Strolz

Hallo,

Heeft iemand ervaringen met Strolz skischoenen?
Ik heb nu Daleboot schoenen maar ik ben er niet tevreden mee. De schroeven aan de zijkant schieten om de haverklap eraf en de schoenen moeten daarvoor naar de fabriek gestuurd worden. Ook kan ik bijna geen contact met mijn ski. omdat ik eerst de hele schoen naar voren moet buigen. Kan dit te maken hebben met een te zachte schoen? Ik zit redelijk los in mijn schoen en als ik de schoen strakker zet en ik buig een keer dan zitten ze weer te los. En als ik ze nog strakker zet kan ik het maar 1 afdaling volhouden en moeten ze los.

Ik zit nu aan Strolz te denken. Kan iemand mij wat vertellend over zijn/haar ervaringen??

Alvast bedankt!!

Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Maar ik ken wel een paar mensen die ze hebben en er tevreden mee zijn.
Je moet wel de “comfort” schoenen hebben. Dit jaar komen er geloof ik nieuwe modellen.

Klinkt ook alsof je huidige schoenen te groot zijn!

Al ruim 25 jr Strolz gebruiker naar volle tevredenheid. Maar waarom Strolz?

@MrSKi

Ik heb even hele brede voet en een extreem hoge wreef. Daarbij heb ik skischoen maat 24.

@jill o.k. Dan is wellicht Strolz een oplossing. Weten ze in Malden bij Austria Sport vast een oplossing voor te vinden. Kom er al jaren en naar volle tevredenheid. Inmiddels bezig aan 2e paar Strolz en die kunnen nog wel ff mee.

Sinds een jaar of 3/4 ski ik met Strol en ben echt enorm tevreden.

Zelf heb ik dames enkels (smal), met relatief brede kuiten en voeten en ik ski een beetje als een vent, waardoor ik mannen schoenen had die ik te strak moest stellen of vrouwenschoenen gebruikte, die net wat te flexibel waren. Nadat mijn moeder (met écht moeilijke voeten) en vader (2 verschillende schoenmaten) allebei een jaar na elkaar waren overgestapt op Strolz, heb ik voor mezelf de voor- en nadelen (prijs) op een rijtje gezet en besloten eens naar Malden te gaan.

Ben daar echt super geholpen. Voeten zijn uitgebreid bekeken en opgemeten en ook werd me uitgelegd wat andere opties zouden kunnen zijn. Omdat het al snel duidelijk was dat Strolz wel echt de beste optie was, zijn toen meteen de binnenzolen gemaakt en de maten voor de binnen- en buitenschoen opgemeten. In eerste instantie zou ik voor het comfortmodel gaan, maar na ingrijpen van mijn moeder en het wat uitgebreider bespreken van mijn niveau, ben ik uiteindelijk toch voor het racemodel gegaan.

Twee weken na eerste afspraak waren de schoenen binnen en kon ik komen voor het foamen. Absoluut géén pretje, maar dat moest nu eenmaal.

Tijdens de eerste week had ik een plekje bij mijn kleine teen, dat ik voelde. Na 800€ uit te hebben gegeven, let je echt op élk pijntje. Na de vakantie heb ik meteen gebeld en ik mocht altijd langskomen, maar ze adviseerden om de schoenen niet te snel aan te laten passen. Na die eerste week heb ik nooit meer ergens last van gehad.

‘nadelen’:

  • duur geintje!
  • aantrekken kost zeker in begin wat moeite.
  • niks ‘fancy’ aan; ik krijg zelfs wel eens de opmerking of ik geen nieuwe schoenen nodig heb, ze zien er zongedateeed uit. (nieuwe modellen zijn wel iets mooier!)
  • opletten bij stoeltjeslift; schoenen zijn net iets hoger dan andere modellen.
  • geen loop stand
  • onderkant leek wat snel te slijten

Voordelen:

  • nooit pijn mijn voeten
  • ‘vergeet’ bijna schoenen uit te doen aan einde van de dag.
  • fijn-afstelling, waardoor je makkelijk schoen iets strakker/losser doet, zonder alles af te knellen.
  • onderkant kan worden vervangen.
  • zelfs na zo’n 10 weken wintersport niet het idee dat de binnenschoen platter/groter/breder zijn geworden.

