Wat maakt mooie brede pistes zo mooi

Klopt @RFKANGOO
Is beslist niet makkelijk. Je moet er het terrein voor mee hebben: genoeg snelheid kunnen opbouwen en dan bij het door de helling draaien niet teveel omhoog hoeven. Ook kun je niet te snel/kort draaien (remt te veel) en ook weer niet te langzaam (loopt de vaart eruit tijdens het door de helling omhoog draaien). Timing en dosering bepalen of je het redt of niet.
In Sölden heb je een paar plekken die er geschikt voor zijn: goed breed en qua steilheid uitlopend.
Volledig gecarved lukt me een enkele keer. Veel vaker lukt het niet zonder een of meer smokkelstapjes :)
Is wel een hele leuke oefening voor dosering en timing.

*bericht bewerkt door Hessel op 21 mrt 2018 20:16

Ik vind een brede piste geweldig, en waarom: Ik heb de ruimte nog nodig met het zitskiën 😀
Daarbij zie ik links zeer slecht en schrik ik mijn eigen wezenloos als er iemand rakelings langs komt. En lig dan gelijk op mijn snuffert Daarom vind ik brede pistes zo fijn😁

Voor carvebochten van 180 graden heb je geen 40 meter nodig.
Voor een volledig gecarvde 360 wel, misschien nog wel breder.

Hessel op 21 mrt 2018 19:27

Met een 20m ski-radius is 40m piste of breder ideaal! Misschien had ik beter kunnen zeggen “om 180 graden bochten te maken”. De bocht zelf kan met 20m breedte, maar met een even brede piste heb je dan wel een probleempje als je op volle snelheid bent aan het einde van de bocht. Ik maak graag meer bochten dan 1, dus ja vooral brede pistes zijn leuk om lekker soepel vanaf te carven zonder dat ik mijn ski’s hoef te dwingen tot kleinere bochten. Het is voor iedereen vakantie ;)

Ik ervaar een brede piste als gevaarlijker dan een smalle piste. Mensen wijken sneller en makkelijker van hun lijn af en er wordt makkelijker sneller geracet. Vind het maar niets. Bv bij fiss daar aan de noordkant boven dat grote restaurant naast de rennstrecke.

Xx10

Mijn ski’s hebben een radius van 20m. Dus voor een 180 graden carvebocht heb ik 40m piste nodig. Nog een beetje extra omdat je niet van rand tot rand wilt skiën.

Martin7182 op 20 mrt 2018 22:09

Maar dan ga je toch niet carven? Mijn skis hebben radius 16m en dan heb ik echt genoeg aan 2m breedte en neem ik gewoon snelle korte bochten... ? Hou je lichaam op 1 dezelfde rechte lijn en verplaats enkel je skis en je hebt nog minder breedte nodig…

Joy85 op 21 mrt 2018 09:25

Ik zie graag een filmpje tegemoet waarbij je dat even demonstreert op een wat steiler smaller stuk.

RFKANGOO op 21 mrt 2018 09:43

Je heft gewoon de achterkant van je latten telkens even op in een snel tempo. Even les voor nemen zou ik zeggen. Eenmaal aangeleerd is geen enkele piste nog lastig en lijken alle pistes mooi breed. :)

@Joy85 Je praat dan inderdaad niet over carven en skiradius wordt ook redelijk irrelevant. Mooi kurzschwungen is natuurlijk prachtig maar soms ook lekker om even te gaan snijden. Kun je op een brede piste wel mooi met het hele demoteam naast elkaar naar beneden wedelen.

Snelle korte bochten in een breedte van 2m op een smalle piste is inderdaad wel een handige techniek om te kunnen maar echt gesneden is het niet…Sowieso, het gaat hier vaak over carven maar echt carven zie ik volgens mij helemaal niet zo vaak op de piste…

ik ben trouwens even aan het puzzelen met die 360 graden bocht. Hoe ziet dat eruit? Letterlijk een gesneden rondje? Dat je weer in je eigen spoor uitkomt? Dat heb ik echt nog nooit gezien, dus snap ik het niet, zitten jullie te dollen of mis ik echt gewoon een leuke manier van skien?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Heb het met een snowboard wel gezien in een filmpje, inderdaad letterlijk als een cirkel. Probleem is alleen dat je weer omhoog gaat & snelheid verliest, dus gaat ook nooit goed.

@Joy85 Je praat dan inderdaad niet over carven en skiradius wordt ook redelijk irrelevant. Mooi kurzschwungen is natuurlijk prachtig maar soms ook lekker om even te gaan snijden. Kun je op een brede piste wel mooi met het hele demoteam naast elkaar naar beneden wedelen.

Bennie op 23 mrt 2018 16:02

Ja idd, dat is net mijn punt. Je gaat niet carven op een piste die daarvoor niet geschikt is. ;) Maar het is ook gewoon handig om je behelpen op hele smalle stukken. Heel veel mensen slaan standaard in ploeg, wat het alleen nog maar moeilijker maakt. Terwijl ze op breedte pistes redelijk tot goed weg kunnen…

@Roy83
Inderdaad een gesneden rondje. Uitkomen in je eigen spoor zou mooi zijn en een geheel optisch ronde vorm ook maar da’s eigenlijk onmogelijk. De 360 carven wel maar zoals ik al zei is ook dat niet makkelijk. Grootste probleem zit in het snelheidssverlies. Het wordt een beetje een ovaal uiteindelijk en uitkomen waar je begonnen bent is niet te doen (moet je teveel voor terug omhoog en dan red je het dus niet).

*bericht bewerkt door Hessel op 23 mrt 2018 16:55

https://youtu.be/5_RoYymQQFM

Dit dus. Ik mis in ieder geval niet iets heel cools ;). Al lijk je er op deze manier niet per se heel veel ruimte voor nodig te hebben.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dit lijkt er meer op. Aan het eind van de ronde is de snelheid er wel helemaal uit, maar het is een complete ronde die zo goed als op de beginplek uitkomt.

Annoying skiers since 2003

Smal of brede piste het lukt doorgaans prima.
Zelfs tamelijk korte bochtjes op brede pistes, wij doen het gewoon. ;-)
https://youtu.be/igHKIkGejpI

Ik vind brede pistes heerlijk.

Hieronder een uiteenzetting waarom.

Het rode gebied " belvedere" boven Canazei was voor mij ideaal om het skiën weer op te pakken na meer dan 15 jaar Ik zet speciaal rood erbij omdat dit eigenlijk totaal geen rood is maar eigenlijk lichtblauw. Daarna een stuk van de sella ronda kunnen doen en de panoramaroute.
Daarna in zermatt het gebied bij blauherd, rothorn en klein matterhorn zijn ook heerlijk breed. Bij blauherd zit echter wel een gedeelte “steile” maar wel lekkere brede piste waar ik mensen hun skis heb zien uittrekken.
In maar in westendorf een tik in zelfvertrouwen gekregen die ik had omdat blauw hier soms wel dieprood lijkt en rood soms blauw (bij talkaser bijv)
Dus bij talkaser op heerlijk brede pistes kunnen werken aan wat zelfvertrouwen maar dan blauw naar beneden dat was soms smal en wegen oversteken en slush.
Donderdag naar LAAX/Flims en ik heb al begrepen dat daar heerlijke brede pistes zijn.

Smalle pistes gaat ook wel maar minder fijn.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Plaats een reactie