Rijden op maandag, tips?!

Goedemorgen allen,

Dit jaar zullen wij ivm mijn werk pas op maandag de 5e richting Ehrwald rijden vanuit Noord Holland. Voordeel is dat we buiten de vakanties gaan maar nadeel is dat er reguliere forensen op de weg zijn.

Iemand ervaring/tips qua tijdstip om te gaan rijden?

Groetjes Sven

Gewoon rijden wanneer het jouw het beste uitkomt. Voor een mogelijke vertraging van een half uurtje zou ik mijn planning niet aanpassen.

Vertrekken na de ochtendspits in NL. En dan beetje doorkarren zodat je voor 4 uur langs Stuttgart of Würzburg bent. Dan heb je normaal gesproken geen forenzenfiles.

Rond Amsterdam moet je even kijken hoe laat je gaat rijden ivm files en het traject Eindhoven - Maastricht kan vertraging opleveren. Verder proberen de grote steden in Duitsland rond de spits mijden en dan moet het wel goed komen.

Ik zou niet via Maastricht rijden, maar naar Venlo en dan de 61 op. Ofwel vertrek je dan uiterlijk om 0600 uur (liever ietsje eerder) ofwel na 0900 uur. Wat het vooral druk maakt zijn de vele, vele vrachtwagens. Zondag zou ideaal zijn maar dat gaat voor jou niet begrijp ik.

Maastricht is meestal 'n ramp tussen 6 en 10u , best te mijden dus wij zijn (belgische) ervaringsdeskundigen :( , zowel in winter en zomerverlof al lang in de file gestaan!!!)

Born to run. B.S.

Bedankt voor de reacties! Zoals ik er nu naar kijk, met jullie reacties, ga ik 0500 rijden en dan over Venlo.

Nee zondag is helaas geen optie aangezien ik tot 1930 moet werken…

Groetjes

Dan kom je niet in hele grote problemen, ijs en weder dienende natuurlijk. Hou onderweg de fileberichten goed bij en heel veel plezier!

*bericht bewerkt door HN65 op 18 feb 2018 11:49

Dan kom je niet in hele grote problemen, ijs en weder dienende natuurlijk. Hou onderweg de fileberichten goed bij en heel veel plezier!

HN65 op 18 feb 2018 11:48

Thanks… Onvoorziene omstandigheden natuurlijk altijd uitgesloten ;)

Sowieso op die maandag moet t toch wel goed komen, ja er is normaal verkeer, maar dat overleef je wel als je voor of na de NL spits bent.

Een navigatie app als Waze (Gratis) of Sygic (eenmalige aanschaf voor lifetime tomtom traffic info) is ook handig, als je via Venlo en de 61 rijd heb je op een aantal plekken nog mogelijkheden om relatief simpel over te schakelen naar de 3 als t nodig is.
De laatste keer reden wij al op vrijdag middag een stuk op (tot aan munchen) door een ongeluk op de 61 stond daar 1.5 uur vertraging, navigatie gaf dat aan en wilde mij toen over de 3 sturenm tot hij die verkeersinfo ging inladen, want daar stond al bij al ook 2 uur vertraging :P Route dus weer op de 61 en een stuk binnen door (kostte ons ongeveer 40 minuten ivm een spoorovergang die veel dicht zat) maar verder perfect kunnen rijden (door de normale duitsland avond spits)

@dan58 : heb je ook zoveel problemen gehad in Maastricht sinds de tunnels open zijn?

@77steve

Neen Steve, ik was er 3 mnd geleden en toen zat alles nog in de soep wegens beëindigende werken en talloze omleidingen.
Misschien nu beter? I hope so :)

Born to run. B.S.

Maastricht zelf is een stuk beter geworden, al gebeuren er rond de tunnel nog relatief veel ongelukjes, wat vertraging kan opleveren. Doordeweeks richting Venlo of Maastricht vanuit NH is om het even. Komt over wegen die normaal redelijk doorrijden, echter goed opletten dat er niets gebeurd. Als dat is gelijk de route aanpassen, dit levert heel snel heel veel file op. In Duitsland ben ik minder ervaren wat dat betreft al klinken de andere tips logisch.

Kom ook uit N-H en rij altijd het liefst zsm Duitsland in dus bij Arnhem de grens over. Als je na de ochtendspits gaat, is het daar ook echt heel rustig, beter dan door NL heen.

Heb er zelf nog nooit voor gekozen om op een doordeweekse dag voor de spits te gaan rijden, weet niet of je dan juist rondom Frankfurt/Stuttgart geen last krijgt van spits?

Ik zou niet via Maastricht rijden.

Maastricht is sinds de opening van de tunnels een verademing, let wel op de trajectcontrole. Een knelpunt is er nu niet meer door het omzeilen van de vele verkeerslichten, het stroomt lekker door. 2 weken voor mijn werk rond het MECC gezeten.
De mogelijke ongevallen en verwarring zal voornamelijk komen door mensen die met verouderde navigatie rondrijden en zich daardoor raar gaan gedragen.

Bij Utrecht is het rond de spits vaak oppassen bij de tunnels vooral de parallelbaan. Het fenomeen tunneldoseren is daar relatief vaak en op echt vroege tijden even de route checken van A naar Beter i.v.m. vele afsluitingen tijdens nachtelijke werkzaamheden.
Zoals men hier al opmerkt Flitsmeister of Waze aan te zetten voor up-to-date situaties.

Misschien overbodig maar let goed op tot 06:00uur is het 130km/u in de trajectcontrole op de A2
Na 06:00uur tot 19:00uur is het helaas ellendig 100km/u.

