Skinstar waxsetje

Hoi!

Ik heb zojuist mijn eerste snowboard aangeschaft en wil eigenlijk direct mijn eigen board gaan onderhouden.
Naast de gebruikelijke 1 a 2 weken wintersport per jaar zal ik regelmatig een paar uurtjes in Snowworld Landgraaf te vinden zijn.

Zal dit basis setje voldoen:
https://www.amazon.de/SKINSTAR-Starter-Wachsb%C3%BCgeleisen-…

Nu begrijp ik dat de wax bij indoor omstandigheden wat sneller slijt en er vaker gewaxt dient te worden, is het ook aan te raden een speciale indoor wax te gebruiken? Verder heb ik begrepen dat een base cleaner niet perse nodig is toch?

Thanks voor de input!

*bericht bewerkt door bartzijlstra op 12 mrt 2018 13:36

Ik ken het merk niet, maar alles wat je in 1e instantie nodig hebt zit er in.
Een base cleaner heb je inderdaad niet nodig. Ik zou alleen nog een extra bronzen borstel bestellen.

Als je veel indoor snowboard kan het inderdaad lonen om speciale indoor wax te halen.

*bericht bewerkt door Rider_Dune op 12 mrt 2018 21:18

Thanks! Ik heb het setje besteld, ik ben benieuwd.

Ik gok ongeveer 1-2x per maand te gaan, dus dat valt wel mee.
Ik zal het board in het begin proberen zeer regelmatig waxen, dat schijnt op lange termijn beter te zijn heb ik gelezen haha.

Edit: Ik heb toch maar wat vuil afwerende was besteld, bestand tegen de agressieve kunstsneeuw :)

*bericht bewerkt door bartzijlstra op 12 mrt 2018 22:29

Goed bezig @bartzijlstra , lekker zelf onderhoud doen.

De indoor-sneeuw is niet alleen agressief, maar ook erg vervuild met roet/zand en ander zooi. Belag goed schoonmaken is daarom erg belangrijk, vandaar ook de tip van de koper/staal borstel. En uiteraard een hotscrape.

Nieuw board zou ik na een hotscrape eerst een 5 tot 10x waxen met basiswax (rode) zodat de wax zo diep mogelijk intrekt.

Weet je iets over je board, is t belag sintered?

*bericht bewerkt door Gaston op 13 mrt 2018 08:41

Tijd voor een uitpakparty?!

@Gaston Thanks voor het meedenken! Het board heeft idd een sintered belag.

Dus als ik het goed begrijp kan ik dit het beste doen:
-Nadat het boardje uit de platic gaat meteen een hotscrape doen.
-Vervolgens 5-10x waxen met de universele wax uit het pakketje.

Verder heb ik dus ook Toko Black LF wax aangeschaft welke goed zou zijn bij indoor condities (vuilwerend), deze wax dan nog gebruiken na de basis laag?

En verder met het belag goed schoon maken, dan bedoel je dus na een dagje indoor boarden goed met de borstel over het belag vegen? (en evt nieuw laagje wax).

*bericht bewerkt door bartzijlstra op 13 mrt 2018 09:11

Die toko wax ken ik verder niet zo maar er zit grafiet in en fluor. Fluor begin ik zelf niet aan, droogt je belag uit zeggen ze. Maar kan wel als toplaag over je basiswax ja, als laatste laag.

Schoonmaken met een staalborstel of/en hotscrape kan altijd, maar hoe vaak t precies nodig is, ligt ook aan wat voor eisen je er zelf aan stelt. Je merkt zelf wanneer t glijden wat minder gaat, dan wordt t tijd…(of net daarvoor als je ervaring hebt)

*bericht bewerkt door Gaston op 13 mrt 2018 10:46

Tijd voor een uitpakparty?!

Top! Eind deze week dus een spelen met het waxsetje en in het weekend in Snowworld testen of het gelukt is:)

Hier nog meer setjes van skinstar in de aanbieding. Sommige setjes inclusief klemmen voor een volgens mij aardige prijs:

https://skinstar.de/skinstarset-angebote?p=1

Weet iemand het verschil tussen deze 2 klemmen? Behalve de prijs. Lijken me beide prima klemmen, maar kan het prijsverschil niet plaatsen.

null

null

Ben ook voornemens om te beginnen mijn eigen ski’s (en die van mijn partner) zelf te waxen (en later misschien ook slijpen).

