Auto 'ontploft' op parking Breuil-Cervinia

Deze ochtend waren we getuige van een bizar voorval: terwijl we ons aan het klaarmaken waren om te gaan snowboarden hoorden we op een twintigtal meter van onze auto een doffe knal. De achteruit van een auto met een Franse nummerplaat was aan diggelen geknald en de deur aan de passagierzijde was door de klap opengezwaaid. Er was verder geen mens te bekennen op de parking, de eigenaar was nergens te bespeuren. We hebben de carabinieri gebeld, die na een kwartiertje poolshoogte kwamen nemen. Hoe dit verder is afgelopen, weten we niet want we mochten beschikken. Deze namiddag rond 16u stond de wagen er nog steeds. De agenten hadden enkel het portier weer gesloten. Het zal je maar overkomen om zo je auto terug te vinden.
Iemand een idee hoe dit kon gebeuren? Een lpg sticker was er niet te zien. De auto ernaast had geen schade.

null

Heb een app gebruikt om de nummerplaten af te dekken. Met die GDPR weet je maar nooit…

Er zal vast iets in hebben gelegen dat ontploft is… Een gasblikje ofzo?

Ik heb wel eens dat een vingertrainballetje (voor klimmers) ontploft is in mijn auto. Lag m’n hele auto vol zangzaad ;-) Maar mijn ruit zat er nog in…

Click. Click. Peace

Vanuit mijn brandweerachtergrond denk ik aan een gascilinder van een gordijnairbag of de gasveer van de achterklep. Zo’n cilinder/veer is zeker in staat een ruit te verbrijzelen en een deur te laten openen. Uiteraard is wat Rogier ook aangeeft een gasblikje ook mogelijk.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Interessant. Heb ook de hypothese gehoord dat de achterruitverwarming mogelijk is blijven werken door een electrisch mankement. Is dat plausibel volgens jullie?

Is dit de parking naast hotel Europa?

@Gnurider nee, daar zijn autoruiten wel tegen bestand. De achterruitverwarming kan geen dusdanige verwarming geven dat een achterruit door de hitte van de verwarming kan knappen. Daar heb je hogere temperaturen voor nodig en dan is er in 99,99999% ook sprake van brand. Omdat, zoals je aangaf, de achterdeur ook open sprong, moet er sprake zijn van een drukopbouw die een weg naar buiten zocht. Lijkt er dus echt op dat iets is ontploft.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Ah zo. Deze ochtend was de auto niet meer op de parking. Het glas lag er wel nog. Die vakantie is waarschijnlijk abrupt geëindigd.
Wel politiecontrole gehad vanochtend, een eindje voor het dorp. Toeval? Vast wel…

Vanuit mijn brandweerachtergrond denk ik aan een gascilinder van een gordijnairbag of de gasveer van de achterklep. Zo’n cilinder/veer is zeker in staat een ruit te verbrijzelen en een deur te laten openen. Uiteraard is wat Rogier ook aangeeft een gasblikje ook mogelijk.

Gerben1979 op 5 mei 2018 21:26

Ontploffen die vaak?

Click. Click. Peace

@Rogier Nee, normaliter mag dat niet gebeuren. De airbagsensor mag alleen een signaal afgeven aan de airbagunit bij een ongeval. Overigens denk ik meer aan een gasveer van de achterklap, omdat de airbaghoes (afgaande van wat ik op de foto zie) er niet uitgeschoten is. Het gas uit de gascilinder van de airbag, zorgt er namelijk voor dat de airbaghoes opgeblazen wordt. Is de oorzaak wel de airbag, is er dus sprake een dubbele fail (De airbag gaat namelijk niet af) of een echt slecht gascilindertje Die zijwaarts is open geklapt. Maar wat je zelf aangeeft is een gasflesje ook mogelijk. Wie weet zelfs een simpele deodorantbus.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Dit verhaal kent nog een verrassend staartje. Deze ochtend stond die wagen op de parking van het hotel waar we verbleven. Even dachten we dat men ons had opgespoord voor meer tekst en uitleg. De realiteit was echter veel droger: bleek dat de eigenaar in ons eigen hotel sliep. Die was elke dag voor ons vertrokken en kwam telkens na ons toe 's avonds, waardoor we die auto niet hadden herkend. Ik heb het de eigenaar gevraagd waardoor de klap was veroorzaakt, maar die tastte zelf in het duister. Hij hoopte dat zijn garagist hem dat ging kunnen uitleggen. Hopelijk zijn ze goed thuisgeraakt.

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/7b6296a1d271d56d10375e9e...

Touran of Caddy op aardgas? Zijn berucht om defecte doorgeroeste tanks. Zou zomaar het geval kunnen zijn.

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/erdgasauto-grund-fuer-exp…

Als de tank doorgeroest is en deze een ontploffing(kje) veroorzaakt heeft. Denk je dan dat deze nog naar het hotel had kunnen rijden? @Robert7

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

De eigenaar zei dat het een diesel was. Wel bedenkelijk dat de carabinieri het voertuig de hele dag zo op die parking heeft laten staan. De eigenaar is zelf naar de politie gestapt toen hij zijn auto zo aantrof. Hij dacht in eerste instantie dat het om een inbraak ging. Men had hem dus niet (kunnen verwittigen?) verwittigd.

Plaats een reactie