Switchen van leren snowboarden naar leren skien?

Hoi allen!

De zomer komt er weer aan en het wintersport seizoen is voorbij. Dat maakt dat we volgende week naar een indoor sneeuwhal gaan, want nu is het daar niet meer zo druk! Tenminste dat hopen we dan. Afgelopen februari voor het eerst op wintersport geweest met mijn vriend, hij snowboard. Zie topic “1e keer wintersport een feit @ ortisei”. We waren voor mijn eerste keer wintersport al eens in de indoor sneeuwhal geweest en daar ben ik direct gaan snowboarden. Toen we de vakantie eenmaal gepland hadden heb ik op de rollerbaan in BoZ een snowboardcurses gevolgd, wat bijna privé les was (top!). Eenmaal op wintersport had ik achteraf gezien beter een hele week kunnen lessen, maar dit hier had ik niet over nagedacht en resulteerde in twee ochtenden privé les in Italië. Daarbij had ik vooral vrees van hoe stijl de piste was als ik bovenaan stond, vond ik het eng als ik te hard ging en ben ik vooral heeeeel veeeeel gevallen. Als ik er zo op terug kijk mocht dat de pret niet drukken en hebben we enorm veel plezier gehad. We hadden een topweek qua weer en het gebied was prachtig in Italië (en heerlijk eten). De eerste keer wintersport was voor mij echt ontdekken van hoe is nu zo’n wintersport vakantie, hoe voelt het, hoe koud is het, hoe warm is het, hoe moe raakt je lichaam van alle inspanning, hoe werken de liften, hoe zit zo’n skigebied in elkaar qua pistes, etc. Ik was iedere dag zoooo enorm moe van het continu vallen en op staan en het snowboarden voelde nog erg onstabiel / niet comfortabel. Kortom: behoorlijk uit m’n comfort zone. Ik heb het snowboarden volgehouden en dit is ook de manier om er uiteindelijk goed in te worden denk ik: oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Maar nu: we willen aankomende winter met familie gaan wintersporten. Drie goed ervaren snowboarders die al hun hele leven op wintersport gaan en één skier die nu 3x op wintersport is geweest. De afgelopen vakantie ben ik met het leren snowboarden niet verder geweest dan het kinderweitje / oefenweide, daar baal ik van. Ik heb wel een paar blauwe pistes geprobeerd maar op de snowboard lukte het me nog niet om bochten te maken waardoor ik de smalle stukken gewoon niet door kwam zonder continu te vallen. Uiteindelijk ben ik maar gaan lopen tot die piste voorbij was. Nu zeggen veel mensen tegen me, waaronder de familie waarmee ik volgend jaar ga: ga toch skiën! Veel makkelijker te leren waardoor je niet continu zo enorm veel valt als op de snowboard, waardoor je minder vermoeid / bont&blauw bent en hopelijk kan ik dan wat meer pistes nemen. Vandaar dat ik nu twijfel om volgende week een proefles skiën te nemen in de sneeuwhal en voor dat we op vakantie gaan een cursus skiën op de rollerbaan te doen. Maar aan de andere kant vind ik het zonde van wat ik tot nu toe in het snowboarden geïnvesteerd heb, om weer opnieuw te beginnen met iets anders. Maar ja, ik hoop dat ik dan tijdens de vakantie minder vermoeid ben doordat ik minder vaak val en wat meer pistes kan nemen als we met de familie gaan (ipv dat ik alleen op t oefenweitje ben). Uiteindelijk heb ik er dan ook meer plezier in, maar ik vraag me af: is het echt zo dat je skiën makkelijker leert en kan ik dan al gelijk mee met verschillende pistes als ik lessen neem? Dat bochten maken met snowboarden lukte me gewoon nog niet goed en ik begrijp heus wel dat het een kwestie is van doen, maar ik denk dat ik net zo’n plezier heb op de skies als op de snowboard.

Wat zijn jullie ideeën hierover?

