Helm is plakkerig...

😂😂
“conclusies trekken op basis van onderbuikgevoel vind ik altijd gevaarlijk”

Toch besluiten veel mensen met dat gevoel te gaan trouwen.
Nu begrijp ik pas waarom het vaak mis gaat 😂😂 @Waah

@Waah Ik heb de onderzoeken niet voorhanden. Maar die hier genoemde problemen (niet gecontroleerde stickers) weekmakers heb ik ook in heel veel bergsportboeken zien staan als potentieel gevaarlijk…

*bericht bewerkt door Rogier op 19 mrt 2018 09:59

Click. Click. Peace

@rogier ah dat is duidelijk. UV lijkt het grootste risico en impact te hebben. Daarna inderdaad weekmakers. Stickers lijkt dus een slecht idee, tenzij ze speciaal aangepast zijn om geen reactie te hebben met de weekmakers.

De gopro-mounts zijn wat dat betreft volgens mij wel veilig. Dat zijn namelijk niet echt stickers.

Mijn helm heb ik nu 4 jaar in gebruik zie ik. Al is dat eigenlijk 6 weken. Verder in het donker bewaard en niet in een warme plek. Ziet er ook nog prima uit. Maar denk dat ik hem na deze, of tijdens deze wintersport maar vervang.helmen heb je al tussen de 30 en 70 euro, dus dat zijn de kosten ook niet.

*bericht bewerkt door Waah op 19 mrt 2018 09:57

Helm 30 Euro 👎
Koop liever iets goeds. Dat is je leven toch wel waard.

Helm 30 Euro 👎
Koop liever iets goeds. Dat is je leven toch wel waard.

Hooykaas op 19 mrt 2018 12:17

Ik vind het vaak erg voorbarig om te zeggen dat iets niet goed is omdat de prijs niet hoog genoeg is. In dit geval; vanaf welke prijs is een helm veilig en goed?

Inieder geval een ECE keurmerk.
Het nummer erachter staat voor het land waar hij gekeurd is.
Dus
ECE 4 in Nederland gekeurd.
ECE 1 in Duitsland gekeurd.

@Waah de onderzoeken heb ik zo snel ook niet voorhanden. En eerlijkheidshalve moet ik ook vermelden dat het voor ook al een hele tijd geleden dat ik mij, werktechnisch gezien, met die materie heb beziggehouden.

Voor wat betreft de GoPro mounts: de originele zijn voorzien van 3M plakkers. Dit is een van de bedrijven waar ik destijds onderzoek voor heb gedaan naar de effecten van lijm op kunststof. Ik weet dat 3M stickers en plakkers produceert die geschikt zijn voor het gebruik op kunststof. Omdat de plakkers specifiek bedoeld zijn om op helmen ed te plakken lijkt het aannemelijk dat er geschikte plakkers worden gebruikt.

Of dit ook geldt voor de plakkers die door andere fabrikanten, lees b merken uit Azië, durf ik niet te zeggen.

Jouw stelling dat een GoPro mount geen sticker is ga ik niet in mee. Afgezien van het doel zie ik heel veel overeenkomsten tussen een sticker en een plakker. Beide bestaan uit een lijmlaag en een kunststoflaag.
Het oplosmiddel dat in de lijm wordt gebruikt kan het kunststof aantasten. Er zijn oplosmiddelen die wel geschikt zijn maar die zijn duurder dan de ongeschikte. Daarom mijn twijfel als het gaat om de goedkopere merken.

En of je een helm die vier jaar oud is, zes weken daadwerkelijk gebruikt en netjes is behandeld is een keuze die ik graag aan de individuele, niet professionele, gebruiker over laat.

wat het gevaar van de GoPro mount op een skihelm betreft,
klopt het dat Michael Schumachers schedelblessure werd veroorzaakt net door de impact van de harde val op de helm, meer specifiek waar de GoPro gemonteerd was?

of is dit een fabeltje, gerucht, … ?

wij hadden dit probleem ook, ondanks dat de helm een paar jaar keurig opgeruimd is geweest in hoes en doos. we hebben alles geprobeerd. Uiteindelijk is het gelukt met nagellakremover (waarin aceton) en een beetje opschuren met schuurpapier 400.

wij hadden dit probleem ook, ondanks dat de helm een paar jaar keurig opgeruimd is geweest in hoes en doos. we hebben alles geprobeerd. Uiteindelijk is het gelukt met nagellakremover (waarin aceton) en een beetje opschuren met schuurpapier 400.

AnnaM op 26 okt 2019 10:11

wij hadden dit probleem ook, ondanks dat de helm een paar jaar keurig opgeruimd is geweest in hoes en doos. we hebben alles geprobeerd. Uiteindelijk is het gelukt met nagellakremover (waarin aceton) en een beetje opschuren met schuurpapier 400.

AnnaM op 26 okt 2019 10:11

Aceton?
Schuurpapier?
Wow hé 😳😳😳😳😳

Na een val of in dit geval na wat uitdampen zal de helm minder veilig zijn dan direct na productie. Echter zijn alle helmen in Europa als het goed is gekeurd, deze keuringen hebben vaak hele ruime marges. Wanneer hij 10 of 20% verzwakt is is de kans nog steeds groot dat hij veilig genoeg is. De grootste klap zal sowieso nog geabsorbeerd worden alleen misschien iets minder sterk dan in nieuwstaat.

Ieder moet natuur voor zichzelf weten hoe hij daar mee omgaat maar levensgevaarlijk is het in ieder geval niet. Wanneer er al een keer een zwaar impact is geweest op de helm ligt dat natuurlijk anders. Vervangt iedereen ook gelijk zijn autogordel als er een paar rafels aan zitten van bijvoorbeeld een scherpe rits? Ook die is dan iets minder veilig, maar nog altijd ruim binnen de marge.

Born to Ride

Tsja, je kan ook gewoon zonder helm skien. Is dit hele probleem ook weer opgelost ;)

Freeride = Life

Dr Phil; nagellakremover met aceton erin (geen pure aceton hoor :-)

hij ziet er weer top uit

*bericht bewerkt door AnnaM op 26 okt 2019 11:39

hij ziet er weer top uit

AnnaM op 26 okt 2019 11:38

Je hebt m toch wel even afgebakken in de oven, hé.

Gewoon niet 2 x op de zelfde plek vallen. Dan is er niks aan de hand.

Übung macht den meister!!!

Ik heb een helm liggen die ik niet meer gebruik of verkoop omdat ik er eens deftige smak mee gemaakt heb.
Wie voelt zich geroepen om deze door te zagen (of whatever) om hem te onderzoeken?
Ik stel die gratis ter beschikking, wel enkel voor onderzoek.
Niks voor jullie team @Rogier om dit te doen?
Ps: hij plakt niet.

Bla, bla, bla.

het plakken komt doordat er vaak een rubber achtige matte coating op is aangebracht deze gaat naar verloop van jaren ontleden en plakken.
Heb jaren geleden meerdere helmen van het zelfde merk gekocht waarvan de helmen met glans laag geen plak vertonen maar de matte uitvoering wel.

Schoonmaken met nagellakremover lijkt me geen goed plan, bestaat uit meer dan 90% aceton en zal ook de onder liggende kunststof aantasten.

Plakkerig kunststof komt door chemische ontleding van het materiaal door vocht, schoonmaakmiddelen of door contact met ander materiaal (plastic opbergtas?).
Niet omkeerbaar en desastreus voor de stevigheid van de helm.

Voor de liefhebbers: Zonlicht veroorzaakt dissociatie van de moleculen door fotooxydatie zodat de moleculen uiteen vallen in zeer reactieve vrije radicalen die dan weer zorgen voor ketenbreuk van de moleculen. Het materiaal zal dan vooral harder worden en breukjes gaan vertonen.

Probleemgevende weekmakers zitten zo ver ik weet niet in de kunststoffen die voor helmen gebruikt worden.

Donker, droog en in de juiste zak opslaan kan een helm theoretisch het eeuwige leven schenken.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 26 okt 2019 20:29

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Die plakkerige laag is vaak de optische coating. Het kunststof van de schaal zelf is vaak glimmend. Omdat mat in de mode is wordt er een matte coating overgespoten met een zachte “touch”. Het is vaak de coating die achteruit gaat en gaat plakken. Je ziet het ook vaak in auto’s bij de kunststoffen die zgn zacht aanvoelen.
De beste oplossing in dit geval: gewoon je helm uit je handen laten vallen dan moet je hem toch vervangen :)

interessant artikel van andere site (over fietshelmen):
https://helmets.org/up1505a.htm

There are reasons to replace your helmet, but simple age is not one of them.

Het gaat natuurlijk wel over fietshelmen, waarbij de buitenste laag vaak te dun is om echt voor drukverdeling te zorgen.

Het plakkerig worden van zo’n soft touch/matte coating heb ik zelf ook al meegemaakt bij consumentenectronica (mp3 speler).
Onder de plakkerijge laag zat toen gewoon een aluminium behuizing die totaal onafhankelijk werkte.
Als je nergens haarscheurtjes kunt zien na het verwijderen van de buitenste laag kan je het proberen, maar anderzijds: wil je echt het risico lopen voor het geld dat een nieuwe helm kost (Decathlon: vanaf 12 EUR!) en al dat plakkerig spul erafhalen kost ook wat tijd en moeite.

Glide on!

@rogier is er al een explainer artikel over helmen, hoe te gebruiken, bewaren en wanneer te vervangen? Ik had al even gezocht maar kon het niet vinden. Ik zie aan dit topic dat meer mensen er vragen over hebben :)

gaat ondertussen zijn helm ook eens checken op leeftijd etc

Bergen + Sneeuw = ❤

Goed idee!

Click. Click. Peace

Constructeurs geven het toch ook al mee in de onderhoudsinstructies. Vb van Sweet Protection (focus op Noord-Amerikaanse markt en dus gevoeliger aan claims ed.):

"Avoid any applications of paint, adhesive stickers/transfers, cleaning fluids, chemicals and other solvents that may drastically reduce the protection given by this helmet.

The helmet will be damaged if exposed to temperatures exceeding 62°C (ca. 150°F). Please note that leaving the helmet in the window of your car (or similar) on a warm and sunny day, it may easily exceed this temperature. If exposed to such temperatures, the helmet must be immediately discarded and replaced.

The helmet will not perform as intended if you modify or replace any of the original elements included in the helmet. Please note that any customizing is not recommended, and that this will cancel the warranty. Sweet Protection or our distributors will not accept any responsibility for damage, injuries resulting from misuse or from a modified helmet."

Plaats een reactie