Gesloten pistes: doe het gewoon niet (Vader en dochter dood door lawine)

@Denis Om de hele simpele reden dat wij alleen de uitkomst weten, maar verder niets. Wij zijn niet de onderzoekspolitie die dit ongeluk moet onderzoeken. Dus terughoudendheid in de opmerkingen is op zijn plaats.

Misschien wist de vader heel goed wat hij deed, waren ze perfect uitgerust en was het het restje rest-risico…

Mocht er ooit iets met mij gebeuren zou ik prettig vinden als mensen van het ongeluk leren, maar ook dat ze met respect over mijn keuzes praten.

Rogier op 19 feb 2018 11:20

we moeten inderdaad afgaan op de gegevens in het artikel, en daarin staat natuurlijk wel dat ze een afgesloten piste zijn opgegaan. En we weten toch allemaal dat dit steeds duidelijk staat aangegeven? Maar idd, voor hetzelfde geld was die vader en mss zelfs het kind een offpiste crack die net pech hebben gehad, of echte beginnelingen die niks in de gaten hadden (wat me zou verwonderen, maar dan nog heeft die vader natuurlijk wel een heel erg grote verantwoordelijkheid naar zijn dochtertje toe), maar die info krijgen we natuurlijk (nog) niet mee.

Ook bij een foto of zelfs filmpje is het soms moeilijk te zien is, maar meestal zijn we daar toch veel harder in onze be- en veroordelingen?

Ik ben er zeker van dat mocht in het artikel staan dat de vader en zijn dochter door de bergredding met de helikopter zijn opgehaald met onderkoelingsverschijnselen maar na verzorging het ziekenhuis mochten verlaten (was het maar zo), de reacties hier ook veel harder zouden zijn.

Dus louter het feit dat ze jammer genoeg zijn overleden, maakt dat we minder hard veroordelen. En nogmaals, logisch hoor, ook ik denk in de eerste plaats mee met de nabestaanden en de slachtoffers.

…De piste is afgesloten (wat was het lawinegevaar eigenlijk die dag? 3,4, of 5?) en een vader neemt welbewust zijn 11-jarige kind toch mee op een gesloten piste vanwege hoog lawinegevaar.

HN65 op 19 feb 2018 11:38

@HN65 lees deze zin nog eens na. Waar baseer je de conclusie op dat de vader welbewust was van het hoge lawinegevaar? Ik kom zelf echt niet verder dan dat ze slechts bewust een gesloten piste zijn opgegaan…
Is het niet een beter idee om in dergelijke gevallen de feiten helder te krijgen voordat een oordeel gegeven wordt?

@Userd Omdat een gesloten piste in principe off-piste is, kun je hier dezelfde reductie-methodes op toepassen als dat je off-piste zou doen. Door bijvoorbeeld links of rechts te blijven kun je een helling heel anders aanpakken en daardoor het gevaar zoveel mogelijk uitsluiten. Door het gebruik van goede afdaal-strategiën. Wij weten niet of dit, al dan niet, gebeurt is.

Rogier op 19 feb 2018 11:40

Is de enige normale reactie bij een afgesloten piste niet gewoon ‘niet doen’? Dit is wel heel erg redeneren ‘omdat het kan’ imo.

@HN65 Ik begrijp wat je bedoelt, maar het enige dat ik wilde zeggen is dat we gewoon niet hard moeten oordelen, we weten niet hoe het gegaan is. Misschien waren ze wel verdwaald. Misschien schoot dochter wel van de piste af en besloot vader snel achter haar aan te gaan… Kortom laten we de conclusies en het onderzoek aan de PGHM (bergredding) over.

Het enige dat wij kunnen doen is anderen waarschuwen en blijven zeggen dat gesloten pistes niet voor niets gesloten zijn. Laten we leren van dit ongeluk, zodat ik volgend jaar niet weer ditzelfde topic hoef te openen…

Click. Click. Peace

…De piste is afgesloten (wat was het lawinegevaar eigenlijk die dag? 3,4, of 5?) en een vader neemt welbewust zijn 11-jarige kind toch mee op een gesloten piste vanwege hoog lawinegevaar.

HN65 op 19 feb 2018 11:38

@HN65 lees deze zin nog eens na. Waar baseer je de conclusie op dat de vader welbewust was van het hoge lawinegevaar? Ik kom zelf echt niet verder dan dat ze slechts bewust een gesloten piste zijn opgegaan…
Is het niet een beter idee om in dergelijke gevallen de feiten helder te krijgen voordat een oordeel gegeven wordt?

Hessel op 19 feb 2018 11:46

Wat maakt dat jij dit “Ik kom zelf echt niet verder dan dat ze slechts bewust een gesloten piste zijn opgegaan…” op zichzelf al niet reden voldoende vindt om dit een, vooruit, niet zo handige actie te vinden? Piste was dicht vanwege lawinegevaar, dat maken borden/doeken vaak wel duidelijk maar ook als dat er helemaal niet bij heeft gestaan, maakt dat de actie dan beter?

Iedereen weet, piste afgesloten, je moet het niet doen en allemaal hebben we het vast eens gedaan…
Een verduidelijking waarom iets dicht is kan veel ellende voorkomen, is een piste gesloten omdat onderaan te weinig sneeuw ligt en het je skies kost kan mij soms niet zo veel interesseren, beter op letten, stukje lopen en gaan.
Maar is er lawine gevaar is het een ander verhaal natuurlijk.

@Userd

Daar zijn genoeg redenen voor te bedenken, vandaar dat ik er, zonder alle relevante feiten te kennen, niet over kan of wil oordelen.
Ik ga er echter wel vanuit dat nagenoeg niemand zijn eigen leven en dat van zijn kind welbewust in dergelijk gevaar gaat brengen.
Vandaar dat ik onwetendheid vermoed maar ook dat is natuurlijk giswerk.

Gecondoleerd voor alle nabestaanden.

Off piste snowboarden is voor mij de ultieme ervaring. Ja het is gevaarlijk, dat weet ik. Beetje spanning vind ik leuk. Net als dat ik weet dat op de piste snowboarden ook gevaarlijk is (ziekenhuisen liggen vol met mensen die een ongeluk gehad hebben op de piste), of met de auto rijden, of duiken. Toch allemaal dingen die ik leuk vind om te doen en ook blijf doen. Als mij wat overkomt mag je het mij dan ook verwijten als je daar blij van wordt. Je weet in ieder geval dat ik dan echt geleefd heb en deed wat ik leuk vond.

Over dit specifieke geval heb ik geen idee wat er in de vader zn hoofd omging, hoe de situatie was etc… (misschien was dochter al voor de helft van de piste naar benedenen geskied en ging hij erachteraan?) we waren er allemaal niet bij toch? Kan er niet over oordelen. In ieder geval zwaar verdrietig voor de nabestaanden.

…De piste is afgesloten (wat was het lawinegevaar eigenlijk die dag? 3,4, of 5?) en een vader neemt welbewust zijn 11-jarige kind toch mee op een gesloten piste vanwege hoog lawinegevaar.

HN65 op 19 feb 2018 11:38

@HN65 lees deze zin nog eens na. Waar baseer je de conclusie op dat de vader welbewust was van het hoge lawinegevaar? Ik kom zelf echt niet verder dan dat ze slechts bewust een gesloten piste zijn opgegaan…
Is het niet een beter idee om in dergelijke gevallen de feiten helder te krijgen voordat een oordeel gegeven wordt?

Hessel op 19 feb 2018 11:46

@Hessel, lees de eerste zinnen van dit topic nog eens na…

Piste was gesloten vanwege lawinegevaar staat er in de eerste zinnen. Er is 100% zeker dus ook gewaarschuwd bij de dalstations en aangegeven dat de lift dicht is. Zover het nog niet duidelijk was gaat het mij vooral om de keuze van de man om het samen met zijn 11 jarige toch te gokken.

Verwoord ik nu echt zo een gekke mening? En aan medeleven alleen, natuurlijk is het hartbrekend, hebben we niets zonder kritische blik.

@HN65 Wij weten niet hoe er gewaarschuwd is. Bij de dallift weten we al helemaal niet. Misschien werd er door veranderende omstandigheden de piste net voor hen gesloten zonder uitleg… of lawinebord. We weten het gewoon niet.
Ook weten we niet waar of hoe de vader op de gesloten piste is gekomen. Wij weten (nogmaals) alleen het resultaat.

Kritisch is goed maar veroordelen niet. Omdat we gewoon de feiten niet kennen.

Click. Click. Peace

@HN65, dat zijn enkel aannames die je daar doet. Toen ik net begonnen was met skien dacht ik dat een piste dicht was, omdat hij na de harde sneeuwval simpelweg (nog) niet geprepareerd was. Meer dan 2 bordjes (al op de piste) dat hij gesloten was stonden er niet. Aangezien ik graag Tiefschnee wilde leren skien, deden we deze piste zo’n beetje de halve dag. Leek ons veilig (ik dacht daar dus wel al over na) in tegenstelling tot echt buiten de piste skien.

Later, toen ik al beter wist, ben ik toch nog een aantal keer op een afgesloten piste terecht gekomen doordat we door slechte weersomstandigheden het bordje te laat zagen. Het stond verder nergens aangegeven.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Rogier (of anderen), hoe zit het dan met pistes die niet geprepareerd worden, maar wel op de piste kaart staan (en ook op dat moment open zijn)?
In PDS is bijvoorbeeld zo’n piste (zie foto groen omcirkeld). Kan je er vanuit gaan dat de piste veilig is om op te skiën, zonder off-piste gear, omdat het gebied deze open stelt?

null

*bericht bewerkt door Siard op 19 feb 2018 15:22

Stay frosty

@Siard Ja als de piste open is, en je blijft tussen de pistepaaltjes, dus op de piste, dan is deze veilig.

Click. Click. Peace

Allereerst veel sterkte naar de familie.

Hoe zit het met deze afdaling, een (rode) dalafdaling waar je een stukje kan nemen zodat we in ins geval sneller thuis waren doordat we het laatste stuk niet hoefde te prikken of de bus te nemen. Het gaat hier om de W4. Doe je dit met of zonder de 3 eenheid. Ik heb hem afgelopen week zonder enige off-piste ervaring en materiaal (3eenheid) gedaan. Het lawine gevaar was toen 2 vd 5.

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/1ebf53b0eccdc94104750145...

Ski you later!

Allereerst veel sterkte naar de familie.

Hoe zit het met deze afdaling, een (rode) dalafdaling waar je een stukje kan nemen zodat we in ins geval sneller thuis waren doordat we het laatste stuk niet hoefde te prikken of de bus te nemen. Het gaat hier om de W4. Doe je dit met of zonder de 3 eenheid. Ik heb hem afgelopen week zonder enige off-piste ervaring en materiaal (3eenheid) gedaan. Het lawine gevaar was toen 2 vd 5.

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/1ebf53b0eccdc94104750145...

TessaNeedsSnow op 19 feb 2018 16:20

Dat is een ski route, zoals ik dat op de kaart zie, dus als die open is kun je dit veilig skien. Beste is wel om dat met een groepje van 2 of meer te doen.

En off-topic: Shiffrin schrijf je zonder de I na de twee ff-en in je signature.

Allereerst veel sterkte naar de familie.

