ervaring met het zelf spuiten van een ski helm?

Heeft iemand ervaring met het zelf spuiten van een ski helm? Waar moet ik op letten behalve het goed afplakken van de binnenzijde en de luchtgaten?
Ik wil namelijk de beschermende werking van de helm niet aantasten (ik begreep dat sommige soorten lak de lagen van de helm kunnen verzwakken). Is een watergedragen spuitlak een goede keuze? Moet de helm daarna nog een vernis krijgen tegen het krassen?

sneeuw witje en de 7 bergen

Ook aan wrappen gedacht? Wellicht eenvoudiger en dan word jouw helm ook niet aangetast volgens mij

Wat voor een helm heb je? Vaak werkt spuiten/lakken van een helm erg slecht, en krast het erg snel, laat verf erg snel los. Buiten dat je vaak weinig zekerheid hebt over of een helm aangetast wordt (weet je niet qua verf).

Je kunt tegenwoordig helmen kopen is alle mogelijke kleuren, zou ik eerder kijken naar een kleur die je aanstaat.

Er zijn airbrush bedrijven die fiets en motorhelmen spuiten (even googlen) dan heb je vrij zeker een goed resultaat.

Click. Click. Peace

Ook aan wrappen gedacht? Wellicht eenvoudiger en dan word jouw helm ook niet aangetast volgens mij

Marijnt op 1 mei 2018 09:39

wrappen klinkt als een optie. Hoe werkt dat?

sneeuw witje en de 7 bergen

Wrappen kan net zo goed je helm aantasten.

Maar dat gezegd hebbende ligt dat compleet aan hoe de helm gemaakt is wat de samenstelling van het materiaal is.
Sommige merken claimen standaard bij elke helm dat het verfen bestikkeren etc schade aanbrengt aan de beschermende functie.
Andere fabrikanten ligt het per helm als het kan. Vaak even in de beschrijving van de helm kijken zegt genoeg, en als het er niet staat even een belletje of mailtje en je weet of jou helm er tegen kan.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ok, bedankt voor de tips.

sneeuw witje en de 7 bergen

Waarom wil je jouw helm spuiten?

Ook aan wrappen gedacht? Wellicht eenvoudiger en dan word jouw helm ook niet aangetast volgens mij

Marijnt op 1 mei 2018 09:39

wrappen klinkt als een optie. Hoe werkt dat?

SandraSki op 1 mei 2018 10:12

Dat is wel erg lastig voor een rond object…

It is an amazing world

Er zijn airbrush bedrijven die fiets en motorhelmen spuiten (even googlen) dan heb je vrij zeker een goed resultaat.

Rogier op 1 mei 2018 10:06

Klopt … mijn man heeft zijn motorhelm laten spuiten. Het spuiten van de helm liep mee in een grotere opdracht.
Laagje wit, laagje patroon, twee laagjes transparant aflakken… je bent zo een paar honderd euro kwijt.

It is an amazing world

Deze spuit helmen bv:
http://www.airbrushlijnden.com
Wel duur…

Waarom wil je jouw helm spuiten?

McMeany op 3 mei 2018 09:49

Ik vind het persoonlijk maken van gebruiksvoorwerpen een leuke bezigheid. Meubels, fietsen. Dat soort dingen (beroepsdeformatie? = architect). Dus ik was aan een andere kleur van, en belijning op mijn helm aan het denken. Maar ‘safety first’, vandaar een check op dit forum…Misschien kan ik wel wat met met mijn skistokken. Aan aluminium kan weinig mis gaan en die zijn toch al dramatisch bekrast.

sneeuw witje en de 7 bergen

Je kan je helm ook plastidippen. Sort rubber coating die je redelijk eenvoudig weer kan verwijderen. Als je het dus een jaar later beu bent… trek je het zo weer los. Nadeel is dat je skibril de coating misschien al weg kan krassen bij gebruik.

Ik ben er trouwens niet van overtuigd dat spuiten slecht is voor je helm. Ik denk dat zonlicht/uv, laten vallen van helm etc net zo schadelijk is. Maar Ik ben geen expert in kunststoffen.

Plaats een reactie