Vechtpartij aan de skilift.

De Oostenrijkse krant vol.at meldt vandaag een ‘gevecht’ tussen een Nederlandse en Zwitserse familie aan het dalstation van de Panoramabahn in Montafon.
Oorzaak zou het voordringen aan de lift zijn.
Gevolg: 3 gewonden, met botbreuk.

Dit is toch echt een triest verhaal.
Uiteraard is het lastig om te oordelen wie nu de aanstoker was, maar agressie tijdens je skivakantie? Nou…
Agressie valt sowieso af te keuren.

Ik hoop dat we dit soort berichten in de toekomst niet nog méér gaan zien verschijnen.

Persoonlijk heb ik nog niet zo veel last gehad van asociaal gedrag aan de wachtrij van de lift.
Uitzonderingen zijn er altijd wel, maar om een of andere reden loopt dit toch vrij netjes.

Ter info: ik heb op die bewuste voormiddag ook de Panoramabahn genomen. Eerlijk gezegd, ik vond niet dat er een lange wachtrij was.
De lift ging erg snel en er was dus geen lange wachtrij. Op de pistes daarentegen, was er wel aardig veel volk. Kaiserwetter…

http://www.vol.at/vorarlberg-urlaubsgaeste-liefern-sich-heft…

St. Gallenkirch - Am Mittwochvormittag kam es im Schigebiet Silvretta Montafon bei der Talstation der Panoramabahn zu einem Raufhandel zwischen Gästen aus der Schweiz und aus Holland.

Im Einstiegsbereich der Gondeln gerieten zunächst eine holländische Frau und ein 17-jähriger Schweizer in verbale Streitigkeiten, weil die Frau von hinten vor drängelte. Daraufhin attackierte der 49-jährige Mann der holländischen Frau den jungen Schweizer, der 21-jährige Bruder des Schweizers ging dazwischen und es kam zu einer Schlägerei.

21-jähriger Schweizer erlitt Knochenbruch

In weiterer Folge versuchten der Vater der Schweizer Brüder und andere Personen die Streithähne zu trennen, was zunächst auch gelang. Als die Situation geklärt schien, attackierte der Holländer abermals mit seinen Fäusten und Knien den jungen Schweizer. Durch den Raufhandel wurden zwei Schweizer und der Mann aus Holland unbestimmten Grades verletzt, der ältere Bruder der Schweizer wurde vermutlich schwer verletzt. Er erlitt einen Knochenbruch.

Tja, er bestaat volgens mij geen volk ter wereld dat zulk maniakaal gedrag kan vertonen in een rij als Nederlanders… soms word je daar op aangesproken en dan vliegt er natuurlijk gelijk een stoere kerel in de brand die een kind te grazen neemt.

Echt wacht gewoon relaxt op je beurt Hollanders, het scheelt seconden…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ben zelf eigenlijk altijd netjes in een rij voor een lift. Vind voordringen letterlijk het meest asociale wat je zo ongeveer kunt doen en ben er ook niet vies van om er wat van te zeggen.

Probleem is vaak dat je, als je er wat van zegt, ofwel een grote bek terugkrijgt en men doet alsof IK gek ben. De tweede optie is dat je inderdaad tegenwoordig in elkaar gebeukt wordt. Legio voorbeelden ook.

Daarom ben ik vaak toch voorzichtig om er wat van te zeggen, omdat ik geen zin heb in gezeik noch verwondingen wil oplopen.

Bovenstaande even los van nationaliteit, want niet alleen Nederlanders kunnen behoorlijk asociaal zijn (in een rij)…

Mr. Slow

Voordringen in een rij heb ik nooit begrepen, je schiet er namelijk nauwelijks iets mee op. Als iemand het bij mij probeert laat ik hem/haar altijd lekker gaan, gevolgd door een sarcastische opmerking in de taal die de betreffende persoon spreekt (tenzij het Russisch of zo is). Die blik die je dan krijgt is echt priceless… :p

… gevolgd door een sarcastische opmerking in de taal die de betreffende persoon spreekt (tenzij het Russisch of zo is). Die blik die je dan krijgt is echt priceless… :p

Harm op 16 feb 2018 07:26

Dit dus…
Dan ben je dus net zo goed irritatie aan het opwekken als degene die voordringt. :-[

… gevolgd door een sarcastische opmerking in de taal die de betreffende persoon spreekt (tenzij het Russisch of zo is). Die blik die je dan krijgt is echt priceless… :p

Harm op 16 feb 2018 07:26

Dit dus…
Dan ben je dus net zo goed irritatie aan het opwekken als degene die voordringt. :-[

Yippee op 16 feb 2018 07:58

Niet dus. Er is wel een verschil tussen het maken van een opmerking en het vertonen van asociaal gedrag. We hoeven ook niet allemaal als koosjes in de rij te gaan staan.

