In de zomer naar de bergen! (Tips?)

Ik wil deze zomer met mijn vriendin rondtrekken in het westen van Oostenrijk. We reizen per trein/bus en zouden ons concentreren op Vorarlberg en Tirol. Met eventueel een detour naar Südtirol.

Wie heeft er tips van zaken die we absoluut moeten doen? Bepaalde stadjes die fijn zijn om te bezoeken. Idyllische wandelingen die nog onbekend zijn voor toeristen? Het is de eerste keer dat ik in de zomer naar de Alpen ga. Dus alle tips zijn welkom!

Niet onbekend, maar wel erg leuk: Bielerhöhe. 2 jaar geleden daar naar boven gewandeld naar de Wiesbadener Hütte. Eventueel kun je overnachten als je dat leuk vindt. Wij hebben vanaf daar een dagtocht op de gletsjer gedaan met gids. Gargellen is ook leuk om te wandelen in de zomer. En mocht je de mogelijkheid hebben een tussenstop te doen: Bregenz is een erg leuk stadje en heel mooi aan het meer. In Tirol vond ik Fügen ook wel een schattig dorpje en bijv. Mayrhofen is ook heel anders in de zomer. In juni vooral mensen op leeftijd trouwens… Ben daar toen vooral voor het zomerskieën geweest, dus wandelingen niet echt gedaan. Wel wezen paragliden -> kan ik je ook echt aanraden om te doen.

Wij hebben voor 2019 de Dolomieten in gedachten, met name om te hiken, maar misschien ook nog wat andere outdoor activiteiten…ik lees even mee!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij zijn aantal jaar terug in zillertal geweest. In de zomer heb je zillertalcard. Hiermee kan je met de bus en treintje door het gebied en de liften. Er rijdt een treintje door het dal. Je jan fugen wandelen , kan naar hintertux en nog meer plaatsen . Genoeg wandelingen te doen daar. Wij hebben deze reis met de citynightline gedaan. En laatste deel vanaf München met regionale trein. Ging prima . Wij waren toen met 2 volw en 1 klein kind.

Wij hebben voor 2019 de Dolomieten in gedachten, met name om te hiken, maar misschien ook nog wat andere outdoor activiteiten…ik lees even mee!

Roy83 op 27 mrt 2018 16:15

http://www.dolomiten-hoehenweg.net

Prachtige tochten, zeker als je er een paar klettersteigs bij doet

Ziet er mooi uit, Tnx voor t linkje!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Op de Seiseralm heb je ook prachtige hoge wandelingen. Verder kan ik ook Kleinarl en Nauders e.o. aanbevelen. In zulke plaatsjes voel je in de zomer nog een klein beetje charme. Het Zillertal is natuurlijk ook mooi, alleen de charme ontbreekt daar compleet vind ik.
Tipje, probeer een zonsopgang excursie te boeken. ‘sNachts je bedje uit om een paar uur omhoog te lopen, maar een ontbijtje op een bergtop met de opkomende zon is echt geweldig om mee te maken😀.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Op de Seiseralm heb je ook prachtige hoge wandelingen. Verder kan ik ook Kleinarl en Nauders e.o. aanbevelen. In zulke plaatsjes voel je in de zomer nog een klein beetje charme. Het Zillertal is natuurlijk ook mooi, alleen de charme ontbreekt daar compleet vind ik.
Tipje, probeer een zonsopgang excursie te boeken. ‘sNachts je bedje uit om een paar uur omhoog te lopen, maar een ontbijtje op een bergtop met de opkomende zon is echt geweldig om mee te maken😀.

Shane op 27 mrt 2018 20:25

zonsopgang hebben wij in nepal gedaan echt super leuk , alleen stonden wij met tig andere mensen op de berg. dus je moet er van houden. en misschien niet in hoogseizoen zijn dan…

Niet helemaal wat je zoekt maar ik kan je echt idtravel.nl aanbevelen voor mooie huttentochten in de zomer.
Ik heb de val gardena tocht gelopen en 1 dag verlengd bij rifugio Friedrich August.
https://idtravel.nl/wandelvakanties/italie/wandel_huttentoch… de meeste foto’s zijn van mij 😁

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Wij hebben voor 2019 de Dolomieten in gedachten […]

Roy83 op 27 mrt 2018 16:15

Verrassend hoor @Roy83 ;)

Mr. Slow

Wij hebben voor 2019 de Dolomieten in gedachten […]

Roy83 op 27 mrt 2018 16:15

Verrassend hoor @Roy83 ;)

Quick op 27 mrt 2018 21:22

haha voor de zomer he ;).