Skiën is niet makkelijker om te leren, je valt alleen minder vaak dan bij snowboarden waardoor het misschien makkelijker lijkt. In de essentie is de techniek gelijk, dus overstappen is niet erg moeilijk, maar snowboarden is echt makkelijker om te leren en als je eenmaal de smaak te pakken hebt zul je ook makkelijker progressie kunnen maken. In beide gevallen is les zeker aan te raden. Aangezien skiën veel technischer is zul je daar echt veel meer les voor moeten nemen wil je fatsoenlijk de pistes af kunnen gaan. En zie het als een investering, nu genoeg lessen zorgt ervoor dat je straks met veel meer plezier kunt gaan snowboarden, en/of skiën. Succes en veel plezier in elk geval!

Bij skiën is, naar mijn ervaringen, de factor angst iets kleiner. Daardoor leren mensen het makkelijker aan. Zeker ook wanneer ze fysiek wat minder sterk zijn of wat zwaarder zijn, want dan is het voortdurend vallen met het snowboarden gewoon slopend. Het kan zeker geen kwaad om eens indoor een proefles te nemen om te kijken of het skiën je beter afgaat. Dus gewoon doen!

Misschien wel uit je hoofd zetten dat je in de nabije toekomst samen kan gaan skiën met je vrienden/familie die al jarenlang gaan skiën. Vaak is het dan voor beide partijen niet fijn. De ervaren skiërs moeten wachten, en voor jou is het lastig omdat je het gevoel hebt het blok aan het been te zijn van de anderen. Hou hier rekening mee qua verwachtingen…

Zeker in de allereerste basis is mijn ervaring dat je op skies veel eenvoudiger eenvoudige hellingen goed afkomt dan op een snowboard. Wanneer je basis op de skies nog niet goed is, zoals bij iedereen in een eerste week, heb je als nog de pizzapunt als extra remmiddel. Waar je dan bij het snowboarden valt om af te remmen ga je bij het skien gewoon in ploeg en ben je je snelheid kwijt. Doordat je deze angst wegneemt zullen je eerste lichte afdalingen op skies gewoon sneller en eenvoudiger gaan dan op een board.

Born to Ride

Ik zeg altijd ga eerst leren skiën en dan evt. Snowboarden.Andersom is vaak lastiger.
Daar komt nog bij dat snowboard erg terug loopt de laatste jaren.

Je had twee ochtenden les en je was vooral bang hoe stijl de piste was.
Dat heeft niets met jou te maken (want iedereen moet aan het hoogte verschil wennen) maar meer met de slechte Italiaanse leraar die je veel te snel op een verkeerde piste gebracht heeft waardoor je een terugval opgelopen hebt.
Ga lekker ontspannen en ga volgend jaar een week in een KLASJE in de bergen.En je zal zien dat je na een week al de berg afkomt zonder angst.

De rollerbaan in jou situatie ben ik geen voorstander van.
Borstelbaan en indoor met sneeuw evt. wel.
Beter is waarschijnlijk een weekend naar Winterberg met les omdat je dan effectief meer uren op de ski’s staat.

Wat het teruglopen van snowboarders te maken heeft met wat TS wilt, weet ik niet.

Voor TS zelf: rollerband leer je heel goed de techniek op, maar hoogteverschillen heb je weinig besef van. Kan me voorstellen dat je door angst op de echte berg ook al snel te ver achterover gaat staan, wat uiteraard snel resulteert in vallen. Vervelend en vermoeiend. Ideaal is natuurlijk een bredere niet al te steile piste, maar die moet er maar net zijn in het gebied (paden zijn inderdaad ruk als je nog niet zeker op je plank staat). Waarschijnlijk ga je het met lessen in de loop van je volgende week wintersport best kunnen, maar de rest ga je nog niet bijhouden. In ieder geval is het een stuk minder vermoeiend als je bijna niet meer valt.

Qua skiën: zoals hierboven ook aangegeven kun je eerder naar beneden komen, omdat ploeg altijd wel een optie is. Je komt inderdaad sneller door een gebied heen, maar echt goed leren skiën vergt tijd. Je zal gedurende zo’n week best een keer mee kunnen met de groep, maar bijhouden verwacht ik zeker nog niet. Ik zou dus rekenen op een week vooral in het klasje zijn en niet veel met de groep op pad.

Beide gevallen gaat je dus tijd kosten, ik zou zeggen doe eens een proefles skiën, dan heb je in ieder geval een idee. Wat mij betreft: it’s more fun going sideways!

