Anwarter halen

Graag wil ik dit seizoen mijn Anwarter halen.
Ik heb al werk bij de skischool, dus dit is geen probleem.
Ik wil mijn Anwarter graag rechtstreeks bij de SBSSV halen, omdat dit vele malen goedkoper is.

Zijn er meer mensen die hun Anwarter dit jaar willen halen?

Ik overweeg het ook, snowboard.

Ik overweeg het ook al een tijdje.
Vooral omdat het me leuk lijkt om deze cursus te doen.
Ik vraag me alleen af of er meer 40+ zijn die deze cursus nog overwegen.
Het lijkt me gezelliger als er een paar 35+ers in dezelfde cursus zitten.

Zijn er meer ‘oudere’ enthousiastelingen?

Ik overweeg het ook al een tijdje.
Vooral omdat het me leuk lijkt om deze cursus te doen.
Ik vraag me alleen af of er meer 40+ zijn die deze cursus nog overwegen.
Het lijkt me gezelliger als er een paar 35+ers in dezelfde cursus zitten.

Zijn er meer ‘oudere’ enthousiastelingen?

Nikolll op 21 mrt 2018 09:29

Ik deed eerder dit jaar de cursus. Er waren wel enkele oudere cursisten, maar voornamelijk jongeren tussen de 17 en 22 schat ik.

Denk dat je in jouw geval best nadenkt wat je wil doen met dat diploma. Als het enkel is om je eigen techniek te verbeteren, dan denk ik dat je beter andere cursussen volgt. Als je les wil gaan geven, dan is 10 dagen skiën in ploeg natuurlijk wel essentieel. ;-)

Ik overweeg ook om dit jaar een Anwarter te halen. Ga het denk ik niet via SBSSV doen, want kan van school geen 10 dagen wegblijven. Dus wordt het waarschijnlijk snowsportsacadamy met eerst 5 dagen NSI en daarna 7 dagen Anwarter in de herfstvakantie. Ik ski :)

*bericht bewerkt door Svenski97 op 21 mrt 2018 11:10

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Ik overweeg ook om dit jaar een Anwarter te halen. Ga het denk ik niet via SBSSV doen, want kan van school geen 10 dagen wegblijven. Dus wordt het waarschijnlijk snowsportsacadamy met eerst 5 dagen NSI en daarna 7 dagen Anwarter in de herfstvakantie. Ik ski :)

Sven_0172 op 21 mrt 2018 11:09

Ik heb er ook nagekeken…
Het is alleen wel veel goedkoper om het via de SSBSV te doen…
Deze hebben ook een herfstcursus…

@BrittaJansen, wanneer is de herfstclinic van SBSSV?

*bericht bewerkt door Svenski97 op 21 mrt 2018 11:37

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

@BrittaJansen, wanneer is de herfstclinic van SBSSV?

Sven_0172 op 21 mrt 2018 11:37

Ik geloof van 25 Oktober tot en met zondag 4 November.

@BrittaJansen, wanneer is de herfstclinic van SBSSV?

Sven_0172 op 21 mrt 2018 11:37

Ik geloof van 25 Oktober tot en met zondag 4 November.

BrittaJansen op 21 mrt 2018 11:40

Oh oke, dan kan ik niet. Mijn onderwijs luwe week is van 20 tot 27 oktober, vandaar dat het waarschijnlijk snowsports wordt…

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

@BrittaJansen, wanneer is de herfstclinic van SBSSV?

Sven_0172 op 21 mrt 2018 11:37

Ik geloof van 25 Oktober tot en met zondag 4 November.

BrittaJansen op 21 mrt 2018 11:40

Oh oke, dan kan ik niet. Mijn onderwijs luwe week is van 20 tot 27 oktober, vandaar dat het waarschijnlijk snowsports wordt…

Sven_0172 op 21 mrt 2018 11:47

Dat is inderdaad jammer…
Valt net naast elkaar…

@BrittaJansen, wanneer is de herfstclinic van SBSSV?

Sven_0172 op 21 mrt 2018 11:37

Ik geloof van 25 Oktober tot en met zondag 4 November.

BrittaJansen op 21 mrt 2018 11:40

Oh oke, dan kan ik niet. Mijn onderwijs luwe week is van 20 tot 27 oktober, vandaar dat het waarschijnlijk snowsports wordt…

Sven_0172 op 21 mrt 2018 11:47

Dat is inderdaad jammer…
Valt net naast elkaar…

BrittaJansen op 21 mrt 2018 11:49

Zie wel dat de kosten inderdaad meer dan €700 verschillen, misschien toch nog even overwegen om een extra weekje weg te blijven…

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Ik overweeg het ook al een tijdje.

Vooral omdat het me leuk lijkt om deze cursus te doen.
Ik vraag me alleen af of er meer 40+ zijn die deze cursus nog overwegen.
Het lijkt me gezelliger als er een paar 35+ers in dezelfde cursus zitten.