Maar allerbelangrijkst;
Met mijn Strolz heb ik het idee dat ik veel directer kan sturen, contact met ski’s is echt fantastisch! Ik heb dus het ‘race-model’ maar ook met lesgeven zitten ze top. Uiteraard heb ik het comfort-model niet getest en kan ik ze dus niet vergelijken, maar als ik kijk naar skistijlen denk ik dat we in de familie inmiddels een mooie verdeling hebben: moeder (57) met fantastische oud-Oostenrijkse techniek skiet heerlijk rustig op dames model. Vader (61) skiet wat sportiever, lekkere lange dagen op tempo, maar niet keihard heeft het comfort model. Mijn broer (27) skiet hard en krachtig, geeft goede techniek en heeft het racemodel. Ik (vrouw, 30), ski minder agressief, maar geregeld wel op tempo en met een prima techniek. Omdat ik aangaf graag direct contact met mijn ski’s te willen en ik ook wel eens snel wil, werd uiteindelijk toch het racemodel aangeraden.

Qua winkels; service in Malden was top, 2x ruim 1,5 uur lang geholpen door meerdere medewerkers, met een lekkere kop thee erbij. Wel kan het zijn dat schoenen besteld moeten worden en dan moet je 2 afspraken maken en dus ook 2 keer naar Malden. Mijn broer heeft ze in Lech laten maken, ook daar waren ze 2,5 uur bezig. Volgens mijn vader was de persoonlijke aandacht daar iets minder, ze doen immers niets anders, maar nog altijd subliem. Hij kreeg tijdens het wachten geen thee, maar champagne, dat dan weer wel!

*bericht bewerkt door Helen op 31 mrt 2018 22:59

Tja “duur geintje”
Ik zeg van niet als je zonder pijn en drukpunten jaren kan skiën.
Eerder goedkoop zou ik zeggen.
“Niks fancy”
Er komen nieuwe uitvoeringen uit met betere snallen.

Ik denk eerlijk gezegd dat je schoenen veel te groot zijn als ik dit zo lees.
Welke maat heb je (bij normale schoenen bedoel ik)?

Tja “duur geintje”
Ik zeg van niet als je zonder pijn en drukpunten jaren kan skiën.
Eerder goedkoop zou ik zeggen.
“Niks fancy”
Er komen nieuwe uitvoeringen uit met betere snallen.

Hooykaas op 1 apr 2018 13:21

Nu absoluut met je eens! Maar toen ik ze kocht was het toch echt een rib uit mijn lijf;) Heb er echt wel een beetje wakker van gelegen, skischoenen waren drie jaar geleden, naast mijn barrel op wielen (en, vooruit, wintersport en surfreisjes) mijn duurste aankoop ooit. Maar als ik ze op de een of andere manier vandaag kwijt zou raken, zou ik direct nieuwe kopen!

Over het fancy gedeelte; mijn moeder heeft hilarische roze schnallen van mijn vader gekregen, toen ze voor het eerst nadat ze haar knie had verbrijzeld weer écht kon skiën. Pimpen kan dus wel.
Mijn schoenen zijn heel simpel rood met zwarte schnallen, maar dat boeit mij echt helemaal niks. Ze zien er alleen niet zo high tech uit als sommige nieuwe modellen van bijv. Atomic, mocht je dat wel belangrijk vinden.

*bericht bewerkt door Helen op 01 apr 2018 13:59

Ik denk eerlijk gezegd dat je schoenen veel te groot zijn als ik dit zo lees.
Welke maat heb je (bij normale schoenen bedoel ik)?

IkBakErNiksVan op 1 apr 2018 13:54

Ja ik heb altijd 39 omdat het anders in de breedte niet past. Maar mijn echt lengte van mijn voet is 37 a 38

Dan zijn je schoenen groot ja. Ik zou maat 23,5/22,5 pakken en als je echt pro bent zoals je zelf claimt dan zelfs 21,5. Je moet dan alleen iets vinden waar brede voeten in passen.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 01 apr 2018 17:05

Hoi, ik ben sinds deze winter ook een blije bezitter van Strolz schoenen.