Na een weekje of 4 boarden ben je over het algemeen veel beter dan op ski’s qua afdalingscapaciteiten. Enkel de eerste week of 2 is makkelijker op ski’s.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Na een weekje of 4 boarden ben je over het algemeen veel beter dan op ski’s qua afdalingscapaciteiten. Enkel de eerste week of 2 is makkelijker op ski’s.

Shane op 15 mei 2018 20:16

Na een week of 4 op skies kwam ik fluitend, gecontroleerd een stevige rode piste op foese snelheid. Om op mijn board op dezelfde snelheid een stevige rode piste af te gaan heb ik toch wel aardig wat langer gedaan. Gecontroleerd op hogere snelheid is op een board toch beduidend moeilijker dan op skies. Op skies heb je altijd nog wel wat kans om met 1 been een oneffenheid te corrigeren, op een board ben je dan gewoon gezien als je techniek niet optimaal is. Moet jij eens opletten hoe weinig boarders je op hoge snelheid gecontroleerd van een steile piste af ziet komen.

Born to Ride

Hmm, in andere topics was het tegendeel toch veelal de bovenliggende mening. Vooral in het geval van hoopjes, verse sneeuw, ijs enz. is boarden toegankelijker. Hiermee wil ik overigens niets af doen aan jouw skitalent @Matthias123 😉.

*bericht bewerkt door Shane op 15 mei 2018 20:58

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vooral slush is lekkerder. Met je pistes skietjes blijven je voeten staan en gaat je neus naar voren/ beneden

Of je beentjes uit elkaar/door elkaar @Tiny-m. @Matthias123, moet jij trouwens in december eens kijken hoeveel lichtgevorderde boarders er in Snowworld de buckels met ijs superbeheerst pakken versus de skiers die dat kunnen. Ik ga mee 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als je nu gaat skiën zal je komende wintersport ook niet met de ervaren skiërs en boarders mee kunnen, maar moet je weer opnieuw beginnen op de oefenweide.
Je hebt nu een basis in snowboarden. Als je daar mee verder gaat, zal je eerder blauwe pistes af kunnen dan dat je helemaal opnieuw gaat beginnen met skiën.
Als je in Nederland op een sneeuwbaan nog wat lesjes neemt en wat gaat oefenen en volgend jaar op wintersport een hele week les neemt, ben je al een heel stuk verder. Je moet niet meer dagen lang in je eentje op een oefenweide gaan ploeteren. Daar leer je niet veel van.
Ik zou voorlopig even niet meer naar de rollerbaan gaan. Dat is prima om de basistechniek te leren of in de toekomst, als je ervaren bent, de techniek verder te perfectioneren en te trainen. Jouw grootste probleem op dit moment is dat je het eng vind om snelheid te maken en hoe stijl de piste is. Op de rollenbaan sta je stil, dus ga je daar niet aan wennen.

De belangrijkste tip die ik je eigenlijk wil geven is: stel je verwachtingen wat bij. Voor je eerste wintersport dacht je in je eerste week de Sella Ronda te kunnen doen. Nu denk je met skiën sneller op het niveau te komen dat je met ervaren wintersporters mee kan komen. Helaas is zowel skiën als snowboarden niet zo makkelijk. Het duurt een paar weken (met les!) voordat je goed blauw af kan en het duurt nog een heel stuk langer voordat je overal zonder moeite vanaf komt.

Annoying skiers since 2003

@sterko
Toch zie ik bij beginners (die wel geoefend hebben op een kunstbaan) uiteindelijk maar heel weinig verschil in niveau als ze eenmaal op de piste staan.
Ze zijn zo geïntimideerd door de hoogte
verschillen en de ongelijke hopen sneeuw dat ze alles weer spontaan vergeten hebben wat ze op de kunstbaan in Nederland/België geleerd hebben.

Of je beentjes uit elkaar/door elkaar @Tiny-m. @Matthias123, moet jij trouwens in december eens kijken hoeveel lichtgevorderde boarders er in Snowworld de buckels met ijs superbeheerst pakken versus de skiers die dat kunnen. Ik ga mee 😉.

