Wat maakt mooie brede pistes zo mooi

Ik heb nu al vaak in beschrijvingen van skigebieden gelezen dat mensen opmerken dat de pistes “mooi breed zijn”

Wat is er dan zo fijn aan een brede in plaats van smalle piste?

Ik zou denken:
Als je hard rechtuit naar beden wil (Downhill stijl), hoef je geen brede piste. En als je juist van veel bochten maken houdt (slalom stijl) dan heb je ook nog steeds maar een beperkte breedte nodig (kijk maar eens hou breed het geskied deel van een slalom wedstrijd eigenlijk is). Dus waarom die liefde voor brede pistes?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 20 mrt 2018 14:38: titel inhoud gegeven

Wellicht voelt men zich op een brede piste meer op het gemak als iedereen einde middag richting dal gaat? Beetje ruimte om te passeren (of gepasseerd te worden) is wel lekker, maar dit hoeven echt geen brede lappen te zijn wat mij betreft

Edwin van Riel

Het hoeft niet zo breed als twee voetbalvelden te zijn, maar brede pistes hebben als voordeel dat je meerdere interessante lijnen kunt skiën, de piste minder snel kapot geskied is, je veilig anderen kunt inhalen en je rustig je bochten kunt draaien op de plek waar jij dat wil.

Voorbeelden van m.i. te smalle pistes zijn de route Bez in Serre Chevalier en de afdaling vanaf Raschötz in Val Gardena.

Mr. Slow

Wellicht voelt men zich op een brede piste meer op het gemak als iedereen einde middag richting dal gaat? Beetje ruimte om te passeren (of gepasseerd te worden) is wel lekker, maar dit hoeven echt geen brede lappen te zijn wat mij betreft

evr66 op 20 mrt 2018 14:46

Ja daar kan ik wel iets in zien, maar zouden twee smalle pistes met hetzelfde totaal aantal mensen dan niet nog relaxter zijn? Dan is het makkelijker overzicht bewaren.

Mijn snowboard heeft een (variabele) radius van 9 tot 14 meter. Wil ik lekker carven dan heb ik sowieso een piste nodig van 20-30m breed. Wil ik daarbij nog iemand veilig in kunnen halen (of iemand mij maar dat komt minder vaak voor) dan is een 10m extra wel lekker.
Sta je op een gs board of ski’s dan praat je al snel over een radius van 20-30m en dan heb je een nog veel bredere piste nodig.
Nou meet ik nooit een piste na dus weet ik ook niet wat je verstaat onder breed.

Übung macht den meister!!!

Het hoeft niet zo breed als twee voetbalvelden te zijn, maar brede pistes hebben als voordeel dat je meerdere interessante lijnen kunt skiën, de piste minder snel kapot geskied is, je veilig anderen kunt inhalen en je rustig je bochten kunt draaien op de plek waar jij dat wil.

Quick op 20 mrt 2018 14:58

Precies dit en het feit dat je dan ook nog heerlijk zelf kan afwisselen tussen korte en lange(re) bochten…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zelf vind ik namelijk meestal de smallere pistes het leukste. Natuurlijk niet niet als het een cat-track is, of als het druk is.

Maar een mooie smalle piste piste die zich door het bos of de rotsen slingert, dat vindt ik toch wel het hoogste op piste gebied.
Zeg maar een soort natuurlijke boardercross baan…

En voor de duidelijkheid, ik ben het er dus volledige mee eens dat er pistes zijn die te smal zijn. een goed voorbeeld zijn dalafdalingen op steile hellingen waar alle beginners ‘s middags opeengepropt moeten afdalen over een cat-track.

*bericht bewerkt door Slim op 20 mrt 2018 15:42

Landschappelijk kunnen die smalle(re) paden door het bos best mooi zijn, maar qua skiën vind ik het niet vaak wat.Of het is prikken, of het is zo’n uitgesleten geul. Maar het valt of staat natuurlijk ook met wat je breed of smal vindt:

null
^^ Is dit breed? Ik vind dit in ieder geval lekker breed, maar zo extreem breed (2 voetbalvelden oid ;)) is hij niet natuurlijk

null
^^ Dit is voor mij smal en daar beleef ik niet veel lol aan…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83. De eerste foto is, denk ik, de gletsjer van Les Deux Alles en volgens mij nog maar een deel van de breedte van de piste. Veel breder heb je ze bijna niet. Hoe het ook zij, ik vind die rotpaadjes vervelend. Je moet voordurend in de pizza.

Hen48

En het ook bij Les Deux Alpes waar je zo’n vervelend groen pad richting het dorp hebt (of misschien inmiddels had)

Hen48

En het ook bij Les Deux Alpes waar je zo’n vervelend groen pad richting het dorp hebt

Hulst op 20 mrt 2018 16:55

Zoals ik hierboven al vermelde, ik ben het er mee eens dat sommige pistes te smal zijn, en dat cat-tracks niet leuk zijn. Dat was mijn vraag niet.

Mijn vraag was wat brede pistes an sich leuker maakt. Dus in vergelijking met een leuk aangelegde smallepiste met hetzelfde aantal skiërs per vierkante meter. (Dus bijvoorbeeld twee smalle pistes naast elkaar of 1 brede piste, wat heb je dan liever?)

2 smalle, maar nu ook weer niet net naast elkaar. Ik heb een voorkeur voor smalle kronkelige paadjes. Brede rechte pistes vind ik dan weer heel erg saai. Maar het zal er ook wel vanaf hangen wat je leuk vindt aan het skieën, ga je om van het landschap te genieten, of ga je om snel te skieën en aan je techniek te werken.

Zelf durf ik wat meer op brede pistes. Als het niet extreem breed is, maar er ligt niks naast de piste waar je tegenop kan knallen is het ook best. Ik vind dat zelf fijn omdat ik dan meer gas kan geven zonder mezelf in de kreukels te skiën als het fout gaat. Ik ben al best vaak heel hard op mijn zij een piste afgegleden (en met eraf bedoel ik dat het eindstation naast de piste was en niet meer erop). Op een brede piste kan je jezelf dan nog redden door snel te staan of op tijd tot stilstand te komen, op een smallere piste waar niks naast lig knal je dan tenminste niet tegen een boom o.i.d. aan. Die dingen geven namelijk niet echt mee. Als wat ik nu omschrijf echter gebeurt op een smalle piste met harde obstakels ernaast kan ik alleen nog maar een schietgebedje doen…

*bericht bewerkt door Skitechniek op 20 mrt 2018 17:22

Op brede pistes kan je volwassen manspersonen die de hele week rondskieën in een volledige Pokémon-outfit (inclusief hanenkam en staart) beter negeren zodat je je niet (of tenminste minder) hoeft af te vragen waar het met de wereld heen gaat …

Op smalle pistes is inhalen lastiger, zeker iemand die wat ‘traditioneler’ skiet (lees: de volledige breedte van de piste gebruikt).
Ook voor beginners is het niet fijn om voortdurend door snelle skiërs op een halve meter afstand te worden ingehaald.

Maar wat een brede piste echt fijn maakt is volgens mij het gevoel van vrijheid. Dat biedt wintersport sowieso al maar een brede piste bevestigt en versterkt dit.

Ik zou denken:
Als je hard rechtuit naar beden wil (Downhill stijl), hoef je geen brede piste.

Slim op 20 mrt 2018 14:38

Juist wel. Anders skiën er teveel anderen in je lijn waarvoor je moet remmen…

Smalle pistes zijn ook leuk, tenminste als er niemand anders komt :)

Andere insteek: hoe smaller hoe beter. Des te meer blijft en ongeprepareerd over :)

Edwin van Riel

@Roy83. De eerste foto is, denk ik, de gletsjer van Les Deux Alles en volgens mij nog maar een deel van de breedte van de piste. Veel breder heb je ze bijna niet. Hoe het ook zij, ik vind die rotpaadjes vervelend. Je moet voordurend in de pizza.

Hulst op 20 mrt 2018 16:50

weet ik niet meer, ik heb gewoon gezocht op brede piste en vond dit (maar nu niet meer), maar dacht dat het een foto uit Oostenrijk was (wel een gletscher idd). Ik bedoelde hier de breedte tussen de paaltjes die je ziet, dan is het breed, maar dan is er ook wel breder.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het grote voordeel van bredere pistes is dat het inhalen bevorderd en meerdere lijnen parallel naast elkaar toestaat. Iemand kan klassiek wedelen, een klasje kan rustig bochten draaien en ik kan daar nog heerlijk mijn GS latten de vrije loop laten. Of juist zelf nog een oefening doen. Het staat makkelijker meerdere snelheden toe. Op smallere banen is het al vlot inschikken geblazen als het drukkere punten betreft.
Ik ben het er mee eens dat de landschappelijk mooiste pistes vaak niet de brede banen zijn, maar deze zijn wel weer het fijnste om aan de techniek te kunnen werken of lekker op te warmen.

Steinplatte heeft bijvoorbeeld in de hoofdas heerlijk brede (oefen)banen en aan de zijkanten van het gebied smallere genieterspistes.

null
null

Heerlijk brede rustige pistes om goed te carven, smalle voor het kortere bochten werk. wat Bennie ook zegt ruimte voor iedereen inhalen zonder dat ieman van je schrikt omdat je te kort langs gaat. en die heb je evengoed tussen de bomen ;)

null

Dienten Die Alte schule

Toch is het soms best wel leuk zoon smalle piste / pad. Mits er genoeg (scherpe) bochten inzitten en steile stukken om snelheid te maken. Kun je lekker racen tegen je maten wie als eerste beneden is…

Roy83. Is de gletsjer van Les Deux Alpes.Google maar foto’s gletsjer Les Deux Alpes.

Hen48

Ik vrees dat de gemiddelde bewoner van de lage landen niet zo goed kan skiën en dat we ons allemaal goeie skiërs voelen in perfecte omstandigheden op een lekker brede piste en dat we ons een beginnertje voelen in mindere omstandigheden of op smalle paden… zeker als er zich ook nog een hellingsgraad is in de breedte van dat smal pad. Ik ook hoor :-)

Roy83. Is de gletsjer van Les Deux Alpes.Google maar foto’s gletsjer Les Deux Alpes.

Hulst op 20 mrt 2018 20:59

Dat zou prima kunnen maar hij komt van http://www.skiresort.de/skigebiet/kaunertaler-gletscher/pist… (bijna onderin) ;). Maar ik denk dat gletscherpistes vaak op elkaar lijken (lekker breed en nogal recht)…Als ik op google op jouw term zie ik inderdaad wel foto’s die er erg op lijken.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mijn ski’s hebben een radius van 20m. Dus voor een 180 graden carvebocht heb ik 40m piste nodig. Nog een beetje extra omdat je niet van rand tot rand wilt skiën.

Mijn ski’s hebben een radius van 20m. Dus voor een 180 graden carvebocht heb ik 40m piste nodig. Nog een beetje extra omdat je niet van rand tot rand wilt skiën.

Martin7182 op 20 mrt 2018 22:09

Maar dan ga je toch niet carven? Mijn skis hebben radius 16m en dan heb ik echt genoeg aan 2m breedte en neem ik gewoon snelle korte bochten... ? Hou je lichaam op 1 dezelfde rechte lijn en verplaats enkel je skis en je hebt nog minder breedte nodig…

*bericht bewerkt door Joy85 op 21 mrt 2018 09:27

Mijn ski’s hebben een radius van 20m. Dus voor een 180 graden carvebocht heb ik 40m piste nodig. Nog een beetje extra omdat je niet van rand tot rand wilt skiën.

Martin7182 op 20 mrt 2018 22:09

Maar dan ga je toch niet carven? Mijn skis hebben radius 16m en dan heb ik echt genoeg aan 2m breedte en neem ik gewoon snelle korte bochten... ? Hou je lichaam op 1 dezelfde rechte lijn en verplaats enkel je skis en je hebt nog minder breedte nodig…

Joy85 op 21 mrt 2018 09:25

Ik zie graag een filmpje tegemoet waarbij je dat even demonstreert op een wat steiler smaller stuk.

Übung macht den meister!!!

2 meter is zelfs rutschend wat weinig 😉.

Maar het is natuurlijk niet waar dat de radius van je ski’s de minimale bochtgrootte die je carvend kunt doen aangeeft. Door druk en buiging kun je deze vele malen kleiner maken.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Natuurlijk heren, allemaal waar! Maar de titel van dit topic is “Wat maakt mooie brede pistes zo mooi” en mijn antwoord zit inderdaad een beetje verstopt, maar is dus:

“een 180 graden carvebocht”

Nou kan ik best 180 graden bochten maken van minder dan 40m breedte, maar vanwege de ski-radius is 40m ideaal, zeker als je wat snelheid hebt. En ja, ook korte bochtjes en rechtdoor naar beneden is leuk. Daar gebruik ik dan wel de smalle pistes voor (offtopic).

Voor carvebochten van 180 graden heb je geen 40 meter nodig.
Voor een volledig gecarvde 360 wel, misschien nog wel breder.

Voor carvebochten van 180 graden heb je geen 40 meter nodig.
Voor een volledig gecarvde 360 wel, misschien nog wel breder.

Hessel op 21 mrt 2018 19:27

Ik weet niet hoe jij denkt te gaan carven maar als je 360 graden rond denkt te kunnen (en blijven) carven dan zie ik ook daar graag een filmpje van.
Ik vind het al moeilijk zat om 180 graden rond te gaan en dan om te kanten voor de volgende bocht. En als ik op de piste om mij heen kijk zijn er maar heel weinig mensen doe ook maar in de buurt komen van die 180 graden. (als ze überhaupt al aan het carven zijn)

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie