völkl rtm 76

Ik ben op zoek naar nieuwe ski’s.

Ik ben 33 jaar oud, 1,77 lang, en weeg 83kg.

Ik ski nu een jaar op 6 en kan aardig uit de voeten, Ik heb van een kennis een aantal jaar geleden zijn oude ski’s gekregen en heb daar 3 vakantie’s mee geskied. Dit waren: Salomon Verse 10 ski’s met een lengte 170 een radius 18 en 104 - 71 - 94 afmetingen. Deze ski’s waren leuk om wat op te leren, maar ik mis wat drijfvermogen bij poeder of pap piste’s. Ik ski wel voor 95% op piste’s, ben geen echte racer, maar wil soms wel even gas geven. Ski graag recreatief en wil nog verder werken aan mijn techniek. ga meestal 2 keer per winter naar de sneeuw.

Vorige week heb ik mij voor laten lichten in een winkel en volgens de verkoopster zouden de volgende 2 ski’s het beste bij mij passen:

K2 AMP Rictor XTI M3
of
Völkl RTM 75 4Motion

Waarbij mij verteld is dat zowel Völkl als K2 de betere kanten hebben qua metaal legering. De K2 zou wel een betere ski zijn met houten kern. Een ski die langer mee zal gaan, waar ik meer mee zal leren. Een ski die me meer zou terug geeft naar mate je erin stopt. maar er zit ook 100 euro verschil tussen.

Nu wilde ik nog niet gelijk gaan kopen en me eerst breder oriënteren. Na wat reviews en testen lezen kwam ik ook op de Völkl rtm 76 maar toen zag ik dat er ook een Völkl rtm 76 elite is. (ene is zwart groen, ander zwart oranje). Mijn vragen zijn:

  • wat is het verschil tussen deze 2?
  • is deze ski voor mij geschikt?
  • zijn er verder nog alternatieven?

graag hoor ik jullie reacties, dankjewel!

Hey Niels,
Ik ski al een paar jaar op de RTM 75. Dit is de voorloper vd 76. Bevalt goed; draait gemakkelijk en is ook solide bij hogere snelheden. De 76 is iets breder (124-76-105 ipv 120-75-105). Het verschil tussen de gewone 76 en de Elite is dat de 76 een gewone houten kern heeft en de Elite een zg ‘dual’ houten kern, de Elite heeft een iets andere binding en is 20 gr zwaarder. Heb ik vd site van Voelkl gehaald. Op deze site kun je ski’s met elkaar vergelijken. Volgens mij ga je als doorsnee skier het verschil niet echt merken. Succes met je keuze!

RobH, bedankt voor je reactie.

Mijn zoektocht heeft een vervolg gekregen. Ik ben net terug van 3 dagen skieen in Gerlos. En ik heb daar ski’s gehuurd.

Dag 1 op Fischer Progressor 800 (160cm 122-74-103 R14/12. Deze heb ik ervaren als een hele makkelijke wendbare lichte ski. Enkel op de poeder en hopen niet zo fijn, en op snelheid niet 100% vertrouwen.

Toen naar de Head Supershape Magnum LTD 2018 (163cm 130-72-110 R12, 2) Deze heb ik vrij snel weer ingeruild. Ik vond het een zware ski. En daar ik het carven nog niet heel goed onder de knie heb ski ik behoorlijk driftend of slippend en laat hij zich niet makkelijk wisselen van richting. Met name de achterkant van de ski lijkt dan niet mee te willen.

Als laatste de Kästle LX85 2018 (168cm 85mm onder de binding R17) Een hele andere ski. Hij voelde erg stabiel en solide. Had geen enkel probleem met wat poeder, of hopen en bulten in de middag. En gaf op snelheid heel veel vertrouwen en stabiliteit.

Voor mij zou het een beetje tussen de fischer en de Kästle in mogen zitten. Ga ik dat vinden met de Völkl RTM 76?

*bericht bewerkt door niels_85 op 24 feb 2018 22:13

De Progressor is in 1m60 te kort voor je.

Dat gevoel had ik zelf ook al wel een beetje, omdat ik al gewend was met mijn eigen salomon ski’s van 1,70. Achteraf had ik de progressor wel langer willen proberen ja.

