Snelheid meten

Hallo,

Juist terug van skivakantie, maar nu vroeg ik me regelmatig af op de piste, ‘hoe snel ga ik nu’.
Dus mijn vraag, weet er iemand hoe ik deze kan meten? En dan bedoel ik niet via een app op de gsm aangezien satalieten niet altijd even betrouwbaar zijn in de bergen. Bestaat er iets als een bakje ofzo om op je snowboard te zetten waardoor de snelheid kan gemeten worden?

Radar, of meetoogjes, maar die staan vast opgesteld op een bepaalde plek.
Wil je steeds je snelheid meten dan zit je toch snel aan de gps toestellen.
Een appje dat aardig werkt is Trace snow.
Niet zozeer de max speed (hoewel ze claimen meetfouten te verwijderen bij de verwerking van data) maar wel de sustained speed (=vastgehouden snelheid gedurende 10 seconden).
De makers van Trace verkopen ook een soort losse gps zender voor op je ski/board, die nog nauwkeuriger zou moeten zijn. Geen ervaring mee verder.
Je zou ook een speciaal gps toestel kunnen gebruiken, maar ook daar heb ik geen ervaring mee. De crux zit vaak wel in hoe de data wordt verwerkt: worden onlogische pieken eruit gefilterd.

De meeste trackerapps doen dit prima. Het is een beetje overdreven dat deze apps altijd enorm af zouden wijken.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

De meeste trackerapps doen dit prima. Het is een beetje overdreven dat deze apps altijd enorm af zouden wijken.

Sneeuwbaard op 4 mrt 2018 16:39

En dat weet je omdat…?

De meeste trackerapps doen dit prima. Het is een beetje overdreven dat deze apps altijd enorm af zouden wijken.

Sneeuwbaard op 4 mrt 2018 16:39

En dat weet je omdat…?

DrPhil op 4 mrt 2018 16:40

Toen wij terugreden zette mijn vriendin de tracker aan en was de topsnelheid redelijk gelijk aan de snelheid op de kilometerteller van mijn auto. Is dat voldoende bewijs?

Peter Pos

Nee, want dat is vlak en bovendien gelijkmatig.

Toen wij terugreden zette mijn vriendin de tracker aan en was de topsnelheid redelijk gelijk aan de snelheid op de kilometerteller van mijn auto. Is dat voldoende bewijs?

peterpos op 4 mrt 2018 16:50

Want het bewegingspatroon en verticale component van de snelheid van een auto zijn erg vergelijkbaar met een skiër op de piste?

In praktijk hangt de precisie van zulke GPS-metingen af van de omstandigheden en de manier waarop met data wordt gerekend achteraf. Het feit dat je voor bepaalde omstandigheden vrij betrouwbare resultaten kan halen geeft geen garanties over metingen in andere omstandigheden. Gemeten pieksnelheden bij ski-apps zijn doorgaans waardeloos.

Lichtpoortjes zijn het meest accuraat, maar meten enkel de gemiddelde snelheid over een klein stukje. In andere sporten worden ook wel een snelheidsmetingen gedaan met meerdere high-speed camera’s op vaste referentiepunten in combinatie met object-tracking, maar dat lijkt me praktisch bijzonder moeilijk op de piste (en al helemaal niet draagbaar).

Rekening houdend met het bewegingspatroon eigen aan skiën zou je met een goeie GPS-ontvanger in combinatie met een hoge-resolutie accelerometer en gyroscoop snelheidsmetingen met een minimum aan precisie moeten kunnen meten. Je smartphone heeft daarvoor doorgaans niet de juiste componenten in huis, en gaat er ook niet “smart” mee om ;-).

@Morzel, en dan ga je niet in één rechte lijn als skiër naar beneden. Wat is dan het probleem? Natuurlijk zal er een lichte afwijking zijn. Maar voor mij was het een bewijs dat zo’n tracker aardig je snelheid kan meten.

Ik heb trouwens ook een keer gekeken of er verschil is in afstand met zo’n tracker door een piste een keer in één rechte lijn te doen en daarna zoveel mogelijk van links naar rechts te slingeren. De eerste keer was het 2,0 km de tweede keer 2,4 km. Dus ook dat werd opgemerkt door die tracker.
Voor de duidelijkheid. Mijn vriendin deed die twee keer precies het tegenovergestelde en ook bij haar was het verschil tussen beide afdalingen zo’n 400 meter.

Verder ski ik nooit met een tracker. Het nodigde mij uit om heel hard te gaan. Kwam bijna in botsing toen ik wilde meten hoe hard ik kon (89,1 dus niet eens zo heel hard). Ben daarna maar gestopt met snelheid meten.