Shane op 15 mei 2018 21:12

Je denkt toch niet dat ik zo gek ben dat ik begin december me in een mierennest als snowworld ga begeven? Ik had gehoopt dat je me hoger had ingeschat ;) zoiets doe ik wel op rustigere momenten…

Born to Ride

Ik doe sinds 2 jaar beiden.

Snowboarden val je in het begin meer. Bij skiën val je zo goed als niet. Ook kan je makkelijkelijk corrigeren met je andere been indien je een fout maakt.
Probeer maar eens wat sneller rechtdoor te gaan met een snowboard en met skies…
Met skies kan je makkelijker sneller gaan op gemakkelijke blauwe en rode pistes.
Indien er hier de pistes moeilijker worden door bulten, ijs, … dan heb je bij skiën wel snel de neiging om je lichaam fout te draaien en zo minder druk op die dal ski te zetten. Hier ben je dus wel in het voordeel bij snowboarden. Tenzij je dit rustig doet en gewoon telken terug denkt aan de technieken die je in de les hebt aangeleerd gekregen.

Wat wel waar is dat een snowboarder eenmaal hij goed kan rutschen zo goed als overal af kan komen. Dit is dan weer een facet dat voor skiërs moeilijker is.

Wat ik bij elke discipline sowieso wel aanraad is om les te nemen. Een voor of namiddag ter plaatse is genoeg, dan heb je een de andere helft van de dag om meters te maken en ook nog eens alle oefeningen rustig te proberen…

*bericht bewerkt door japser op 16 mei 2018 16:56

@sterko
Toch zie ik bij beginners (die wel geoefend hebben op een kunstbaan) uiteindelijk maar heel weinig verschil in niveau als ze eenmaal op de piste staan.
Ze zijn zo geïntimideerd door de hoogte
verschillen en de ongelijke hopen sneeuw dat ze alles weer spontaan vergeten hebben wat ze op de kunstbaan in Nederland/België geleerd hebben.

Hooykaas op 16 mei 2018 10:03

Daar ben ik het wel enigszins mee eens. Ik ben zelf ook begonnen met een paar snowboardlessen op een rolbaan. Je leert er de basishouding en bochten mee. Daarna hebben we nog één les in Snowworld gehad. Toen viel al gelijk op dat zelf naar beneden glijden over zachte, hobbelige sneeuw iets heel anders is dan een glad tapijt onder je door laten rollen terwijl je zelf stilstaat. Toen we daarna op wintersport waren, hadden we misschien 1 of 2 dagen voorsprong op mensen die voor het allereerst gingen snowboarden. Dat zijn echter wel de vervelendste dagen van het leren snowboarden die je dan niet op vakantie hoeft te ondergaan.

Annoying skiers since 2003

Ik heb 4 jaar snowboardles gehad en bakte er niets van na al die tijd. Het leidde vooral tot veel frustratie. Daarna overgestapt op skieen en na 1 week de ochtenden les en in de middag zelf oefenen was ik in staat met veel plezier alle blauwe pistes af te dalen. Datzelfde jaar in de tweede week weer 3 ochtenden gelest en rode pistes waren daarna ook prima te doen. Inmiddels zijn we 2 jaar en 4 wintersportvakanties verder en kan ik zeggen dat ik er plezier in heb en bijna overal mee naartoe kan skieen. Een zwarte piste sla ik nog over maar ook daar kom ik, mits in alle rust, vanaf. Ik ga niet zo snel, noch zo vloeiend naar beneden als mijn reismaatjes die al hun leven lang skieen maar soit. Inmiddels heb ik mijn snowboard ingeruild en een paar skies gekocht. Ik kan het dus alleen maar aanraden om nu de overstap te maken!

Als je nu gaat skiën zal je komende wintersport ook niet met de ervaren skiërs en boarders mee kunnen, maar moet je weer opnieuw beginnen op de oefenweide.
Je hebt nu een basis in snowboarden. Als je daar mee verder gaat, zal je eerder blauwe pistes af kunnen dan dat je helemaal opnieuw gaat beginnen met skiën.
Als je in Nederland op een sneeuwbaan nog wat lesjes neemt en wat gaat oefenen en volgend jaar op wintersport een hele week les neemt, ben je al een heel stuk verder. Je moet niet meer dagen lang in je eentje op een oefenweide gaan ploeteren. Daar leer je niet veel van.
Ik zou voorlopig even niet meer naar de rollerbaan gaan. Dat is prima om de basistechniek te leren of in de toekomst, als je ervaren bent, de techniek verder te perfectioneren en te trainen. Jouw grootste probleem op dit moment is dat je het eng vind om snelheid te maken en hoe stijl de piste is. Op de rollenbaan sta je stil, dus ga je daar niet aan wennen.

De belangrijkste tip die ik je eigenlijk wil geven is: stel je verwachtingen wat bij. Voor je eerste wintersport dacht je in je eerste week de Sella Ronda te kunnen doen. Nu denk je met skiën sneller op het niveau te komen dat je met ervaren wintersporters mee kan komen. Helaas is zowel skiën als snowboarden niet zo makkelijk. Het duurt een paar weken (met les!) voordat je goed blauw af kan en het duurt nog een heel stuk langer voordat je overal zonder moeite vanaf komt.

sterko op 16 mei 2018 01:23

@sterko Daar heb je wel een puntje haha! Een groot punt eigenlijk, ik wil alles gewoon graag gelijk goed kunnen maar ja dat kost tijd. Ik vind dat je met wintersport langzaam vooruitgang boekt omdat je maar één week per jaar ongeveer in de bergen staat. In mijn geval dan… Heb niet de poen en de vakantiedagen om dat drie keer per seizoen te doen. En ja, wat betreft de rollerbaan. Ik ga daar voorlopig idd niet naartoe. Ik leerde mijn lichaamshouding daar op de juist manier aan, maar was idd enorm onder de indruk van de hoogte en de bergen. @Hooykaas maar de Italiaanse skileraar kon er mee door!

Ik ga zeker eens een proefles skiën nemen. Wat @Arnh ook zegt, het kan nooit kwaad. Misschien heb ik dezelfde aanleg als @Clau123. Daarbij lees ik tussen alle reacties toch wel door dat de meeste het skiën sneller oppikken dan het snowboarden. Zeker wat @Matthias123 aangeeft over het 4 wkn skiën of snowboarden. Beide hebben natuurlijk hun voordeel en nadeel en het zal ook per persoon verschillen, maar proberen te skiën kan nooit kwaad.

In ieder geval ga ik volgende wintersport een volledige week lessen. Of dit snowboardlessen of skilessen worden weet ik nog niet, is afhankelijk van hoe m’n proefles bevalt! Ik hou jullie op de hoogte ;-) En ja… Toch hoop ik met wat voorbereiding in NL (niet meer op de rollerbaan, maar in de sneeuwhal) en een volledige week lessen dan toch ook een paar pistes mee te kunnen doen met de groep! Eigenwijs misschien maarja ambities genoeg
@japser Waar ik nog wel benieuwd naar ben, hoe lang ski je al en hoe lang snowboard je al? En wat vond je van het leren skiën tov het leren snowboarden, wat ging voor jou beter? Je doet beide zeg je, maar wat bevalt je het meest? Het lijkt me niet dat je tijdens wintersport de ene dag op de skies gaat en de andere dag op de snowboard of wel?

Bedankt in ieder geval! Ik heb zeker wat aan jullie meningen

Ik ski nu zo’n 6 weken (wel altijd les)
En snowboard al zo’n 30 weken (waarvan ook wel 10 les).

Persoonlijk snowboard ik bijna niet meer op een piste. Touren is op splitboard of als de poeder met bakken uit de hemel valt pak ik een solid snowboard en liften. Indien er op een piste moet gegleden worden neem ik skies.

Vermits ik wel een technische snowboardachtergrond had vond ik skiën heel makkelijk en snel aan te leren. Ook omdat je door hebt wat glijden/snijden is.
Ook kan je makkelijker verschillende soorten sneeuw skiën omdat je weet wat je kan verwachten.

Waarom ski ik enkel op de piste?
Het is gewoon handiger: niet meer moeten zitten, breder gezichtsveld, niet meer plank uit doen op platte stukken, even terug omhoog stappen ook geen probleem, … Alhoewel een goede snowboarder bijna ook geen enkel nog van die ongemakken heeft.