Hoe zit het met deze afdaling, een (rode) dalafdaling waar je een stukje kan nemen zodat we in ins geval sneller thuis waren doordat we het laatste stuk niet hoefde te prikken of de bus te nemen. Het gaat hier om de W4. Doe je dit met of zonder de 3 eenheid. Ik heb hem afgelopen week zonder enige off-piste ervaring en materiaal (3eenheid) gedaan. Het lawine gevaar was toen 2 vd 5.

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/1ebf53b0eccdc94104750145...

TessaNeedsSnow op 19 feb 2018 16:20

Dat is een ski route, zoals ik dat op de kaart zie, dus als die open is kun je dit veilig skien. Beste is wel om dat met een groepje van 2 of meer te doen.

En off-topic: Shiffrin schrijf je zonder de I na de twee ff-en in je signature.

Menn0 op 19 feb 2018 16:48

Als het een geopende skiroute is, is deze in principe lawine-veilig, vergelijkbaar met een gewone piste, mits je natuurlijk binnen de geldende afstanden blijft (normaal gesproken dus binnen 25 meter van de markeringen). Bij lawinegevaar 2 zou ik hier geen moeite mee hebben. Let wel op: skiroutes worden vaak niet gecontroleerd aan het einde van de dag, dus ga niet alleen.

Meer info over skiroutes: undefined

*bericht bewerkt door evr66 op 19 feb 2018 16:59

Edwin van Riel

Ik ben in de mist wel eens per ongeluk op een afgesloten piste terecht gekomen (doorgeschoten, afslag gemist) en ben toen snel weer van teruggekluund. Ook heb ik eens op een klaarlichte zonnige dag meegemaakt dat een piste was afgesloten, maar dat het zo onduidelijk stond aangegeven dat er alsnog hele volksstammen naartoe gingen. Ik vertrouwde het toen niet en de liftboy bevestigde inderdaad dat die piste dicht was. Zo duidelijk staat het dus niet altijd aangegeven.
RIP voor de nabestaanden, ik moet er niet aan denken om mijn man en onze dochter te verliezen op welke manier dan ook.

Sneeuwt het al?

Zo kan het ook. Wie niet horen wil moet maar voelen https://snowbrains.com/aspen-fines-ducking-ropes/

Ja dat doen ze daar prima zo.

Edwin van Riel

…misschien was dochter al voor de helft van de piste naar benedenen geskied en ging hij erachteraan? …

Complexity op 19 feb 2018 12:08

Nu graag een welgemeend excuus van alle “eigen schuld, dikke bult” schreeuwers die zonder enige kennis een tragisch omgekomen vader veroordelen. Bah.

1000% eens met @nr49 !

mama on a mission in the snow

Volgens de webcam kwam er sowieso aardig wat volk over die piste naar beneden. Al voor het ongeval en daarna ook…

Volgens een van de artikels over dit ongeval maakten ze deel uit van een groep van 7 skiërs die ondanks de afgesloten piste deze toch genomen hadden.De moeder overleefde de lawine,dus zij kent dan in ieder geval de juiste toedracht.

Het blijft altijd een persoonlijke inschatting en verantwoordelijkheid, afhankelijk van je kennis en informatie natuurlijk. Ik vind toch wel dat skidomeinen soms iets duidelijker mogen zijn in hun communicatie en waarschuwingen ter plekke om dat kuddegedrag tegen te gaan. Zo gaat het toch vaak: er zitten al mensen op die gesloten piste en dat lijkt goed te gaan, dus waarom zouden wij het saaie wegje naar beneden nemen? Tja … wie heeft dat nog niet gedaan?

Vorige week in PSV was de zwarte Carmen grotendeels gesloten (@Rogier). Is het om deze of om een andere reden, maar op het stukje off-piste erlangs (een bergkam - haute de carmen), waren veel meer mensen dan gebruikelijk. Dat is op sommige plaatsen een link stukje met een klif aan de linkerkant. Is het dan niet beter het hele ding af te zetten of een groot bord onderaan de lift te plaatsen: la carmen fermé, zodat mensen op tijd kunnen omkeren. Wij stonden ook boven vooraleer we doorhadden dat ie gesloten was. Het stond waarschijnlijk wel ergens aangegeven, maar niemand van onze groep had het gezien of gehoord. De piste is toe (wegens gevaar?)… en dus gingen wij ook maar off-piste erlangs naar beneden. Een beetje absurd als je er achteraf over nadenkt en toch gebeurt het.

