Zelf naar de Alpen vliegen

Mogelijk hebben er velen ooit al eens aan gedacht: “Hoe zou het toch zijn als je zelf naar je wintersportbestemming zou kunnen vliegen?!” Lekker ontspannen, geen last van files, genieten van het grandioze uitzicht boven de Alpen en binnen no-time op je bestemming. Misschien heb je er zelfs al een keer over gedroomd, maar hoe dat er echt uit zou kunnen zien? Het antwoord op die vraag is nabij!

Toegegeven, bovenstaande is geromantiseerd, want er zitten een hoop mitsen en maren aan vast, maar wat is er nu een mooiere manier om de Alpen te bereiken? Zoals Leonardo da Vinci ooit al eens zei: <i>„For once you have tasted flight, you will walk the earth with your eyes turned skywards, for there you have been and there you will long to return.“</i>

Twee weken geleden heb ik de proef op de som genomen, ondanks dat het in de praktijk niet perse veel sneller is. De reistijd is weliswaar veel geringer (3 uur vliegen i.p.v. 7,5 uur rijden), maar daarvoor moet je veel voorbereiden en rust er een grote verantwoordelijkheid op je schouders. Zeker als het de eerste keer alleen is, zonder ervaren piloot naast je. Daarom heb ik ook goed weer voor in de Alpen afgewacht en heb ik niet meteen een passagier voor deze trip meegenomen. Helaas geen snelle straaljager, maar wel een solide en betaalbaar toestel van Diamond Aircraft uit Oostenrijk voor de algemene luchtvaart.

Een film van m’n tweede vlucht tussen tussenstop en eindbestemming. Eigenlijk gemaakt voor medevliegers en vliegfans, maar het geeft hopelijk ook voor onbekenden op dit terrein een aardige impressie:

Engelstalige ondertitels zijn beschikbaar. Bij interesse upload ik ook nog een paar foto’s van de tour. Een tweede video volgt nog. Enjoy!

*bericht bewerkt door Frans op 19 apr 2018 20:30

Super gaaf! :-) Kom maar op met die foto’s.

*bericht bewerkt door Rogier op 19 apr 2018 20:47

Click. Click. Peace

Mooi @Frans!

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Super gaaf! :-) Kom maar op met die foto’s.

Rogier op 19 apr 2018 20:46

Precies, kom maar op!

Goed bezig Frans!

Soon Franzl!😉

mama on a mission in the snow

Hoe ziet dat eruit?? Een vliegtuig met dakkoffer? :D

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Haha wat is dat Duits toch een lelijke taal eigenlijk. En wat een mooie beelden, zo voor die Eiger langs! Erg gaaf! Dat vliegtuigje heb je gehuurd dus? Wat kost zo’n grapje?

Mr. Slow

Kom maar op met die foto’s.

Rogier op 19 apr 2018 20:46

Allright, let’s go…

null
<i>Bye Sauerland</i>

null
<i>Rhein boven Kaub/Loreley</i>

null
<i>USAFE Headquarters: Ramstein</i>

null
<i>Tussenstop</i>

null
<i>Vogezen</i>

null
<i>Colmar</i>

null
<i>Het schiet desondanks wat tegenwind goed op…</i>

null
<i>Welcome in Switzerland</i>

null
<i>Voorgrond: Chasseral (1606 m), achtergrond Lac de Neuchâtel en Mont Blanc (4808 m)</i>

null
<i>Blik op de Noordalpen ter hoogte van Fribourg</i>

null
<i>De Mont Blanc komt steeds dichterbij</i>

null
<i>Lac Léman met Vervey en Montreux</i>

null
<i>Ingang Zwitserse Rhônedal</i>

null
<i>Martigny</i>

null
<i>Bijtanken</i>

null
<i>De volgende ochtend aankomst in de GA-terminal</i>

null
<i>Alles voorbereiden…</i>

null
<i>After takeoff… Eerst hoogte winnen in westelijke richting van het Rhônedal</i>

null
<i>Daarna 180 graden omdraaien richting oosten met blik op Sion</i>

null
<i>Verder uit het Rhônedal klimmen…</i>

null
<i>…en Nendaz (L4V) begroeten!</i>

null
<i>RIP Crans-Monata, hopelijk komt er snel een oplossing!</i>

null
<i>Een eregroet van m’n winglet aan de Matterhorn! Helaas geen ronde om de Matterhorn gedraaid, vanwege Föhn en mogelijk extreem afvallende winden aan de noordkant… Ik wil graag nog langer vliegen.</i>

null
<i>De klim is volbracht, een blik naar Leukerbad voor de oversteek naar de Noordalpen</i>

null
<i>Op 3000 m hoogte boven het Rhônedal</i>

null
<i>Kort voor het oversteken van de Gemmipass</i>

null
<i>Skigebied Torrent bij Leukerbad</i>

null
<i>Enkele minuten later… Thunersee (links), Interlaken (midden) en Brienzersee (rechts)</i>

