Keuze snowboard

Beste,
Sinds kort wil ik graag wat meer Freestylen op de piste en ben dus van plan om een Freestyle board te kopen. Op dit moment zit ik te twijfelen tussen de Bataleon Evil Twin (2012) 157cm en de Bataleon Evil Twin (2016) 157cm. Is er toevallig iemand die ervaring heeft met een van deze boards en die mij plus/minpunten kan vertellen?
-Qason

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar op http://thegoodride.com/ vind je vaak wel goede info. Waarom kies je specifiek voor dit merk en model? En heb je gezien welke verschillen er tussen 2012 en 2016 zitten, behalve de prijs?

Heb voor dit merk/model gekozen omdat ik op meerdere sites gelezen had dat dit een goed Freestyle board is. Het grootste verschil tussen de boarden is dat de 2012 versie rocker-flat-rocker is en de 2016 versie is een camber. Zelf start ik net met freestylen, dus heb ik geen idee wat de plus/minpunten hiervan zijn.

Het mooiste is natuurlijk uitproberen opdat je zelf beter weet hoe het aanvoelt. Meestal wordt camber juist gebruikt voor boards om meer grip te houden met de bochten. Rocker juist om een board wendbaarder te maken, minder gericht op snelheid. Verder gaat het vooral om je eigen gevoel en ervaring, dus wat jij het meest prettig vindt. Ook weer afhankelijk van jouw stijl en techniek.

Bataleon zorgt met de TBT techniek (2016 model) dat een min of meer traditionele camber minder ‘catchy’ wordt zoals bij een rocker board. Plat op de sneeuw draait de plank als een rocker en op z’n kant carvet en popt het board als een camber. Klinkt ideaal, maar persoonlijk kan ik maar niet wennen aan het voelbare ‘knikpunt’ dat deze techniek geeft. Een Bataleon zou ik niet zomaar kopen zonder dat je er een keer op gestaan hebt.

Wat versta je onder freestyen op de piste? Wil je vooral gaan butteren en draaien, dan kom je uit bij een rockerboard, maar wil je vooral sprongetjes en dergelijke maken, dan kies je beter voor een camberboard. Wordt het ook je enige plank, of wordt het er een voor naast een ‘normale’? Wat is je ervaring? Heb je wel een op een ander board gestaan? Heb je (freestyle)les gehad of ga je dit nog volgen? Wat is je leeftijd/gewicht/geslacht/lengte/schoenmaat/pincode? ;)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

De 2012 heeft volgens mij een extruded base en de 2016 een sintered (omdat de Riot niet meer verkocht wordt). 2016 zal dus iets sneller zijn.

Weet wel dat Bataleon tricky is qua onderhoud. Die uitgesproken contactpunten op de base gaan niet zo goed samen met de platte schuurband van je onderhoudstoko…

Gnu boards zijn wat mij betreft perfect. Je hebt hybride shapes, rocker-camber-rocker, ideaal om te jibben, die dankzij de magnetraction door het ijs klieven. Het zou me verbazen als ik ooit nog wat beters vind.

Plaats een reactie