… gevolgd door een sarcastische opmerking in de taal die de betreffende persoon spreekt (tenzij het Russisch of zo is). Die blik die je dan krijgt is echt priceless… :p

Harm op 16 feb 2018 07:26

Dit dus…
Dan ben je dus net zo goed irritatie aan het opwekken als degene die voordringt. :-[

Yippee op 16 feb 2018 07:58

Als jij dat zo ervaart, dan mag dat. Jouw manco… :)

… gevolgd door een sarcastische opmerking in de taal die de betreffende persoon spreekt (tenzij het Russisch of zo is). Die blik die je dan krijgt is echt priceless… :p

Harm op 16 feb 2018 07:26

Dit dus…
Dan ben je dus net zo goed irritatie aan het opwekken als degene die voordringt. :-[

Yippee op 16 feb 2018 07:58

Niet dus. Er is wel een verschil tussen het maken van een opmerking en het vertonen van asociaal gedrag. We hoeven ook niet allemaal als koosjes in de rij te gaan staan.

Sinn op 16 feb 2018 08:02

Dit dus… :)

Gisteren hier in Westendorf ook weer meegemaakt.We waren niet echt verstandig geweest en hadden de dalafdaling genomen op het uur dat de skischolen vertrekken,dus wachten aan de gondels.
Stond er langs mij een klasje met naar schatting 5 jarigen aan te schuiven dus liet ik wat ruimte zodat ze makkelijker samen konden blijven.Komt er van achter mij een Nederlands gezin met 2 tieners aangeduwd,moeder voorop,gewoon die kleine kinderen aan de kant duwend.De tweede tiener aarzelde even toen hij op mijn hoogte was en hoorde ik de vader achter hem schreeuwen: komop Hans,doorlopen nou!Kon ik het toch ook niet laten om op het moment dat hij langskwam tegen mijn dochter te zeggen dat dit dus het voorbeeld was dat je je kinderen niet moest geven.Niet dat hij er zich wat van aangetrokken zal hebben maar mij luchtte het toch effe op 😊

Tja, er bestaat volgens mij geen volk ter wereld dat zulk maniakaal gedrag kan vertonen in een rij als Nederlanders… soms word je daar op aangesproken en dan vliegt er natuurlijk gelijk een stoere kerel in de brand die een kind te grazen neemt.

Echt wacht gewoon relaxt op je beurt Hollanders, het scheelt seconden…

Shane op 16 feb 2018 00:21

Dan heb je waarschijnlijk nog nooit Algerijnen meegemaakt. In de Franse gebieden kom je ze soms wel eens tegen. Die zou je het liefst gewoon direct van de piste schieten met een goed geweer…

Born to Ride

Ach, er zijn zat nationaliteiten waarbij voordringen normaal is, al lijkt het dan misschien soms net iets meer geaccepteerd te zijn dan hier bij ons.

In de rij staan in Italië is vooral goed opletten en geen gaten laten vallen, daar is voorkruipen echt een nationale sport, die werkelijk iedereen op prof niveau beoefent. Tegelijk ontstaat er daar niet echt ruzie over heb ik het idee.

En, zeker bij skiliften heb je vaak de echte rij en nog zo’n pluk mensen die ergens op staan te wachten, waardoor het soms misschien niet helemaal duidelijk is wat de echte rij is. Iemand voorbij schieten voor een leeg stoeltje is ook voorkruipen, maar ook als diegene dat stoeltje toch niet zou nemen (omdat ie met zijn vrienden wil)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Haha, met maniakaal gedrag bedoel ik ook al die Nederlanders die zeer scherp letten op eventuele voordringers en zich vervolgens duidelijk opwinden en ergeren als ze er 1 spotten. Maak je toch niet zo druk, 99% wacht keurig op de beurt, dus die 1% scheelt je geen noemenswaardige tijd 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wintersport, het nieuwe voetbal. ;)

