Ervaringen Nordica Dobermann Spitfire TI EVO ?

Alleen met de Pro (die heeft 2 lagen metaal, de TI-versie heeft 1 laag geloof ik). En wat ik bij alle Dobermanns heb ervaren (ook de GS en de SL), is dat de achterkant maar blijft vastbijten in de sneeuw. Je moet echt met grof geweld die ski’s uit de carve-bocht sleuren. Erg torsiestijf en in zijn eigen spoor vastgebeten - niet voor niks Dobermann. Of je de ski daardoor vergevingsgezind moet noemen, of veelzijdig op wat verrotte piste… dat is wel de vraag. Het kan zijn dat de TI door die ene laag metaal (in plaats van twee in de Pro) wat meer zachtheid brengt, maar dan nog is het meer een race-karakter in die ski’s dan dat het een echte allrounder is.

Ik kan daar aan toevoegen dat die achterkant wel degelijk stabiel geslipt te krijgen is zonder extreme maatregelen, maar dat de overgang van carven naar slippen wel kracht kost. Om nou over grof geweld te spreken… Timing is eigenlijk belangrijker. Halverwege een bocht wisselen, dat vereist idd grof geweld. Zodra je in de slip zit kom je prima naar beneden maar carven doen ze het liefste.

Heb vorige week iemand gesproken die ze iig prima te skiën vond en alles behalve moeilijk. En nee, het was zeker geen wedstrijdskiër maar gewoon een Vlaamse recreant die twee keer per jaar gaat. Dat was om half vier, na een dag met slecht zicht en verspoorde pistes.

Fair enough. De overgang kost veel energie en kracht. Als ie eenmaal slipt doet ie dat prima. Maar snel even een ritmewissel of koerswijziging vond ik erg lastig. En in oneffen sneeuw kwam ik regelmatig in een groef terecht waar ik niet zomaar uit kwam…

hmm ik zoek een goede allround performance ski die gelijkertijd ook vergevingsgezind is.
Deze is het niet dus

Kun je dan niet beter voor een Progressor of iets dergelijks gaan @BaY?

I can stick uphill ice, on my saucer...

de progressor F19 zie ik zitten, maar enkel die 75mm onder de voet lijkt me iets te breed voor het korte bochten werk wanneer dat echt moet…

zou zeggen probeer eens de elan amphibio 16 ti2

persoonlijk vind ik dit een leuke ski makkelijk te draaien zowel geslipt als gecarved.

overgang van lange naar korte bochten zonder enige problemen en vraagt weinig input

Die F19 skiet prima kort hoor. Kan bochten sneller draaien dan mijn lichaam kan handelen (dat zegt meer over mij misschien… ;))

Plaats een reactie