@raketman Er is geen plek waar de Carmen gesloten is en dat je niet nog eenvoudig met de rode piste naar beneden kan.

Of bedoel je touwtjes net naast de piste? Deze staan hier omdat hier door de vele wind afgelopen weken nogal wat steten vrij dicht bij het oppervlate liggen.

Het staat trouwens bijna altijd aangegeven bij de lift die je neemt. Maar weinig mensen valt dit op/zien dit.

Click. Click. Peace

@Rogier Ik heb verleden week de kans gehad om te observeren hoeveel mensen naar het bord met de open/gesloten liften en pistes keken, en daar wordt je niet vrolijk van. Het is eigenlijk zelfs absurd, hoeveel mensen dat bord gewoon negeren.
De pisteurs werden er moedeloos van.

Het is niet verwonderlijk dat dit soort ongelukken gebeuren, en zal blijven voorkomen. Het ‘volk’ beschouwd een skigebied als een pretpark, en niet meer als een potentieel gevaarlijke omgeving. Bij de overgrote meerderheid wordt het gevaar geminimaliseerd en weggelachen. ‘Het zal wel niet zo erg zijn als ze zeggen’ heb ik meermaals gehoord…

ik heb ook niet de indruk dat bij de lessen hier wordt op gewezen, focus ligt bij het zo snel mogelijk mensen op de piste te krijgen.

@Userd Ik denk gewoon echt dat deze mensen zich van geen kwaad bewust zijn/waren. Lees ook dit eens: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5143/hebben-ze-het…

Verder is een beetje meer respect gewensd.

Rogier op 18 feb 2018 21:25

Mensen tarten het lot en denken dat ze god zelf zijn??
Hoevaak nog waarschuwen?
Gebruik je gezonde verstand en dit soort ongevallen zullen vast minder worden.
Met natuur(geweld) valt niet te spotten…Zeker in de bergen niet. Wees meer bewust van de gevaren… Heb zelf 1 x modderstromen meegemaakt( ook 2 doden) en mijn kijk op natuurgeweld is zeker verandert. Anderen doen er wel eens lacherig over. Maar ik weet wel beter… Ik heb er ontzag voor. Zouden meer mensen moeten hebben!

*bericht bewerkt door Sigrid1965 op 22 feb 2018 13:43

Net zoals @Ivarros in het verleden (achteraf gezien) dit soort stommiteiten uitgehaald
En, ook al eerder aangegeven, dat door de lessen van @Rogier, ik tegenwoordig wel 3 keer nadenk alvorens ik wat doe (komt er tegenwoordig op neer dat ik het niet meer doe ;-) )

Maar wat mij wel opvalt, waar er hier op de site en bij de buren van WePowder er veel aandacht aan veiligheid besteed wordt, mis ik dat in bijv. het magazine van de NSkiV.
Ook denk ik dat er hier een taak is weggelegd voor bijv. de verzekeringsmaatschappijen (ik krijg ieder jaar netjes de polis met een berichtje je tarief gaat ophoog maar nooit tips over veiligheid ;-) )
Maar ook reisorganisaties zouden hierin een taak mogen heb door bijv. in de bus een flyer mee kunnen geven met deze info (incl de nare foto’s zoals op pakjes sigaretten)

Togi op 19 feb 2018 08:35

Ik nog nooit hoor…

*bericht bewerkt door Sigrid1965 op 22 feb 2018 13:52

Moet een verzekeringsmaatschappij je daar opwijzen?
En zelf nadenken??

Plaats een reactie