FIS skiseizoen 2017/2018: Overzicht behaald prijzengeld

Echt extreem mee oneens. Als ze nou dezelfde prestatie leveren okay… Maar het is echt belachelijk hoeveel slechter ze zijn.[post]IkBakErNiksVan op 19 mrt 2018 14:29[/post]

Jij hebt nog een hoop te leren over respect voor vrouwen.

@koenbali
Dus omdat mijn mening niet strookt met jouw mening is mijn mening onzin?
Zo een raar concept is meritocratie overigens helemaal niet.
@elisabeth101
Wat jij nu insinueert over mijn houding jegens vrouwen zonder enige kennis daaromtrent getuigt ook niet van bijster veel respect en is daarbij enorm pretentieus.
Meritocratie is helemaal geen gek concept, als jij dat wel vindt, prima, dat maakt mij echter niet respectloos.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 20 mrt 2018 20:58

@ikbakerniksvan
Oh het ging over iets veel simpelers dan meritocratie. Je insinueert ongelijkheden tussen mannen en vrouwen (vrouwen skien slechter…). Dat alleen was in mijn ogen al gebrek aan respect. Je dismissed daarmee een Vonn of Shiffrin volledig. Zij stoppen net zoveel in hun sport als de Hirschers van deze wereld. Het feitelijke skien is daarbij irrelevant.

@elisabeth101
Correctie, dat is jouw interpretatie, dat betekent geenszins dat het er staat. Dat mijn botte manier van formuleren je misschien niet aanspreekt kan ik best begrijpen, dat maakt mijn statement echter niet minder valide. Het is immers prima objectief te meten dat vrouwen een aantal seconden langzamer zijn dan de mannen. Dat maakt ze geenszins minderwaardig, maar in absolute zin zeker wel minder. Kort door de bocht kan je stellen dat iedereen gelijkwaardig is, maar niemand is gelijk. Dat heeft niks te maken met respect, maar met realisme.

Het argument dat input beloond moet worden en niet de prestatie an sich vind ik zelf een kul argument. Dan kunnen we net zo goed miljoenen betalen aan kinderen. Sommige tieners leveren immers ook dezelfde input als de absolute top. Fysiek en motorisch zijn kinderen echter nog niet dusdanig ver ontwikkeld dat ze al voor de hoogste podiumplaatsen bij de volwassenen kunnen meestrijden.

Wat mij betreft horen marktwerking en prestaties maatgevend te zijn voor de beloning. Laat ik het zo stellen, als dames skiën populairder is dan skiën bij de mannen en daardoor meer inkomsten genereert, dan moeten de vrouwen meer betaald krijgen, ook al presteren ze minder. Als vrouwen echter minder inkomsten genereren en ze moeten meeliften op de populariteit van de mannen, dan vind ik het belachelijk als ze hetzelfde krijgen (dit is bijvoorbeeld bij tennis het geval). Dat is m.i. alleen te rechtvaardigen als ze dan dezelfde prestatie leveren, ongeacht de input. Overigens is het argument van dezelfde input ook flauwekul, want een mannenlichaam kan nou eenmaal veel extremere training aan, maar dat terzijde.

Als dat respectloos is, so be it.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 20 mrt 2018 22:10

@ikbakerniksvan
Gelukkig zijn we allebei niet genuanceerd, dat scheelt ;)

Ik begrijp je standpunt over marktwerking en prestatie wel hoor. Alleen in mijn ogen blijfr het grootste punt dat mannen en vrouwen nooit gelijkwaardig zullen (kunnen) presteren. De prestatie moet in mijn ogen daarom dus niet hetgene zijn waar de vergoeding op gebaseerd is.

Ik raad je toch eens aan om naar de film Battle of the Sexes te kijken. Over Billie jean king. Dat geeft je misschien wat meer perspectief over de positie van de vrouw in de sportwereld. En begrijp je mijn felle reactie beter.

Plaats een reactie