Andere hobby's behalve wintersport

Tellen ski’s maken ook als hobby? Of heeft dit weer teveel te maken met wintersport?

Joostw op 18 feb 2018 22:33

Misschien wel, maar dat is wel dermate cool dat t gewoon telt…ik herinner me van lang geleden een topic hierover, was jij dat wellicht?

Zelf boks ik graag, hou van voetbal (om te kikken, live/tv, af en toe op de ps4) en maak ik zo af en toe een websitetje (maar dat is niet helemaal onbezoldigd, dus of dat puur als hobby telt…). Verder reis ik graag, met alle bijbehorende voorpret en uitzoekwerk. Dat doe ik graag binnen Europa, maar ben ook een aantal keer in zuidelijk Afrika en Azië geweest en ga in het najaar naar Canada…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ben vanaf september ieder jaar in de ban van de sneeuw, dat hou ik meestal vol tot einde van het seizoen. We proberen in de mei vakantie altijd nog een weekendje mee te pakken en daarna is het lijdzaam toekijken hoe de alpen langzaan groen worden :-)

Daarna ga ik weer verder met het opknappen van oude BMW-tjes. Zo origineel en dichtbij de fabriek specificaties blijven is mijn streven.
Ik heb er zelf 1, en help -waar nodig- een ander. Vooral mechanisch en motor management gerelateerd.
Ook detailen en klein lakherstel gaat me steeds beter af.
De liefde voor het merk gaat zo ver dat we ieder jaar verplicht een stop maken in München bij het museum van dit merk

Daarnaast tennissen we graag en trappen we een rondje op de racefiets.
Na de zomer is het de tijd uitzitten tot het er op deze website weer naar uitziet dat er ergens liften open gaan, dan is de cirkel weer rond!

Dat paragliden wil ik me dit jaar ook eindelijk eens aan wagen. Eerst liercursus in Nederland en als ik het tijdtechnisch red in de zomer in de bergen. Anders de bergcursus het jaar erop. Vlieg jij ook weleens in Nederland trouwens? Wil hier graag met enige regelmaat in de duinen hier gaan soaren.

Tiny-M op 14 feb 2018 23:31

Ik kan je paraglidingschool inferno van harte aanbevelen. Ca 15 jaar geleden heb ik daar mijn bergbrevet 1 gehaald in een cursus van ruim een week… Dan mag je overigens nog (lang) niet zelfstandig vliegen.
Voordat je kan soaren ben je wel 5 cursusweken verder denk ik. Maar het is wel erg leuk om te doen.
Het was minder spectaculair als ik had verwacht/gehoopt. Het is eigenlijk heel relaxed en mellow. Behalve het omhoog lopen soms. Dat is gewoon ff lekker sporten.

en de drukste hobby is toch mijn zoontje.

Brrian op 19 feb 2018 00:07

En ook de duurste ;) :D

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@Roy83 Ja dat was ik. Inmiddels is paar nummer 2 er ook, ben nog even aan het denken of ik daar ook nog een topic over maak. Misschien als ik een keer tijd teveel heb

A winter without powder isn't a winter!

@Taan je kunt het zo spectaculair maken als je zelf wilt natuurlijk. Een simpel glijvluchtje naar het dal in rustige lucht is inderdaad vrij mellow.
Maar zodra het thermisch wordt wordt het al spectaculairder. Vervolgens zijn er weerscondities en ook verschillende disciplines die naar eigen wens het adrenalinegehalte flink omhoog kunnen jagen :)

Dat geloof ik best, aleen bij brevet 1 zit er niet veel meer in dan een glijvluchtje. Desondanks erg leuk hoor.

Heb inmiddels wel een aantal tandemvluchten gedaan, dat waren niet allemaal glijvluchtjes ;)
Maar je moet inderdaad ergens beginnen. Inferno is wel een beetje uit de route voor mij, maar als ik aan de bergcursus toe ben, kan het weer wel interessant worden. Doel is wel om B2 berg te behalen, zodat je zelfstandig mag gaan. Kost wel een heel aantal uren… 3 denk ik niet dat ik ga doen of op hele lange termijn nog eens.
@Taan & @Hessel: wat is trouwens de ervaring met zo’n bergcursus hoeveel vluchten je op een dag doet? Je moet er minimaal 40 doen, maar denk dat je dit meestal niet in een week redt.

In een week ga je dat zeker niet redden.
In een gemiddelde week doe je ca 9-12 vluchten. In een goede week 15. In een topweek is zelfs 20+ mogelijk. Maar veel is afhankelijk van de weersomstandigheden die beginnervriendelijk moeten zijn.
Naarmate je verder komt richting je brevet 2 nemen ook de vliegmogelijkheden qua weer toe (logisch want je vaardigheden nemen toe).
Brevet 3 heb je (in diverse landen) nodig om overland te mogen vliegen (dus vanaf de startplaats niet direct naar landing maar gebiedsoverschrijdend vliegen). Je kunt dat combineren met het zelfstandig vliegen en wat aanvullende trainingen. Dat zou je over een wat langere periode kunnen uitsmeren. Met brevet 2 kun je je in principe al geheel zelfstandig vermaken.

Qua tijd is het bijna niet te doen om in twee bergweken je brevet te halen ook al zouden het twee topweken zijn. De 40 vluchten is een minimum, maar waar het om gaat is dat de instructeurs je luchtwaardig vinden. En dat hangt af van het beheersen van alle oefeningen. Vandaar dat de combi lier en berg erg handig is voor het leerproces.

Als school kan ik nog Paragliding Holland (vliegen in Houten, Moergestel (winterseizoen), in de duinen en in de bergen) en Action Air (vliegen in Sterksel en in de bergen) tippen.

*bericht bewerkt door Hessel op 19 feb 2018 13:40

@Tiny-M. Bij mij was 1 week niet genoeg om B1 te halen. We hadden vaak te veel wind.
Ik kon nog even blijven, dus heb B1 wel afgemaakt. En dat was dus maar 5 vluchten.

Dus voor 40 vluchten kan je wel even uittrekken.

Ik bedoelde ook Inferno voor in de bergen.

B1 wil ik sowieso aan de lier doen, dan kan je gewoon in Nederland kijken wanneer het uitkomt. Maar wel goed idee nog in tussen de berg cursussen in ook nog regelmatig aan de lier te gaan. Genoeg te doen de komende jaren.

Naast wintersport (wat voor mij meer een passie is, dan een hobby) vind ik het ook erg leuk om pretparken te bezoeken. Qua attracties en achtbanen kan het mij niet gek genoeg zijn. Ik probeer in mijn zomervakantie ook altijd wel een of 2 pretparken mee te pakken. (ongeveer 8x per jaar)

Daarnaast ga ik graag naar het theater. Met name cabaret; maar ook musical en soms een toneelstuk. (ongeveer 15x per jaar)

Tuinieren vind ik ook erg leuk en hou van het goede leven. Lekker uit eten, stappen, (hollands) festival. Maar je komt mij ook wel eens in een museum tegen. Tot slot vind ik het leuk om aan TV-programma’s mee te doen (met name quizen)
Redelijk gevarieerd dus.

Zomersport? gewoon doorsnowboarden!
Maar dan op water… aan een kabel :-P

null

Sinds er vorig jaar eindelijk een kabelbaan voor waterski/wakeboard is gekomen hier, heb ik een seizoenskaart. Kost minder dan een weekje wintersport en 6 maanden plezier van… eigenlijk van de zotte. wat je in het funpark op het snowboard leert neem je mee naar het wakeboarden en andersom. Dus dat vult elkaar mooi aan.

*bericht bewerkt door Waah op 20 feb 2018 12:00

@waah mooie sport! En mooi dat je je ervaringen weer mee kan nemen van het water naar de sneeuw en weer terug. Maar even over je opmerking wbt kosten… zijn er voor jouw waterpark ook elke avond en nacht allemaal “WaterBully’s” aan het rondrijden om voor jou het water weer te prepareren? En is er een hele waterkanonnen infrastructuur voor je aangelegd als er niet genoeg water in de plas ligt? - Je kunt die kosten van je seizoenskaart natuurlijk niet helemaal met wintersporten vergelijken ;)

Bergen + Sneeuw = ❤

@Nelis nee het is zeker niet vergelijkbaar. Maar bij wintersport wordt er wel alles aan gedaan om de optimale omstandigheden te creeëren. Dat hoeft bij wakeboarden niet. Al zijn kickers en boxen (waar een wakeboardbaan niet zonder kan itt een skigebied) ook tussen de 10.000 tot 30.000 euro.

Een kabelbaan kost ook rond de half miljoen euro. Dan nog vergunningen, stroomkosten en het feit dat er maar 10 mensen tegelijk kunnen op de baan (en dus een maximum van 30 deelnemers per uur) betekend ook een hele klap minder inkomsten.

Als je ziet wat een jaarkaart in veel wintersportgebieden kost, scheelt het ook niet zoveel. een seizoenspas kost dacht ik afhankelijk van je gebied ook tussen de 600 en 1200 euro. Dus dan is het verschil niet zo groot. Een seizoenspas kan snel uit, zowel bij Wakeboarden als bij skigebieden.

Het grootste verschil is volgens mij, dat van een skigebied een select groepje heel, heel rijk wordt. Bij een waterskibaan is het toch meer uit passie en je kan er prima van leven. Maar rijk wordt je er niet van.

Leuk topic!! Leuk om te zien dat er zoveel verschillende hobbies zijn in de zomer maar allemaal net zo gek zijn op de sneeuw!! 😊

In de zomer (en winter trouwens ook, afgelopen zaterdag nog 150km. 😁) mag ik graag motorrijden. (Suzuki GSXR-750 voor de kenners) mooie ritten maken en een dag of 6 uitleven op het circuit. Mijn snelste ronde tot nu toe een 2:10,13 op het TT-circuit in Assen. Daarnaast verslaafd aan alle (motorische) sporten op 2 en 4 wielen (motoGP & Formule 1)

Om een beetje fit te blijven doe ik ook 2x2 uur kickboksen in de week. Lekker je hoofd leegmaken en meteen een full body workout 💪🏻😊.

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/b17d6a77617ed3d28698c5f6...

Plaats een reactie