Oversteken naar de Alpen?

Dan zou ik naar de Dolomieten gaan. VAl Gardena als je geen eigen vervoer hebt; de zuidelijke gebieden van de Dolomiti Superski als je wel een auto hebt.
Tignes als he veel en toegankelijk terrein wil: groots en compact tegelijkertijd. Maar wel bijna alles boven de boomgrens, dus in een white-out niet ideaal. Wel hoog en sneeuwzeker. En Val d’Isère is een mooi dorp.

GiGi op 20 mrt 2018 15:07

Even voor de duidelijkheid, dit moet ik natuurlijk lang van te voren plannen, dus ik kan niet kiezen op basis van aktuele weer en sneeuwcondities.
Dus vandaar dat ik een gebied zoek dat EN sneeuwzeker (hoog) is, EN toegang biedt (met zelfde lift pas of gewoon lager op de berg) tot skien tussen de bomen voor het geval het zicht slecht is.

Verder wil ik natuurlijk het liefst wat dingen die we in Amerika niet, of nauwelijks, kunnen vinden:
-Van dal naar dal kunnen skiën
-Alpen landschap
-leuke hutten aan de piste
-leuk dorp beneden

Qua skiën hebben we het liefst ongeprepareerd, dus skiroutes of buckelpistes zijn wel een voordeel. Ook goede mogelijkheden om met een gids te gaan freeriden of toerskien is een plus.

Hoe zijn de Dolomieten in dat respect? Ik hoor vaker dat de sneeuw (naast de piste) onbetrouwbaar is en dat je in veel gebieden überhaupt niet off-piste mag skien?

*bericht bewerkt door Slim op 20 mrt 2018 16:10

Dan is Monterosa een goede keus denk ik.

Week negen 2019 heeft alleen midden NL vakantie, geen Oostenrijkers en verder nog 2 kleine Duitse deel gebiedjes. Dit jaar was week negen ook heel rustig bij ons hier in Hochkönig. De week was het koudste van het seizoen met prima sneeuw en er ligt hier een flink pak, schneeloch, Het gebied ligt niet hoog, wel tussen de bomen met boven de mooiste vergezichten over een groot deel van de alpen, Dachstein, Grossvernedig, Steineralpen en natuurlijk de Hochkönig zelf. De gezelligste authentieke berghutten met de heerlijkste gerechten. Of piste is er genoeg, wel even zoeken, een aantal skiroutes ook. Met een gids kun je prachtige tourski routes maken naar bv de Klingspitse, super maar wel wat conditie nodig. Maar ja niets zo veranderlijk als het weer ;) waar er in Frankrijk en Piemonte zoveel sneeuw hoog viel regende het enorm onder de 1800 m In Oostenrijk bleef het vrij stabiel, geen super dumpen maar ook de regen was beperkt, in de 10 weken dat ik hier zit heb ik twee keer een bui gehad dat in de avond over ging in sneeuw (900m) boven sneeuwde het gewoon. Een ieder die hier een keer geweest is komt graag terug.
Week negen koud maar zonnig,op de rode piste.

null

27 januari op 900m naast het huis.
null

Ik zocht naar een mooie foto maar kijk bij de vlgd link
https://diealteschule.eu/Winter/ Een indruk van ons mooie skigebied :D

Dienten Die Alte schule

ps je kan ook nog de 32 km Königstour skien verdeeld over drie dorpen, vier bergen.

Dienten Die Alte schule

Ik snap de opmerkingen over het stervensduur zijn van Zwitserland niet helemaal, rekening houdende met de koers van 1 euro is 1,17 CHF vond ik het vorige week allemaal best wel meevallen in 4V. Kinderen tot 8 jaar gratis ski-pas, skihuur gelijk aan andere gebieden in Europa, skipas goedkoper dan bijvoorbeeld een Trois Vallees of Dolomieten (ook zonder de korting die we kregen), prijzen op de piste vielen best wel mee. Een goede rösti-maaltijd voor 14-17 CHF bijvoorbeeld, koffie voor rond de 3 euro, flinke pils voor ongeveer 4 euro. Dit nog even los van het prima 8-persoons appartement dat maar 750 euro kostte voor 1 week op loopafstand van de lift.

Het is allemaal niet supergoedkoop, maar het stervens duur argument gaat echt niet op. Zeker niet als je de goedkope accommodatie in dit geval meeneemt. Daarnaast zijn ook de populaire grote gebieden in Frankrijk/Oostenrijk/Italie bijna allemaal ook niet goedkoop, een koffie in Val Thorens betaal je ook al snel 3-4 euro voor. Een skipas in de Dolomieten kost ook 250-300 euro, en in 3V ook 300 euro en voor je appartement in Ischgl in de buurt van de lift/piste betaal je zomaar 1.000 euro voor een week.

*bericht bewerkt door Blijstra op 20 mrt 2018 16:32

In Quatre Vallees kost een 6 daagse pas € 319,- (volgens deze site). Dolomitisuperski pas is € 294,-. Of had je een pas voor een gedeelte van het gebied?

Koffie/bier valt inderdaad mee en ik denk ook inderdaad dat het best betaalbaar kan in Zwitserland, maar goedkoper is het volgens mij niet (bij vergelijkbare faciliteiten). Je kunt wel iets simpeler zitten en daardoor even duur uit zijn, maar dan nog, over het algemeen is Zwitserland toch echt wel at duurder, volgens mij. En dat is inderdaad iets heel anders dan stervensduur :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Blijstra,

Bedankt, dat van die gratis kinderpas had ik niet gezien. Als ik op de website kijk dan zie ik 160 CHF voor een kinderpas, en 270 CHF voor de jeugd (6 dagen).

