Skiles 3,5 jarige

Mogelijk is de vraag al vaker gesteld, maar ik kan het niet vinden via de zoekfunctie en Google… Komend jaar willen wij op skivakantie gaan naar Kirchberg met onze 2 kinderen; de jongste is dan 3,5 jaar en de oudste 5,5. De oudste is dit jaar al een week op les geweest, na wat lesjes in SnowWorld. Dat ging op zich prima; helaas een zeer ongeïnspireerde, geen Nederlands sprekende lerares… Dat gaf nog wel eens wat tranen, maar achteraf altijd een grote glimlach om de voortgang enz…

Komend jaar willen we het dus met 2 kinderen op de berg gaan proberen; we; heb ik nu als harde eis dat er Nederlands gesproken wordt. Afgelopen week heb ik gezien hoeveel ‘kwaad’ het doet op deze leeftijd als dat niet zo is, dus met een 3,5 jarige moet dat zeker op orde zijn.

Ik twijfel echter heel erg of we hier goed aan doen; zijn we echt te vroeg of kunnen we het gewoon proberen? En wat raden jullie aan; gewoon daar in een klasje (als ik toezeggingen over NL les krijg), privéles overwegen (duur, dus wordt max een paar dagen) of bijvoorbeeld al (flink wat) meters maken in een indoorhal?

Sommige skischolen hebben een minimum leeftijd.
Als dat geen probleem is, hangt het ook van je kind af. Heb je een heel bang/ verlegen/ timide kind, dan zal hij/zij waarschijnlijk ook terughoudend zijn in de les. Heb je een kind wat fysiek sterk is en/of heel stoer, dan lukt het op 3,5 jaar ook zeker.

Een keer meenemen naar de indoorhal kan nooit kwaad, maar probeer het leuk te houden. Skiën, glijden, sleeën vs spelen

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Kind is verre van bang/verlegen en heeft toen de afgelopen wintersport ‘geëvalueerd’ werd (waarom het verdriet bij de oudste ontstond en hoe dit te voorkomen is áls we nogmaals gaan) en duidelijk werd dat hij dan ook mag skiën de kamer door gedanst; vond het machtig interessant bovenop de berg en kan niet wachten om net als zijn grote zus ook te mogen skiën.

Maar ook hier geldt dat een Duits sprekende juffrouw veel onnodige problemen gaat geven in onze beleving.

Zijn er mensen met ervaring m.b.t. intensieve training (lees; 10 tot 15x 2 uur) naar een indoorhal met een kleintje van 3 tot 3,5 jaar? Geeft dat voordeel als je eenmaal op wintersport bent of is ‘weggegooid tijd/geld’?

3.5 jaar is een normale leeftijd om te beginnen met skiën, zeker niet vroeg. Realiseer je alleen wel dat ze echt noch weinig kracht hebben en het echt lastig is voor ze, dus niet te lang en zeker niet op moeilijkere pistes gaan.

Maar aanzien hij geen Duits spreeekt lijkt me een Nederlandse instructeur wel een vereiste. Inderdaad niet om het skiën per se, maar om het sociale/emotionele aspect.

Ik heb geen ervaringen met kinder lessen in de indoorhal, maar aangezien ze de eerste paar lessen toch uitsluitend op de beginners helling zitten, die niet langer of steiler is dan de indoor baan, zou ik het zeker doen, als de instructie een beetje goed is.

De vakantie is al kort genoeg.

*bericht bewerkt door Slim op 05 mrt 2018 15:39

Mijn mening is dat je met een 4 jarige gewoon moet beginnen in de echte sneeuw en het liefst met een hoop Nederlandse kindjes om hem heen. Nederlandstalige les mag maar is niet perse nodig. Wat Veenhoorn ook zegt, plezier staat op die leeftijd voorop. Ik zou die indoor skilessen niet doen en de eerste kennismaking met de sneeuw dus in Oostenrijk doen. Indoorlessen kan altijd nog na zijn eerste week skien in Oostenrijk als je zeker weet dat hij er plezier in heeft.

*bericht bewerkt door aartstyle op 05 mrt 2018 15:59

Mijn zoon begon op 3,5 jarige leeftijd. Hij vond er alleen niks aan dus na 1 les de skietjes ingewisseld voor een slee. Met 4,5 heeft hij de hele week doorgebracht op de kinderwei. Met 5,5 viel het kwartje en binnen 2 dagen ging hij mee de lift in.

Hij is nu 8 jaar en skiet als de beste. Komt van alle pistes snel en netjes af. Hij heeft nog nooit een Nederlandse leraar gehad. Huilen heeft hij ook nooit gedaan maar ik had een huilend kind ook niet gedwongen om te skiën. Met 3,5 wou hij overduidelijk niet en dat was prima. Met 4,5 had hij er ook nog niet zoveel zin in. En nu vindt hij het geweldig. Onze zoon is overigens wel zeer klein voor zijn leeftijd.

Persoonlijk vind ik de vraag naar Nederlandse leraren altijd wat overdreven. Mijn dochter van 12 had dit jaar voor het eerst een Nederlandse skileraar. Zelfs zij had door dat hij echt minder goed kon skiën dan de Oostenrijkse leraren. Ik heb het liefste een leuke en goede skileraar. En of die nou Nederlands of Duits spreekt dat maakt mij (en onze vier kinderen) niks uit.

Meer info: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/389619/op-welke-le…

En de taal van de leraar is niet zo belangrijk. Het gaat erom dat het een goede leraar is. Mijn nichtjes en neefjes skiën de sterren van de hemel en hebben nog nooit een Nederlands sprekende leraar gehad…

Click. Click. Peace

Wij hebben 5 skiënde kinderen en allemaal gestart met 4 of 5 jaar. De skischool in Zwitserland bood voor 3 jarigen alleen een speelklasje aan in de middag op t kinderweitje. Dat vonden wij zelf niet zo interessant, dus hebben we gewacht tot ze echt op les mochten. Op t kinderweitje waren er in de vakanties Nederlandse leraren. De hogere niveau’s gewoon Zwitserse leraren. Ging altijd prima.
Dit jaar had mn dochter van 7 een volledig Nederlands skiklasje met een Zwitserse juf. Ze sprak gewoon Duits met ze, de kinderen antwoorden in het Nederlands en ze begrepen elkaar perfect.

De oudste was 5 toen hij begon en had al wat rokband ervaring. En met de jongste dit jaar begonnen . Ze is net 3. Wel 2x naar indoorhal geweest om te kijken hoe ze er op reageerde. En afgelopen week op les geweest. Ze vond helemaal geweldig. Er was een Frans leraar en een Belg en een Nederlandse stagiaire op 11 kids. ( eind van de week was dat nog 8). We wisten dat deze skischool Nederlandse sprekende leraren hebben en dit jaar ook stagiaires uit Nederland om te helpen. Het belangrijkste kijk naar je kind of motorisch er aan toe is.

Kind is verre van bang/verlegen en heeft toen de afgelopen wintersport ‘geëvalueerd’ werd (waarom het verdriet bij de oudste ontstond en hoe dit te voorkomen is áls we nogmaals gaan) en duidelijk werd dat hij dan ook mag skiën de kamer door gedanst; vond het machtig interessant bovenop de berg en kan niet wachten om net als zijn grote zus ook te mogen skiën

Maar ook hier geldt dat een Duits sprekende juffrouw veel onnodige problemen gaat geven in onze beleving.

Zijn er mensen met ervaring m.b.t. intensieve training (lees; 10 tot 15x 2 uur) naar een indoorhal met een kleintje van 3 tot 3,5 jaar? Geeft dat voordeel als je eenmaal op wintersport bent of is ‘weggegooid tijd/geld’?

MiKeZZa op 5 mrt 2018 14:52

Ik zou het niet doen. Ga zelf naar indoorhal en even glijden met de skies . Als jaar of 4 5 zijn dan heeft wel effect . Of ouder. Bij mijn oudste in groep zaten kinderen die maar 7 lessen op de rol baan hebben gehad en meteen bij 1 ste ski mee konden komen. ( is beginnend parallel skiën). En ik hoorde dat in groep van mij jongste wel jongste van bijna 4 al les had gehad maar zag dat echt niet. Maakte geen verschil met die van mij. Qau leeftijd bijna jaar verschil .

*bericht bewerkt door miepmiep op 05 mrt 2018 22:11

Wat Rogier zegt, de taal is niet zo belangrijk, de lerar(Es) wel.

Onze dochter had het vorig jaar toen ze 3,5 jaar was enorm naar haar zin bij de Oostenrijkse juf ‘Fronie’ (Veronica) die een paar woordjes Nederlands, maar vooral veel Duits sprak en al die kleintjes inpalmde. Wij noemde haar ook wel de ski-oma. Onze dochter vond haar fantastisch en het skiën ook.

Dit jaar hadden we een Nederlandse, weinig bevlogen studente van midden twintig, die wel van skien houdt, maar die eigenlijk niet zoveel heeft met kleine kindjes van 4 a 5 jaar. Dit resulteerde in een huilende dochter; ze vond de juf niet leuk en vervolgens het skiën dit jaar ook niet. Ze wilde juf Fronie weer. Die was helaas de kleintjes van 3 jaar weer aan het lesgeven.

*bericht bewerkt door Kor@ op 05 mrt 2018 23:01

Sneeuwt het al?

Wat Rogier zegt, de taal is niet zo belangrijk, de lerar(Es) wel.

Onze dochter had het vorig jaar toen ze 3,5 jaar was enorm naar haar zin bij de Oostenrijkse juf ‘Fronie’ (Veronica) die een paar woordjes Nederlands, maar vooral veel Duits sprak en al die kleintjes inpalmde. Wij noemde haar ook wel de ski-oma. Onze dochter vond haar fantastisch en het skiën ook.

Dit jaar hadden we een Nederlandse, weinig bevlogen studente van midden twintig, die wel van skien houdt, maar die eigenlijk niet zoveel heeft met kleine kindjes van 4 a 5 jaar. Dit resulteerde in een huilende dochter; ze vond de juf niet leuk en vervolgens het skiën dit jaar ook niet. Ze wilde juf Fronie weer. Die was helaas de kleintjes van 3 jaar weer aan het lesgeven.

Kor@ op 5 mrt 2018 22:59

Ik denk dat taal echt kind afhankelijk is . De oudste van mij die wil echt begrijpen wat ze zeggen en vindt echt fijn als hij het kan verstaan en begrijpen , terwijl ik zo helemaal niet was vroeger. De jongste daar en tegen die is daar wat makkelijker in en speelde deze vakantie in het zwembad met een Frans meisje. Had de oudste echt niet gedaan op die leeftijd. Ze zijn 3 en 7.

Eens met bovenstaande input, onze dochter van toen bijna 4 was groot fan van haar Duitstalige lerares omdat ze super lief was en leuke spelletjes deed met de kinderen. Af en toe in de carrousel, een ritje in het treintje… Helemaal geweldig.

Ze ging in de ochtend op “les” en in de middag speelde ze samen met andere (ook weer Duitstalige) kinderen in een soort kinderopvang in het bergrestaurant (Nauders). Voor ons ook een probeersel, we hadden ons erop ingesteld dat 1 van ons met de kleine thuis zou blijven maar het ging boven verwachting goed.

Een goede inspirerende Nederlands sprekende lerares is zeker een plus.
Ik ben niet zo voor niet verstaanbare Italianen en Fransen.

Mijn zoontje is begonnen met 3.5 jaar en had een Duitse juf. Ik heb juist gemerkt dat de taal eigenlijk niet uitmaakt. Ik maakte me vooraf zorgen maar dat was niet nodig. Maar dat verschilt natuurlijk ook per kind. Ze gaven met 2 Duitstalige juffen lessen en deden in de peuterweide naast het skien (basis dingen, lopende band oefenen etc) ook allerlei andere dingen zoals een tik spelletje en een liedje zingen in de pauze. Ze kozen dan gewoon een liedje dat voor meerdere talen bekend is, aramsamsam -wie kent het niet haha.

Afgelopen jaar weer een duitse juf, ook geen probleem. Hij weet inmiddels wel wat ‘bremsen’ is en ‘gut gemacht’

Ikzelf denk dat de manier van les geven en de afwisseling tijdens de les belangrijker is dan de taal

Mijn zoontje (sinds oktober 4 jaar) zat vorige maand in de skiklas met een Nederlandse leraar, 1 andere NL jongetje en 4 duitse jongetjes.
De leraar deed eigenlijk bijna alle gezamenlijke dingen in het Duits en dat begrepen hij en zijn NL vriendje eigenlijk prima, ook “praten” met die andere kinderen deden ze allemaal prima, ze praten hun eigen taal tegen elkaar en met wat gebaren erbij hebben die gasten het prima naar hun zin.

Dus, ja, ik vind een Nederlandse leraar ook wel de voorkeur hebben, maar ik snap dat kinderen ook prima uit de voeten kunnen met een Duitstalige leraar (die wat woorden NL spreekt en verstaat)

Sommige skischolen hebben overigens al zoals eerder genoemd een minimale leeftijd van 4 jaar (die in Konigsleiten wel in iedergeval) dus informeer daarover vooraf, zou zonde zijn als je daar mee in de problemen komt.
Het begin wat ze moeten leren is leren lopen met de ski’s/te bewegen ermee, dus heb je de mogelijkheid voor beginnerslesjes (op een mattenbaantje waar ze omhoog lopen en een puntje leren maken) dan zou ik dat wel aanraden, daarmee hebben ze (onze zoon wel) wat sneller meer plezier in de sneeuw.
En daarna, het is al zat genoemd, het ligt ook aan het kind, hier thuis loop ook nog een dochter rond van bijna 2, maar haar ontwikkeling (lijkt?) vele malen sneller te gaan, al is het alleen maar door haar ruim 2 jaar oudere broer die haar grote voorbeeld is, ik kan mij voorstellen dat zoiets ook enorm scheelt.

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik (her)ken jullie standpunten en dat is ook mijn gevoel; NL heeft de voorkeur, maar als de leraar/lerares maar lief is… De vervangende juf was binnen 10 minuten ook geliefder dan de juf die een paar dag les gegeven heeft en dat begreep ik volledig… Deze meid (want een vrouw was het niet) vond skiën waarschijnlijk leuk, maar die kleintjes vond ze maar niets…

We gaan voor komend jaar maar eens kijken; de jongste is zoals hier ook geschetst wordt een stuk wijzer dan zijn zus was op die leeftijd, juist door diezelfde zus. Dus ik denk dat dat ondanks zijn 3,5 wel goed komt, maar dat skischolen er niet altijd in mee gaan hebben we ook al gezien.

Een ieder bedankt; we gaan er nog eens over denken…

Mijn kinderen (6 en 4) zitten in Nederland op een borstelbaan op les.
De oudste wilde toen ie 3,5 was niets hebben van groepslessen (huilen, schoppen etc). We kregen de kosten terug en hebben het daarna omgezet in wat prive lesjes op dezelfde borstelbaan wat ie gelijk geweldig vond.
Ik was dus blij dat wij dat in Nederland hadden en niet tijdens de vakantie.

Vorig jaar was de jongste 3,5 en kon na enkele weken op de bostelbaan in de sneeuw prima in ploeg de oefenpiste af (zelf de sleeplift in) en zelfs met ons mee een wat langere blauwe piste.
Dit jaar na weer wat meer les kon ie wat verder mee op pad en ging ie mee op kleine tochtjes. De oudste komt helemaal goed de piste af (nog 1 of 2 jaar en dan kan papa hem niet meer bijhouden ;-) )
Persoonlijk vind ik dit ook meer genieten dan dat ik ze moet wegbrengen naar een “opvang” (vakantie is voor mij echt quality time met de kids, aangezien de rest van het jaar de tijd al zo snel gaat)

Ook is het leuk om te zien omdat ze nu vanaf september bezig zijn met skiën het ook meer een sport voor ze is dan alleen maar het weekje tijdens de vakantie is.

Wbt indoor: sommigen hadden het over een rollenbaan, dat lijkt me inderdaad lastig met die leeftijd. Ik bedoelde een indoor sneeuwhal in Nederland.

*bericht bewerkt door Slim op 06 mrt 2018 14:00

Mijn dochter van 3,5 is eerste week februari op skiles gegaan in L3V (ESF skischool).
We hadden geen al te hoge verwachtingen omdat onze pruts bij alles wat lichamelijk is, eerder afwachtend van houding is, dan haantje de voorste.
Op dag dag 3 verraste de instructrice ons met de mededeling of we haar een 15 min later op de middag wilden komen halen omdat ze haar een groep hoger had gezet en toen men ons op de laatste dag voorstelde om haar in de middag mee op de liften en blauwe pistes hoger in het gebied nog een uurtje mee te nemen, dachten we echt dat men zich van kind had vergist.

Dochter lief verbaasde alles en iedereen door gezwind, pizzapuntje in bochtjes van blauw af te komen, en enthousiast naar de volgende zetellift te willen … Zo zie je maar.

Wbt indoor: sommigen hadden het over een rollenbaan, dat lijkt me inderdaad lastig met die leeftijd. Ik bedoelde een indoor sneeuwhal in Nederland.

Slim op 6 mrt 2018 13:59

bij ons heb je voor de die leeftijd groep 4 jarige op de rollerbaan kinderland. ze gaan dan eerst op een soort mat lopen en glijden met de skies en daarna op een kleine rollerband 3 lessen. het verschilt dan echt per kind op ze dat aan kunnen of niet. en sommige 4 jarige lukt het wel op de rollerbaan en andere die moeten even een aantal lessen wennen…

Wbt indoor: sommigen hadden het over een rollenbaan, dat lijkt me inderdaad lastig met die leeftijd. Ik bedoelde een indoor sneeuwhal in Nederland.

Slim op 6 mrt 2018 13:59

In Utrecht hebben ze voor de kleintjes een kleinere rollerbaan. En daar gaan ze pas de laatste 3 lessen op. En het heel kind afhankelijk hoe makkelijk het gaat. Vaak kunnen ze na 2 lessen op blijven staan en glijden. Ene kind van 4 kan het heel goed en andere totaal niet. Deze lessen zijn ook speciaal voor 4 /5 jarige die nog nooit geskied hebben. Ze leren lopen met skies ( gewenning) en glijden op een helling. Ik weet niet of ze dat bij elke rollerbaan hebben maar in Utrecht wel. Ze noemen kinderland. Het is natuurlijk ook maar wat je in de buurt hebt.

*bericht bewerkt door miepmiep op 07 mrt 2018 20:27

@MiKeZZa
Je gaat die kleintjes (3.5 en 5) toch geen privéles laten geven voor 300 Euro per dag !
Is echt belachelijk hoor !
Koop liever een aandeeltje Google voor ze hebben ze over 20 jaar meer aan 👍

@MiKeZZa
Je gaat die kleintjes (3.5 en 5) toch geen privéles laten geven voor 300 Euro per dag !
Is echt belachelijk hoor !
Koop liever een aandeeltje Google voor ze hebben ze over 20 jaar meer aan 👍

Hooykaas op 7 mrt 2018 23:45

Als zij dat nou kunnen en willen betalen en daar blij van worden? Moeten ze lekker zelf weten. Ik doe het ook niet, maar iedereen zijn keuzes en pleziertjes.

Sneeuwt het al?

Ik ga eens kijken naar zo’n rollerbaan. En ook Winterberg is een optie om gewoon zelf wat beginmeters te kunnen maken!

@MiKeZZa
Je gaat die kleintjes (3.5 en 5) toch geen privéles laten geven voor 300 Euro per dag !
Is echt belachelijk hoor !
Koop liever een aandeeltje Google voor ze hebben ze over 20 jaar meer aan 👍

Hooykaas op 7 mrt 2018 23:45

Als je zo redeneert moet ik ook geen geld uitgeven aan het huis, groepsles, benzine, skipassen enz… Lekker werken, werken werken en verder alleen aandelen kopen.

Sorry, zo wil ik niet leven. Het hele leven draait om werken, geld verdienen enz… Ik probeer daar normaal wat ruimte in te creëren voor leuke dingen, maar zeker in de vakanties. En nee; kids dumpen in een skiklas hoort daar niet bij, maar lekker samen skiën wel. En daar moet simpelweg voor gelest worden voor zover we zijn…

Plaats een reactie