Hoe slecht is onze wintersport wel niet voor het milieu?

Ik als enorme wintersport gek, kreeg een beetje een dubbel gevoel bij het kijken van deze nieuwe film van Salomon TV.

Aan de ene kant wil ik de komende jaar zoveel mogelijk kilometers maken, (met de benodigde km in auto en lift). Aan de andere kant zie je wat we de wereld er mee aan doen…

(Sorry als deze al is gepost, ik vind persoonlijk de zoekfunctie niet top op de site. ;))

Is het al winter?

Tsja… ik probeer verder maar zo goed mogelijk m’n best te doen, maar wintersport moet en zal gebeuren!

PS: inderdaad, zoekfunctie is niet heel fijn.

Mr. Slow

Tja, alles heeft z’n prijs of het nu om mobiliteit gaat of om sportiviteit.
Maar je kunt er heel veel aan doen om die prijs zo laag mogelijk te houden.

Rob

Tja, alles heeft z’n prijs of het nu om mobiliteit gaat of om sportiviteit.
Maar je kunt er heel veel aan doen om die prijs zo laag mogelijk te houden.

RCGrootveld op 15 mrt 2018 23:15

Helemaal mee eens, ook al schiet het er nog wel eens bij in 😬

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Wintersport is natuurlijk heel slecht voor het milieu.Als je alleen al denkt aan het stroom gebruik van alle skiliften in de Alpen.
Alle wax die achter blijft op de sneeuw van miljoenen ski’s.

Als je alleen al denkt aan het stroom gebruik van alle skiliften in de Alpen.

Hooykaas op 15 mrt 2018 23:43

Wat geheel in het niet staat met het stroomverbruik van alle zwembaden en hotels in de Alpen. Idemdito (en vooral) wat de sneeuwproductie betreft, aangezien liften eigenlijk redelijk zuinig zijn en tot één van de meest milieuvriendelijke transportmogelijkheden gerekend mogen worden.

Alles wat de mens op aarde doet is op een bepaald vlak slecht voor het milieu. Dat het aanpassen van bergen voor pistemodulatie en het kappen van bomen voor pistes een directe impact op de natuur heeft en streng onder toezicht moet staan om het tot het geringste te beperken… helemaal mee eens. Maar dat beetje stroom wat erdoor wordt gejaagd… Dat valt alleen al bij de reis naar de Alpen geheel in het niet.

Eet een schnitzel minder op je vakantie, zoek een iets minder ver skigebied op en je helpt het milieu al een flink stuk meer dan dat je over skigebieden gaat klagen. En dan nog… Er zijn ergere dingen voor de wereld.

Wat betreft dit thema was vorig jaar op de Oostenrijkse TV een aardig (kort) debat:
https://www.facebook.com/hoerlfranz/videos/1276287842428422/…

Je kunt je afvragen wat slechter voor het milieu is: Een vliegreis naar een Turks All Inclusive resort met z’n overdadige en slecht geproduceerde hoeveelheden voedsel en waar hele kustgebieden zijn omgevormd tot toeristenstad, of een skireis met alles wat daar voor nodig is.
Een feit is het zeker, dat vakanties over het algemeen niet best zijn voor het milieu.

Ik ben het wel met @Frans eens, we maken al een grote impact als we allemaal een stukje vlees minder eten op vakantie en bijvoorbeeld niet meer harder dan 130 rijden in Duitsland.

Als elke skipas dan ook eens € 20,- duurder wordt en de skigebieden die euro’s verplicht moeten spenderen aan klimaatneutralere maatregelen, dan gaat t helemaal de goede kant op. Ik denk overigens dat skigebieden sowieso al redelijk energie bewust (met liften) proberen om te gaan. Ik denk dat de winst daar misschien eerder zit in al die sneeuwscooter, pistebully en helicopter kilometers?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wintersport is natuurlijk heel slecht voor het milieu.Als je alleen al denkt aan het stroom gebruik van alle skiliften in de Alpen.
Alle wax die achter blijft op de sneeuw van miljoenen ski’s.

Hooykaas op 15 mrt 2018 23:43

Alles is relatief.

Genoeg tokkies die zomaar afval in de de natuur dumpen.Een(1!) frisdrankflesje dumpen is al schadelijker dan de wax van een heel seizoen plezier op de latten voor mij.

Ik rijdt een van de schoonste auto’s op benzine. Genoeg mensen die nog rondtuffel in een smerige 20 jaar oude diesel zonder roerfilter. Nee, ik heb er geen slecht gevoel bij dat ik gewoon met de auto op winterspor ga. (Vergeet ook de uitlaatgassen van de industrie niet, die zijn vele malen erger dan autorijden).

*bericht bewerkt door RRski op 16 mrt 2018 08:16

Kort samengevat: een foto van mijn stroom en gasverbruik met als absolute uitschieter de maand december: €63! en dat bij Greenchoice (groene stroom 😉)
Tweepersoons huishouden in nieuwbouw. Droger, vaatwasser alles aanwezig en nooit ongedouched de deur uit.

Dus ik voel mij eerlijk gezegd echt niet op enige manier schuldig als ik 2x per jaar een weekje ga genieten.

null

€63 voor een maand?

Dit is mijn november en december samen:

null

Een feit is het zeker, dat vakanties over het algemeen niet best zijn voor het milieu.

Arjen2 op 16 mrt 2018 07:32

Klopt, je schiet er geografisch niets mee op.
Het is niets anders dan met een omweg naar huis gaan.

Rob

@PC2K: jij spaart het milieu dusdanig dat je voor 2 maanden de wintersport gewoon in huis hebt gehaald 😉

De maand september is ons zwaar gevallen.

null

Dus dat beetje stroomverbruik meer als ik in de bergen een stoeltje inneem of het waxlaagje achterlaat. Ik gooi alles in de prullenbak en dat vind ik genoeg.

Is het niet zo dat sinds de opkomst van de wintersportvakanties begin vorige eeuw heel veel Alpenbewoners in het toerisme zijn gaan werken en gestopt zijn met het houden van vee en boerenbedrijven in de Alpen. Hierdoor weer veel bos teruggekomen is waar de grond voorheen gebruikt werd voor weilanden? Tenminste, zo had ik het begrepen. Voor wintersporters is het toch ook aantrekkelijker om te verblijven in mooie bosrijke gebieden dan een kaalgeslagen vlakte? Verder denk ik dat wintersporters en vakantiegangers die de bergen verkiezen meer met het milieu en de natuur begaan zijn dan de mensen die in hun airco gekoelde resorts twee weken lang hun strandbedje niet afkomen. :-)

?? 2023

Als je alleen al denkt aan het stroom gebruik van alle skiliften in de Alpen.

Als ik kijk naar het vermogen van liften denk ik dat die in het niet valt bij het vermogen wat nodig is om al die wintersporters op locatie te krijgen. Ongeacht met wel vervoermiddel je dat doet.

En omdat ik gek ben fan feiten ben ik voor de lol eens gaan rekenen (en schrok zelf een beetje van de uitkomst)

1: De lift*
De (willekeurig geprikt) 'Eiger Nordwand stoeltjeslift heeft een vermogen van 450 Kw en kan 1800 mensen per uur naar boven brengen.
Ofwel: 450 Kwh om 1800 mensen een uur te laten genieten

2: Het vervoer:
Een beetje auto (ja ik weet het, teer punt) levert vandaag de dag bij het rijden op de snelweg een slordige 50kw.
Neem een gemiddelde reistijd (niet iedere wintersporter komt uit NL en/of woont in het dorp) van 5 uur en stel dat we met 3 man in die auto zitten.
Dan heb je dus 5 x 50 * 1800 / 3 * 2 (heen en terug) = 300000** Kwh nodig om die mensen daar te krijgen (en weer terug)

Als je dit tegen elkaar uitzet:
Voor de energie die die 1800 man verstoken om er te komen, kan die lift voor die zelfde 1800 man 300000 / 450 = 666 uur draaien
We gaan gemiddeld 6 dagen dus ik kan 111 lifturen verstoken per dag.
Uitgaande van draaitijden van 10 uur (09:00 - 17:00) kan ik dus 11 van die liften laten draaien voor de hoeveelheid energie die nodig is om die mensen daar te krijgen. Voor het gemak neem ik 10.