Los van de korte lengte, heeft hij op 1m60 vermoedelijk een radius van 11 meter. Dat is nog erger dan een slalomski. Op snelheid wordt hij dan dus heel zenuwachtig.

Als ik je verhaal zo lees denk ik eerder aan bvb de nieuwe K2 ikonic 84ti. Mssn zelfs een salomon xdrive 8.0 fs als die nog te krijgen is. Dat zijn beide breed inzetbare ski’s waar technisch veel op te leren is maar waar je ook rustig op kan skien. De salomon heeft iets meer input nodig dan de K2. Maar jij bent wel 15kg zwaarder dan ik dus mogelijk merk jij dat verschil minder.

Als de fischer je niet genoeg vertrouwen geeft zou ik die volkl rtm 76 niet kopen. Op papier zit die onder het niveau van de fischer. Of je moet upgraden naar een rtm 81 of 84.

En lengte 160 is inderdaad te kort. Minimaal 1.70. Allmountain ski mag nog ietsje langer.

De RTM 76 van 1,68m heeft een radius van 15,7. Zit dus wat dat betreft tussen de Fischer en de Kästle.

Dat een Progressor op 1m60 geen vertrouwen geeft, lijkt me nogal logisch.

Het zou inderdaad kunnen dat je de kastle fijner vond dat dan Fischer en \head want die hebben beide slalomtaillering. Probeer eerst eens anders ski’s met middellange radius zou ik zeggen. Als je dan bevestiging krijgt kun je kijken naar wat voor karakter je zoekt in de ski.

Dankjulliewel voor de reacties,

Zo ben ik weer een stapje wijzer. Ik was er zowiezo al aan uit dat iets breder onder de voet wel wenselijk is. Ik was de 71 van mijn eigen oude Salomon skies gewend. Breder als 80 hoeft van mij ook niet echt want ik ga toch niet off-piste en ben bang dat hij lastiger op de kant te zetten is, en te wisselen van kant. Ik was ook niet van plan om er vele honderden aan uit te geven. Ik dacht zelf aan max 400.

Tot nu toe lijken de K2 AMP Rictor XTI M3. Hier wel goed in te passen.
Radius van 15,5

null

En zijn de Völkl RTM 76 Elite dan te smal? Of niet uitdagend genoeg?

hallo,

Ik heb inmiddels ook bij Gigi (Gijs) skiadvies ingewonnen. Na dit advies, en nog wat leeswerk kom ik erachter dat ik toch voor een wat bredere (richting all-mountain) ski moet gaan zonder al te veel taillering en met een middel lange taillering. Boven de 15 onder de 18.

Ik had zelf al die bovenstaande K2 ski toegevoegd.

Verder kwam ik nog op de volgende:

  • Fischer Pro MTN 80 Ti

  • Salomon X Drive 8.0 FS

  • K2 iKonic 80 TI

  • Fischer Progressor F19

  • Volkl RTM 76 elite

Punt is wel dat ik eigenlijk niet meer als 350 a 400 euro uit wil geven.

Wat de prijzen betreft, kijk maar eens naar het ruime en zeer aantrekkelijke aanbod bij de Duitse webshop 3s-ski.

Hen48

Die kastle heeft volgens mij een iets ander prijsniveau. Zelf ski ik graag op de mx89. Lekkere allmountain lat

echte mannen lopen naar boven,

Dit staat bij iedere ski op 3s-ski.de:

Die Bindung wird von uns montiert, jedoch nicht eingestellt, da dies nur mit Ihrem Originalschuh fachlich und versicherungsrechtlich korrekt durchgeführt werden kann. Zu Ihrer Sicherheit empfehlen wir die Bindung vor Ort oder im Skiurlaub in einem Fachgeschäft überprüfen und einstellen zu lassen.

Hou dus rekening met extra kosten als je met je op internet gekochte ski’s een speciaalzaak binnenstapt om ze vakkundig te laten afstellen (d.m.v. machine, met afstelbon). Webshops: het kost minder, want je krijgt ook minder.

Plaats een reactie