Als kind had ik nooit last van skischoen-pijnen, maar sinds ik na een lange pauze als volwassene terug ben gaan skiën, had ik meestal binnen de 5 minuten helse pijnen. Zodanige pijnen dat ik in staat was om mijn voeten eraf te hakken! Het ging alleen over als ik de schoenen helemaal uitdeed. Van skiën kwam er die eerste skiweek dus niet veel in huis. Huurschoenen werden voor de volgende skitrip vervangen door koopschoenen (extra breed model nog bij de fabriek nabesteld door de bootfitter) en custom Sidas zooltjes, maar ook deze gaven dezelfde helse pijnen, ondanks verschillende aanpassingen door de plaatselijke bootfitter, een nieuwe Sidas thermomouldable overlap binnenschoen, en nadien nog een speciale trip naar één van de bekende Nederlandse bootfitters met verdere aanpassingen en Superfeet carbon zooltjes (deze laatste vertelde me dat hij me nooit dit type schoen zou hebben geadviseerd, dat er weinig aan kon worden aangepast).

Omdat ik mezelf nog een laatste kans gaf om weer plezier te krijgen in het skiën en dus alles uit de kast wilde halen, besloot ik dan maar te investeren in op maat gemaakte schoenen. Ik heb erg veel gelezen over Daleboot en Strolz. Over Daleboot las ik dat inderdaad alle aanpassingen moesten gebeuren in de fabriek zelf, en dat het vaak een heel gedoe is. Maar wat me vooral over de streep getrokken heeft richting Strolz, is het feit dat Daleboot werkt met Intuition liners en Strolz met geschuimde binnenschoenen. Die Intuition liners leken me te veel op de Sidas binnenschoenen die ik al had (thermomouldable liners), en geschuimde binnenschoenen had ik nog nooit geprobeerd. Deze laatsten hebben trouwens een slechte reputatie gekregen, omdat er in het verleden te vaak gewerkt werd met geschuimde binnenschoenen om alle probleempjes op te lossen zonder energie te steken in het aanpassen van de buitenschoenen. Zo werkte men al te vaak met te grote buitenschoenen, waardoor de geschuimde binnenschoen, die na verloop van tijd blijkbaar zowiezo nog wat geïmpacteerd geraakt, uiteindelijk te veel ruimte overlaat en je met een te grote schoen zit. Bij Strolz letten ze (in theorie) weldegelijk erg op het aanpassen van de buitenschoen.
Ik heb zelf ook erg getwijfeld of ik naar Malden of naar Lech zou gaan. Dit omdat ik ergens toch wel dacht dat ze in Lech toch dat tikkeltje meer ervaring zouden hebben. Uiteindelijk zal ik het me denk ik blijven afvragen of Malden wel de goede keuze was (ik heb uiteindelijk een maat 26 aangemeten gekregen, terwijl ik van een 24,5 kwam, dus hebben ze me niet inderdaad een te grote schoen gegeven?), maar blijkbaar krijg je een garantie van Strolz zelf dat als de schoen niet goed is, je een nieuwe kan krijgen. Dus als het echt nodig is ga ik gewoon naar Lech met deze schoenen, zodat ze de situatie kunnen beoordelen.

Ik heb gekozen voor de Evolution C, één van de nieuwe modellen. Deze bestaat uit een driedelige buitenschoen, wat nog meer aanpassingen kan verdragen, ook in de hoogte dus. Er is ook een loopstand, maar deze gebruik ik niet (altijd ski-in ski-out accommodatie en geen après-ski in de skischoenen). Ik vroeg nog of de Evolution S, de schoen met een iets hogere flex, niet beter zou zijn voor mij owv mijn gewicht (ik weeg 90kg…), maar dat werd me afgeraden. Het viel me wel op dat vele mensen daar die dag de Evolution C kregen aangemeten, was dat toeval?
Zowiezo ben ik daar in Malden uitstekend geholpen. Nog nooit ben ik zo uitvoerig opgemeten geweest, niet bij de voorgaande bootfitters althans, en nog nooit kreeg ik zoveel informatie over mijn eigen voeten en benen (blijkbaar heeft 1 been een lichte X-stand, nooit geweten). Ze hebben zelfs voor mij speciaal het hele proces op 1 dag gepland omdat ik heel ver woon (meer dan 2u rijden). Al vraag ik me dan wel weer af of ze dan wel de “beste” buitenschoen voor me gekozen hebben, of alleen eentje die toevallig voorradig was? Het siert hen trouwens ook dat ze niet elke klant de Strolz schoenen probeerden te verkopen. Ze staken weldegelijk energie in het uitzoeken van standaard schoenen, en ze hadden geloof ik ook Fischer Vacuum (maar daar ben ik niet helemaal zeker meer van). Het was soms zelfs wat grappig dat klanten maar bleven aandringen dat ze voor de Strolz kwamen, terwijl de bootfitter toch nog bleef zoeken naar een standaardschoen.