Peter Pos

ik ski met een suunto horloge die je kan instellen op bepaalde sporten zo ook skiën.
en wat die aan geeft zal niet heel accuraat zijn ondanks het gebruik van gps en glonass.
maar leuk is het wel om zo aan het eind van de dag je afgelegde ski kilometers te kunnen bekijken en zo andere gemeten items
daling 1234 m
Max snelheid 47,2
hoogste punt 813 m

@peterpos: om de eenvoudige reden dat GPS niet goed je hoogte kan bepalen. Je hebt altijd een combinatie met een barometer nodig. Maar die is gevoelig voor onnauwkeurigheden. Daarom is een GPSmeting op de vlakke weg iets anders dan een GPSmeting in de bergen.

@DrPhil, het ging toch ook niet om de hoogte te meten, maar om de snelheid?

Peter Pos

Je snelheid moet je corrigeren voor het hoogteverschil…

foutje

*bericht bewerkt door francoislamein op 04 mrt 2018 19:59

en een gps satelliet bekijkt geen horizontale snelheid, die kan namelijk ook de hoogte bepalen. en eigenlijk ski je dan in een 3d ruimte en de software of horloge of wat dan ook kan dat berekenen,

De hoogtebepaling op basis van GPS is zeer onnauwkeurig, @francoislamein.

Vorige week op skiTracker 146 km/h gehaald. Dus niet bepaald nauwkeurig

May the ski force be with you !!

Vorige week op skiTracker 146 km/h gehaald. Dus niet bepaald nauwkeurig

CJAHulskamp op 4 mrt 2018 20:05

Ook gehad laatst met Trace (142km/u) Maar als je vervolgens de data van je sessie upload wordt die foute waarde eruit gefilterd. In je session sheet komt die foute waarde dan niet meer terug.

mijn horloge gebruikt: FusedAlti™ combining GPS and barometric altitude for more accurate altitude information

Met skitrack ook regelmatig snelheden van 140km/u… lijkt me onmogelijk…

Skitracks geeft bij mij vorig seizoen een max van dik 184. Tja, nodeloos te zeggen dat dit zeker zo’n 80% te hoog moet zijn. Naar mijn ervaring is zo’n 85-90 goed en vrij eenvoudig te doen, daarboven gaat het al snel heel veel meer moeite kosten, nog even afgezien van de benodigde ruimte. Tegenwoordig meer bezig met de technische uitdagingen dan het iedere keer weer verhogen van dat tellertje. Beste dag afgelopen week gaf een max snelheid van 55 of zo, maar genoten dat we hebben!

Edwin van Riel

Wanneer gaan mensen nu eens begrijpen dat smartphones en smartwatches (en ook de duurde varianten) niet de hardwarematige capaciteiten hebben om dit accuraat te meten. Van dit soort topics hebben we er al genoeg.

When life gets too complicated.... SKI

Wanneer gaan mensen nu eens begrijpen dat smartphones en smartwatches (en ook de duurde varianten) niet de hardwarematige capaciteiten hebben om dit accuraat te meten. Van dit soort topics hebben we er al genoeg.

Alex op 4 mrt 2018 23:10

Tja, als je iets wilt ‘meten’ moet je wat.
Dan komen de gps apparaten en smartphones redelijk dicht in de buurt.
Hardwarematig is het allemaal niet heel verschillend (beetje afhankelijk van het aantal kanalen van je gps ontvanger), de softwareverwerking wel.
Zolang je beseft dat de behaalde snelheid nog even een reality check nodig heeft is het best werkbaar.

*bericht bewerkt door Hessel op 05 mrt 2018 08:16

Zolang je beseft dat de behaalde snelheid nog even een reality check nodig heeft is het best werkbaar.

Hessel op 5 mrt 2018 08:11

:-)
Misschien nog leuk om te lezen: https://blog.lemberg.co.uk/gps-accuracy-skiing

In de summary staat:

In any phone’s hardware set, the GPS chip is the primary influence factor

*bericht bewerkt door Alex op 05 mrt 2018 13:58

When life gets too complicated.... SKI

Ik zou zeggen lees dit artikel:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/403314/uitgeprobee…

En vergelijk dat met de snelheid die volgens velen op wintersport wordt gehaalt (“Ik ging over de 100 km/u!”).

Ook ik dacht dat smartphones best nauwkeurig waren… tot ik eens een echte GPS tracker mocht lenen. Toen viel het toch tegen (ik dacht tegen de 80km/u te halen op een piste, maar dat bleek maar 49km/u. Toch een flinke afwijking)

Plaats een reactie