Het is zo zonde als een deel van het vakantiebudget in NL bij thuiskomst bestemd blijkt voor het instituut in Leeuwarden.

Mirel020,

Thanks voor de tips!

Gr

Kom ook uit N-H en rij altijd het liefst zsm Duitsland in dus bij Arnhem de grens over. Als je na de ochtendspits gaat, is het daar ook echt heel rustig, beter dan door NL heen.

Tiny-M op 18 feb 2018 13:33

Op 't moment zijn er vrij veel baustelle op de 3 waardoor je daar zeker tijdens de drukkere momenten snel vertraging kan oplopen. Op de heenreis (vrijdag 1 uur uit Rotterdam) daar 2 uur vertraging door alle baustelle gezien op de traffic info, op de 61 was op een ongeluk na eigenlijk niets.

@Svenzvt om 5.00 is het richting Eindhoven ook wel goed te doen. Heb daar een klein jaar gewerkt vanuit Noord-Holland. Hoe het dan richting Venlo is rond 6:30 / 7:00 weet ik niet.
Je kunt ook de A1 nemen. Die is richting het oosten goed te doen in de ochtend.

Als je de 3 door Duitsland neemt zou ik opletten tussen wurzburg en aschaffenburg.
ERWIN HYMER WORLD GMBH heb ik al een aantal keren uitgebreid kunnen bekijken vanaf de snelweg.
En er is een goede omleiding beschikbaar (gewoon ff op tijd google maps aan zetten)
@Powermage, de 61 is het probleem meestal niet, maar daarna… De kruisingen met de 5 of de 8 zijn ook niet echt onschuldige knooppunten en dan krijg je nog heilbronn of stutgart. De laatste 2 jaren heb ik die route gekozen, maar ik ga nu toch weer eens de 3 proberen.

*bericht bewerkt door Taan op 19 feb 2018 09:39

@Taan maargoed, zijn die knooppunten op een maandag tijdens een normale spits zo een probleem?
Mijn ervaring van een paar weken geleden in de avondspits is dat mijn trafficinfo daar geen noemenswaardige vertraging had terwijl op de totale 3 je ongeveer 2 uur verloor.

Ik ben paar weken geleden op dinsdag vanuit Utrecht naar Winterberg gereden, om 6:30 vertrokken. De A3 tot Oberhausen was prima te doen. Vanaf het knooppunt A3/A2 (Kreuz Oberhausen) stonden er (volgens de radio) op de A3 richting Keulen-Frankfurt hele dikke files. Gelukkig moest ik door op de A2, waar het flink druk was, maar geen file. Ik zou dus de weg Oberhausen - Frankfurt mijden tijdens de spits.

Je zou kunnen overwegen om vanaf Kreuz Oberhausen ook door te rijden op de A2 en over te gaan op de A45 richting Aschaffenburg. Dan kom je op de A3 uit tussen Frankfurt en Aschaffenburg. Is iets om, maar wel een mooie route om te rijden.

Maar in alle eerlijkheid: ik heb er jarenlang een levenswerk van gemaakt om filemijdende routes te verzinnen, maar tegen Murphy’s Law is geen kruid gewassen. Ik heb op zwarte zaterdag géén file gehad en op een complete off-season dag urenlange vertragingen bij de Arlbergtunnel vanwege een gekantelde vrachtwagen waardoor de hele weg onder stijf bevroren appelsap lag (je verzint het niet). Gewoon via Google Maps goed de actuele files in de gaten houden en van te voren kijken wat behoorlijke alternatieven zijn. Als het niet al te veel uitmaakt hoe laat je daar aankomt zou een relaxte rijtijd (na de ochtendspits) mij ook aanspreken.

Waar je op moet letten bij je planning is volgens mij dat je tussen 7 en 9 uur in de ochtend niet tussen Oberhausen en Köln bent op de A3. Als je via de A61 wilt rijden, heb je dat probleem veel minder, in de ochtendspits kom je dan nauwelijks langs grote steden.

Ik lees net dat je bestemming Ehrwald is, dan zou ik sowieso de A61 kiezen. Je vermijdt dan München, en de route is minder filegevoelig dan de A3. Alleen bij Karslruhe, heb je af en toe wat files. Maar midden overdag op een maandag, zal dat wel meevallen. Mochten er toch grote problemen zijn kan je altijd nog via de A6 (Heilbronn of zelfs Crailsheim) omrijden.

Een ander alternatief is tot Würzburg op de A3 en dan de A7. Maar dan houdt je de nadelen van de A3 tussen Oberhausen en Köln (in de spits) en Würzburg (grote bouwput).

Vanmorgen vertrokken om 05.30 vanuit Haarlem en wilde eigenlijk de 61 afrijden. Vlak voor vertrek toch even Google Maps en Waze geraadpleegd en deze gaven beiden in tegenstelling tot andere keren aan dat het nu het beste was om over de A3 te rijden.

Derhalve toch maar de 3 gevolgd, 67, 5, 8 en 7 voordat ik na iets meer dan 8 uur reistijd op plaats bestemming aan kwam. Onderweg alleen bij Essen wat file gehad en de rest lekker kunnen rijden! We hebben halverwege een kleine pitstop gehad (67) en zeker de 2e helft van de rit stukken op een bijna lege snelweg gereden!

Als dit altijd op maandag zo is dan ga ik de rest van mijn leven voortaan op de maandag rijden!

Bedankt voor alle tips

Plaats een reactie