Waarschijnlijk ook wel weer voor de winter trouwens :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Voor wandelingen of een hike zou je etappes van de Ötztal Trek kunnen lopen. https://www.oetztal.com/urlaub/NL/OT/SO/aktivitaeten/wandern… Je kunt slapen in hutten, maar evengoed is camperen een optie. Persoonlijk ben ik geen fan van georganiseerde tochten voor een zonsopgang of trekken van hut naar hut. Dat kan je net zo goed en lekker zelf regelen. Mits goed voorbereid is dat allemaal prima te doen.

Not all who wander are lost

Ik ben weleens omhoog gelopen dat het echt pikzwart was @Edwin. Zonder gids had ik de weg echt niet gevonden… En oh ja, ook zomers kunnen de bergen gevaarlijk zijn.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Je kunt voor de kortste en meest logische route kiezen.
Maar stel dat je in de buurt komt, het ligt aan de Bodensee. Ik vond het zeer interessant.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paalwoningmuseum

@Shane

Inderdaad , zelfs putje zomer kan het op enkele minuten totaal veranderen qua weer.
Eind jaren '90 waren we in Klosters (bij Davos CH ) een berg aan 't bewandelen (trouwens afgeraden door de gids) bij een nakende zonsverduistering.
Man , man we dachten dat de wereld verging, zooo donker werd het, en na enkele minuten trok de hemel pikzwart weg (en niet meer van de zonsverduistering maar van 'n onweder). Zo slecht voorbereid , dat nooit meer!

Born to run. B.S.

Heel veel gebieden hebben een soort gastenkaart. Bijvoorbeeld Zugspitzarena gastenkaart of Wildschönau Card.
https://www.zugspitzarena.com/nl/info-service/gastkaart….
https://www.wildschoenau.com/en/news/wildschoenau-card/card-….
https://www.ischgl.com/nl/active/biken-wandelen/silvretta-ca…
https://www.damuels.travel/nl/zomer-inclusiev-card-bregenzer…

De kortingen etc zijn bij elke kaart weer verschillend, maar als je hem krijgt is het echt een voordeel.
Meestal behoorlijke korting op de liften, zwembaden en gratis busvervoer in die regio.
Deze kaart krijg je bijna altijd van het hotel.
Maar wel opletten, er zijn plaatsen (o.a. Saalbach) waar niet elk hotel is aangesloten bij die club en dan moet je alles betalen.
Soms moet je een minimaal aantal nachten (3 nachten in Damuls) verblijven om deze kaart te krijgen. Hier kun je wel dagelijks gratis met de gondels in meerdere plaatsen.

*bericht bewerkt door Wintergast op 27 mrt 2018 23:33

Voor wandelingen of een hike zou je etappes van de Ötztal Trek kunnen lopen. https://www.oetztal.com/urlaub/NL/OT/SO/aktivitaeten/wandern… Je kunt slapen in hutten, maar evengoed is camperen een optie. Persoonlijk ben ik geen fan van georganiseerde tochten voor een zonsopgang of trekken van hut naar hut. Dat kan je net zo goed en lekker zelf regelen. Mits goed voorbereid is dat allemaal prima te doen.

Edwin. op 27 mrt 2018 22:12

Ik heb twee jaar geleden vanuit Vent in deze regio een aantal dagtochten gelopen. Absolute aanrader, klein dorpje in een schitterende omgeving. Je kan zelf kiezen tussen goede wandelpaden of smalle tracks in het hooggebergte (en eventuele gletschertochten)

Dubbel

*bericht bewerkt door Jaco op 27 mrt 2018 23:51

Even aanvullend op wel/geen gids: ik denk dat je op bijna alle paden ook wel zonder gids kan, maar een gids heeft in mijn ogen maar een klein deel van zijn meerwaarde in de weg wijzen zitten, maar juist ook in zijn kennis van het gebied, het inschatten wat of niet haalbaar is obv je eigen fitheid etc…

Ik ben verschillende malen de Etna opgeweest, maar de keer met gids stak er met kop en schouders bovenuit.

Klettersteigen (Vie Ferrata) lijkt me ook wel mooi zeg. Ik heb t nog nooit gedaan maar wat ik er zo over zie ziet er echt mooi uit!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik zou persoonlijk voor de wat meer afgelegen en niet touristische dalen gaan. Zeker in het Zillertal heb je meer het idee dat je over brede geplaveide wegen loopt met heel veel andere mensen dan dat je echt in natuur zit. Persoonlijk vind ik het 1 van de minst mooie regio’s van de Alpen om te hiken. Vooral gebieden die ook in de winter druk zijn zijn in de zomer ook druk. De afgelegen dalen zijn vaak net even een wat verder rijden maar dat betaald zich qua omgeving dubbel terug. Mooie afgelegen routes waar je je gewoon (bijna) helemaal alleen in de bergen waant.

Born to Ride

Voor wandelingen of een hike zou je etappes van de Ötztal Trek kunnen lopen. https://www.oetztal.com/urlaub/NL/OT/SO/aktivitaeten/wandern… Je kunt slapen in hutten, maar evengoed is camperen een optie. Persoonlijk ben ik geen fan van georganiseerde tochten voor een zonsopgang of trekken van hut naar hut. Dat kan je net zo goed en lekker zelf regelen. Mits goed voorbereid is dat allemaal prima te doen.

Edwin. op 27 mrt 2018 22:12

Ik heb twee jaar geleden vanuit Vent in deze regio een aantal dagtochten gelopen. Absolute aanrader, klein dorpje in een schitterende omgeving. Je kan zelf kiezen tussen goede wandelpaden of smalle tracks in het hooggebergte (en eventuele gletschertochten)

Jaco op 27 mrt 2018 23:50

Ik ben vorig jaar een week in Vent geweest :). Zeker een leuk uitgangspunt om tochten te starten. Ik zou daar nog wel eens naartoe willen. Ik ben wel van de langere en hogere tochten.
@Roy83, Klettersteigen en Via Ferrata is zeker leuk. Je hebt verschillende gradaties in moeilijkheid. Kan overigens best vermoeiend zijn. Aantal keer in Frankrijk gedaan, dus tips voor in Oostenrijk heb ik niet. Wat ik overigens zelf ook altijd heel tof vind om te doen is kayakken en raften. Dat kan volgens mij heel goed vanuit Imst.

Ik snap natuurlijk zelf ook wel dat het weer redelijk zomaar kan veranderen. Welk jaargetijde maakt natuurlijk geen drol uit. Gelukkig ga ik altijd goed voorbereid op pad en is het weer ook wel een beetje een hobby, dus zonder kennis is het niet. Ook in slecht weer kan je overigens op pad.

En een gids zal ongewtijfeld wat toevoegen, maar ik loop zelf liever zonder gids. Zeker als je met een groep zou moeten lopen. Ik plan m’n eigen route en tempo. Ik ben werkelijk waar nog nooit verdwaald en kan prima kaart lezen. Dat dat altijd een keer kan gebeuren dat weet ik ook wel. Risico nul bestaat niet, he ;). Wat ik zelf denk te kunnen, dat doe ik zelf. Gletsjer/aangelijnde/+4000 tochten zou ik wel met gids doen. Overigens had ik vorig jaar ook een zonsopkomst willen zien in Vent, maar dan niet s’nachts op pad, maar de middag ervoor. Vervolgens de tent op hoogte opslaan, slapen en de wekker zetten. Daarna na het ontbijt in daglicht naar beneden lopen :)

Matthias123, dat niet toeristische is mijn plan komende zomer naar camping Arolla te gaan. Op 1 na hoogste campmg van Europa op 1950 meter. Beetje afgelegen, maar prima :). Daarna een iets drukker gedeelte opzoeken in Genoa aan de kust en vervolgens terug via Wengen/Lauterbrunnen.

*bericht bewerkt door Edwin. op 28 mrt 2018 09:57

Not all who wander are lost

Kijk ook eens op de websites van de regio waar jullie heen willen, daar staan wandeltochten en klettersteig op, er worden dan ook alle details weer gegeven.
Voorbeeld : https://www.hochkoenig.at/de/urlaub-salzburg/hochkoenig/tour…
Dit zijn dagwandelingen groot en klein, er zijn hier ook meerdaagse tochten met overnachtingen in een berghut of hotel in het dorp.
https://www.hochkoenig.at/de/urlaub-salzburg/hochkoenig/tour…
Dit zijn voorbeelden in het Salzburgerland rondom de Hochkönig maar die vindt je overal wel. @Wintergast, je hebt de kaarten overal en ik begrijp dat niet ieder pension of hotel hieraan mee doet, je moet nl als verhuurder €1,60 voor volwassenen en kids €0,70 betalen per overnachting over alle nachten dat je gasten hebt over het hele jaar.
Dat kan in de duizende ero’s lopen. En bedenk wel dat diegene die ze wel uit delen het best wel verrekenen in de hotel prijs ;) Voor niets gaat de zon op. @Arnh Veel plezier van de zomer in de bergen het is er heerlijk.

Dienten Die Alte schule

@Roy83 Zeker als je in de Dolomieten bent moet je echt een paar klettersteigs doen! Daar zijn ze tenslotte uitgevonden! (Om wapens in WO I op bergtoppen te krijgen). Een idee van klettersteigen:

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/6079/geweldige-ber…

En ik ben zelf helemaal verkocht aan Mountainbiken:

Click. Click. Peace

Wat hier tot nog toe helemaal ontbreekt:
In de zomer regent het veel en vaak in de Noordelijke Alpen. En dat zijn niet alleen onweersbuien.
Daarbij willen dergelijke depressies nogal 'ns blijven hangen. Bij dergelijk weer kan het tamelijk somber zijn.
Voor ons reden om onze zomerbezoekjes nooit meer vooruit te boeken.
Zuidelijke Alpen zijn wat dit betreft veel beter

Wat hier tot nog toe helemaal ontbreekt:
In de zomer regent het veel en vaak in de Noordelijke Alpen. En dat zijn niet alleen onweersbuien.
Daarbij willen dergelijke depressies nogal 'ns blijven hangen. Bij dergelijk weer kan het tamelijk somber zijn.
Voor ons reden om onze zomerbezoekjes nooit meer vooruit te boeken.
Zuidelijke Alpen zijn wat dit betreft veel beter

Wunderkammer op 28 mrt 2018 09:57

Ik denk dat ik de afgelopen 20 jaar minimaal 16 keer in de Alpen ben geweest in de zomer, maar dit beeld herken ik totaal niet. Het regent nooit zo lang aan 1 stuk door. Dat moet wel heel erg toevallig zijn. En een depressie trekt gewoon over. Wel kan het door stuwing wel eens langer slecht blijven, maar ik heb nog nooit dagenlang slecht weer gehad.

Not all who wander are lost

Wij hebben goede ervaringen met Val Gardena (Selva, Südtirol)
Er is daar een aparte organisatie die elke dag wandelingen organiseert olv een gids.
Toegevoegde waarde zit hem niet zozeer (zoals eerder gesteld) in de paden, maar wel in de achterliggende informatie (geologie, flora, fauna). Zo wees onze gids vorig jaar waar we op moesten letten tijdens de “Marmottentour” en ik baalde dat ik m’n telelens niet bij me had.

Rob

@Wunderkammer Heeft zeker wel een punt. Ik heb in de noordalpen vaker lang slecht weer gehad dan in de zuidalpen. Alhoewel alles natuurlijk kan…

Click. Click. Peace

@Wunderkammer Heeft zeker wel een punt. Ik heb in de noordalpen vaker lang slecht weer gehad dan in de zuidalpen. Alhoewel alles natuurlijk kan…

Rogier op 28 mrt 2018 10:44

Ja, dat verschil is er duidelijk wel. Noord is over het algemeen slechter dan zuid.

Not all who wander are lost

Coole filmpjes @rogier. Ik ben niet echt een fietser/mtb’er, maar bergaf lijkt me wel gaaf! Datzelfde geldt ook voor kajakken, dat lijkt me ook mooi. Deze zomer eerst nog naar Canada (ook veel de bergen in), maar dit is nu al voorpret voor 2019 :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij hebben goede ervaringen met Val Gardena (Selva, Südtirol)
Er is daar een aparte organisatie die elke dag wandelingen organiseert olv een gids.
Toegevoegde waarde zit hem niet zozeer (zoals eerder gesteld) in de paden, maar wel in de achterliggende informatie (geologie, flora, fauna). Zo wees onze gids vorig jaar waar we op moesten letten tijdens de “Marmottentour” en ik baalde dat ik m’n telelens niet bij me had.

RCGrootveld op 28 mrt 2018 10:21

Weet je zo hoe die organisatie heet? Is dat ‘gardenaguides’?

Komende zomer zit ik zelf in val Gardena, en ga ook zeker een aantal klettersteigs doen. In mei een cursus hier in Nederland, en dan daar lekker klimmen. Nu heb je natuurlijk verschillende niveaus (A-B-etc) alleen lijkt het dat er tussen bijv. B-routes nog wel eens een duidelijk niveauverschil zit.
Misschien is het verstandig om eerst een steig te doen met een gids? Nogal bruut terrein daar in de Dolomieten!

-edit- als iemand ferratas/steeds weet die voor beginners niet te moeilijk zijn, hoor ik het graag!

*bericht bewerkt door JurrianvanLoo op 28 mrt 2018 14:31

Let it snow

Misschien niet helemaal de richting die je zoekt, maar wij zijn afgelopen jaar naar Karinthië geweest. En dan verbleven nabij Villach en het drielandenpunt. De gehele vakantie lagen de temperaturen daar boven de 30 graden, daar waar het in Tirol en Italië noodweer was die week. Biedt natuurlijk geen enkele garantie op de zomer van 2018 maar toch… En als je besluit te gaan, maak gebruik van de Karnten Card. Onmisbaar en je hebt gratis entree of korting bij heel veel activiteiten en locaties (gratis met gondelbanen, toegang tot natuurgebieden etc. Locaties waar je zelf niet zo snel naar toe zou gaan.
Veel plezier met het plannen van je vakantie in ieder geval.

?? 2023

Plaats een reactie