In Quatre Vallees kost een 6 daagse pas € 319,- (volgens deze site). Dolomitisuperski pas is € 294,-. Of had je een pas voor een gedeelte van het gebied?

Koffie/bier valt inderdaad mee en ik denk ook inderdaad dat het best betaalbaar kan in Zwitserland, maar goedkoper is het volgens mij niet (bij vergelijkbare faciliteiten). Je kunt wel iets simpeler zitten en daardoor even duur uit zijn, maar dan nog, over het algemeen is Zwitserland toch echt wel at duurder, volgens mij. En dat is inderdaad iets heel anders dan stervensduur :).

Roy83 op 20 mrt 2018 16:27

Een vriend van mij woont in Geneve en die verwoordde het als volgt. Zwitserland doet vrij veel moeite om het betaalbaar te houden voor de mensen, prijsniveau is de laatste jaren nauwelijks gestegen en zelfs gedaald terwijl de andere grote ski-gebieden buiten Zwitserland juist flinker duurder zijn geworden. Zo is 4 Vallees ook zeer interessant buiten het dure seizoen omdat er dan grote kortingen worden gegeven op bijvoorbeeld skipassen. Ik had dus 1 week na de krokus 30% korting op de skipas, een aardige korting aangezien de normale pas 355 CHF is (= ongeveer 300 euro omgerekend).

En qua appartement, het gemiddelde appartement in Frankrijk is echt stukken slechter kan ik je vertellen. Daarnaast op loopafstand van de lift, skibox bij de lift, parkeerplaats erbij en de kosten waren 750 euro (en ja, totaalprijs en dus niet per persoon). Aldus 150 euro per persoon.

@Blijstra,

Bedankt, dat van die gratis kinderpas had ik niet gezien. Als ik op de website kijk dan zie ik 160 CHF voor een kinderpas, en 270 CHF voor de jeugd (6 dagen).

Slim op 20 mrt 2018 16:27

Wellicht had je het al gemeldt in het topic, maar afhankelijk van de leeftijd van je kids en bij een familiepas zijn dit de prijzen grofweg:

tot 8 jaar: gratis
9 - 15 jaar: 160 CHF
16 - 25 jaar en 65+: 270 CHF
25 - 65 jaar: 320 CHF

*bericht bewerkt door Blijstra op 20 mrt 2018 16:46

tot 8 jaar: gratis
9 - 15 jaar: 160 CHF
16 - 25 jaar en 65+: 270 CHF
25 - 65 jaar: 320 CHF

Blijstra op 20 mrt 2018 16:46

heb je daar een link van? Ik kreeg op de website voor kinderen van 2002-2010 (dus zowel mijn 7 jarige als mijn 10 jarige) 160 CHF per persoon, met familie korting,

*bericht bewerkt door Slim op 20 mrt 2018 17:02

tot 8 jaar: gratis
9 - 15 jaar: 160 CHF
16 - 25 jaar en 65+: 270 CHF
25 - 65 jaar: 320 CHF

Blijstra op 20 mrt 2018 16:46

heb je daar een link van? Ik kreeg op de website voor kinderen van 2002-2010 (dus zowel mijn 7 jarige als mijn 10 jarige) 160 CHF per persoon, met familie korting, nogal een verschil met gratis…

Slim op 20 mrt 2018 16:59

Daarom zeg ik grofweg, 2010 geboren zijn kan ook betekenen dat je al 8 jaar bent (daar had ik wat duidelijker over moeten zijn, en 7 jaar is dan beter om aan te houden). De 10-jarige betaald sowieso 160 CHF

*bericht bewerkt door Blijstra op 20 mrt 2018 17:04

@elly3 Ziet er mooi uit!
@Gigi, kun je nog aangeven wat de contra’s van Les 4 valles en Skiarlberg zijn in jouw optiek?

*bericht bewerkt door Slim op 21 mrt 2018 16:54

Dit heb ik er als review over geschreven:
“Dit gebied is één skipas, niet één skigebied. Vanuit de kant van Verbier (wij zaten in La Tzoumaz) is het vooral pistewerk voor gevorderde skiërs. Maar veel van hetzelfde en een slecht verbonden gebied. Voor (toen) nog niet zo’n ervaren skiër is de kant van Nendaz en Thyon alleen op wielen te bereiken (want dan wil/kan je nog geen skiroutes nemen), maar dat deel spreekt niet echt aan. Rondom Verbier veel van hetzelfde en slecht onderhouden pistes (met weinig sneeuw heb ik in andere gebieden veel betere prestaties gezien van de pisteurs). Wellicht is het voor freeriders een Mekka, maar voor de rest van de wereld een te duur, te eenzijdig, slecht verbonden gebied.”

En over Arlberg:
Beetje hetzelfde idee. De Flexenbahn die de twee gebieden moet verbinden duurt langer dan de auto zowat, verder vind ik het vooral heel erg overrated en duur.

Mijn vrouw vond bij nader inzien dat het tocht el veel reizen was voor de kinderen, dus het blijft toch noord-Amerika deze winter. Maar, ik blijf het een gaaf idee vinden, dus ga het volgende winter nog eens proberen.

Plaats een reactie