Ski advies licht gevorderde skiër

Beste allemaal,

Graag willen ik jullie tips vragen rond welke ski’s nog wel eens de juiste zouden kunnen zijn voor mij.
Er zijn namelijk nogal wat ski’s waar men uit kan kiezen…

De details:

  • 175 cm / 80 kg
  • nu 4 weken ski-ervaring
  • Lichtgevorderd op de schaal van “https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5678/wanneer-ben-j…
  • Ga 2/3x skiën per seizoen
  • Ik ga niet langzaam maar ook niet snel; liever wat langzamer met goede techniek dan snel met minder controle
  • Alle type pistes zijn voor mij te doen; blauw gaat ontspannend, rood is meer inspanning met schoonheidsfoutjes (zeker met snelheid), zwart gaat niet snel. Nooit off-piste, met uitzondering van een paatje tussen twee pistes in. Einde van de dag buckels is niet optimaal, maar te doen
  • Nog nooit echt ge-carved. Enkel het parallel skiën waarbij de ski’s licht gekanteld worden
  • Ik vind klapperende ski’s wanneer men hard naar beneden gaat erg onprettig - het voelt alsof er geen controle is. Recentelijk schoenen met flex 120 geprobeerd - ik vond de extra controle (in vergelijking met de beginner-huurschoenen) fantastisch. Controle dus erg belangrijk.
  • Geen behoefte aan trucjes, jumps, etc.
  • Doel komende jaren: ski-techniek verbeteren waardoor het minder energie kost

Ben erg benieuwd naar jullie input!
Dank je

De materie is erg ingewikkeld.Vooral als ik je niet heb zien skiën .
Ik zou zeggen begin met verschillende ski’s te huren .Allrounders zou ik zeggen. En neem de tijd.
En neem voor jou de fijnste.

Heb je al eigen schoenen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Yes, atomic hawx 120

Qua ski’s kan je een aantal kanten op. Er zijn echter wel een paar skimodellen te noemen die goed bij je huidige niveau passen, maar waar je ook nog wat op door kan groeien. Als controle en verbetering van techniek belangrijk zijn, maar je in ieder geval voldoende stabiliteit wil om (ook als je wat beter wordt en mogelijk wat sneller gaat) nog et vertrouwen hebt, zou ik de volgende modellen eens bekijken:

  • Fischer Progressor F17 in 174: stabiel in lange gesneden bochten, goed en evenwichtig geslipt te skiën, niet zwaar, niet heel veel rebound/energie/sportiviteit, niet ideaal voor hele korte bochten
  • Fischer Progressor F18 in 174: met toevoeging van carbon iets energieker dan de F17; met de iets kleinere radius ook wat actiever, ‘carvier’ dan de F17
  • Dynastar Speedzone 10 TI in 175 of 167: speels en stabiel tegelijkertijd; als de Fischer F18, maar dan iets steviger
  • Head Wordlcup Rebels i.GSR in 170: stabiel, goed gedempt, optimale controle, niet zo snappy
  • Blizzard RC TI in 172: speels, stabiel, mooie doorgroei-ski (maar je breekt er nu echt je benen niet op)

Heb je weer wat te googelen en te lezen.

Qua ski’s kan je een aantal kanten op. Er zijn echter wel een paar skimodellen te noemen die goed bij je huidige niveau passen, maar waar je ook nog wat op door kan groeien. Als controle en verbetering van techniek belangrijk zijn, maar je in ieder geval voldoende stabiliteit wil om (ook als je wat beter wordt en mogelijk wat sneller gaat) nog et vertrouwen hebt, zou ik de volgende modellen eens bekijken:

  • Fischer Progressor F17 in 174: stabiel in lange gesneden bochten, goed en evenwichtig geslipt te skiën, niet zwaar, niet heel veel rebound/energie/sportiviteit, niet ideaal voor hele korte bochten
  • Fischer Progressor F18 in 174: met toevoeging van carbon iets energieker dan de F17; met de iets kleinere radius ook wat actiever, ‘carvier’ dan de F17
  • Dynastar Speedzone 10 TI in 175 of 167: speels en stabiel tegelijkertijd; als de Fischer F18, maar dan iets steviger
  • Head Wordlcup Rebels i.GSR in 170: stabiel, goed gedempt, optimale controle, niet zo snappy
  • Blizzard RC TI in 172: speels, stabiel, mooie doorgroei-ski (maar je breekt er nu echt je benen niet op)

Heb je weer wat te googelen en te lezen.

GiGi op 27 mrt 2018 19:15

Dank je - hier kan ik wat mee!
Ik ga wat research doen.

Wel een vraag: hoe zit het met lengte van de ski?
Dit seizoen had ik ski’s gehuurd met lengte 156! Dit is wel erg kort in vergelijking met 170+.

Ik zag dat de Dynastar Speedzone 10 TI als beste was getest in 2017; “https://www.anwb.nl/vakantie/wintersport/skien/skitest/2017/…”.