Zijn er meer ‘oudere’ enthousiastelingen?

Nikolll op 21 mrt 2018 09:29

Ik deed eerder dit jaar de cursus. Er waren wel enkele oudere cursisten, maar voornamelijk jongeren tussen de 17 en 22 schat ik.

Denk dat je in jouw geval best nadenkt wat je wil doen met dat diploma. Als het enkel is om je eigen techniek te verbeteren, dan denk ik dat je beter andere cursussen volgt. Als je les wil gaan geven, dan is 10 dagen skiën in ploeg natuurlijk wel essentieel. ;-)

Arnh op 21 mrt 2018 10:42

Dat is inderdaad waar. Ik heb al vrij veel lessen gevolgd en ski goed en zoek eigenlijk gewoon een nieuwe uitdaging in de sneeuw.
Dat van die 10 dagen in ploeg had ik me niet zo gerealiseerd. Hoewel ik dat met een dochter van 6 nog voldoende beheers ;-).

Toch hoor ik graag of er andere enthousiastelingen zijn.

Kan je dan niet beter het techniek gedeelte van een wat zwaardere opleiding volgen waar je eigen vaardigheid wat hoger op de agenda staat? Volgens mij heeft bijvoorbeeld @Gigi weleens zoiets gedaan ergens in het najaar op een gletscher…Of wil je wel echt les gaan geven?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dat is inderdaad waar. Ik heb al vrij veel lessen gevolgd en ski goed en zoek eigenlijk gewoon een nieuwe uitdaging in de sneeuw.
Dat van die 10 dagen in ploeg had ik me niet zo gerealiseerd. Hoewel ik dat met een dochter van 6 nog voldoende beheers ;-).

Toch hoor ik graag of er andere enthousiastelingen zijn.

Nikolll op 21 mrt 2018 12:13

Is een Landes trainingsweek niet iets voor je?

Ik heb het even gecheckt.

Ski Landes 1
Ski Landes 1

Indien je mee wilt doen aan de Landes 1 opleiding, moet je in het bezit zijn van het Anwärter- of Ned-A diploma. Tevens moet je in het bezit zijn van een Praxisbestätigung. Dit is een bewijs dat minimaal tien dagen bij een skischool hebt gewerkt. Voor de Landes 1 mag dit in sommige gevallen een Nederlandse bestätigung zijn.
Als je niet in het bezit bent van een Oostenrijks diploma (bijv. Ned-A of Ned-B1 diploma), stuur dan jouw diploma toe. Wij zullen dan kijken of je met jouw diploma, behaald bij een andere organisatie, mee kan doen aan de opleiding. Neem hiervoor even contact met ons Volgens onderstaande moet je dan eerst een Anwärter diploma hebben en minimaal 10 dagen les hebben gegeven.

Indien je mee wilt doen aan de Landes 1 opleiding, moet je in het bezit zijn van het Anwärter- of Ned-A diploma. Tevens moet je in het bezit zijn van een Praxisbestätigung. Dit is een bewijs dat minimaal tien dagen bij een skischool hebt gewerkt. Voor de Landes 1 mag dit in sommige gevallen een Nederlandse bestätigung zijn.
Als je niet in het bezit bent van een Oostenrijks diploma (bijv. Ned-A of Ned-B1 diploma), stuur dan jouw diploma toe. Wij zullen dan kijken of je met jouw diploma, behaald bij een andere organisatie, mee kan doen aan de opleiding. Neem hiervoor even contact met ons op.

Je kunt ook een Landes-1 training volgen (dus niet de opleiding zelf). Dan heb je geen anwarter en praxisbestätigung en zo nodig.

Techniektraining van Epique!

Dank je allemaal voor de tips, ik ga me er in verdiepen.

Ik ben van plan om komende zomer van 20 t/m 30 juli mijn anwarter te gaan doen bij Snowsports Tirol. Zijn er meer mensen die dan gaan? En rond mijn leeftijd zijn (17/18 jaar)?

*bericht bewerkt door Bridget op 03 apr 2018 13:30

Hallo allen,

Ik ben nieuw op dit forum en zal me natuurlijk even kort voorstellen.
Mijn naam is Andre, 36 jaar en kom uit Utrecht.

Terugkomend op de topic, grote kans dat ook ik de snowboard anwärter van 20 t/m 30 juli op de Hintertuxer Gletsjer ga volgen.
Het wordt dan wel een last-minute inschrijving maar daarover is al mail contact geweest.
Wil graag nog even de ontwikkelingen qua sneeuw kwaliteit afwachten.

Het is puur een hobby, mogelijk dat ik een keer les ga geven maar primair is het er om te doen om technisch beter te worden.

Zijn er behalve de betere sneeuw kwaliteit andere redenen om de cursus in de winter te volgen?
Juist het contrast (zomer vs sneeuw) lijkt me wel leuk.

