Mijn eerste ski

Nou, dan maak ik er ook maar een topic over aan.

Zou wel eens willen weten op welke skies ik me zou moeten oriënteren. (Ook al wil ik ze pas volgend seizoen gaan kopen waarschijnlijk)

Ik ben 1.80m, weeg 68-70kg. Mijn eerlijke nivo is 5. Of moet ik zeggen nivo 6 in de ochtend, 5 als de pistes aan gort zijn. 😃
Mijn tempo is daarom ook nog niet erg hoog, het hoeft van mij ook niet snel, wel technisch verzorgt (voor zover me dat lukt). Maar ik maak nog veel fouten, dus de ski moet wel vergeven.

Ik ski vrijwel uitsluitend op de piste.

Ik doe nog niet carven, dat is me nog een brug te ver. Meestal doe ik middellange bochten, maar af en toe korte mag ook. Daar heb ik nog geen voorkeur in ontwikkeld, denk dat ook dat met techniek te maken heeft.

Tja en wat mn stijl is? Zeker niet agressief, eerder cruisend. Maar t lijkt me wel leuk als ik wat verder ben er wat meer energie in kan gaan stoppen en met de ski kan spelen.

Bedankt voor de reacties!

Tijd voor een uitpakparty?!

Tja, dat lijkt me een inkoppertje: de F18/800 😁.

Tja, dat lijkt me een inkoppertje: de F18/800 😁.

DrPhil op 18 feb 2018 19:09

Om verwarring te voorkomen: wel de NIEUWE 800 (die qua constructie hetzelfde is als de F18, met Razorshape en Air Tec kern). Die ski is inderdaad een goede optie.

Je kan ook kijken naar een wat meer gedempte Elan Amphibio 10 of 12 (beiden TI geloof ik), Dynastar Speedzone 10 TI, Head Worldcup Rebels i.GSR, de inmiddels overjarige Atomic Redster XTI/Edge GS… Allemaal in lengtes 174-176 of zoiets.

De 800 van vorig jaar was ook al identiek aan de F18.

Ik heb zelf op aanraden van een aantal forumleden de f19 vorig jaar aangeschaft (en ben daar erg blij mee). Iets hoger niveau en (helaas) wat zwaarder 😉.

De 800 van vorig jaar was ook al identiek aan de F18.

DrPhil op 18 feb 2018 19:14

Niemand zegt dat dat niet zo is. Maar er is ook een hele Progressor-serie (600-900) van seizoen 2014-2015 en daarvoor, die heel anders was en skiede, maar die nog wel (tweedehands) wordt aangeboden. En die wil je echt niet hebben als je niet van hard werken houdt en wat techniek hebt…

Ik heb zelf op aanraden van een aantal forumleden de f19 vorig jaar aangeschaft (en ben daar erg blij mee). Iets hoger niveau en (helaas) wat zwaarder 😉.

robbertvanwinsen op 18 feb 2018 19:14

‘Zwaarder’? Haha nog steeds de lichtste ski in dat segment met metaal erin.

Ik heb zelf op aanraden van een aantal forumleden de f19 vorig jaar aangeschaft (en ben daar erg blij mee). Iets hoger niveau en (helaas) wat zwaarder 😉.

robbertvanwinsen op 18 feb 2018 19:14

‘Zwaarder’? Haha nog steeds de lichtste ski in dat segment met metaal erin.

GiGi op 18 feb 2018 19:26

Ik had het over mijn niveau en gewicht ;)

Ik heb dit seizoen de F17 aangeschaft en er afgelopen week voor het eerst mee geskied onder diverse omstandigheden (ijzige pistes, slush en verse poeder óp de piste). En moet zeggen wat een heerlijk vergevingsgezinde ski!

Bij sport-conrad hebben ze de F17 in de lengte die wordt beschreven voor €270 en de F18 voor €319

Heb je verder nog amibities om technisch (veel) beter te worden? Of ben je gewoon lekker een vakantieskier die vlot naar beneden wil? Dat maakt denk ik wel uit in de keuze van je ski. Er zijn ski’s die je echt helpen om te leren carven (technisch beter te worden) en er zijn ski’s die heel goed kunnen cruisen. En alles wat daar tussenin zit natuurlijk.