Als wij soms rond half 3 stoppen en ik nog even door gazie je vaak van die skiklasjes. Allemaal een hesje aan en dan probeert er eentje voor te schieten. Staat hij 20 meter verder dan de rest van het groepje terwijl ze tegelijk beneden kwamen. Van zo’n skiklasjes snap ik het niet helemaal. Je kan toch pas weg als iedereen er is. Wat ik dan wel weer doe als ik een skiklasjes bijna beneden zie dan maak ik even wat snelheid om voor dat groepje te staan aangezien ik geen zin heb om in een te lange sleeplift achter een skiklasjes (dat niet in de lift kan stappen, blijven staan en uitstappen zodat ik eerder uit moet stappen en weer in de rij kan gaan staan omdat er een kind meegesleept wordt (liggend op de grond)).

Ski you later!

Wat een onzin om hele nationaliteiten hier neer te zetten als notoire voordringers. Het zal wellicht bij de ene nationaliteit meer gebeuren dan bij de andere, maar in ieder land heb je hufters en nette mensen en ik vind het erg knap dat mensen op basis van hun eigen waarnemingen objectief vast kunnen stellen dat het ene land meer hufters kent dan het andere.

Wat voordringen betreft; als voorgangers in de rij lekker staan te keuvelen en dus een ruim gat laten vallen, is daar langs skiën ook voor dringen?

Als wij soms rond half 3 stoppen en ik nog even door gazie je vaak van die skiklasjes. Allemaal een hesje aan en dan probeert er eentje voor te schieten. Staat hij 20 meter verder dan de rest van het groepje terwijl ze tegelijk beneden kwamen. Van zo’n skiklasjes snap ik het niet helemaal. Je kan toch pas weg als iedereen er is. Wat ik dan wel weer doe als ik een skiklasjes bijna beneden zie dan maak ik even wat snelheid om voor dat groepje te staan aangezien ik geen zin heb om in een te lange sleeplift achter een skiklasjes (dat niet in de lift kan stappen, blijven staan en uitstappen zodat ik eerder uit moet stappen en weer in de rij kan gaan staan omdat er een kind meegesleept wordt (liggend op de grond)).

TessaNeedsSnow op 16 feb 2018 08:45

vergelijk je nu het gedrag van kinderen met dat van volwassenen?

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Ow ik vergeet eigenlijk nog de grootste groep asocialen bij de wachtrij voor de lift. De pubers van de lokale skiclub. Die hebben echt schijt aan iedereen.

Born to Ride

Wat een onzin om hele nationaliteiten hier neer te zetten als notoire voordringers. Het zal wellicht bij de ene nationaliteit meer gebeuren

Mosquito op 16 feb 2018 08:50

dus geen onzin. Je zegt het zelf. Nederlanders staan bekend als een volk dat geen rijen kan vormen. Tegelijkertijd maken ze zich onwijs druk over wel of niet voordringen. Wat weer lastig is wanneer je niet in staat bent een fatsoenlijke rij te vormen. Dit merkwaardige onderontwikkelde gedrag van Nederlanders zie je overigens ook buiten de piste. Bij de bushalte, bij de kassa, bij de ingang van een of ander. Hoogstmerkwaardig.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Wintersport, het nieuwe voetbal. ;)

RRski op 16 feb 2018 08:44

Wintersport-hoolies… :p

Ow ik vergeet eigenlijk nog de grootste groep asocialen bij de wachtrij voor de lift. De pubers van de lokale skiclub. Die hebben echt schijt aan iedereen.

Matthias123 op 16 feb 2018 08:54

en terecht. Als je net zo goed kan skiën mag je meepraten. ;-)

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Onbegrijpelijk gedrag. Dat er soms wordt voorgedrongen ok, maar dat je er dan op aangesproken wordt en reageert met bot geweld, ik kan er niet bij. Er zal wel een correlatie zijn tussen dit soort mensen hun gedrag en de lage drempel om dan er maar op te slaan. Ik heb het zelfs een keer meegemaakt op de indoorbaan in Hillegom, en dat is toch knap mij dunkt, weet je even niet wat je overkomt.

