Zweet doorlatende jas

Ik weet niet hoe het komt, maar bij het skiën zweet ik enorm. Met andere sporten heb ik dat niet zo fel. Het is wel zo dat ik soms wel teveel aan heb, omdat het soms moeilijk in te schatten is hoe koud het boven is. De laatste keer was mijn jas gewoon doornat. Ik heb hem binnenste buiten gedraaid en te drogen moeten hangen boven de verwarming. Nu is mijn vraag, welke jas/merk is echt wel goed en kan mij bij dit probleem helpen?

Welke jas heb je nu?

Belangrijker: welke andere lagen draag je? Een skijas is gemaakt om sneeuw, regen en wind buiten te houden. In principe zal deze dus nooit echt goed ademen.

Het zijn je andere laagjes die echter instaan voor de afvoer van zweet. Een thermisch shirt is daarin essentieel, dat absorbeert het vocht van je lichaam en voert deze af naar de andere lagen. Je middenste laag isoleert en gaat ook vocht regelen.

Als je dus met een katoenen T-shirt ofzo zou skiën, dan ligt daar de voornaamste oorzaak.

Nevica dry tech van enkele jaren oud.

Overigens zijn er genoeg materialen en kledingstukken die voldoende vocht en wind buiten houden, maar óók goed ademen (dat moet dan wel voor alle lagen gelden, anders werkt het hele systeem niet). Veel softshell-jassen ademen goed, bijvoorbeeld.

Ik had dit vroeger ook, drag nu een shelljas, dus volledig ongevoerd.
Gebruik ook een Merino wollen ondershirt,en draag hierboven enkel de jas.

Perfect voor mij, veel te koud voor velen.

Ik zou eerst eens een goed thermisch ondershirt rechtstreeks onder je jas dragen, met een trui in de rugzak.
Is dit niet voldoende, koop je je een ongevoerde jas, heb er zelf 1tje van Salomon, Gore-Tex Pro, gekocht in Roermond.

De truc is, als je buiten komt, moet je het lichtjes te koud hebben, dan zal je bij enige inspanning het voldoende warm hebben.

Ik zou inderdaad ook voor een ongevoerde hardshell kijken en laagjes meenemen. Goed gevoerde jassen vind ik meestal ook al snel te warm (mijne is een heeeel klein beetje gevoerd). Heb ook zeker de laatste 3 jaar op vakantie ook niet echt een koude periode meer gehad op vakantie moet ik zeggen. Heb welgeteld 1x naast m’n merino ook een fleece vest aangedaan. Neem deze wel altijd mee trouwens.

Mijn O’Neill jas heeft bij de oksels ventilatie ritsen, vind die zelf erg prettig om te gebruiken. Vorige week een middag steeds een kicker terug gelopen omdat ik anders meer in de rij voor de lift stond dan dat ik aan het boarden was, kreeg het lekker warm daar door, ventilatie ritsen open en kon weer prima door!
Voordeel van de ritsen vind ik ook dat ik hem daardoor ook prima kan dragen bij temperaturen tot een graadje of 10.
Het is wel een Hardshell jas zonder voering. Ik denk dat er vast ook wel andere merken zijn die deze ventilatie mogelijkheid hebben, misschien is dat iets om naar te kijken.

Heb je het uberhaupt wel eens te koud gehad @hansvdz? 90% van de tijd heb ik niet meer aan dan pully onder mijn gevoerde jas. Als het echt koud wordt thermoshirtje eronder. Fleece echt alleen als ik een nachtje op een gletscher ga slapen ofzo ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dit is voor iedereen verschillend maar wat ik altijd draag:

  1. (Thermo) Sport ondershirt met lange mouwen, voor het afvoeren van zweet
  2. skipully, bij temperaturen rond / boven 0 al gauw overbodig
  3. Skijas.

Heb het nog nooit koud gehad en als het te warm is gaat de skipully er onder uit.

Ik denk dat de 1e laag, een goed sport ondershirt, het belangrijkste is tegen zweet.

Ik denk dat ik voor een hardshell jas moet gaan kijken zonder voering.

Is inderdaad veel gehoord probleem. De gevoerde jassen zijn erg warm en je kunt ze niet uittrekken.

Baselayer shirtjes zijn altijd goed om t vocht op te vangen maar te warm blijft te warm. Ongevoerde shell en vanaf baselayer eventueel warme laagjes opbouwen is de te bewandelen weg ja.

*bericht bewerkt door Gaston op 20 feb 2018 12:24

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik heb meestal Thermo shirt met korte mouwen dan een fleece jasje onder een ongevoerde shell. Maar volgende week toch maar een donsjasje er onder doen.

Door met laagjes werken kun je prima reguleren.

May the ski force be with you !!

Ik weet niet hoe het komt, maar bij het skiën zweet ik enorm. Met andere sporten heb ik dat niet zo fel. Het is wel zo dat ik soms wel teveel aan heb, omdat het soms moeilijk in te schatten is hoe koud het boven is. De laatste keer was mijn jas gewoon

doornat. Ik heb hem binnenste buiten gedraaid en te drogen moeten hangen boven de verwarming. Nu is mijn vraag, welke jas/merk is echt wel goed en kan mij bij dit probleem helpen?

hansvdz op 20 feb 2018 10:27

Kijk niet alleen naar je jas . Maar ook wat je onder hebt. Ik heb bij wolle kleding minder last van zweet en nat dan katoen of synthetisch . Ook sinds ik wollen skisokken draag kan ik eind van de dag gewoon mijn skischoenen uit doen zonder dat ze stinken en nat zijn

*bericht bewerkt door miepmiep op 20 feb 2018 16:37

Ik heb het zelf ook nooit koud en heb als buitenlaag een softshell die voldoende waterafstotend is. Verder heb ik een sportshirts met lange mouwen en een fleece als tussenlaag die ik eigenlijk alleen draag als het -15 ofzo is. Als basis een thermo.

Ik vind het ideaal, laagjes zijn je vriend!

Let it snow, let snow, let it snow!

Hier drielaags hardshell, fleece en thermoshirtje. Beneden de -10 gaat er een extra midlayer tussen.

Plaats een reactie