@GiGi past de Volkl racetiger gs ook niet in dit profiel? Met 2/3x per jaar groei je daar zo in. En het is een prettige ski met veel stabiliteit/zekerheid waar je toch veel mee kan.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Om een wildgroei aan ski-advies topics te voorkomen hier maar even mijn vraag, omdat dit het dichtst mijn situatie benadert.

Mijn details:

  • 186 cm / 84 kg
  • Niveau 5 op de schaal van https://www.wintersport.nl/forum/topic/417398 , ik vind rode pistes niet eng, en ga ik daar ook gecontroleerd en veilig af. Wellicht zit ik dus ergens tussen niveau 5 en 6 in.
  • Ik ga niet langzaam maar ook niet snel; liever wat langzamer met goede techniek dan snel met minder controle
  • Ik ga niet off-piste
  • carven in de prilste beginfase, zou het wel meer willen doen.
  • Ik vind klapperende ski’s wanneer men hard naar beneden gaat erg onprettig - het voelt alsof er geen controle is.
  • Geen behoefte aan trucjes, jumps, etc.

Ik heb eigen schoenen en huur altijd ski’s. Dat wil ik ook blijven doen.
Ik vond de ski’s die ik afgelopen jaar had best prima, alleen toen de snelheid op rode pistes soms wat omhoog ging begonnen ze te klapperen. Dat vond ik erg naar en gaf een onveilig ongecontroleerd gevoel.

Eerste vraag is dus: kunnen klapperende ski’s ook te maken hebben met fouten in mijn ski-houding?

Tweede vraag:
Tot nu toe heb ik aangegeven bij de skiverhuur dat ik beginner ben. Ik vind mezelf niet gevorderd, maar raden jullie aan om dat wel aan te geven bij de verhuurder, of moet ik gewoon een iets kritischer zijn op wat ik mee krijg?
Wat dat laatste betreft: ik heb de ballen verstand van ski’s en heb tot nu toe gewoon meegenomen wat de verhuurder mij mee gaf. :)

Ik ben benieuwd!

Ja, tot op bepaalde hoogte kan je met techniek onrustige ski’s voorkomen. Maar ook ski’s (en dan vooral in de beginnerscategorie) hebben ook echt een plafond in wat ze aan krachten kunnen verwerken. Als jij steeds harder gaat skiën, worden die krachten groter. En een beginnersski met een schuimkern en niet al te veel stevigheid kan dan echt moeite krijgen met wat jij van ze vraagt.
Als je een ski neemt met een houten kern en iets van een sidewall, geeft dat eigenlijk al meteen een klap stabiliteit en grip. Maar de beste investering die je kan doen is in techniek. Maar als je toch gaat huren: neem een categorietje hoger en vraag even na (of zoek even op) of de ski een houten kern heeft. Scheelt een hoop, zeker met jouw (is grofweg mijn) postuur.

Duidelijk, maar weer een paar lesjes op de rollerbaan dit jaar. :)

En ik ga bij de verhuur vragen of de kern van hout is.

Overigens: bij de ski huur kun je aangeven of je beginner bent of gevorderd. Daarnaast heb je keuze tussen verschillende prijsklassen. (bijvoorbeeld: silver, gold en platinum) Wat heeft meer effect voor de kwaliteit van de ski: iets meer betalen, of een niveau hoger aangeven?

Dank je - hier kan ik wat mee!
Ik ga wat research doen.

Wel een vraag: hoe zit het met lengte van de ski?
Dit seizoen had ik ski’s gehuurd met lengte 156! Dit is wel erg kort in vergelijking met 170+.

Ik zag dat de Dynastar Speedzone 10 TI als beste was getest in 2017; “https://www.anwb.nl/vakantie/wintersport/skien/skitest/2017/…”.

Username op 28 mrt 2018 09:06

Dat is echt bizar kort. Gezien je lengte/gewicht verhouding zou 170 niet gek zijn. Hangt ook beetje van de ski af. Zeker de Blizzard die Gijs noemt kan makkelijk in 172. De Dynastar is ietsje zwaarder en minder lichtvoetig maar voelt wel heel zeker. Ik heb die Blizzard in 166 en die had makkelijk langer gekund terwijl ik ook een Speedzone 12ti heb en dan vind ik 166 meer dan genoeg.

  • Ik vind klapperende ski’s wanneer men hard naar beneden gaat erg onprettig - het voelt alsof er geen controle is.

Dat komt meestal net omdat er geen controle is :-p

Meer flexibele “beginnersski’s” hebben er sneller last van, maar als je technisch goed skiet zijn zelfs die dingen vaak stabieler dan we willen toegeven… Elk jaartje kom ik wel één tiener tegen op vakantie die op de goedkoopste flapper-huurski’s en veel te grote huurschoenen de “ervaren” toeristen met topmateriaal aan het einde van de vakantieweek een poepje laat ruiken op de gebruikelijke reuzenslalom :-D.

Waarmee ik wil zeggen: stel eerst je techniek in vraag, en dan pas je materiaal. In de overgrote meerderheid van de gevallen zal het daar ook aan liggen, ongeacht je niveau :-p.

Plaats een reactie