10 Liften, dus we kunnen gaan verdelen, waardoor ik ineens 10x zoveel mensen plezier kan bieden.

Kort door de bocht samengevat:
Voor de energie die er nodig is om 1 wintersporter op locatie te krijgen, kunnen er 10 mensen een week genieten!

Eerlijk gezegd schrok ik zelf een beetje van deze uitkomst en wie denkt dat ik een rekenfout maak, mag het zeggen.

  • Van veel liften kun je de technische spec gewoon op internet vinden
    ** Ter illustratie: Dat is de helft van de energie die één generator van de Maasvlakte centrale opwekt … per uur
Rob

@RCGrootveld petje af.
Dingen in perspectief zien d.m.v. een berekening.

@RCGrootveld petje af.
Dan hebben we de boosdoeners
" de sneeuwkanonnen" van @Frans nog niet mee gerekend.

1: De lift*
De (willekeurig geprikt) 'Eiger Nordwand stoeltjeslift heeft een vermogen van 450 Kw en kan 1800 mensen per uur naar boven brengen.
Ofwel: 450 Kwh om 1800 mensen een uur te laten genieten

RCGrootveld op 16 mrt 2018 10:04

Opgegeven vermogens zijn maximaal vermogens. Dit is nodig om een volbeladen lift vanuit stilstand aan te kunnen zetten. Eenmaal in bedrijf is het opgenomen vermogen veel lager.

Vergelijk het met een auto, je kunt wel 200pk hebben, om 60km/h te cruisen is 10pk voldoende.

*bericht bewerkt door RRski op 16 mrt 2018 11:39

@RRski dus wintersport zelf is nog minder belastend als werd berekend. 😉

@RCGrootveld:

In je berekening ga je er vanuit dat 1800 mensen in een uur tijd (máár) eenmaal gebruik maken van een ritje naar boven. In de werkelijkheid zal dit gemiddeld denk ik eerder in de buurt van 2 komen. Rekening houdend met pauzes en verschil in fanatisme. Dan kom je kort samenvattend dus op de verhouding van 1/5 ipv 1/10. Er kunnen dus 5 mensen genieten voor de reis van 1 persoon

We moeten eens ophouden met dat belachelijke schuldgevoel aan te laten praten in de klimaathysterie en gewoon gaan genieten van de geneugten des levens.

O ja: een bio-katoenen tas is 20 000x slechter voor het milieu dan een plastic zak.

En klimaatneutraal? Alle CO2 opbrengsten van wind en zon komen als emissierechten op de ETS emissiebeurs terecht waar ze door bruinkoolboeren worden opgekocht. Net-resultaat t.o.v. kolen stoken: negatief.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

1: De lift*
De (willekeurig geprikt) 'Eiger Nordwand stoeltjeslift heeft een vermogen van 450 Kw en kan 1800 mensen per uur naar boven brengen.
Ofwel: 450 Kwh om 1800 mensen een uur te laten genieten

RCGrootveld op 16 mrt 2018 10:04

Opgegeven vermogens zijn maximaal vermogens. Dit is nodig om een volbeladen lift vanuit stilstand aan te kunnen zetten. Eenmaal in bedrijf is het opgenomen vermogen veel lager.

Vergelijk het met een auto, je kunt wel 200pk hebben, om 60km/h te cruisen is 10pk voldoende.

RRski op 16 mrt 2018 11:38

1: Nee, de 450 Kw van de genoemde lift is het opgegeven nominale uurvermogen.
Opstartpiek is inderdaad hoger, maar die duurt maar even

2: Het is bekend dat ik niet zo’n hardrijder ben, maar dat er mensen zijn die ca de helft rijden van wat ik pleeg te rijden verbaast me toch. Uitgaande van wat er hier door de bank genomen over snelheden geschreven wordt, denk ik dat je een 1 vergeten bent.
En dat redt je niet met 10pk … :-)

Rob

Er kunnen dus 5 mensen genieten voor de reis van 1 persoon

Bastiaan1143 op 16 mrt 2018 14:54

Blijft dus overeind dat het energieverbruik van het beoefenen van de wintersport verwaarloosbaar is tov dat wat nodig is om er te komen.

Rob

om 60km/h te cruisen is 10pk voldoende.

RRski op 16 mrt 2018 11:38

60 is niet realistisch en uitgaande van wat er hier zo af en toe geschreven wordt denk ik dat je de 1 vergeten bent.

En om 130 te rijden met een auto die 1:15 loopt, red je het echt niet met 10 Kwh, dan kom je op 40 Kw uit.
Dus ik denk dat die 50 Kwh van mij wat dichter bij de werkelijkheid ligt, dan die 10 van jou

Rob

om 60km/h te cruisen is 10pk voldoende.

RRski op 16 mrt 2018 11:38

60 is niet realistisch en uitgaande van wat er hier zo af en toe geschreven wordt denk ik dat je de 1 vergeten bent.

En om 130 te rijden met een auto die 1:15 loopt, red je het echt niet met 10 Kwh, dan kom je op 40 Kw uit.
Dus ik denk dat die 50 Kwh van mij wat dichter bij de werkelijkheid ligt, dan die 10 van jou

RCGrootveld op 16 mrt 2018 16:32

Het gaat om de vergelijking, niet om de getallen.

Als een auto eenmaal op snelheid is, is het opgenomen vermogen beperkt. Of dat nu bij 60km/h of bij 130km/h is.

om 60km/h te cruisen is 10pk voldoende.

RRski op 16 mrt 2018 11:38

60 is niet realistisch en uitgaande van wat er hier zo af en toe geschreven wordt denk ik dat je de 1 vergeten bent.

En om 130 te rijden met een auto die 1:15 loopt, red je het echt niet met 10 Kwh, dan kom je op 40 Kw uit.
Dus ik denk dat die 50 Kwh van mij wat dichter bij de werkelijkheid ligt, dan die 10 van jou

RCGrootveld op 16 mrt 2018 16:32

Het gaat om de vergelijking, niet om de getallen.

Als een auto eenmaal op snelheid is, is het opgenomen vermogen beperkt. Of dat nu bij 60km/h of bij 130km/h is.

RRski op 16 mrt 2018 16:58

Dan zou ik toch maar eens gaan rekenen …

Rob

om 60km/h te cruisen is 10pk voldoende.

RRski op 16 mrt 2018 11:38

60 is niet realistisch en uitgaande van wat er hier zo af en toe geschreven wordt denk ik dat je de 1 vergeten bent.

En om 130 te rijden met een auto die 1:15 loopt, red je het echt niet met 10 Kwh, dan kom je op 40 Kw uit.
Dus ik denk dat die 50 Kwh van mij wat dichter bij de werkelijkheid ligt, dan die 10 van jou

RCGrootveld op 16 mrt 2018 16:32

Het gaat om de vergelijking, niet om de getallen.

Als een auto eenmaal op snelheid is, is het opgenomen vermogen beperkt. Of dat nu bij 60km/h of bij 130km/h is.

RRski op 16 mrt 2018 16:58

Dan zou ik toch maar eens gaan rekenen …

RCGrootveld op 16 mrt 2018 17:11

T.o.v. het maximaal vermogen.

Rekenwonder.

Zo verbruikt een skigebied veel stroom voor alle hotels, appartementen, winkels, horeca gelegenheden en natuurlijk de liften in het gebied. Vergeet niet dat er veel stroom door waterkrachtcentrales wordt opgewekt, dus belasting voor het milieu zal minimaal zijn

Inderdaad is dat energieverbruik van al die liften (met of zonder verwarming en wifi) best een aanslag op het milieu. In het vervolg pak ik wel gewoon een heli :D

€63 voor een maand?

Dit is mijn november en december samen:

null

PC2K op 16 mrt 2018 09:14

Met een klein beetje moeite kun je zonder gas naar een energie neutraal huis.

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie