Overjarige liften

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes - Val d'Isère

@RenateDeJong dus jij koppelt de skipasprijs aan het weer? Apart. Dus als je 8 dagen zon hebt, ben je tevreden met de prijs? Tja…

Patrick71 op 20 mrt 2018 18:19

Volgens mij koppelt Renate de skipasprijs aan de kwaliteit van de liften. Lijkt me geen rare logica!

Bovendien geeft ze de motivatie erbij dat als het goed weer is, dat het niet zo storend is dat het daar trage en verouderde liften zijn, maar bij slecht weer dus wel.

Peter Pos

Nee als je dat graag wil moet je naar Oostenrijk gaan; vind zelf dat de gebieden waar je die kapjes het meeste ziet het minst uitdagend zijn om te skiën .[post]Chris. op 20 mrt 2018 22:55[/post][/quote]

Die indruk heb ik ook, maar moet erbij zeggen dat dit niet altijd opgaat. In het geval van Ehrwald absoluut wel, want daar is heel weinig uitdaging te vinden.

Aan het weer kan je niets veranderen. Maar de keuze van een skigebied heb je zelf in handen. Er zijn skigebieden die vooral de nadruk leggen op het skieën zelf. Die zullen hun liften gebruiken zolang ze veilig zijn, voldoende capaciteit hebben en bedrijfszeker zijn. Als er ruimte is voor investeringen kiezen ze voor extra skimogelijkheden. Andere gebieden investeren vooral in comfort. Liften met kappen, stoelverwarming, wifi, etc. Vermits elke euro maar 1 keer kan uitgegeven worden hebben ze daar dan minder ruimte voor extra skimogelijkheden. Er zullen ook wel gebieden zijn die beide combineren, maar dan gaat de prijs van de liftpas omhoog. Het is gewoon een kwestie van een gebied te kiezen dat aan jouw wensen voldoet.

@Errant maar waar investeren die gebieden dan in? Komen daar dan nieuwe pistes? Is de toegangsweg veel breder en altijd sneeuwvrij? Komen er meer en betere pisterestaurants? Extra activiteiten naast het skien (maar wel gratis bij je skipas)?

Dat soort verbeteringen zie ik eigenlijk zelden langskomen, het zijn toch vooral nieuwe (snelle) liften voor nieuwe verbindingen of juist oude knelpunten.

Ik ben de laatste jaren een aantal keer in Cervinia geweest, waar allemaal snelle liften zijn (op een lift of 4 na, waaronder die ijskoude 3 zitter die @drphil ook al noemde). Daar zijn relatief weinig liften, dus dan is het fijn dat ze een hoge capaciteit hebben. Ook is daar vaak een snijdende wind, dus dan zijn kappen echt wel fijn. Als je in vergelijkbare omstandigheden dan alleen maar oude, trage, natte liften hebt, dan vind ik het niet raar om dat mee te nemen in je oordeel.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Maar de consument kan toch kiezen waar hij heengaat? Er is genoeg info te vinden over alle skigebieden. Als een gebied niet genoeg biedt voor de prijs die ze voor de skipassen vragen komen er minder klanten. (waardoor het er rustiger wordt en er weer ander mensen blij zijn :-))
Ik denk dat we maar een klein stukje zien van al het werk wat nodig is om een skigebied operationeel te houden. Idd toegangswegen sneeuwvrij maken, beveiligen tegen lawines, het terrein klaarmaken voor de winter en na de winter, controles van de piste’s ochtends en 's avonds, opvolging van de weersomstandigheden tijdens de dag, pendelbussen, etc.
Met de vraag om altijd maar meer en meer comfort, meer sneeuwkanonnen vrees ik dat we in een soort oververhitte race terechtkomen: heel zware investeringen, die dan uiteraard moeten renderen, waarvoor dan weer extra investeringen nodig zijn, en wanneer er dan toch een slecht jaar is komen een aantal maatschappijen in problemen. Als er gebieden moeten sluiten (wat met een aantal kleinere gebieden al gebeurd is) wordt het aanbod schraler wat dan weer heel jammer is voor ons.

Ik kan Renate alleen maar bijtreden. Kant van Val d’Isère op 1 lift na allemaal vrij snelle liften. Maar in Tignes vind je echt nog heel wat zeer langzame liften op plaatsen waar je het niet meer zou verwachten (de volledige rechtse kant op de skimap). Wat vooral stoort is dat je 2 of 3 van die zeer trage en verouderde liften achtereenvolgens moet nemen om naar een mooi deel van het skigebied te gaan. Die kap hoeft niet voor mij, maar een beetje vaart mag er toch wel inzitten.