Ach, moet je eens tussen de Fransen en Spanjaarden in de rij staan, dat is continu trekken en duwen. Zet er dan een paar Engelsen bij en je hebt een leuke cocktail. Ligt echt niet alleen aan de Nederlanders, zie het meer als ratten die bij elkaar gepropt worden, dat staat garant voor amok. Mensen worden ook steeds verbaler. Zolang het kan mijd ik de drukste periodes nog lekker. En zolang ze niet op mijn materiaal kan staan vind ik het allemaal prima. Voordringers heb je overal wel, oud of jong maakt niks uit

Haha, met maniakaal gedrag bedoel ik ook al die Nederlanders die zeer scherp letten op eventuele voordringers en zich vervolgens duidelijk opwinden en ergeren als ze er 1 spotten. Maak je toch niet zo druk, 99% wacht keurig op de beurt, dus die 1% scheelt je geen noemenswaardige tijd 😉.

Shane op 16 feb 2018 08:24

Totaal niet mee eens. Dit is nou precies waar het fout gaat in de huidige maatschappij. Als iedereen maar wegkomt met asociaal gedrag dan gaan steeds meer mensen het doen. En ja je kan je mond houden, maar daar help je de maatschappij niet mee. Sociale controle was iets wat vroeger prima ging, tegenwoordig durft men veel minder. Op een beschaafde manier of zelfs licht cynisch iemand aanspreken is wat mij betreft prima.

Dit zie je ook terug in het verkeer.

Nee @aartstyle, allemaal ikke, ikke, ikke en haantje de voorste willen zijn en een ander het licht in de ogen niet gunnen. Dat is waar het fout gaat in de maatschappij, ook in het verkeer. En sociale controle minder, laat me niet lachen…

Bovendien, en dat geldt altijd voor eigen rechtertje spelen, wie zegt er dat jij in je wijsheid altijd gelijk hebt? Misschien dringt diegene helemaal niet voor, maar schuift hij alleen maar weer terug naar zijn eerdere plekje of heeft hij net z’n jas uitgetrokken waardoor jij denkt dat het iemand anders is.

Maar, blijf vooral je zelf lekker in de weg zitten en je ergeren aan dat “verschrikkelijk asociale gedrag”.

*bericht bewerkt door Shane op 16 feb 2018 09:59

I can stick uphill ice, on my saucer...

De skiklasjes snap ik niet zo goed. Die hebben in Trois Vallees vrijwel bij elke lift een afzonderlijke toegang.

Hen48

De skiklasjes snap ik niet zo goed. Die hebben in Trois Vallees vrijwel bij elke lift een afzonderlijke toegang.

Hulst op 16 feb 2018 10:05

dat is niet overal zo. Daarom komt het wel voor dat een leraar zijn of haar pupillen even langs de rij loodst. En daar heb ik totaal geen problemen mee. Het is al lastig genoeg dat grut bij elkaar te houden.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Op de Gerlosplatte vorige week, daar zitten gewoon veel skiklasjes met kinderen en een paar liften zijn vrij druk op bepaalde momenten.
Wij stonden vrij rechts in de rij maar hielden de ruimte voor de skiklasjes die daar in de rij stonden, kwam er een duitse vrouw met haar dochter helemaal rechts om die door die skiklassen wilde.
Die Skijuf blokkeerde haar mooi, liet eerst die klasjes die stonden te wachten passeren, tot die tijd kreeg die vrouw met haar kind geen mm de ruimte, heb er goed om kunnen lachen :-D

Wat een onzin om hele nationaliteiten hier neer te zetten als notoire voordringers. Het zal wellicht bij de ene nationaliteit meer gebeuren

Mosquito op 16 feb 2018 08:50

dus geen onzin. Je zegt het zelf. Nederlanders staan bekend als een volk dat geen rijen kan vormen. Tegelijkertijd maken ze zich onwijs druk over wel of niet voordringen. Wat weer lastig is wanneer je niet in staat bent een fatsoenlijke rij te vormen. Dit merkwaardige onderontwikkelde gedrag van Nederlanders zie je overigens ook buiten de piste. Bij de bushalte, bij de kassa, bij de ingang van een of ander. Hoogstmerkwaardig.