null
<i>Wie herkend de beroemde 007 filmlocatie?</i>

null
<i>Jungfrau Region met Eiger, Kleine Scheidegg, Wengen. Goed herkenbaar is de Lauberhornabfahrt.</i>

null
<i>Männlichen, Lauberhorn en Grindelwald. Op de Männlichen is het seizoen al ten einde, op de Lauberhorn/Kleine Scheidegg wordt nog geskied…</i>

null
<i>Eigernordwand</i>

null
<i>Vele gletsjers en de Finsteraarhorn</i>

null
<i>Crossing Grosse Scheidegg</i>

null
<i>Wie herkend hier een Südstau in Italië?</i>

null
<i>Approaching Engelberg-Titlis. Linksonder de Engstlensee, links buiten beeld het skigebied van Melchsee-Frutt</i>

null
<i>Urner Alpen</i>

null
<i>Grüezi Titlis!</i>

null
<i>Engelberg</i>

null
<i>Een groet aan m’n tweede huis…</i>

null
<i>Vierwaldstättersee met Skigebied Klewenalp</i>

null
<i>Luzern met luchthaven Buochs en vliegtuigfabriek Pilatus</i>

null
<i>Een van de mooiste plekken van de Alpen… Vierwaldstättersee</i>

null
<i>Blik richting Klausenpass</i>

null
<i>Geplande koers: Dwars tussen de Mythen door… Het hartstuk van Zwitserland.</i>

null
<i>Kleiner en Grosser Mythen</i>

null
<i>Zürichersee, tijd voor een landing! (Helaas geen foto’s)</i>

null
<i>Uitlopers van de Jura vlakbij Zürich</i>

null
<i>Nogmaals geland… Pauze, tanken, douaneklaring, eten en de zon genieten!</i>

null
<i>Daar is de Rhein weer… Links Zwitserland, rechts Duitsland</i>

null
<i>Zwarte Woud. Voorgrond: Schluchsee, achtergrond: Feldberg. Alles allang Duitsland, maar nog Zwitsers luchtruim (gedelegeerd), vanwege aanvliegroutes Zürich</i>

null
<i>Hockenheim, Walldorf, Heidelberg</i>

null
<i>Zurück im Sauerland!</i>

Dat vliegtuigje heb je gehuurd dus? Wat kost zo’n grapje?

Quick op 20 apr 2018 12:14

Vliegtuig is van de vliegclub. Defacto vliegen er maar een paar piloten actief mee. Kosten liggen bij €110 per vlieguur (incl. brandstof en belastingen). Als het ding niet in de lucht is betaal je gelukkig niks. Dat is bij commerciële verhuurbedrijven wel eens anders…

Haha wat is dat Duits toch een lelijke taal eigenlijk.

Quick op 20 apr 2018 12:14

Tja, en Duitsers vinden Nederlands een taal die je nooit serieus kan nemen, alsof iedereen onder invloed van drugs is of een spraakgebrek hebben. Iedereen moet toch wat over z’n buren kunnen lasteren. :P

*bericht bewerkt door Frans op 20 apr 2018 13:35

Super gaaf, wanneer land je een keer in St Crepin, om hier een rondje te doen ;-)

Click. Click. Peace

Erg gaaf, op deze manier kan je gewoon in een aantal skigebieden met een altiport landen lijkt me of is hij daar nog te groot voor? Het zou wel ideaal zijn voor hier, even met de auto naar vliegveld midden zeeland (15min) en dan gelijk door naar bijv 3 Vallees of Alpe d’Huez. Wat is de actieradius op een volle tank?

Born to Ride

Wat is de reden dat je heen via Montreux en Martigny vliegt en terug “gewoon” over het Alpenmassief?
Moet je je aan de airway structuur houden of vlieg je alleen op zicht?

Fraaie beelden, vooral die rond het Jungfrau massief spreken met erg aan :-)

Rob

Mooie zachte landing
Gefeliciteerd @Frans
SUPER !

Super gaaf, wanneer land je een keer in St Crepin, om hier een rondje te doen ;-)

Rogier op 20 apr 2018 13:45

Als je een goede sponsor hebt dan valt er over veel te praten! Lijkt me geweldig! :D Niet heel ver bij je vandaan is ook het beruchte zweefvliegveld van Puimoisson. Daar komen per jaar enorm veel Duitsers om te zweefvliegen, maar dat is natuurlijk een sport en wereld voor zich.

Erg gaaf, op deze manier kan je gewoon in een aantal skigebieden met een altiport landen lijkt me of is hij daar nog te groot voor?

Matthias123 op 20 apr 2018 13:58

Altiports als Meribel en Courchevel zijn helaas een vak apart. M’n vliegtuig zou er opzich prima kunnen landen, want turbogeladen en beide banen zijn lang genoeg, maar je hebt een “mountain rating” nodig of per vliegveld een “familiarization flight” met vlieginstructeur, alvorens je er zelfstandig mag landen. Hetzelfde geldt ook voor Samedan in Zwitserland. Heeft vooral met de hoogte te maken en de daardoor drastische vermindering van de capaciteiten van je vliegtuig en Courchevel heeft natuurlijk ook een hele aparte nadering, zonder go-around optie (doorstarten kan daar niet).

Je kan echter wel gewoon op alle normale vliegvelden en luchthavens landen, ook al is het altijd verstandig om in de bergen eerst met een ervaren piloot samen te vliegen, wat ik voorheen ook gedaan heb. Is toch wat anders als het vlakke land. De echte laaglanders vinden het Sauerland al uitdagend, laat staan dat je ineens in het hooggebergte zit. ;)

Wat is de actieradius op een volle tank?

Matthias123 op 20 apr 2018 13:58

Afhankelijk van vliegtuig en gewicht is dat bij wat ik vlieg 4 uur plus 30 min reserve. Kan je vanuit Zeeland wel mee naar de Franse Alpen vliegen. Ben je zwaar of eenzijdig beladen, dan kan het zijn dat je je vliegtuig niet vol mag gooien. De problematiek daarbij wordt hier aardig uitgelegd: https://en.wikipedia.org/wiki/Center_of_gravity_of_an_aircra…

Wat is de reden dat je heen via Montreux en Martigny vliegt en terug “gewoon” over het Alpenmassief?
Moet je je aan de airway structuur houden of vlieg je alleen op zicht?

RCGrootveld op 20 apr 2018 14:15

Eigenlijk was het vooral een persoonlijke routekeuze. Op de heenweg wilde ik de snelste route hebben en die liep dan via Martigny. Bovendien was er iets Südföhn en wat turbulentie. Dat vraagt natuurlijk om wat voorzichtigheid, vooral in zuidelijke richting.

Fraaie beelden, vooral die rond het Jungfrau massief spreken met erg aan :-)

RCGrootveld op 20 apr 2018 14:15

Een tweede video van die vlucht komt er nog aan! ;)

Mooie zachte landing
Gefeliciteerd @Frans
SUPER !

Hooykaas op 21 apr 2018 09:49

Thanx! Eigenlijk was het die avond in het Rhônedal vrij onrustig in de lucht, volgens locals vanwege de Föhn, maar kort voor de landing was de lucht ineens rustig. Precies tegenwind op de baan, perfect voor de landing! :D

*bericht bewerkt door Frans op 21 apr 2018 11:50

Inmiddels is nu ook de tweede video van de trip online! Hopelijk zullen nog vele gelegenheden volgen met nog meer camerahoeken. Juist de bergen waren voor mij één van de hoofdredenen waarom ik met het vliegen ben begonnen.

Geweldig! Prachtige foto’s ook. Mooie manier om naar de Alpen te kunnen gaan. Kennis van mij vliegt op deze manier met zijn eigen Cessna zakelijk door europe. En de vakanties pakt hij er regelmatig ook mee. Geen last van files op de Route des Solei voor hem!

Wow, geweldige foto’s Frans! De filmpjes ga ik een ander moment voor zitten, maar de foto’s zijn adembenemend mooi…

Dank voor het delen…

Fraai om het gebied rond Jungfrau ook eens vanaf FL 110 te zien.

Vakvraag:
Rond 08:20 krijg in “Information Robin” door. Waar duidt die Robin op? Ken de kreet alleen icm (in dit geval) Romeo in relatie tot het weerbericht. Of is het gewoon een lokale interpretatie …

Rob

Dank voor de feedback iedereen! Misschien moet ik eens gaan nadenken om rondvluchten boven de Alpen aan te gaan bieden. ;)

Kennis van mij vliegt op deze manier met zijn eigen Cessna zakelijk door europe. En de vakanties pakt hij er regelmatig ook mee. Geen last van files op de Route des Solei voor hem!

Marijnt op 4 mei 2018 18:28

Ja, als je daarvoor de gelegenheid hebt is dat echt fantastisch! Zelf vlieg ik aankomende week ook voor een zakelijke afspraak naar Zuid-Duitsland. Is toch erg praktisch. In plaats van 3 uur rijden (zonder files), 1 uur vliegen. Er hoort wel wat voor- en naberijdingswerk bij, maar hobby en werk zo combineren en de omkosten ook nog vergoed krijgen is natuurlijk super!

Vakvraag:
Rond 08:20 krijg in “Information Robin” door. Waar duidt die Robin op? Ken de kreet alleen icm (in dit geval) Romeo in relatie tot het weerbericht. Of is het gewoon een lokale interpretatie …

RCGrootveld op 5 mei 2018 23:56

Robin staat voor een vliegtuigtype/merk, meestal is dat een DR400. De luchtverkeersleiding gaf me daar verkeersinformatie over kruisend verkeer. Zulke informatie helpt mij bij het vinden van het vliegtuig dat m’n koers kruist en dat ik niet naar bijv. een Cessna moet gaan uitkijken. Zo heb ik ook al eens de zin te horen gekregen “for information Airbus”. Dan weet ik dat ik daar groots uit de buurt moet blijven. Bij een Robin valt het natuurlijk wel mee.

Romeo is de letter R van het NATO-alfabet. “Information Romeo” duidt op een ATIS-melding, zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/ATIS_(luchtvaart)

Romeo is de letter R van het NATO-alfabet. “Information Romeo” duidt op een ATIS-melding

Je hebt gelijk, doelde op de ATIS, maar vandaar dat deze mij merkwaardig over kwam.

En je wilt inderdaad niet in de turbulentie van een (al dan niet “Heavy”) Airbus terecht komen

Ik heb zelf overigens een keer een rondvlucht rond het Eiger/Mönch/Jungfrau massief gemaakt met een heli vanaf Mänlichen, “rakelings” langs de Nordwand.
Kost een paar centen, maar ik kan het iedereen aanraden.

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 06 mei 2018 18:37

Rob

Mooi Frans. Je tankt een paar keer; gewoon met de pin?

@Frank66: Ja, meestal met een creditcard, maar soms ook op rekening, per debitkaart of direct met contant geld. Meestal wordt de pomp vanuit een kantoor of toren vrijgegeven (of je krijgt een bezoekerstankpas) en moet je na die tijd in een kantoortje of toren afrekenen. Als je geluk hebt heeft men een betaalterminal direct bij de pomp die ook debit- of creditcards neemt.

Bij grotere luchthavens komt er meestal een tankwagen. De rekening daarvan krijg je dan ook in het luchthavenkantoor. Ter plekke moet je alleen ondertekenen hoeveel liter er is afgenomen.

Turbulentie van een ander groot toestel is leuk! Paar jaar terug op weg naar Phuket van Bahrain werden wij ingehaald door een A380, zullen wel de collega’s van de mannen in de cockpit geweest zijn, lekker abrupte stuiteringen in de stoel, hahaha. Zeker in een klein toestel wil je dat niet mee maken. Vloog vroeger meerdere keren per jaar met een Twinotter mee als passagier binnenlandse vluchten in Nigeria en dat stuiterde al aardig door wind en luchtzakken. Is ooit een vlucht daar geweest waarbij het toestel honderden meters zakte, zelfs de lokale piloot begon blank te zien, toch maar even zsm geland om bij te komen… Zal voor de passagiers ook niet erg comfortabel geweest zijn ;)

Paar jaar terug op weg naar Phuket van Bahrain werden wij ingehaald door een A380, zullen wel de collega’s van de mannen in de cockpit geweest zijn

Waarom zouden het collega’s geweest moeten zijn?
Hoger betekent bijna per definitie sneller, al vlieg je dezelfde Mach snelheid.

Rob

Waarom niet? Even je collega’s plagen toch?

Ik las de titel van het topic en dacht wauw gaaf.

Toen las ik dit

Toegegeven, bovenstaande is geromantiseerd, want er zitten een hoop mitsen en maren aan vast, maar wat is er nu een mooiere manier om de Alpen te bereiken?

En dacht oh het was te mooi om waar te zijn. Ze beloven loven weer te veel 😔

Niet dus bleek helemaal juist te zijn de eerste indruk. Echt super gaaf, mooie foto’s ook.😃😎☺

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Het vliegen in de Alpen is eerder deze zomer in de tweede ronde gegaan. Samen met een goede vriend (zweefvlieger) hebben we opnieuw de Zwitserse Alpen ‘onveilig’ gemaakt, dit keer tot en met Zermatt en de Matterhorn, plus de Aletschgletsjer. Een paar fenomenale beelden van boven die ik wintersportfans niet wilde laten onthouden. ;)

Mooi Frans, dank. Stoer man.

We gaan door met de volgende ronde. Had er tussentijds helaas weinig tijd voor, maar beter laat dan nooit. Ook al zijn de beelden uit juni eerder zomers dan winters, het zicht op de bergmeren blijft er indrukwekkend bij.

Eens kijken wat de winter zo te bedien heeft. Als het weer een week lang goed stabiel is en de luchtvochtigheid niet te hoog, dan zal een vlieg/skireis-combinatie er hopelijk in februari of maart wel in zitten. :)

*bericht bewerkt door Frans op 23 nov 2018 21:36

Gaaf hoor! Leuk alternatief vervoersmiddel en een gave hobby!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Plaats een reactie