En ik ben echt een buitenmens😉en niet van suiker. Maar dit was gewoon niet leuk skiën. Aan verse sneeuw heb je iets moois…ja! Maar als je van pistepaal naar pistepaal skiet, dan geniet ik niet van het skiën.
Wens alle wintersporters nog prachtige weken toe!

RenatedeJong op 20 mrt 2018 18:08

Wintersport is een buitenactiviteit. En een die sterk afhankelijk is van weersinvloeden. Dat je (in jouw mening) pech hebt gehad met het weer, is vervelend voor je. Maar daar kan geen enkel skigebied iets aan doen.
Dat je van piste paal naar piste paal moest skiën, heeft niets met de capaciteit vd lift te maken. Het geeft misschien aan hoe het weer was, maar je kunt aan de andere kant dan ook stellen dat je blij mocht zijn dat de liftcapaciteit niet hoog was, dan hoefde je van paal tot paal niet ook nog te slalommen tussen de andere mensen.

Die laatste zin komt voor mij een beetje cynisch over. Is dat omdat je te weinig gehoor vindt bij de andere forumleden??

Enfin. Ja een kap is fijn als je vol in de ijzige wind zit. Stoelverwarming is ook lekker bij min 15. Kies ik daar mijn skigebieden op uit? Nee. Interesseert het me als ik onder die omstandigheden dus maar de elementen moet trotseren. Nee…of juist wel, want op dat moment ben je er wel weer even van bewust dat je in de winter in de bergen zit!

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 21 mrt 2018 10:28

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Die kap hoeft niet voor mij, maar een beetje vaart mag er toch wel inzitten.

steven9 op 21 mrt 2018 10:10

Ik ken het skigebied (nog) niet. Eind april wel. Hoe traag eea is kan ik dus nog niet beoordelen. Maar zoals hierboven ook al enkele keren aangegeven en in andere topics; meestal zorgen snelle liften voor meer belasting op de pistes. oftewel te druk op de pistes (en niet meer in de wachtrij onder bij de liften) en zeker een mindere kwaliteit vd pistes.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

En dan te bedenken dat Val d’Isère ooit als één van de eerste gebieden een stoeltjeslift met kap had. Wet van de remmende voorsprong…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

De reden dat je in Frankrijk veel minder kappen ziet is vanwege het feit dat over het algemeen de gebieden hoger liggen en meer last hebben van wind. Kappen zorgen bij relatief veel wind al snel voor het feit dat een lift langzamer, of zelfs helemaal niet meer kan draaien. Daarbij zijn de Fransen verknocht aan Poma. Die bouwen sowieso weinig stoeltjesliften met kappen.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Dat hoogte argument blijf ik lastig vinden, in Cervinia (dorp op 2000m top op 3800m) zijn bijna alle liften voorzien van een kap, terwijl er weinig plekken zijn waar het zo vaak en zo hard waait als daar…

Als je op de langere termijn wil blijven bestaan en een gezond bedrijf wil leiden, dan moet je continu klantwaarde leveren en snappen wat de klant de dag na morgen van je wil. Of dat nou verwarmde kapjes zijn, dat weet ik ook niet, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die comfort belangrijk vinden en bij gebrek daaraan een wat duurder gebied daarop beoordelen. Dat vind ik niet raar.

Ik denk dat Renate heus wel begrijpt dat het gebied niets aan het weer zelf kan doen :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dat hoogte argument blijf ik lastig vinden, in Cervinia (dorp op 2000m top op 3800m) zijn bijna alle liften voorzien van een kap, terwijl er weinig plekken zijn waar het zo vaak en zo hard waait als daar…

Als je op de langere termijn wil blijven bestaan en een gezond bedrijf wil leiden, dan moet je continu klantwaarde leveren en snappen wat de klant de dag na morgen van je wil. Of dat nou verwarmde kapjes zijn, dat weet ik ook niet, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die comfort belangrijk vinden en bij gebrek daaraan een wat duurder gebied daarop beoordelen. Dat vind ik niet raar.

Ik denk dat Renate heus wel begrijpt dat het gebied niets aan het weer zelf kan doen :).

Roy83 op 21 mrt 2018 16:11

Tja daarom zijn in Zermatt de liften weer extreem vaak dicht vanwege dus diezelfde wind. Er zijn vast mensen die dat op de koop toe nemen, waarschijnlijk dezelfde mensen als die een kap willen omdat die bij zulk weer toch niet gaan skiën…

Born to Ride

Gelukkig houden ze in Tignes rekening met mensen die dan toch willen skiën :D

De reden dat je in Frankrijk veel minder kappen ziet is vanwege het feit dat over het algemeen de gebieden hoger liggen en meer last hebben van wind. Kappen zorgen bij relatief veel wind al snel voor het feit dat een lift langzamer, of zelfs helemaal niet meer kan draaien. Daarbij zijn de Fransen verknocht aan Poma. Die bouwen sowieso weinig stoeltjesliften met kappen.

