Oversteken naar de Alpen?

Kom toch even terug op mijn eerdere verhaal: als je een gebied met hoogte (3300), variatie (ook lariksbossen) en relatief veel skiroutes zoekt, scoort quatre vallees heel hoog.

Ook bv een gebied als les arcs met een behoorlijke variatie aan frans zwart (gecontroleerd, niet geprepareerd) voldoet waarschijnlijk prima. Heeft fraaie stukjes ongeprepareerd waar geen gids noodzakelijk is, bv de bois de l’ours, comborciere en genepy afdalingen. In geval van weinig sneeuw (of om een dagje wat anders te doen) ligt Espace killy ( val d isere/tignes) op een half uur met de auto. Vanuit paradiski is ook la plagne per lift bereikbaar maar dat vind ik als gebied wat minder aantrekkelijk.

Edwin van Riel

@evr66, Quatre Vallees klinkt inderdaad goed. En Lariksen zijn de lievelingsboek bomen van mijn vrouw, dus dat is ook een pre.
En @Shane stelde dat Zwitserland voor rust en natuurschoon een goede keuze was, dus dat klinkt ook prima.

Weet niet hoeveel tijd je hebt, combinatie is ook te doen :)

Edwin van Riel

Want Quattre Vallees is niet in Zwitserland @evr66 ?? :)
Die rust is overigens in Quattre Vallees wat minder volgens mij @Slim. Ik doelde meer op Jungfrau Region e.d.

*bericht bewerkt door Shane op 07 mrt 2018 20:23

I can stick uphill ice, on my saucer...

Want Quattre Vallees is niet in Zwitserland @evr66 ?? :)
Die rust is overigens in Quattre Vallees wat minder volgens mij @Slim. Ik doelde meer op Jungfrau Region e.d.

Shane op 7 mrt 2018 20:20

??? @shane, laatste keer dat ik er was (3 dagen terug) nog wel hoor :)

Was bizar rustig, nog hoogseizoen en geen minuut ergens hoeven wachten

Begreep net ban een vriend die nu in les arcs zit dat het daar een stuk drukker is dan normaal, in ieder geval deze week nog ivm vakanties in fr.

Junkfrau region ben ik nooit geweest. Zit nu even te kijken naar Engeland voor begin mei. Dat gekke Zwitserland heeft toch wel wat :)

Edwin van Riel

Weet niet hoeveel tijd je hebt, combinatie is ook te doen :)

evr66 op 7 mrt 2018 20:15

Ik doelde op deze uitspraak ;). En ik weet het, ik heb je filmpje gekeken en een duimpje gegeven :)

Ik ken het gebied niet, baseerde mijn opmerking op de omschrijving hier op de site. En Engeland is… Engelberg?

*bericht bewerkt door Shane op 07 mrt 2018 20:52

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ah, ik ging ervanuit dat je gezien je voorkeuren een gevorderd skier bent…

Shane op 7 mrt 2018 19:36

Ja, daar gaan we weer met dat skiniveau gedoe. Ik heb het topic van Gigi “even” doorgelezen en ik denk dat ik op niveau 6 of misschien 7 inschaal. Uit de beschrijving van 6 en 7 is niet zoveel verschil op te maken.
Maar tegelijkertijd staat er dan bij niveau 8:”skiet zwarte pistes, buckels en off-piste veilig en gecontroleerd, maar technisch nog verbetering mogelijk”
En dat is nu precise hoe het bij mij is. Ik kom ook de meeste double black diamonds nog wel veilig af, maar het het is meer controle dan skiën.
Op de single black diamonds kan ik wel “skiën” maar met nog veel techniek fouten, maar toch altijd gecontroleerd en veilig.

… nou chargeer ik een heel klein beetje qua double black diamond (waar ski je normaal?), maar ik kan je wat betreft veel skiroutes of ongeprepareerd zwart in Frankrijk denk ik wel een klein beetje uit de droom helpen. Die vormen veelal het zwaarste en steilste terrein in een gebied.
Daarnaast liggen ze vaak her en der verspreid door het gebied, waardoor je toch veel gewone piste skiet tussendoor.

Shane op 7 mrt 2018 19:36

Wij hebben in Winter Park, Steamboat Springs, Copper Mountain, Deer Valley en Brighton geskied. daar skien wij dus wel de buckelpsites, en de ongeprepareerde stukken, maar niet de echt steile couloirs. En al zeker geen dingen waar je verplicht moet springen.

Dit gaat prima, maar veel steiler hoeft het voor mij ook niet:

null

Dit is mijn jongste dochter, die is nu 7

null
.

*bericht bewerkt door Slim op 07 mrt 2018 21:57

Weet niet hoeveel tijd je hebt, combinatie is ook te doen :)

evr66 op 7 mrt 2018 20:15

Ik doelde op deze uitspraak ;). En ik weet het, ik heb je filmpje gekeken en een duimpje gegeven :)

Ik ken het gebied niet, baseerde mijn opmerking op de omschrijving hier op de site. En Engeland is… Engelberg?

Shane op 7 mrt 2018 20:40

yup engelberg. Spellcorrectie pfff

Edwin van Riel

Die eerste foto (met de bomen) ziet er behoorlijk steil uit.

Kijk, nu komen we ergens “Ik ski liever buckels, bomen en tiefsschnee.”

Had het niet mooier kunnen verwoorden :)

evr66 op 5 mrt 2018 16:13

4V inderdaad! Megagebied met buckels, bomen en tiefsschnee. En skiroutes!

