Skiles kids

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hinterglemm

Beste allen,

Wij gaan deze krokusvakantie (24 feb) naar Hinterglemm met o.a. onze dochter van 5. Zij heeft vorig jaar in Wagrain voor het eerst een paar ochtenden skiles gehad en vond dat spannend, maar ook erg leuk. Dit jaar willen we haar weer op les doen bij skischool Snow&Fun in Hinterglemm. Enkele vraagjes hierover:

  • Reserveren: ik wilde online een all-in package incl. les en materiaal boeken voor mijn dochter. Lijkt me wel handig toch om zoiets van te voren te regelen? Kun je bijvoorbeeld ook aangeven dat ze Nederlands is om zo in een Nederlands groepje te komen? Hinterglemm lijkt me in de krokus sowieso een NL enclave, dus wellicht een vraag naar de bekende weg…
  • Startdag: dit kan zondag of maandag. Aan de ene kant lekker als je zelf al direct zondag meters kan gaan maken, aan de andere voel ik me toch wat schuldig als ik dochterlief direct de dag na aankomst op de skiles ‘dump’. Kom je maandag in een eigen klasje of wordt je bij een zondagklasje gezet en loop je dan direct wat achter? Wij willen gaan voor 4 dagen les en donderdag is de ‘race’ dag met festiviteiten, medailles etc. Die wil je dus volgens mij sowieso meepakken en dan zou maandag starten logisch zijn toch?
  • Met of zonder lunch: eigenlijk een beetje hetzelfde dilemma als hierboven; voor mezelf wel lekker om een tocht te kunnen maken, maar samen lunchen is ook wel zo gezellig. Ik ben wel bang dat ze daarna geen zin meer heeft in les… Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. lunch boeken bij les?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips & tricks… Alvast dank!

Beste allen,

Wij gaan deze krokusvakantie (24 feb) naar Hinterglemm met o.a. onze dochter van 5. Zij heeft vorig jaar in Wagrain voor het eerst een paar ochtenden skiles gehad en vond dat spannend, maar ook erg leuk. Dit jaar willen we haar weer op les doen bij skischool Snow&Fun in Hinterglemm. Enkele vraagjes hierover:

  • Reserveren: ik wilde online een all-in package incl. les en materiaal boeken voor mijn dochter. Lijkt me wel handig toch om zoiets van te voren te regelen? Kun je bijvoorbeeld ook aangeven dat ze Nederlands is om zo in een Nederlands groepje te komen? Hinterglemm lijkt me in de krokus sowieso een NL enclave, dus wellicht een vraag naar de bekende weg…
  • Startdag: dit kan zondag of maandag. Aan de ene kant lekker als je zelf al direct zondag meters kan gaan maken, aan de andere voel ik me toch wat schuldig als ik dochterlief direct de dag na aankomst op de skiles ‘dump’. Kom je maandag in een eigen klasje of wordt je bij een zondagklasje gezet en loop je dan direct wat achter? Wij willen gaan voor 4 dagen les en donderdag is de ‘race’ dag met festiviteiten, medailles etc. Die wil je dus volgens mij sowieso meepakken en dan zou maandag starten logisch zijn toch?
  • Met of zonder lunch: eigenlijk een beetje hetzelfde dilemma als hierboven; voor mezelf wel lekker om een tocht te kunnen maken, maar samen lunchen is ook wel zo gezellig. Ik ben wel bang dat ze daarna geen zin meer heeft in les… Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. lunch boeken bij les?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips & tricks… Alvast dank!

PieterB op 13 feb 2018 16:29

Aangeven kan altijd. Gewoon doen. Wie weet houden ze er rekening mee.

Vaak worden de groepjes zondag gevormd. Doen wat je zelf prettigst vind.

Tja lunch . Ik zelf voorstander van halve dagen les . Daarom gaan we altijd naar Frankrijk. Ik wil me kids namelijk nog zien. Ik persoonlijk zou lekker lunchen als gezin . En als ze een keertje echt wil , kan je denk altijd bij boeken.

Groepjes worden meestal op zondag gevormd, maar kan net afhangen van de indeling en wat er nog bij komt, dus je hebt een kans dat ze in een bestaand groepje komt of een nieuwe, daar is geen pijl op te trekken.

Er zijn in dit soort gebieden veel Nederlandse leraren aanwezig, en de Duitstalige spreken vaak ook wel een simpel woordje Nederlands, bij onze zoon was de leraar Nederlands maar hij sprak veel Duits bij algemene dingen tegen de groep (Duitse en Nederlandse kinderen gemixt), maar je snapt niet hoe, maar die kids snappen t allemaal :P

Wij vonden het eerst ook een beetje “lullig” om onze zoon op skiles te zetten en hem te laten eten (4 jaar, 1e keer wintersport), maar dat was geheel onterecht.

De 1e dag dit niet gedaan om eea aan te kijken, het klasje van hem was klein (6 kinderen, 4 Duits, hij en een andere NL jongen).
Buiten dat we zelf dus vrij weinig skitijd hadden zonder het overblijven (in de morgen effectief een goed uur en in de middag ook) gaf het ook nog wat discussie met hem “ik wil vanmiddag niet skiën” dus vanaf dag 2 hem laten mee eten (zijn ondertussen Nederlandse vriendje bleef ook over) en eigenlijk was dat een perfecte keuze (voor beide gastjes) in de morgen brachten we hem, en beide wisten ze niet hoe snel ze met die leraar aan de slag moesten: Eerst nog even helpen met dingen klaarzetten, geen probleem, meteen al t tapijtje oplopen en skiën? geen probleem. Papa en Mama nog een kus geven: snel dan want daar had ie eigenlijk geen tijd meer voor.

Aan t einde van de dag waren we wat vroeg bij de les om nog een 20 minuten te kunnen kijken en haalde we ze met een big smile van de ski’s af (om vervolgens wat te drinken en dan gingen ze met de oudere broers van dat vriendje weer sleeën) daarna gingen we nog zwemmen met onze zoon (we hadden een klein zwembad in ons hotel), maargoed, nog zat tijd met hem gespeeld.

Vrijdags was racedag bij ons, in de morgen wilde hij niet mee doen (ging een slalom naast die van de race doen) en toen wij weg waren ging meneer wel de wedstijdslalom af (de skileraar had een filmpje gewhatsappt), dus soms werkt het als ouder erbij zijn een beetje averechts.

De laatste 2 dagen ging het groepje trouwens al een ankerliftje omhoog en deden daar dan de piste midden in het dorp (Konigsleiten), ik had niet verwacht dat ie zo snel zo veel kon skiën, de leraar vertelde ook dat als ze nog een dag langer zouden zijn dat hij met ze de berg op was gegaan, dus vanuit dat perspectief ben ik wel fan van de 1e jaren veel les, hij heeft onwijs veel geleerd.

Hij heeft het nu een week later nog vol plezier over skiën en hij wil volgend jaar weer graag skiën, dus ja, ik heb mijn

Dat misschien ook wel verschil wij hebben in Frankrijk 3 uur les in de ochtend. Als ze hele dag gaan is wel heel lang . 6 uur les op een dag.

Onze kinderen hebben afgelopen kerstvakantie voor het eerst skiles gehad.

Wij kwamen zaterdag aan, onderweg gelijk de materialen opgehaald en skipassen geregeld. Zondagochtend direct de eerste les. Ze konden zelf niet wachten dus het voelde niet als dumpen. De eerste ochtend zijn wij blijven kijken. Ze vonden het erg spannend omdat er geen Nederlandse leraren waren en ook geen andere Nederlandse kinderen. En omdat ze niet bij elkaar mochten vanwege hun leeftijd (11, 8 en 4).
In principe bleven ze de hele week bij dezelfde leraar hoewel er wel regelmatig kinderen van groep wisselden. Als ze sneller vorderden werden ze een groepje doorgeschoven bijv.

Wij hebben voor lunch bij de groep gekozen. Om praktische redenen. Onze 3 kinderen zaten vanwege leeftijdsverschil in twee aparte groepjes. Die lunchten niet altijd op dezelfde plek. Het was voor ons geen doen om ze dan eerst op te halen, ons te verzamelen, samen eten en ze binnen een uur allemaal weer terug te brengen. Ze vonden het wel spannend maar het is goed bevallen. Ik zou het zeker weer doen.
Ook voor ons was dit fijner. Ik had zelf 2 uur les, dan samen met mijn man eten en nog 2 uurtjes samen skieen en dan de jongens pas weer ophalen. Geen gehaast dus tussendoor…

Hier vorderden ze ook supersnel. Na 1,5/2 dagen al met een sleepliftje. Als het iets beter weer was geweest hadden ze eind van de week helemaal vanaf de top omlaag gekund, maar vanwege heel veel sneeuwval en wind gingen ze 2 dagen niet verder dan de oefenpiste met de kleintjes. Die moesten daar al kniediep door de verse sneeuw ploeteren laat staanhelemaal boven. Nu is alleen de oudste zo ver gekomen.

Wij doen de hele dag skiles incl lunch voor de kinderen vanaf zondag, dan worden de klasjes gemaakt.
Je moet je schuldgevoel lekker laten varen. De kinderen missen je helemaal niet. Lunchen met de hele groep is juist een feest. Geen papa of mama die oplet hoeveel mayo je op de patat doet… Voor ons is het ook fijn dat je iets aan je dag hebt.

Voor en na de les kun je ook best nog wel even skiën met de kinderen al is het maar 1x omhoog en naar beneden.
Om een uur of 16 vinden zij het vaak ook wel mooi geweest. Dan gaan we lekker naar het hotel en gaan we met de jongens nog even zwemmen of een spelletje doen. Genoeg quality time hoor!

Bij ons is donderdag de wedstrijd, maar die gaan we dit jaar niet doen. De jongens vinden het niet echt leuk en als ouder sta je ook maar de halve dag te niksen. Het was ook meer een prikwedstijd dan een skiwedstijd bij ons. Nu gaan we lekker samen skien.
En vrijdag ook nog de hele dag.

Het eerste jaar hebben we ook alleen de vrijdag samen gedaan. Ik weet nog goed dat ik tig keer samen met mijn kinderen door het kinderfunpark ging. Priceless!!!

Reserveren doe je alleen voor de prijs. Ze kijken toch pas op zondag in welk groepje ze komt adhv hoe ze skiet.
En nederlanders komen vanzelf bij nederlanders. Als je op maandag begint is de kans misschien wel groter dat ze in een "rest"groepje terecht komt met een duitstalige leraar(es).

*bericht bewerkt door Taan op 13 feb 2018 23:11

Dank allen voor de uitgebreide reacties! Wat dat betreft is het volgens mij een beetje hetzelfde als met school: af en toe een beetje tegenstribbelen, maar eigenlijk juist hele leuke dagen hebben en baat hebben bij de regelmaat en structuur… en nu is het geen school, maar lekker spelen in de sneeuw!

Ik denk dat we maar gewoon lekker enthousiast de zondag starten, vijf dagen doen en inclusief lunch. Dan kunnen we er altijd nog een dag minder van maken of een paar keer wel samen lunchen, want qua prijs is verschil tussen 4 en 5 dagen maar €20 en lunch is €13 p/d en waarschijnlijk is dat nog wel wat flexibel te regelen ook. Dat financiële ‘risico’ wil ik nog wel een keer lopen…

Bij ons moet je bonnen kopen waarvan ze er elke dag één moeten inleveren. Waarschijnlijk kun je die ook wel per stuk kopen. Of je koopt er eerst eens 2. Persoonlijk geef ik ze gewoon geen keuze en ik heb er nog geen wanklank over gehoord. Hetzelfde met skiles. Als je mee gaat, ga je op les. Punt uit.

Als ze goed genoeg kunnen skiën dat we niet meer op ze hoeven te wachten, dan zullen we er wel weer eens over nadenken.

Buiten het feit dat je mijn inziens de verkeerde skischool kiest, geef ik toch eerst maar even on topic antwoord:

  • Reserveren is altijd handig, maar niet noodzakelijk. Zoals al ten overvloede is gezegd, zijn in Hinterglemm vele Nederlandse skileraren. Geen zorgen dus over de taal. Zelfs met een anderstalige leraar zou ik mij geen zorgen maken: kinderen spreken elke taal.
  • Voor de startdag zou ik altijd zondag adviseren. Op de zondag worden de groepjes gevormd en de vriendjes gemaakt. Kom je pas maandag, dan loop je een dagje achter en ben je de nieuweling. De skileraar weet zijn programma hier natuurlijk altijd op aan te passen, maar zondag maakt het voor jou, je kind en de leraar het makkelijkste.
  • In mijn ervaring is met lunch altijd het beste. Skischolen krijgen speciale plekken in de hutten en krijgen hun eten sneller geserveerd. Buiten dat, creër je voor je kind een tweede afscheidsmoment (ze missen je die paar uurtjes echt niet, maar dat opnieuw afscheid nemen is zwaar voor ze).
    Als jij met je kinderen gaat lunchen, moet je zorgen dat je met de leraar afstemt in welke hut je gaat eten, dat je zelf op tijd bent en dat je op tijd klaar bent met eten. Als ouders dat voorstellen, wil ik altijd wel meewerken aan dergelijke verzoeken. Ik heb alleen gemerkt dat het bij ouders stress geeft (op tijd aanwezig zijn, hut vinden, skileraar vinden, kind weer op tijd bij de klas voegen, afscheid nemen) en laten we eerlijk zijn: voor de skileraar is het ook gewoon het makkelijkst als al zijn kids bij hem/haar blijven: je kan op tijd/eerder vertrekken, iedereen is overzichtelijk bij elkaar en mocht je plan een keer afwijken (vanwege een gesloten lift), dan hoef je de ouders ook niet in te lcihten.

Off-topic:
Persoonlijk vind ik Snow&Fun een ski-fabriek. De 160 leraren zijn daar al een nummertje, je kind is dus een decimaal. De groepen daar zitten altijd stampvol, dus je kind is altijd 1 vd 14. Door de grootte hebben ze wel het voordeel dat ze goed georganiseerd zijn en een aantal bijzaken (!) goed geregeld hebben. Fijn voor jou, maar voor je kind?
Persoonlijk vind ik Alpin Skischule/Heli’s Skischule een betere aanpak hebben. Deze skischool is met 35 leraren alsnog middelgroot, maar heeft een veel persoonlijkere aanpak. De skischool wil niet de grootste zijn, maar wel de beste. Groepjes bestaan daarom meestal uit 10 kinderen (laag- en tussenseizoenen zelfs gemiddeld maar 8). De leraren kennen elkaar, maar belangrijk nog: ze kennen jouw kind. Jouw kinderen hebben dus gewoon een naam en krijgen de aandacht die ze verdienen. Nadeel is wel dat het wat kneuteriger georganiseerd is, maar dit geeft juist ook weer meer mogelijkheden tot maatwerk.

*bericht bewerkt door Joey1992 op 24 aug 2018 16:02

Skiën is het mooiste wat er is. Hou dat voor iedereen zo: ski veilig, neem lessen.

Plaats een reactie