Thomas op 21 mrt 2018 15:51

Leitner is toch gewoon eigendom van Poma? Die bouwen ook gewoon genoeg liften met kappen…

Verder vind ik wel, zolang je de volle pond betaald voor een skipas je ook een stukje comfort mag verwachten van de skigebieden en niet alleen maar een paar extra piste kilometers…

Dat hoogte argument blijf ik lastig vinden, in Cervinia (dorp op 2000m top op 3800m) zijn bijna alle liften voorzien van een kap, terwijl er weinig plekken zijn waar het zo vaak en zo hard waait als daar…

Als je op de langere termijn wil blijven bestaan en een gezond bedrijf wil leiden, dan moet je continu klantwaarde leveren en snappen wat de klant de dag na morgen van je wil. Of dat nou verwarmde kapjes zijn, dat weet ik ook niet, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die comfort belangrijk vinden en bij gebrek daaraan een wat duurder gebied daarop beoordelen. Dat vind ik niet raar.

Ik denk dat Renate heus wel begrijpt dat het gebied niets aan het weer zelf kan doen :).

Roy83 op 21 mrt 2018 16:11

Tja daarom zijn in Zermatt de liften weer extreem vaak dicht vanwege dus diezelfde wind. Er zijn vast mensen die dat op de koop toe nemen, waarschijnlijk dezelfde mensen als die een kap willen omdat die bij zulk weer toch niet gaan skiën…

Matthias123 op 21 mrt 2018 16:32

Ik denk dat de liftmaatschappijen maar al te goed weten wie hun klanten (en hun concurrenten) zijn. Als ze bv kappen op de liften zetten en als ze daarom de liften vaker toe moeten doen ivm wind winnen ze wel een aantal comfortklanten maar verliezen ze langs de andere kant ski-klanten.
Windgevoeligheid ligt niet alleen aan de hoogte, ook aan de orientatie en hoe de lift tov andere bergen ligt. Luister maar eens naar de locals of skileraars op een winderige dag, die weten perfect welke liften er misschien gaan gesloten worden. En als ze in de loop van de dag verbindingsliften moeten sluiten is het een heel gedoe om iedereen terug thuis te krijgen, dan moeten ze bv snel extra bussen inleggen. Die moeten ze dan wel hebben klaarstaan. Er komt meer bij kijken dan even een kap op elk stoeltje monteren.

*bericht bewerkt door Errant op 21 mrt 2018 17:26

Dat hoogte argument blijf ik lastig vinden, in Cervinia (dorp op 2000m top op 3800m) zijn bijna alle liften voorzien van een kap, terwijl er weinig plekken zijn waar het zo vaak en zo hard waait als daar…

Als je op de langere termijn wil blijven bestaan en een gezond bedrijf wil leiden, dan moet je continu klantwaarde leveren en snappen wat de klant de dag na morgen van je wil. Of dat nou verwarmde kapjes zijn, dat weet ik ook niet, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die comfort belangrijk vinden en bij gebrek daaraan een wat duurder gebied daarop beoordelen. Dat vind ik niet raar.

Ik denk dat Renate heus wel begrijpt dat het gebied niets aan het weer zelf kan doen :).

Roy83 op 21 mrt 2018 16:11

Tja daarom zijn in Zermatt de liften weer extreem vaak dicht vanwege dus diezelfde wind. Er zijn vast mensen die dat op de koop toe nemen, waarschijnlijk dezelfde mensen als die een kap willen omdat die bij zulk weer toch niet gaan skiën…

Matthias123 op 21 mrt 2018 16:32

Ik denk dat de liftmaatschappijen maar al te goed weten wie hun klanten (en hun concurrenten) zijn. Als ze bv kappen op de liften zetten en als ze daarom de liften vaker toe moeten doen ivm wind winnen ze wel een aantal comfortklanten maar verliezen ze langs de andere kant ski-klanten.
Windgevoeligheid ligt niet alleen aan de hoogte, ook aan de orientatie en hoe de lift tov andere bergen ligt. Luister maar eens naar de locals of skileraars op een winderige dag, die weten perfect welke liften er misschien gaan gesloten worden. En als ze in de loop van de dag verbindingsliften moeten sluiten is het een heel gedoe om iedereen terug thuis te krijgen, dan moeten ze bv snel extra bussen inleggen. Die moeten ze dan wel hebben klaarstaan. Er komt meer bij kijken dan even een kap op elk stoeltje monteren.

Errant op 21 mrt 2018 17:24

Bussen inzetten gaat lastig worden in zermatt. Hebbie even een paar uur nodig om aan de andere kant te komen…

Born to Ride

Dat hoogte argument blijf ik lastig vinden, in Cervinia (dorp op 2000m top op 3800m) zijn bijna alle liften voorzien van een kap, terwijl er weinig plekken zijn waar het zo vaak en zo hard waait als daar…

Als je op de langere termijn wil blijven bestaan en een gezond bedrijf wil leiden, dan moet je continu klantwaarde leveren en snappen wat de klant de dag na morgen van je wil. Of dat nou verwarmde kapjes zijn, dat weet ik ook niet, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die comfort belangrijk vinden en bij gebrek daaraan een wat duurder gebied daarop beoordelen. Dat vind ik niet raar.

Ik denk dat Renate heus wel begrijpt dat het gebied niets aan het weer zelf kan doen :).

Roy83 op 21 mrt 2018 16:11

Tja daarom zijn in Zermatt de liften weer extreem vaak dicht vanwege dus diezelfde wind. Er zijn vast mensen die dat op de koop toe nemen, waarschijnlijk dezelfde mensen als die een kap willen omdat die bij zulk weer toch niet gaan skiën…

Matthias123 op 21 mrt 2018 16:32

Ik denk dat de liftmaatschappijen maar al te goed weten wie hun klanten (en hun concurrenten) zijn. Als ze bv kappen op de liften zetten en als ze daarom de liften vaker toe moeten doen ivm wind winnen ze wel een aantal comfortklanten maar verliezen ze langs de andere kant ski-klanten.
Windgevoeligheid ligt niet alleen aan de hoogte, ook aan de orientatie en hoe de lift tov andere bergen ligt. Luister maar eens naar de locals of skileraars op een winderige dag, die weten perfect welke liften er misschien gaan gesloten worden. En als ze in de loop van de dag verbindingsliften moeten sluiten is het een heel gedoe om iedereen terug thuis te krijgen, dan moeten ze bv snel extra bussen inleggen. Die moeten ze dan wel hebben klaarstaan. Er komt meer bij kijken dan even een kap op elk stoeltje monteren.

Errant op 21 mrt 2018 17:24

Bussen inzetten gaat lastig worden in zermatt. Hebbie even een paar uur nodig om aan de andere kant te komen…

Matthias123 op 21 mrt 2018 17:34

Waarschijnlijk is dat dan de reden dat ze bij twijfel die liften 's ochtends niet openen.

*bericht bewerkt door Errant op 21 mrt 2018 17:51

Dat hoogte argument blijf ik lastig vinden, in Cervinia (dorp op 2000m top op 3800m) zijn bijna alle liften voorzien van een kap, terwijl er weinig plekken zijn waar het zo vaak en zo hard waait als daar…

Als je op de langere termijn wil blijven bestaan en een gezond bedrijf wil leiden, dan moet je continu klantwaarde leveren en snappen wat de klant de dag na morgen van je wil. Of dat nou verwarmde kapjes zijn, dat weet ik ook niet, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die comfort belangrijk vinden en bij gebrek daaraan een wat duurder gebied daarop beoordelen. Dat vind ik niet raar.

Ik denk dat Renate heus wel begrijpt dat het gebied niets aan het weer zelf kan doen :).

Roy83 op 21 mrt 2018 16:11

Tja daarom zijn in Zermatt de liften weer extreem vaak dicht vanwege dus diezelfde wind. Er zijn vast mensen die dat op de koop toe nemen, waarschijnlijk dezelfde mensen als die een kap willen omdat die bij zulk weer toch niet gaan skiën…

Matthias123 op 21 mrt 2018 16:32

Ik vraag me dus echt af of die liften langer open blijven als ze geen kap zouden hebben. Zo’n kap is een stuk aerodynamischer dan een rijtje mensen, maar heeft wel weer een wat groter oppervlak…

En als in Cervinia de liften dicht gaan, is het punt van lekker skien toch al wel voorbij. Ik vind skien met wat minder weer niet erg maar met de wind die daar soms is, is het toch echt minder leuk.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het weer…ik had de goed weerdagen toegevoegd, omdat de verhouding 2,5 goed / 5,5 slecht op 8 dagen nog nooit zo extreem was. Daar kan niemand iets aan doen. Pas bij slecht weer en een natte kont ervaar ik last van die oude meuk!
Tignes bij redelijk tot mooi weer is een fijn skigebied en dan zit je droog in ‘die oude meuk’.
Cervinia ken ik ook en: ik vind het geweldig. Ben er 4x geweest en een keer een koude week met (tot) -23 graden beleefd en pas bij het zien van de thermometer snapte ik, waarom ik het niet echt warm kreeg.

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/f7846f445500c2bb5d9459a4...

Renate

Plaats een reactie