Die eerste foto (met de bomen) ziet er behoorlijk steil uit.

DrPhil op 7 mrt 2018 21:16

gokje: 35 zo maar

Edwin van Riel

Die eerste foto (met de bomen) ziet er behoorlijk steil uit.

DrPhil op 7 mrt 2018 21:16

En dat is dus meestal op de rand van single en double black diamond, hangt van het gebied af, soms hebben ze ook nog double black diamond EX, maar soms noemen ze dat ook gewoon double black.

Ik meende zo’n beetje te begrijpen dat single black diamond ergens tussen rood en zwart in Frankrijk zou zitten, dus ik dacht, met mijn voorliefde voor single black dat rood en zwart wel ok zou zijn.

Hier een filmpje van een route die ik een paar weken ook skied: de Ridge, in Steamboat Springs. dat is single black en precies wat ik leuk vind. (nb de film is niet van mij, en ga maar naar 2:00 voor het steilste stuk).

(waar ski je normaal?), …

Shane op 7 mrt 2018 19:36

*bericht bewerkt door Slim op 07 mrt 2018 22:01

Eerder 45, schat ik. Dat is 100%. Zeker zwart.

Als dat single black is, word ik ter plekke bang voor double black.

@slim: denk dat je wie inschatting goed zit dan
@drphil: moeilijk op foto maar denk minder dan 45, zie bv helemaal geen felsduchsetzt.

Edwin van Riel

@slim: denk dat je wie inschatting goed zit dan

@drphil: moeilijk op foto maar denk minder dan 45, zie bv helemaal geen felsduchsetzt.

evr66 op 7 mrt 2018 21:43

Ik geloof je graag. Het blijft steil, vind ik.
Sluit wel aan bij het filmpje.

*bericht bewerkt door DrPhil op 07 mrt 2018 21:46

Je schreef zelf een opmerking in een post over beginnende skier @Slim, vandaar… Skiroutes zullen dan vast wel lukken hier.
@DrPhil, serieus? 45 graden haha!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Je schreef zelf een opmerking in een post over beginnende skier @Slim, vandaar… Skiroutes zullen dan vast wel lukken hier.

@DrPhil, serieus? 45 graden haha!

Shane op 7 mrt 2018 21:46

Hoeveel schat jij?

null
Kijk eens naar de lijn op achtergrond, die vanaf bovenkant foto naar beneden loopt. Kan natuurlijk vertekenen.

Die eerste foto (met de bomen) ziet er behoorlijk steil uit.

DrPhil op 7 mrt 2018 21:16

gokje: 35 zo maar

evr66 op 7 mrt 2018 21:26

Op caltopo.com de hoogtelijnen laten meten, gemiddeld boven 35, Stukje 40 graden. Het is Drain Pipe naast de Resolution Lift in Copper Mountain.

Dat is dan ook wel meer dan steil genoeg voor mij, en vlakker vind ik vaak nog leuker.

De foto’s zijn met groothoek lens, dus aan de randen zit wel wat vertekening.

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/b85cd285e38dd5bbb2c10b53...

*bericht bewerkt door Slim op 07 mrt 2018 21:57

Reken ik ook goed 😁. Hartstikke zwart dus.

Hoe controleren ze in de vS zo’n gebied tussen de bomen?

Schei uit joh. Op zijn steilst tikt hij denk niet eens de 35 aan.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Je schreef zelf een opmerking in een post over beginnende skier @Slim, vandaar… Skiroutes zullen dan vast wel lukken hier.

Shane op 7 mrt 2018 21:46

?? Ik heb niets over beginnende skiers gezegd. Alleen dat we geen extreem sterrein willen skien, geen echte couloirs, geen verplichte drops.

-Eind maart in Steamboat: zo warm, en iedereen moet aan het eind van de dag over dezelfde 6 pistes naar beneden, dat het daar vies slushy en ijzig werd 's middags, niet fijn voor een beginnende skier.

I can stick uphill ice, on my saucer...

-Eind maart in Steamboat: zo warm, en iedereen moet aan het eind van de dag over dezelfde 6 pistes naar beneden, dat het daar vies slushy en ijzig werd 's middags, niet fijn voor een beginnende skier.

Shane op 7 mrt 2018 22:09

Oef, betrapt door Detective Shane!
Dat was 6 jaar geleden ;-)

Hoe controleren ze in de vS zo’n gebied tussen de bomen?

DrPhil op 7 mrt 2018 21:56

Lawine controles:
Indien nodig met een kanon, anders wordt het door het vele skiën ook lawinezekerder.

Aan het eind van de dag sluiten ze het boven af en dan skiën er een paar skipatrollers naar beneden. Als je echt in dicht bos ligt dan wordt je denk ik ook niet gevonden, daarom behoor je in de bomen ook eigenlijk altijd samen met iemand anders te skiën.

*bericht bewerkt door Slim op 07 mrt 2018 23:14

Aha. Ok.

-Eind maart in Steamboat: zo warm, en iedereen moet aan het eind van de dag over dezelfde 6 pistes naar beneden, dat het daar vies slushy en ijzig werd 's middags, niet fijn voor een beginnende skier.

Shane op 7 mrt 2018 22:09

Oef, betrapt door Detective Shane!
Dat was 6 jaar geleden ;-)

Slim op 7 mrt 2018 22:57

Sorry hoor @Slim, dat ik iets verkeerd interpreteer…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als je tussen die bomen in het filmpje kan skiën, kom je elke skiroute af. Met dien verstande dat veel skiroutes uit ijzige buckels bestaan.

Plaats een reactie