tips gevraagd: Waar slijpmateriaal kopen (webshop?)

Hallo,

Hebben jullie tips over waar slijpmateriaal te kopen?
Zijn er goede en goedkope webshops (liefst met weinig verzendkosten omdat ik nog niet heel goed weet welk materiaal ik allemaal wil kopen)?

In eerste instantie was ik enkel op zoek naar een instelbare kantenslijper zoals deze

null

onduidelijk of ik deze met vijl of met diamantsteentje moet kopen.

Voor waxmateriaal weet ik het nog niet of ik hier zelf aan wil beginnen.

Waar hebben jullie dit materiaal gekocht?

Glide on!

Mijn spullen komen grotendeels bij waxenenslijpen.nl vandaan. Je kunt Martijn ook altijd even appen of bellen, hij helpt graag en organiseert leuke workshops.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Tja in Duitsland is veel spul goedkoper te vinden. Maar er is geen site met bekende merken die alles voor slijpen veel goedkoper heeft zeg maar. Bij de ene site is een waxijzer goedkoper, bij de ander een setje vijlen…

Tijd voor een uitpakparty?!

Destijds heb ik mijn spullen bij Jibtuning (UK) en Racewax (US) gekocht. Jibtuning verkocht ook via eBay en met heel lage verzendkosten. Geen idee of dat nu nog zo is.

Misschien kun je beter eerst een lijstje maken van wat je nodig hebt. Zo’n instelbare kantenslijper lijkt leuk, maar is twee keer zo duur als een vijlhouder met vaste hoek. En hij kan misschien op den duur speling gaan geven. Je kunt er ook niet alle vijlen/stenen in klemmen, b.v. een dikke oxidesteen om de geharde plekken van je kant af te krijgen. Met een vijl gaat dat sowieso niet en een diamantvijl hiervoor gebruiken is zonde.

Van wat je nodig hebt, zijn er een aantal huis-tuin-en-keuken alternatieven die net zo goed werken. Voor slijpen niet zo zeer, maar voor waxen des te meer. Een minimaal maar compleet slijpsetje kost al snel 200 euro, maar waxen kan eigenlijk al vanaf tientje.

Van wat je nodig hebt, zijn er een aantal huis-tuin-en-keuken alternatieven die net zo goed werken. Voor slijpen niet zo zeer, maar voor waxen des te meer. Een minimaal maar compleet slijpsetje kost al snel 200 euro, maar waxen kan eigenlijk al vanaf tientje.

Martin7182 op 12 feb 2018 22:49

@Martin7182 meen je dit echt, dat die wax-alternatieven net zo goed werken?

Dat alternatieven als een strijkboutje werken, eens, maar met zo goed? Mwa

En wat versta jij onder dat compleet slijpsetje?

Morgen is een slijp en wax cursus bij MK. Ik ga ernaar toe en zal er wat materiaal aanschaffen voornamelijk voor slijpen. Ik ben benieuwd!

Tijd voor een uitpakparty?!

@Gaston, voor de kleinschalige amateur (zoals ik):

  • oud strijkijzer van 5 euro i.p.v. waxijzer 30 euro
  • ijskrabber uit de supermarkt voor 1 euro i.p.v. officiële waxkrabber van 10 euro.
  • harde supermarkt boenborstel voor 1 euro i.p.v. waxborstel van 20 euro.
    Alleen de wax zelf kost wel wat, maar daar doe je dan ook eeuwen mee ;)

Een compleet slijpsetje heeft in ieder geval:

  • een panzer vijl voor het belag/base
  • een slijper voor de base
  • een sidewall planer om plastic van de kant weg te snijden,
  • een oxidesteen om de geharde plekken van de kant te krijgen,
  • een vijlhouder/kantenslijper (evt. met klemmen)
  • een grove vijl en een of meer diamantvijlen

Natuurlijk heb je voor slijpen en waxen ook een werkbank en klemmen o.i.d. nodig. Maar dat hoeft niet veel te kosten.

Juist voor het slijpen heb je minder nodig. Zo is een werkbank en klemmen minder nodig dan bij het waxen. Daar komt wat kracht bij kijken. Als je de stoppers eenmaal omhoog hebt dan hoef je alleen met een soepele beweging met de vijl langs de kanten te maken. Daarvoor zijn vaste hoeken met klem en vijl het beste. Dan afwerken met 1 of 2 graden diamantvijl en dan ff top en tail afbotten en voilà.