Verder vind ik het super dat ik bij super dat bij skiën ik nog veel kan leren en bij snowboarden ben ik uitgeleerd. Indien ik nog beter wil worden moet ik er nog meer tijd/moeite insteken voor maar weinig vooruitgang (heb niet genoeg talent gok ik zo) en dat wil ik niet meer… Geraak overal mooi af wat ik wil. Steile couloirs (45+°) zeggen me toch ook maar niks.

Volgens mij is niemand in welke discipline dan ook, ooit uitgeleerd!

Talent bestaat niet, de een leert sneller dan de ander omdat hij/zij in beter gekozen omstandigheden leert. Voor het leerproces hebben je hersens specifieke en vaak herhaalde prikkels nodig, niet de overlevings-modus waarin je zit als je veel te moeilijke omstandigheden opzoekt. De bekende "muur hoort bij het leerproces. Je denkt niet verder te kunnen, maar als je doelgericht traint en doorzet, dan breek je er uiteindelijk doorheen en zegt iedereen opeens dat je zoveel “talent” hebt. Het enorme verschil in (ski/board-)vaardigheden tussen mensen is wel te verklaren want leren gaat exponentieel; verworven vaardigheden versterken het aanleren van nieuwe vaardigheden. Daarom is les ook zo belangrijk! Anders duurt het een eeuwigheid voordat je het beginnersstadium voorbij bent.

Ik denk dat de meeste mensen die zowel kunnen skiën als boarden, de laatst geleerde vaardigheid het makkelijkst te leren vonden. Of zijn skiën en boarden daar te verschillend voor?

Update: vorige maand naar de indoor skihal geweest in Terneuzen. Ben gestart met snowboarden, ik dacht als het niet lukt switch ik naar skien en ga ik dat proberen. Tot m’n verbazing ging het boarden heel goed! Kon gewoon goed bochten maken, wijde bochten dat wel. Ben één keer gevallen. Op wintersport de hele dag door, maar de laatste dagen ook al veel minder. Denk dat het op wintersport meer te maken had met vaart blijven houden, korte bochtjes maken wat me niet lukte en de verschillende glooingen op zo’n piste. Met wat lessen moet het boarden gewoon goed komen!

Dat is goed nieuws! sowieso ga je nu met die mogelijkheden die je nu hebt met een snowboard beter mee kunnen komen dan als volledige beginner op ski’s.

Misschien kan de rest rekening houden met de pistekeuze voor je niveau? Dus vooral geen smalle paadjes?

Kwa wat makkelijker is:
Snowboarden is minder technisch, maar is veel moeilijker om beheerst hard een piste af te gaan. Terwijl elke idioot met een week ski-ervaring een rode piste af kan rammen. Komt puur doordat je bij skiën het gevoel hebt dat je makkelijker kan remmen (al is het maar pizza-punt) en je daardoor zelfverzekerder bent. Of het veilig en verantwoord is…

Ik heb beide gedaan (eerst skiën, vond ik saai worden dus overgestapt) en ik vond het leren van snowboarden makkelijker. Skiën duurde echt wat langer. Maar na een dikke week skiën kon ik gecontroleerd hard de piste af. En na 5 weken kon ik voor een Nederlanders best prima skiën. Op een snowboard toch een heel stuk langer geduurd. Sowieso is hard gaan met ski’s gemakkelijker dan met een snowboard. Als je met een groep skiërs bent als snowboarder ben je op makkelijkere pistes toch vaak het laatst, omdat je ski’s makkelijk recht kan zetten. Een snowboard recht omlaag is niet relaxed…

Als het steiler wordt (goed rood of zwart) zie je pas echt hoe goed iemand kan skiën of boarden. Daar zie je de macho-skiërs/boarders die enkel rechtdoor gaan dan ook volledig de mist in gaan. Altijd leuk om te zien… zeker als het een lekkere buckel-piste is.

Wat wel waar is dat een snowboarder eenmaal hij goed kan rutschen zo goed als overal af kan komen. Dit is dan weer een facet dat voor skiërs moeilijker is.

Ik ga vaak op pad met iemand die jong heeft leren skien, maar begonnen is met snowboarden net voordat ik begon met skien.

