedenkelijke ;-)), dus het spreekt voor zich dat er nog ééntje bijkan :-P

Je geeft aan dat je weinig grip/controle hebt, en dat het moeite kost om de ski’s te draaien. Dat wijst erop dat je op het moment dat je je bocht wil inzetten te ver naar achter blijft zitten, waardoor je vooral druk uitoefent op de achterkanten van de ski’s. Die bijten zich dan vast in de sneeuw, waardoor sturen moeilijk wordt. Op een beetje helling buigen je ski’s voldoende door zodat ze dankzij de taillering toch draaien, eens het wat vlakker wordt willen ze gewoon rechtdoor gaan.

Om dat aan te pakken moet je extra aandacht geven aan het inzetten van de bocht, en de voorinwaartse hoogbeweging in het bijzonder. Door bij het inzetten van de bocht met je heupen naar omhoog en naar voor (richting punt van de binnenski) te komen, bereik je drie dingen: je brengt je zwaartepunt naar voor, zodat je voornamelijk druk zet op de voorkanten van de ski’s (die gaan sturen), aan het einde van de hoogbeweging zorgt traagheid ervoor dat er minder gewicht op je ski’s staat wat sturen makkelijker maakt, en door je heupen richting de punt van je binnenski te bewegen, ga je automatisch je op je buitenbeen duwen wat je helpt bij een vroege balanswissel.

Oefeningen die hierbij kunnen helpen zijn skiën met je stokken dwars voor je op je handen gelegd (dat gaat je helpen om niet teveel achteraan te zitten), of tijdens het skiën te overdrijven met laag en hoog/voor gaan.

Hartstikke bedankt iedereen voor de tips!

Plaats een reactie