In ieder geval heb ik als volwassene nog nooit zo comfortabel geskied als afgelopen krokusvakantie. Ik voelde nog wel heel licht die gekende pijn (is dat stuwing? bloedvaten afgekneld na inspanning??), maar dat gaat er misschien nog uit als de binnenschoen zich wat meer zet, en/of als ik mijn skitechniek verbeter. En zo nodig ga ik alsnog terug naar Malden of Lech, voor verdere aanpassingen.

@begijntje

Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn dat ze jou deze schoen hebben gegeven, puur omdat hij op voorraad was. Bij mij hadden ze letterlijk alles (ander model, goede model in halve maat groter/kleiner), behalve die voor mij het best zou zijn. Waar ik zelf nog bijna dacht ‘doe anders die andere maar’, werd mij meteen verteld dat ze er geen goed gevoel bij zouden hebben als ze niet toch een nieuwe zouden bestellen. Helaas, moest dus toch een keer extra op en neer vanuit Den Haag.

Dan zijn je schoenen groot ja. Ik zou maat 23,5/22,5 pakken en als je echt pro bent zoals je zelf claimt dan zelfs 21,5. Je moet dan alleen iets vinden waar brede voeten in passen.

IkBakErNiksVan op 1 apr 2018 17:03

Ben het hiermee eens. De lengtemaat moet zo klein mogelijk en een goeie bootfitter zou je schoen in de breedte kunnen verbouwen.

Bij Strolz hebben ze toch vaak de gewoonte om een betrekkelijk ruime buitenschoen vol te purren in plaats van een juiste maat buitenschaal te kiezen (die mensen hebben echt enorme skischoenen). De geschuimde liner vind wel een succes omdat ik het prettig vind dat de schoen vrij strak aanvoelt. Daleboot heeft inderdaad een intuition liner. Mijn ervaring is dat die betrekkelijk snel uitlubberen en dan zit je schoen na enkele weken skien niet meer lekker.

Sinds 2011 op Strolz (ik stond op het punt te stoppen met skiën, zoveel kramp had ik van een te smalle leest). Brede voet, hoge wreef en een kuitomtrek van 59cm hebben mij overtuigd de ‘investering’ te doen. Gewoon perfect!!. Aan en uit doen gaat geweldig, Vaak met mijn gewone sokken. En ze blijven de hele dag comfortabel. Voor mij zijn de schnallen uitstekend in te stellen, ook met handschoenen aan. Beste aankoop ooit!
Jan

Mooi te lezen al die ervaringen met Strolz 👍
Ik zou ze in Lech kopen maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Sinds twee seizoenen heb ik ook Strolz schoenen, het sport model. Op basis van mijn ski ervaring werd mij sterk afgeraden het comfort model te nemen.
Geen moeilijke voeten.
Wil nu al niks anders meer. De ervaring is voor mij vergelijkbaar met de overstap van de aloude Salomon achterinstap schoen (ja, das war einmal) naar de schnallenschoen, maar dan in het kwadraat. Zo veel meer controle, zoveel beter skien
Zelfs met de schnallen los gaan alle pistes moeiteloos.
Gekocht in Lech, en ik herken idd ook de korte tijd dat de kleine teen wat beklemd zat. Was snel over. En inderdaad de hoge achterspoiler die wat lastig kan zijn bij stoeltjesliften met lage instap.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 01 apr 2018 23:05

@Wunderkammer, heb jij in Lech een grotere maat buitenschoen aangemeten gekregen dan je eerst had? Om fff het vergelijk met Malden te pakken in kwestie @begijntje, wat natuurlijk niet hoeft te zeggen dat dat bij iedereen zo gebeurt aldaar. @Helen, klopt bij jou de maat van de buitenschoen wel ten opzichte van de standaard maattabel?