Eens in de zoveel weken de base laten slijpen met structuur en dan de base angle laten doen. Dat latste kun je met een goede tool ook zelf doen. Structuurslijpen kun je vergeten en laat dat maar doen.

Alle spullen, max 100 euro.

@Vivace ik heb zo’n zelfde instelbare kantenslijper en daarbij wordt standaard een metalen vijl bijgeleverd. Overigens ben ik zelf van plan losse kantenslijpers met vaste hoek te kopen, maar dat terzijde.

De standaard metalen vijl vind ik vrij grof en is prima om een nieuwe hoek te zetten, maar om een hoek bij te houden zou ik je adviseren een set diamandvijltjes van bijv. Moonflex (korrel 100/200/400/600 etc.) te nemen. Deze heb je in een langere versie en kortere versie. Voor de instelbare kantenslijper zou ik de kortere versie (“mini” geheten bij moonflex) nemen van die diamandvijltjes (ca. 7 cm lang), let op dat je deze met een alcohol/wateroplossing dient te gebruiken.

*bericht bewerkt door Chonn op 13 feb 2018 07:47

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik heb mijn materiaal bij Wax like a pro gekocht.

Gospodin.de goedkope duitse site die alles en meer heeft

Aliexpress is ook een optie, bijvoorbeeld;

https://nl.aliexpress.com/item/ski-snowboard-side-edge-tunin…

Juist voor het slijpen heb je minder nodig. Zo is een werkbank en klemmen minder nodig dan bij het waxen. Daar komt wat kracht bij kijken. Als je de stoppers eenmaal omhoog hebt dan hoef je alleen met een soepele beweging met de vijl langs de kanten te maken. Daarvoor zijn vaste hoeken met klem en vijl het beste. Dan afwerken met 1 of 2 graden diamantvijl en dan ff top en tail afbotten en voilà.

Eens in de zoveel weken de base laten slijpen met structuur en dan de base angle laten doen. Dat latste kun je met een goede tool ook zelf doen. Structuurslijpen kun je vergeten en laat dat maar doen.

Alle spullen, max 100 euro.

SPAM op 12 feb 2018 23:34

Ja, als je de onderkant niet doet dan heb je inderdaad minder nodig. Maar met 100 euro kom je evengoed niet zo ver. Een setje goede diamantvijlen kost al 60 euro. En wat te denken van een sidewall planer? Als je niet jaarlijks je diamantvijlen wilt vervangen omdat ze vol zitten met plastic, dan zou ik toch die 35 a 50 euro investering maar doen.
Mijn ervaring is trouwens dat je met slijpen meer kracht moet zetten dan met waxen/schrapen. Maar ik slijp dan ook met een grove vijl (1 of 2 halen), daarna pas met diamantvijlen. Een werkbank waar je ski’s goed vast in staan is dan echt wel nodig. Maar zoals gezegd, die hoeft niet veel te kosten. Ik gebruik een oude workmate en wat blokjes hout en rubbers om de boel op zijn plaats te houden.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 14 feb 2018 09:27

Qua kosten kan er veel (is al een ander topic over). Als je je kanten goed bijhoudt heb je een l vijl eigenlijk nooit nodig (tenzij je een nieuwe hoek wil zetten natuurlijk) en valt t met het vollopen ook wel mee, want zo hard slijt je kant niet. Zo’n sidewallplaner is best handig, maar hoeft denk ik niet een van de eerste dingen te zijn die je aanschaft.

Overigens blijft het aan te raden om een workshop te doen, kun je gelijk eens testen of je vaste of instelbare hoeken fijner vindt, bijvoorbeeld.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik was gister bij workshop van MK.
Veel geleerd. En erg leuke theorie. Gebruiken vaste hoek met lange vijl voor slijpen, dat lijkt mijzelf langer mee gaan dan die kleine vijl die geleverd wordt bij een instelbare kantenslijper. Lijkt mij ook het fijnst werken. Sidewall planer werd flink gebruikt daar…

Ik zou elke beginner aanraden zo’n workshop te volgen.

Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie