Winterbanden nog verplicht?

Klein vraagje, eerste week mei vakantie gaan wij nog een weekje skiën in Breuill Cervinia. Weten jullie of de winterbanden nog verplicht zijn dan, zo laat in het seizoen zegmaar?
Verder iemand nog ervaringen in dit gebied, we gaan er namelijk voor het eerst naartoe.
Groetjes Nina

Winterbanden zijn in het Aostadal verplicht tot 15 april.
Wanneer is de 1e week? 21 april?
Valtournenche is dan al dicht.
Zermatt sluit grotendeels op 22/4. In elk geval Gornergrat en Rothorn. Klein Matterhorn is daarna zeer beperkt open. Vorig jaar was in de week na de sluiting de grote gondel naar de top van Klein Matterhorn gesloten voor onderhoud. Ik weet niet of dat dit jaar ook zo is. In Cervinia blijft, voor zover ik weet, alles open.

@DrPhil, in theorie is alles open.

Jij hebt aan den lijve ondervonden dat het anders kan zijn.

Naast een bakje onder de cv 😉
en helaas nu een flink auwtje.
@Nien, je stelt waarschijnlijk de vraag omdat je geen winterbanden hebt of ze al hebt gewisseld.
Tsja los of het verplicht is, wij hadden niet op de heen en terugweg maar een half uurtje latere aankomst en wij zaten midden in een sneeuwdump.
Je weet het nooit.

Ik zou ze er niet meer onder doen de winterbanden. Kwestie van het weer in de gaten te houden.

May the ski force be with you !!

Ik zou denk ik ook alleen dan maar gaan voor sneeuwkettingen mocht het toevallig bar en boos zijn dan heb je in ieder geval het geschut meegenomen 😉

Inderdaad kettingen mee, en zonder winterbanden als dat beter uitkomt.

Click. Click. Peace

Zit momenteel in Solden met huurwagen zonder winterbanden (verhuurbedrijf heeft dit niet en door ongeval met eigen wagen net voor vertrek via bijstandverzekering deftige upgrade huurauto gekregen) Winterbanden in Oostenrijk verplicht tot 15/4 maar het moet al lelijk doen om onder de 1350 m te sneeuwen en dan heb ik natuurlijk nog mijn sneeuwkettingen😇. Verzekeringsgewijs weet ik niet zo goed dat ze hierbij rekening houden omdat je geen winterbanden hebt indien je een ongeval zou hebben maar in deze periode daar nog controle op doen lijkt me vergezocht dus maar op goed geluk vertrokken⛷

Geen ski zonder après ski...

We gaan de 27ste vroeg in de ochtend weg. Zaterdag 28 rijden we het laatste stuk de bergen in.
Voor wat betreft winterbanden wordt er niet gesproken over periode 15/4-15/5, wat dus juist de periode is waarbinnen wij naar Cervinia gaan (28/4-5/5)
We hebben voor beide auto’s gewoon winterbanden hoor en we hebben ze er ook zo ondergelegd, maar bij beide auto’s zitten ze er niet meer onder inderdaad. Het gaat ons er meer om dat ze niet onnodig hoeven te slijten…
Ik denk dat we ze er niet onder doen en het erop gokken. Sneeuwkettingen hebben we uiteraard mee.
Uit jullie reactie begrijp ik ook dat alleen Cervinia dus open is?

@Nien Bedenk zeker ook dat tijdens 98% van de reis je zomerbanden waarschijnlijk sowieso veiliger zijn (warmere temp, eventueel regen) en in deze tijd van het jaar blijft sneeuw zelden heel lang op de weg liggen. Bij mij gaan mijn echte winterbinden er volgende week ook af. Daarna komen de all-season banden eronder…

Click. Click. Peace

Tja vorig jaar op 28 april 2017 nog sneeuwkettingen eronder moeten leggen bij Obergurgl/Hochgurgl. Er kwam ook een dikke Audi R8 dwars over de weg naar beneden gegleden waarvoor we moesten stoppen. Ik denk dat deze persoon toch niet blij was dat hij zijn winterbanden thuis had gelaten.
Maargoed hoe groot is de kans dat er een dikke 50cm sneeuw valt zo laat in het seizoen?

Toch altijd weer blij met mijn all-seasons…
@Jeroen999 Bezitters van een Audi R8 hebben meestal geen winterBANDEN maar een aparte winterAUTO.

We gaan de 27ste vroeg in de ochtend weg. Zaterdag 28 rijden we het laatste stuk de bergen in.
Voor wat betreft winterbanden wordt er niet gesproken over periode 15/4-15/5, wat dus juist de periode is waarbinnen wij naar Cervinia gaan (28/4-5/5)
We hebben voor beide auto’s gewoon winterbanden hoor en we hebben ze er ook zo ondergelegd, maar bij beide auto’s zitten ze er niet meer onder inderdaad. Het gaat ons er meer om dat ze niet onnodig hoeven te slijten…
Ik denk dat we ze er niet onder doen en het erop gokken. Sneeuwkettingen hebben we uiteraard mee.
Uit jullie reactie begrijp ik ook dat alleen Cervinia dus open is?

Nien op 10 apr 2018 07:55

Cervinia + wellicht de gletscher (maar dan alleen misschien de sleepliften en de stoeltjeslift). Maar Cervinia heeft zelf ook zat om je een paar dagen te vermaken. De weg richting Cervinia wordt snel en goed sneeuwvrij gemaakt, dus in het allerslechtste geval moet je daar op wachten, maar met kettingen om je zomerbanden kom je ook wel denk ik.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Toch altijd weer blij met mijn all-seasons…

@Jeroen999 Bezitters van een Audi R8 hebben meestal geen winterBANDEN maar een aparte winterAUTO.

Tjeerd69 op 10 apr 2018 10:08

Maar met 600+pk ben je heel veel sneller de berg op en af is volgens mik de uitkomst van eerdere discussies over vermogen de berg op en af 😉

@Nien Bedenk zeker ook dat tijdens 98% van de reis je zomerbanden waarschijnlijk sowieso veiliger zijn (warmere temp, eventueel regen) en in deze tijd van het jaar blijft sneeuw zelden heel lang op de weg liggen. Bij mij gaan mijn echte winterbinden er volgende week ook af. Daarna komen de all-season banden eronder…

Rogier op 10 apr 2018 09:04

Volledig met je eens, zomerbanden hebben bij normale en hogere temperaturen juist een betere remweg t.o.v. de zachte winterband. Mensen die de winterbanden oprijden in de zomer, zo raar.

Plaats een reactie