Heb je verder nog amibities om technisch (veel) beter te worden? Of ben je gewoon lekker een vakantieskier die vlot naar beneden wil? Dat maakt denk ik wel uit in de keuze van je ski. Er zijn ski’s die je echt helpen om te leren carven (technisch beter te worden) en er zijn ski’s die heel goed kunnen cruisen. En alles wat daar tussenin zit natuurlijk.

elisabeth101 op 18 feb 2018 19:47

Ik wil zéker beter worden. Ben pas op m’n 30ste begonnen met skiën en nu 33, maar ik heb alweer 20 lessen gepland rolbaan komend seizoen. Heb sinds 2 maanden ook gefitte schoenen. Of ik komende week ga lessen in st Anton weet ik niet, jeetje die zijn prijzig daar!

En mijn doel is om (goed) te gaan carven😊

Tijd voor een uitpakparty?!

Ok 1.74-1.76 is dus ook prima? @GiGi Dacht dat het vaker lichaamslengte was… mja ben dan ook een spinsvlieg qua gewicht…

Tijd voor een uitpakparty?!

Je bent inderdaad vrij licht voor je lengte, vandaar. Een paar cm langer kan ook hoor…

Is er ook nog een leuke passende ski bij Völkl? Of Stöckli?😂

Tijd voor een uitpakparty?!

Alles wat ik van Stöckli heb geskied is behoorlijk pittig.

Bij Völkl ken ik niet heel veel ski’s voor de lichtgevorderde skiër, maar de RTM 76 is misschien een optie?

Ik denk dat je met een Elan amphibio 12ti of een dynastar speedzone 10 een prima ski zou hebben. Beide ski’s zijn van het type: hoe meer je erin stopt hoe meer je eruit haalt zonder af te straffen. En ze geven beide lekkere rebound. Dat mis ik zelf een beetje aan de atomic xti. Dan werk je heel hard en gebeurt er nog niks. De fischer progressor f18 is ook een goede ski maar ik vond de elan en dynastar nog makkelijker skien.

Overigens is de speedzone 7 te testen bij Duijvestein, als die je makkelijk af gaat zou ik zeker de 10 overwegen. De 7 is al een heel goede ski, op de 10 kun je net iets verder doorgroeien. De elan is volgens mij niet te testen daar helaas.

Ik ski de Elan 12ti al 3 jaar. Uitstekende ski voor jouw situatie. Kun je je niet aan miskopen.

Hen48

Bedankt voor de tips.

Wat ik even in mn achterhoofd houdt, is de bouwkwaliteit. Hoe is een ski gemaakt, hoe houdt ie zn kwaliteiten na een paar jaar?

Iemand die ‘alle’ fabrieken bezocht heeft en alles weet van skies vertelde dat wat dit betreft het volgende rijtje gemaakt kon worden:

Buitenklasse: Stöckli

De top: Kastle, Völkl

De brede middengroep: Elan, Fischer, etc…

De onderkant: Dynastar, Rossignol.

Voor wat t waard is hoor. Vond t leuk om te delen

Tijd voor een uitpakparty?!

Ben het met de buitenklasse en de top eens. Maar Dynastar en Rossignol de onderkant?? 🙄 Heb beide merken gehad (Dynastar Speed Omeglass en de Rossignol 9x) en dat waren supergoede ski’s. Niks onderkant, zou ze gewoon bij de brede middengroep scharen. Net als Salomon, K2 etc etc.

*bericht bewerkt door MiTi op 18 feb 2018 22:25

Winter is coming

Mensen die “alles weten” over wat dan ook moet je altijd met een korreltje zout nemen @Gaston. Ten tweede, waar maak je je druk om? Je gaat ze echt niet “op” skien 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Inderdaad niet mee eens. Rossignol en dynastar maken ook gewoon goeie ski’s.En ach voor die paar keer per jaar dat de gemiddelde Nederlander gaat skien gaat dat echt niet uitmaken.

Zeg dat niet te snel. Ik sta op het punt voor het eerst een setje “op” te skiën. Na 14 weken op mijn K2 Annex 98 kunnen ze nog 1 max 2 keer geslepen worden. 3,5 jaar en bijna op. De afgelopen winters waren zo schraal dat ze soms na 4 of 5 dagen ff langs de vijl moesten. Dat vertaald zich in flinterdunne kanten in korte tijd. Base en topsheet is nog fantastisch. Het voordeel is dat ik de bindingen weer opnieuw kan gebruiken want die zijn nog lang niet af.

Op zoek naar een setje Stockli stormriders 95😁

Ben het met de buitenklasse en de top eens. Maar Dynastar en Rossignol de onderkant?? 🙄 Heb beide merken gehad (Dynastar Speed Omeglass en de Rossignol 9x) en dat waren supergoede ski’s. Niks onderkant, zou ze gewoon bij de brede middengroep scharen. Net als Salomon, K2 etc etc.

MiTi op 18 feb 2018 22:25

Ligt iets genuanceerder. Het is zeker zo dat Rossi en Dyna goede skies maken. Hun fabriek is echter een grote teringzooi! Goor warm koelwater, nozzles die verstopt zijn, overal zooi in de fabriek. Dat soort zaken. De kans dat je een ski krijgt die niet zo netjes gemaakt is, is aanzienlijk groter dan bij de andere merken.

Mensen die “alles weten” over wat dan ook moet je altijd met een korreltje zout nemen @Gaston. Ten tweede, waar maak je je druk om? Je gaat ze echt niet “op” skien 😉.

Shane op 18 feb 2018 22:31

Die man is MK himself. Mag toch denken dat die het weet. En hij verkoopt ook Rossignol dus het is geen merk bashen. Wel vertelde hij dat 30% van alle aan hun geleverde Rossignol skies weer retour fabriek gaan (zeer slecht gevlakt belag enz). Iets met kwaliteitscontrole. Waarschijnlijk stuurt Rossignol die skies meteen door naar wat minder kritische (web) winkels.
Natuurlijk moet je kritisch zijn op elk verhaal maar dit was zijn ervaring. En ja, een goede Rossignol ski zal ik waarschijnlijk niet verslijten haha.

Stöckli fabriek daarentegen is gewoon Zwitserse OperatieKamer zo schoon en secuur, alles daar ademt kwaliteit. Dat betaal je natuurlijk. Maar de kans dat je een Stöckli oprijdt is een stuk kleiner, blijft veel langer goed.

Let er ook op dat de goedkoopste range van de topmerken vaak uitbesteed worden aan de midrange fabrieken…

Nogmaals dit is wat ik hoorde, ik ga zelf niet alle fabrieken na. Maar leuk om eens over te sparren bij een keuze voor een skimerk.

*bericht bewerkt door Gaston op 19 feb 2018 08:32

Tijd voor een uitpakparty?!

Ach zelfs MK himself weet vast niet ‘alles’ en is wellicht, door o.a. fabrieksbezoek, niet volledig objectief :). Maakt mij overigens niets uit hoor, mijn punt is meer dat jij er zeker helemaal niets van gaat merken @Gaston :). Dus laat het nu alsjeblieft geen factor zijn in je keuze.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zeg dat niet te snel. Ik sta op het punt voor het eerst een setje “op” te skiën. Na 14 weken op mijn K2 Annex 98 kunnen ze nog 1 max 2 keer geslepen worden. 3,5 jaar en bijna op. De afgelopen winters waren zo schraal dat ze soms na 4 of 5 dagen ff langs de vijl moesten. Dat vertaald zich in flinterdunne kanten in korte tijd. Base en topsheet is nog fantastisch. Het voordeel is dat ik de bindingen weer opnieuw kan gebruiken want die zijn nog lang niet af.

Op zoek naar een setje Stockli stormriders 95😁

SPAM op 18 feb 2018 23:32

Je staat gewoon veel te vaak te slijpen @Spam ;). Je moet die botte kantjes gewoon zien als goede training :).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Tsja de Franse slag bestaat niet voor niks 😂

Komt goed @Shane .

Misschien dat je die lichtgevorderde Völkl eens kunt testen in maart @GiGi

Tijd voor een uitpakparty?!

Misschien dat je die lichtgevorderde Völkl eens kunt testen in maart @GiGi

Gaston op 19 feb 2018 11:19

In maart ga ik alleen allmountain- en freeride ski’s testen en wat ik zelf meeneem (en dat zullen niet die Völkls zijn). In november heel misschien, maar ik denk dat je ze zelf eens moet gaan testen. Daar heb je veel meer aan.

Ik wil m wel voor je uitproberen @gaston

Ik wil m wel voor je uitproberen @gaston

DrPhil op 19 feb 2018 13:00

Oh wanneer?

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik heb hem sinds een maand en ben er zéér tevreden van, vroeger (tot 1 mnd geleden Nordica Speedmachine 12 )

't werd me teveel werken en de snelheid begin ik achterwege te laten

Born to run. B.S.

Plaats een reactie