Dus deze set lijkt me een prima start voor het waxen:

https://skinstar.de/set-angebote/4700/skinstar-skiwax-set-11…

*bericht bewerkt door AdiDassler op 14 mrt 2018 16:26

Niet lullen, skiën!!!

Als je tenminste niet op de prijs let ;) Als je dit alleen voor waxen gebruikt dan vind ik 170 euro nogal duur. Je kunt ook klaar zijn met 10 a 20 euro.

Die klemmen die erbij zitten zien er wel goed uit, maar ik zou ze eerder los kopen voor 105 euro. Maar dan primair voor het slijpen. De kwaliteit ziet er beter uit dan het tweede setje klemmen dat je hier post. Dat verklaart het prijsverschil van een paar tientjes.

Voor alleen waxen is 170 inderdaad wat aan de hoge prijs. Maar wellicht dat ik dus ook zelf wil gaan slijpen. Vandaar mijn keuze om dan voor de complete set te gaan.

Niet lullen, skiën!!!

Bovenste serie klemmen heb ik ook gekocht, maar dan van toko @AdiDassler . Volgens mij allemaal uit dezelfde fabriek.
Verschil tussen beide setjes zit m in de bouwconstructie en de middelste klem van de bovenste is iets breder (maar dat maakt niet zoveel uit).

Ik kan alleen maar zeggen, top investering klemmen!! Heb ze voor slijpen. Uiteindelijk ook voor waxen natuurlijk.

Wat betreft dat wax setje hierboven, ik vind t niet zo geweldig. Maar ach, het waxt…

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik heb ook de klemmen (de blauw/witte) van Skinstar. Bevallen prima.

Ben nog steeds verbaasd dat een beetje ijzer en rubber zoveel moet kosten…;-)

Hier nog meer setjes van skinstar in de aanbieding. Sommige setjes inclusief klemmen voor een volgens mij aardige prijs:

https://skinstar.de/skinstarset-angebote?p=1

Weet iemand het verschil tussen deze 2 klemmen? Behalve de prijs. Lijken me beide prima klemmen, maar kan het prijsverschil niet plaatsen.

null

null

Ben ook voornemens om te beginnen mijn eigen ski’s (en die van mijn partner) zelf te waxen (en later misschien ook slijpen).

Dus deze set lijkt me een prima start voor het waxen:

https://skinstar.de/set-angebote/4700/skinstar-skiwax-set-11…

AdiDassler op 14 mrt 2018 16:26
Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Ik kan alleen maar zeggen, top investering klemmen!! Heb ze voor slijpen. Uiteindelijk ook voor waxen natuurlijk]

Ik hoop wel dat je vaker waxt dan slijpt😁

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Ik kan alleen maar zeggen, top investering klemmen!! Heb ze voor slijpen. Uiteindelijk ook voor waxen natuurlijk]

Ik hoop wel dat je vaker waxt dan slijpt😁

Peter30 op 15 mrt 2018 10:14

Haha nee eigenlijk niet! In de bergen elke dag even diamantvijl erlangs, dan hoef je maar erg weinig te doen. Waxen doe ik niet dagelijksz

Tijd voor een uitpakparty?!

Ja was zelf ook opzoek naar iets om mijn snowboard te klemmen, maar vind al die zogenaamde klemmen/banken te prijzig. Denk dat ik eerst zelf wat probeer te fabriceren. Vong genoeg voorbeelden op internet.

In dat geval heb je misschien iets aan deze tip: kijk eens op marktplaats voor een 2e hands workmate. Te koop vanaf 5 a 10 euro en met wat houtblokjes en stukjes binnenband heb je een tool die niet onder doet voor bovenstaande dure klemmen. Je hebt sowieso een bankje o.i.d. nodig.

@Martin7182 thanks voor de tip!

Nou, ik heb ook maar zo’n setje besteld. Nu nog een set met vijlen en dan kunnen we slijpen en waxen!

Vandaag mijn eerste ski’s geslepen en gewaxt, super gaaf om zelf te doen. Ben benieuwd hoe ze straks aanvoelen in die sneeuw!

Plaats een reactie