In de zomer naar de bergen! (Tips?)

@JurrianvanLoo wat voor cursus is dat dan? Mijn eerste indruk is dat je vooral conditie nodig hebt, of moet je ook andere dingen leren?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@JurrianvanLoo wat voor cursus is dat dan? Mijn eerste indruk is dat je vooral conditie nodig hebt, of moet je ook andere dingen leren?

Roy83 op 28 mrt 2018 16:06

Stukje handigheid met materiaal (klettersteig set) lijkt me niet onbelangrijk. Het is eigenlijk meer een workshop:

http://www.yosemite.nl/klimmen/cursussen-trainingen/workshop…

Puur om stukje extra kennis op te doen en alvast wat te klimmen

Let it snow

Wij hebben jaren terug wat klettersteig- en klimcursussen gedaan bij de NKBV in Amsterdam. Leuke en ongedwongen sfeer waar theorie en praktijk afgewisseld werden. Ik zou altijd een cursus doen (ook meteo) als ik meer doe dan op de gebaande paden lopen. En zelfs dan is het nog verstandig en leuk.

Ik zat al even te googelen (moet je eigenlijk doen voor je iets vraagt natuurlijk :)) en kwam dat van @JurrianvanLoo ook al tegen. Dat is in Zwolle, ook nog in de buurt. Lijkt me idd ook gewoon leuk!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Komende zomer zit ik zelf in val Gardena, en ga ook zeker een aantal klettersteigs doen. In mei een cursus hier in Nederland, en dan daar lekker klimmen. Nu heb je natuurlijk verschillende niveaus (A-B-etc) alleen lijkt het dat er tussen bijv. B-routes nog wel eens een duidelijk niveauverschil zit.
Misschien is het verstandig om eerst een steig te doen met een gids? Nogal bruut terrein daar in de Dolomieten!

-edit- als iemand ferratas/steeds weet die voor beginners niet te moeilijk zijn, hoor ik het graag!

JurrianvanLoo op 28 mrt 2018 14:25

Ik heb al heel wat via ferrata’s gedaan in Italie, Oostenrijk en Zwitserland, tot op D/E niveau. Het mooie van de routes in de Dolomiten is dat je deze ook kan combineren met een huttentocht. Iedere dag via een andere klettersteig naar de volgende hut. Uiteraard moet je weten hoe je een klettersteigset gebruikt maar dat is zeker geen hogere wiskunde. Als je een beetje sportief bent zou ik gewoon beginnen met een eenvoudige klettersteig om op die manier te wennen aan het materiaal. Alles tot niveau B is (naar mijn mening) eigenlijk ook zonder klettersteigset te doen. Ideaal om te oefenen dus.

Als je routes zoekt in de Dolomiten, google even op ‘klettersteigfuhrer Dolomiten’. Staan alle routes in met beschrijving en niveau.

Ik kan ook canyoning zeker aanraden. Ik heb het in de buurt van het Gardameer gedaan met Friends of Arco. Erg cool om te doen.

@Wintergast, je hebt de kaarten overal en ik begrijp dat niet ieder pension of hotel hieraan mee doet, je moet nl als verhuurder €1,60 voor volwassenen en kids €0,70 betalen per overnachting over alle nachten dat je gasten hebt over het hele jaar.
Dat kan in de duizende ero’s lopen. En bedenk wel dat diegene die ze wel uit delen het best wel verrekenen in de hotel prijs ;) Voor niets gaat de zon op.
@Arnh Veel plezier van de zomer in de bergen het is er heerlijk.

Elly3 op 28 mrt 2018 09:43

@Elly3
Dat begrijp ik, maar als je kunt kiezen uit hotel X met kaart en hotel Y zonder kaart, kun je afwegen wat voor jou voordeliger is.
Wij hebben een keer geboekt, meenden dat de kaart er bij zat. Maar bleek achteraf niet zo te zijn, konden de kaart ook niet kopen. Vervolgens kwamen de kosten van de parkeerkelder er nog bij. Toen werd het al met al een heel duur hotel, hadden we ook iets beters (met kaart) voor kunnen nemen.
Een volgende keer let je daar beter op.
Elke dag gratis met de gondel scheelt wel een hoop geld.

*bericht bewerkt door Wintergast op 28 mrt 2018 17:47

Ik kan ook canyoning zeker aanraden. Ik heb het in de buurt van het Gardameer gedaan met Friends of Arco. Erg cool om te doen.

GiGi op 28 mrt 2018 17:36

Canyoning is inderdaad heel erg cool (wel een beetje afhankelijk van de kloof waar ze je mee naar toe nemen natuurlijk). Voor raften geldt hetzelfde.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik kan ook canyoning zeker aanraden. Ik heb het in de buurt van het Gardameer gedaan met Friends of Arco. Erg cool om te doen.

GiGi op 28 mrt 2018 17:36

Canyoning is ook zeker een tip. Tof om te doen. Ik heb deze een keer gedaan. Langste abseil van 33 meter. Dat is in de buurt van waar @Rogier woont. Overigens was dat ook wel koel, in october.

http://www.descente-canyon.com/canyoning/canyon/2264/Pra-Reb…

Not all who wander are lost

@edwin. Die waterval heb ik beklommen in vaste staat ;-)

Click. Click. Peace

@edwin. Die waterval heb ik beklommen in vaste staat ;-)

Rogier op 28 mrt 2018 18:32

Zou 'm wel eens bevroren willen zien. is die dat nu nog? Zal wel veel sneeuw liggen

Not all who wander are lost

@edwin. Die waterval heb ik beklommen in vaste staat ;-)

Rogier op 28 mrt 2018 18:32

Dubbel

*bericht bewerkt door Edwin. op 28 mrt 2018 18:40

Not all who wander are lost

Komende zomer zit ik zelf in val Gardena, en ga ook zeker een aantal klettersteigs doen. In mei een cursus hier in Nederland, en dan daar lekker klimmen. Nu heb je natuurlijk verschillende niveaus (A-B-etc) alleen lijkt het dat er tussen bijv. B-routes nog wel eens een duidelijk niveauverschil zit.
Misschien is het verstandig om eerst een steig te doen met een gids? Nogal bruut terrein daar in de Dolomieten!

-edit- als iemand ferratas/steeds weet die voor beginners niet te moeilijk zijn, hoor ik het graag!

JurrianvanLoo op 28 mrt 2018 14:25

Ik heb al heel wat via ferrata’s gedaan in Italie, Oostenrijk en Zwitserland, tot op D/E niveau. Het mooie van de routes in de Dolomiten is dat je deze ook kan combineren met een huttentocht. Iedere dag via een andere klettersteig naar de volgende hut. Uiteraard moet je weten hoe je een klettersteigset gebruikt maar dat is zeker geen hogere wiskunde. Als je een beetje sportief bent zou ik gewoon beginnen met een eenvoudige klettersteig om op die manier te wennen aan het materiaal. Alles tot niveau B is (naar mijn mening) eigenlijk ook zonder klettersteigset te doen. Ideaal om te oefenen dus.

Als je routes zoekt in de Dolomiten, google even op ‘klettersteigfuhrer Dolomiten’. Staan alle routes in met beschrijving en niveau.

Otto-V op 28 mrt 2018 17:33

Dan bedoel je dat boek ‘klettersteigfuhrer’?

Het idee is inderdaad om te beginnen met A/B en dan door👍🏻

Let it snow

@Edwin. Deze is zelden bevroren, veel water pal zuid… dus sneeuw is ook zelden een probleem… Het is niet echt steil maar door het vele water en die zonnige ligging best een ingewikkelde (en niet ongevaarlijke) waterval. Maar we dwalen af.

Click. Click. Peace

Mountainbiken is leuk, maar als je geen serieuze fietsconditie hebt en het gewend bent om flink bergop te fietsen zou ik elektrische mountainbikes huren. Anders ben je er na een beklimming wel klaar mee…

Dan bedoel je dat boek ‘klettersteigfuhrer’?

Het idee is inderdaad om te beginnen met A/B en dan door👍🏻

JurrianvanLoo op 28 mrt 2018 19:52

Klopt!

Leuk topic dit! Ben al wel wat tips aan het noteren voor de aankomende zomervakantie. Wintersport vroegtijdig afgesloten met een blessure dus dan maar de Alpen in de zomervakantie aanspreken.

Weet je zo hoe die organisatie heet? Is dat ‘gardenaguides’?

https://www.valgardena-active.com voor wandelen
https://www.gardenaguides.it voor het echte klimwerk (volgens mij)
Zitten naast elkaar op het Nivesplatz in Selva

Rob

Weet je zo hoe die organisatie heet? Is dat ‘gardenaguides’?

https://www.valgardena-active.com voor wandelen
https://www.gardenaguides.it voor het echte klimwerk (volgens mij)
Zitten naast elkaar op het Nivesplatz in Selva

RCGrootveld op 28 mrt 2018 22:04

Merci

Let it snow

Toevoeging:
Bij verblijf in een “aangesloten” hotel betaal je aanzienlijk minder voor dat soort excursies

Rob

@Arnh: M.b.t. je vraag over West-Oostenrijk en dicht bij gelegen Südtirol, zijn de volgende doelen (dagtochten, rondtour ) misschien iets voor jullie selectielijst:

Deze kunnen verbonden worden tot een meerdaagse Trippeltour en bv. in Nauders is het ook leuk om een dagje langer te blijven.

  1. in Vorarlberg: vanaf Klostertal naar de Heilbronnerhütte, daar slapen en de dag erna via de Bielerhöhe, die al genoemd werd, richting Galtür/Ischgl
  2. in Tirol: van boven Ischgl door het hele mooie Fimbatal, richting Fimbapass (Schweiz), van te voren kom je bij de Heidelbergerhütte, daar kun je overnachten.
  3. In Zwitserland en Tirol: vanaf de Fimbapass naar beneden tot onder in het dal, daar busje richting Nauders pakken en daar overnachten,
  4. In Südtirol/Zwitersland en weer Tirol…de dag erna zou je dan een bezoek aan Südtirol kunnen brengen, via de Reschenpass met openbaar vervoer naar de voet van de passtraat naar de Uina Schlucht, prachtige tocht, heel mooi daarboven!!, en dan door de schlucht naar onder(dan weer in Zwitersland). Onder aangekomen met bus of taxi terug richting oostenrijk.
    Ik zou dan doorrijden tot bij het inntal en daar ergens een onderkomen plannen en van daar dan weer verder, bv. naar Innsbruck…

Als het weer goed is is het ook goed toeven in Bregenz bij de Bodensee of op de Dutise kant in Lindau.

We zijn een aantal keren in die Regio geweest zoael met MBT als ook gewandeld. Echt klasse, lieve mensen in de dorpten en verrassend goede onderkomens voor naar mijn mening normale prijzen.

We hebben nog wat andere touren gemaakt maar die zijn iets extremer (12 uur onderweg op 1 dag) en ook allleen geschikt met Bike als ondersteuning, echter zouden daar dan weer delen wel prachtig zijn om te bezoeken…Erg mooi is bv. het niemandsland tussen Lech, je verlaat het Skigebied van Lech in westelijke richting) en Klostertal, rond de Rote Wand (daar lag niet zo lang geleden de noordelijkste gletscher van de Alpen of Oostenrijk)

Viel Spaß beim Planen,
MfG aus Luxemburg,

Ik wil deze zomer met mijn vriendin rondtrekken in het westen van Oostenrijk. We reizen per trein/bus en zouden ons concentreren op Vorarlberg en Tirol. Met eventueel een detour naar Südtirol.

Wie heeft er tips van zaken die we absoluut moeten doen? Bepaalde stadjes die fijn zijn om te bezoeken. Idyllische wandelingen die nog onbekend zijn voor toeristen? Het is de eerste keer dat ik in de zomer naar de Alpen ga. Dus alle tips zijn welkom!

Arnh op 27 mrt 2018 10:46

Plaats een reactie