Sebastiaan op 16 feb 2018 08:55

Over generaliseren gesproken…

Als iemand die een aantal jaar in het buitenland heeft gewoond merk ik dat helemaal niet. Mijn ervaring is dat Nederlanders best graag geziene gasten zijn juist omdat we ons best doen om de taal te spreken en een beetje aan te passen. Aso’s zijn er in alle nationaliteiten en van alle leeftijden. Dat is echt niet voorbehouden aan een specifieke nationaliteit. Als ik het laagseizoen bij een Franse lift sta zijn het vooral asociale fransen die opvallen. Waarschijnlijk omdat meer dan de helft Frans zijn. Misschien moet je eens naar een gebied gaan waar op dat moment weinig Nederlanders zijn, dan zal je zien dat voorkruipen bij liften echt niet voorbehouden is aan Nederlanders. Goed voorbeeld zijn de lokale Oostenrijkse jeugd raceteams, vaak vol gas de liftrij in om vervolgend voor te dringen bij de lift en na de training met zijn alle zo snel mogelijk naar het dal tussen de toeristen door.

Het je dood ergeren aan iemand die voordringt is wel typisch Nederlands @btbt :). Wij kunnen gewoon niet wachten. Kijk maar eens als er een nieuwe kassa opengaat in Nederland en vergelijk dat eens met je ervaring in het buitenland. Maniakaal gewoon ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nee @aartstyle, allemaal ikke, ikke, ikke en haantje de voorste willen zijn en een ander het licht in de ogen niet gunnen. Dat is waar het fout gaat in de maatschappij, ook in het verkeer. En sociale controle minder, laat me niet lachen…

Bovendien, en dat geldt altijd voor eigen rechtertje spelen, wie zegt er dat jij in je wijsheid altijd gelijk hebt? Misschien dringt diegene helemaal niet voor, maar schuift hij alleen maar weer terug naar zijn eerdere plekje of heeft hij net z’n jas uitgetrokken waardoor jij denkt dat het iemand anders is.

Maar, blijf vooral je zelf lekker in de weg zitten en je ergeren aan dat “verschrikkelijk asociale gedrag”.

Shane op 16 feb 2018 09:59

Ik denk dat we allebei vinden dat asociaal gedrag niet hoort. Dus wat dat betreft zijn we het eens. Alleen zeg ik er wel wat van en jij niet. En ja als iemand er een reden voor heeft kan hij dat prima aangeven toch? Alleen een “excuse me” is wat mij betreft al prima! Doet hij dat niet spreek ik hem er beschaafd op aan (als ik zeker weet dat hij daadwerkelijk voordringt, dus niet bij twijfel of iemand die aansluit bij zijn vrienden) Erger ik mij dan de hele vakantie? Absoluut niet zelfs. En zo vaak gebeurt dat voordringen nog niet gelukkig. Ik weet van mijzelf dat ik niet voordring en overal keurig aansluit. Gaat er een nieuwe kassa open dan loop ik rustig naar die kassa. Maar als degene die voor mij stond dat ook doet laat ik die keurig voor bij de nieuwe kassa.

*bericht bewerkt door aartstyle op 16 feb 2018 10:27

Wat een onzin om hele nationaliteiten hier neer te zetten als notoire voordringers. Het zal wellicht bij de ene nationaliteit meer gebeuren dan bij de andere, maar in ieder land heb je hufters en nette mensen en ik vind het erg knap dat mensen op basis van hun eigen waarnemingen objectief vast kunnen stellen dat het ene land meer hufters kent dan het andere.

Wat voordringen betreft; als voorgangers in de rij lekker staan te keuvelen en dus een ruim gat laten vallen, is daar langs skiën ook voor dringen?

Mosquito op 16 feb 2018 08:50

In veel lonelyplanets staat het nationale gedrag in rijen in een apart hoofdstukje besproken, ik denk dat het juist heel sterk cultureel bepaald is hoe je je in een rij gedraagt. Het grote probleem (met Nederlanders, Belgen maar vast ook met andere nationaliteiten) is dat wij het blijkbaar wel ok vinden om voor te kruipen, maar niet ok vinden als er voor gekropen wordt. Die dubbele moraal zorgt voor problemen. En het liefst hebben we dan nog een stiekem lolletje als er wat karma om de hoek komt voor de voorkruiper (of de inhaler op de snelweg, of degene die snel naar een andere kassa gaat, etc etc)…

Overigens deel ik je mening dat elk land zijn hufters kent, dat dat echt niet typisch Nederlands is.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie