Skibreedte??

Hallo
Ik ski ondertussen 10 jaar. (15 skiweken). Geen “profi” dus, maar op blauw en rood kom ik overal vlot naar beneden en ook op zwart geraak ik er wel …
Ik ga vooral in het voorjaar skiën en blijf dan 90% van de tijd op de piste.
Nu dacht ik er aan om mij een nieuw paar ski’s te kopen.
Aangezien ik in het voorjaar vaak met slush te maken heb, dacht ik er aan om een iets bredere ski te kopen. Had mijn oog laten vallen op de Elan AMPHIBIO 84 XTI FUSION
Is dit zinvol?
Ga ik met deze iets bredere ski veel minder draaigemak ervaren op de piste? Of is dit verwaarloosbaar?

Met 84 onder de voet is prima op de piste te skiën. Zeker als je veel in het voorjaar skiet is dit helemaal geen rare keuze.

Click. Click. Peace

Het is mijn ervaring dat vooral de lengte bepaalt hoe makkelijk hij draait, en niet zozeer de breedte. Wel heeft een bredere ski een tragere kantenwissel, oftewel het kost meer tijd om de ski van de ene kant op de andere te zetten (logisch want hij is breder). Hij is dus iets wel trager met draaien. Al valt dat in de praktijk vaak ook reuze mee.
Een brede ski heeft meestal een grotere radius, dus voor slalombochten is hij meestal ook niet geschikt. Ik zie dat de Amphibio 84 een radius heeft van 17,1m op 1m76 en 18,5m op 1m82. Een slalomski zit grofweg tussen de 11 en 13/14 meter. Hij is dus vooral geschikt voor lange(re) bochten.
Voor de rest ken ik m niet.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 apr 2018 11:08

Je gedachte om een allmountain ski te kopen snap ik helemaal. De Elan die je noemt is er alleen net 1 die zn allmountain kwaliteiten niet waarmaakt wat mij betreft. Die zinkt als een baksteen in de slush en is niet erg makkelijk te skien in buckels. Op een strakke piste wel een aardige ski. Alternatieven zijn fischer pro mtn 80ti of K2 ikonic 84ti om eens een voorbeeld te noemen.

Yves,
Ik heb ongeveer evenveel jaren op de teller als jij en kocht deze winter de Elan Amphibio 84 XTI Fusion. Ik heb er vorige week mijn eerste kilometers mee gegleden en ben er super tevreden van!
Gewoon doen!

Wel heeft een bredere ski een tragere kantenwissel, oftewel het kost meer tijd om de ski van de ene kant op de andere te zetten (logisch want hij is breder). Hij is dus iets wel trager met draaien. Al valt dat in de praktijk vaak ook reuze mee.

DrPhil op 16 apr 2018 10:52

Dit klopt. Daarom is met 90% pistegebruik de 80mm variant misschien slimmer, omdat die makkelijker op zijn kant te leggen is. Het is de vraag of je meer waarde hecht aan de 10% off-piste. Let ook op dat de XTI t.o.v. de TI wat stijver is, gezien je ervaring moet dat geen probleem zijn.

Plaats een reactie