Imo biedt een opleiding niet de beste value for money om technisch beter te worden.

Imo biedt een opleiding niet de beste value for money om technisch beter te worden.

IkBakErNiksVan op 2 jul 2018 21:41

Ik zou dan inderdaad ook eerder op zoek gaan naar een technische training of stage. Die worden ook op gletsjers georganiseerd. Ik weet niet zeker of dat in de zomer ook zo is.

Dank voor de feedback!

Lmo? Google helpt me bij deze zoekterm niet veel verder.

Dank voor de feedback!

Lmo? Google helpt me bij deze zoekterm niet veel verder.

Dre81 op 2 jul 2018 22:08

“In my opinion”

En omdat het verschil tussen absolute beginner en anwärter snowboard exact 10 dagen is, is voor je eigen techniek een andere cursus beter :D

Zijn er behalve de betere sneeuw kwaliteit andere redenen om de cursus in de winter te volgen?
Juist het contrast (zomer vs sneeuw) lijkt me wel leuk.

Dre81 op 2 jul 2018 20:49

Ja. De anwarter cursus beperkt zich het groene en blauwe niveau van het leerplan. Dat wil zeggen dat je eigenlijk enkel het begin behandeld: gewenning aan de uitrusting en sneeuw, ploegdraaien en elementaire beweging (Pflugsteuern). De cursus stopt op dat moment, en dus worden parallelbochten in principe niet meer behandeld.
De focus op ploegen is voor een ervaren skiër niet altijd event leuk. Als je dan ook nog eens heel weinig pistes hebt om tussendoor eens een klein buckel- of knalmoment te hebben en eens een uurtje je eigen techniek te verbeteren, dan is de lol er volgens mij heel snel af.

Er zit normaal ook een kort luik lawinezekerheid in, waarbij je een oefening op sonderen krijgt en een workshop rond werken met de lawinepieper. Ik vermoed dat dit ook geschrapt wordt omwille van een gebrek aan diepsneeuw.

Ik zou zelf de cursus niet in de zomer volgen. Bovendien sluit ik me aan bij de anderen: beter een technische stage volgen in de herfst. Dan is de sneeuwkwaliteit weer oké, is er meer keuze qua pistes, en ga je echt aan je eigen techniek kunnen werken.

Dre81 is een boarder…

Voor boarders geldt ongeveer hetzelfde (heb ik mij veelvuldig laten uitleggen door boarders die dit hebben gedaan). Binnen de Anwärter-opleiding gaat het over de echte basis van het technisch boarden en vooral het hele stuk didactiek dat je als leraar nodig hebt. Ben je die basis voorbij, dan zou ik een andere cursus aanraden als je technisch beter wil leren boarden.

Ik ben inderdaad snowboarder.
In de basis zal hetgeen wat Arnh zegt wel vergelijkbaar zijn bij de snowboard cursus.
De beschikbare tijd op een dag is natuurlijk wat minder.

Wat betreft de technische stage, is het wat lastiger zoeken. Het zou mooi zijn als er ook iets van een norm aan vast zit, zoals ik het nu zie kan en mag iedereen zo een stage aanbieden. Bij de anwärter danwel landes opleiding moeten de instructeurs iig voldoen aan een bepaalde eis.

Samengevat concludeer ik dat een technische clinic of een cursus op een later moment in het jaar misschien verstandiger zou zijn. Het laatste dan puur gebaseerd op de sneeuw kwaliteit, maar dat is helder.

In het najaar woeden allerlei techniekreisjes naar gletsjers aangeboden. Tussendoor ook, maar dat is dan gekoppeld aan een indoor baan (zoals Snowworld, maar vast ook Skidome etc.).

Hier wat van Epique (uitstekende, goed gecertificeerde lui): http://epique.com/skitraining/pistetechniek
Hier wat Snowworld in de aanbieding heeft: https://www.snowworld.com/nl/Skibaan/Ski-snowboardles/Club-S…

Om een idee te geven wat er zoal is. Voor boarders wel aanzienlijk minder aanbieders dan voor skiërs zien ik.

Zelf zou ik gaan voor wekelijkse training en een abonnement bij een hal of baan zodat je ook zelf kan boarden. Dan kan je voor minder geld veel meer uren boarden.

Je moet een goede afweging maken tussen kwantiteit en kwaliteit van trainen. Een trainingsstage in het buitenland kan misschien kwalitatief beter zijn, maar je maakt erg weinig uren. Daarbij heeft Nederland best wat goede boarders volgens mij, dus de kwaliteit van een training zal in Nederland denk ik ook prima zijn.

Kortom, tuurlijk is een goede trainer handig om beter te worden, maar uren maken is nog belangrijker. En probeer ook informatie op google en youtube te zoeken over techniek.

Plaats een reactie