LA NORMA😍☃️

@Wunderkammer, heb jij in Lech een grotere maat buitenschoen aangemeten gekregen dan je eerst had? Om fff het vergelijk met Malden te pakken in kwestie @begijntje, wat natuurlijk niet hoeft te zeggen dat dat bij iedereen zo gebeurt aldaar. @Helen, klopt bij jou de maat van de buitenschoen wel ten opzichte van de standaard maattabel?

Piefke op 2 apr 2018 08:42

Zou ik straks even moeten kijken, weet ik niet zeker. Het kan zijn dat hij inderdaad net wat groter is dan een ‘gewone’ schoen zou zijn, het zijn best ‘grote’ schoenen. Overigens correctie van hierboven, comfort model had sport moeten zijn, dus ik heb race ipv sport en mijn paps heeft sport, comfort model ken ik geen ervaringen mee.

Dan zijn je schoenen groot ja. Ik zou maat 23,5/22,5 pakken en als je echt pro bent zoals je zelf claimt dan zelfs 21,5. Je moet dan alleen iets vinden waar brede voeten in passen.

IkBakErNiksVan op 1 apr 2018 17:03

Is er ergens een maattabel? Nou ben ik het met je eens dat skischoenen moeten sluiten, maar 21-21,5 is mijn maat volgens de tabel die ik zie en ik heb een maatje 35…

Mooi te lezen al die ervaringen met Strolz 👍
Ik zou ze in Lech kopen maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Hooykaas op 1 apr 2018 22:10

Ook een zaak in Stuben maar weet niet of ze hier ook alle voetmetingen etc doen.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Peter ook een zaak in Zürs weet ook niet of ze daar voetmetingen doen .

Is er ergens een maattabel? Nou ben ik het met je eens dat skischoenen moeten sluiten, maar 21-21,5 is mijn maat volgens de tabel die ik zie en ik heb een maatje 35…

Draak op 2 apr 2018 13:34

https://www.daka.nl/maattabel/skischoenen/
https://www.duijvestein-wintersport.nl/maatwijzer/
Bovenstaand twee maattabelen, ze komen niet helemaal overeen. Het hangt ook een beetje van de schoen af hoe groot die valt.
@Jill heeft lengtemaat 37, dat is dus 23,5. Groter dan dat zou ik niet gaan. Waarom eventueel kleiner?

  • De topic opener geeft aan dat ze heel ruim in haar schoenen zit (indicatie van te grote schoenen)
  • De topic opener geeft aan dat ze bijna geen contact met de ski heeft (indicatie van te grote schoenen)
  • Je voet is flexibeler dan een schoen
  • Je voeten krimpen als ze kouder worden
  • Schoenen worden ruimer na verloop van tijd
  • Kleding voor alledaags gebruik kopen mensen over het algemeen te ruim, we zijn dus gewend om te ruime spullen aan te hebben, wat zich vaak vertaalt naar te grote skischoenen. Sterker nog, de topic opener geeft aan dat ze gewend is om te grote schoenen te kopen wegens de vorm van haar voeten
  • Hoe beter je kan skiën, hoe ontspannender je voeten in je skischoenen staan en hoe beter je achterin de schoen staat tijdens het skiën, hoe kleiner je kan gaan met de maat zonder dat het pijn doet. @Jill gaf aan pro te zijn in haar profiel, maar dit is inmiddels veranderd zie ik.

Zelf overigens geen ervaring met Strolz, maar gezien de positieve verhalen en alle garanties die ze geven lijkt het mij zeker het proberen waard. En dan zou ik vooral naar hen luisteren.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 02 apr 2018 17:23

@Piefke, nee herken de kwestie van grotere buitenschoenen niet.
Bij mij was er even wat twijfel omdat ik eerder smalle dan brede voeten heb. De jongen -type zèèr consiëntieus- die mijn voeten mat, was nieuw dat seizoen en wilde even bij z’n baas checken of Strolz wel geschikt voor mij was. Baas gaf direct aan dat er geen probleem was.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 02 apr 2018 21:24

Plaats een reactie