Op eens of andere manier lijkt skien een stuk gemakkelijker. Is Zoetermeer een ijsvlakte geworden, dan is het voor mij een leuke uitdaging, voor hem overleven.

De buckelpiste van een paar weken terug, na een uur had ik gevoel dat die buckels er niet meer waren. Met een snowboard bleef dat een enorme uitdaging.

We zijn op wintersport en dag 2 boarden zit erop. Nu aan het begin van dag 3.

Ik ben één bonk frustratie. Heb gister en vandaag privé les gehad met boarden. Geen nieuwe dingen geleerd alleen samen veel bochten maken en ik probeer m’n bochten korter te maken. Dit gaat redelijk goed. Ben gister zo hard achterover gevallen op een vlak stuk met aardig wat vaart, waar ik zo van geschrokken ben dat ik opnieuw denk: zal ik niet gewoon gaan skiën? Ik heb ooit een motorongeluk gehad en moet zeggen dat ik me gewoon hetzelfde voel nu. Van top tot teen spierpijn en beurs en blauw en m’n stuit doet zoveel pijn dat ik amper kan zitten.

Ik kom de blauwe en rode pistes prima af. Al ben ik heel de tijd wel bangig en nerveus. Toch kan ik langzaam gecontroleerd bochten maken achter elkaar op rode pistes. Hier heb ik echt wel plezier in. Maar op de Seiser Alm heb je van die stukken dat je bergafwaarts gaat, vlak en bergopwaarts. Je moet dus vaart houden. Dit zijn de stukken waar ik zulke smakken maak. Met vaart bergafwaarts, op het vlakke stuk m’n board te plat, sneeuw happen en daar lig ik. Was er gisteren helemaal klaar mee was om 14:00 terug in het hotel.

M’n vriend zegt dat ik er deze wintersport niks aan ga hebben om te switchen naar skiën. We zijn er nog tot zaterdag. Ik ben het met hem eens. Ik denk dat ik die stukken als hierboven beschreven maar ga lopen en gewoon de lekkere brede pistes neem om m’n bochten te blijven oefenen.

M’n privé les leraar zei dat ik meer geduld moet hebben. Dat het wel komt. Dat weet ik wel maar vind ik lastig. Daarnaast ben ik gewoon zo nerveus omdat ik bang ben zo hard te vallen, wat dus ook gebeurd. Ik wil gewoon lekker die berg af knallen!!

*bericht bewerkt door Snow94 op 05 mrt 2019 08:45

Allereerst, heb geduld!
Lessen bij Ego is een goed begin geweest denk ik. Ik snowboard al wat langer, maar heb daar vorig jaar ook een cursus gedaan. Ik vond het echt leuk en heb daar echt veel bijgeleerd.
Waarom ga je de komende tijd niet oefenen in Rucphen, om daar wat ervaring op te doen? Als het echt niet lukt, kan je later altijd nog gaan skieen. Je hebt nog bijna een heel jaar.

Heb je bescherming zoals knie beschermers/valbroekje/helm,en misschien een rugbeschermer? Want het lijkt dat de angst jouw remmer is. Dat zal je met skieen zeker ook hebben. Ben zelf na snowboarden nu skieen aan het leren. En daarbij moet je veel meer de diepte in kijken.

Normaal gesproken is snowboarden makkelijker te leren. Het begin is alleen vervelend als je veel valt.
Blauwe pistes zijn voor beginnende skiers makkelijker. Maar snowboarders komen eerder makkelijker van rood of zwart.
Het kan natuurlijk ook zijn dat snowboarden helemaal niks voor je is. Misschien is je balans niet zo goed.

From a galaxy far far away.............

Vervelend @Snow94 ! Frustratie is niet de bedoeling van vakantie natuurlijk.

Switchen naar skiën gaat nu inderdaad weinig oplossen. Tegen de tijd dat je van de baby-piste kan zit je weer thuis…

Mijn vriendin heeft in exact hetzelfde schuitje gezeten. Eerste keer op ski's was in snowworld. Ongecontroleerd en angstvrij naar beneden. Een gevaar voor iedereen, maar absoluut niet bang. Maar omdat ik toen al een paar jaar snowboardde ipv skiede, wilde zij ook snowboarden.

Maar snowboarden was voor haar toch een stuk lastiger. De angst was (is?) groot, ook bang om te vallen. enige verschil is dat ze niet veel viel. Maar de eerste keer dat ze viel meteen 3 maanden last van haar stuitje.

Nu 10 wintersporten verder ( zo'n 65 dagen) en haar techniek is prima. Maar met een groep skiërs meekomen met slechte techniek, maar veel lef, lukt haar nog altijd niet. Snelheid op ski's is gewoon zoveel makkelijker dan op een snowboard. Op blauw houd ze het gewoon niet bij… Op rood lukt dat beter (want de slechte techniek van de skiërs gaat ze dan parten spelen) en zwart (ze let niet altijd op en volgt gewoon, dus krijg haar wel eens van een licht-zwarte piste) is ze sneller dan de slecht-technische skiërs

Maar de angst voor snelheid blijft. Op een wakeboard heeft ze daar dan weer geen last van, omdat ze dan toch niet zelf de snelheid kan bepalen.

Mijn punt is vooral: Ga deze vakantie nog lekker boarden! (geef zo nog wat tips). en probeer vooral te genieten. Je hoeft de rest niet "bij te houden". Die wachten echt wel, en wachten is voor heel veel mensen echt geen probleem. Het zijn eigenlijk de rustmomenten voor ze. En als ze het wel vervelend vinden, gaan ze maar een eigen weg. Als jij gestresst bent, ga je niet beter snowboarden namelijk.

Ik ben wel benieuwd wanneer je valt trouwens. Enkel als je snelheid moet houden? of gewoon altijd wel?

Kwa snelheid maken voor rechte stukken:

  • Zet je board niet plat! dus niet (zoals skiërs) in de vallijn en gaan. Dan val je geheid
  • Lange, ruime bochten. Weinig kantenwisselingen. Gebruik die hele piste maar. Zo houd je snelheid, en omdat je weinig bochten maakt heb je ook minder momenten in onbalans.
  • Als je "recht" gaat, zorg ervoor dat je altijd op 1 (staal)kant staat. Een plat board heeft geen controle en gaat zwabberen. Een board dat op 1 kant staat, is net een trein op een rails. geen gezwabber, en je board hapt niet. Je wilt dus eigenlijk altijd dat 1 kan van je board "in de lucht" is. Als beide staalkanten in contact staan met de sneeuw heb je je board plat en ga je zwabberen.

Hopelijk heb je er iets aan. Maar met een privéleraar moet het op zich goed komen. En als je na deze vakantie het nog niets vind, probeer dan maar eens of skiën bevalt op een indoor-baan met een lesje. Misschien ligt het je veel beter, maar misschien vind je het ook wel niets! Iedereen is anders.

Wat dat betreft: Snowboarden is niet makkelijker dan skiën of andersom. Het verschilt enorm per persoon! Enige manier om erachter te komen is door beide te proberen.Voor mij was Snowboarden niet moeilijker te leren als skiën (beide kostte me 3 weken om gecontroleerd "lekker te knallen"). Maar voor mijn vriendin weet ik zeker dat ze skiënd veel sneller comfortabel de piste af zou kunnen. Maarja ze vind snowboarden gewoon leuker :-P . Ook omdat ik snowboard denk ik.

Iedereen die trouwens zegt : Snowboarden is makkelijker! of: Skiën is makkelijker!.. allemaal meningen op eigen ervaringen. Ik ben 10x met een bus van 40 leerlingen weggeweest, en er was echt geen duidelijk verschil wat nu sneller te leren was of makkelijker. Het verschilt per persoon gewoon enorm.

*bericht bewerkt door Waah op 05 mrt 2019 09:43

@yahoo Ik heb als bescherming kniebeschermers en een helm. Tegen advies in van het forum heb ik geen valbroekje daar heb ik nu wel spijt van. Het is idd de angst.

Zo herkenbaar @waah ! Met wakeboarden zal de snelheid mij ook een worst zijn haha.

Het vallen is alleen op de vlakken stukken waar ik vaart moet houden. En soms laat ik me vallen als het heel druk is en bijna een botsing heb (wat overigens niet alleen aan mij ligt vind ik ;-) ) maar dan val ik niet hard ofzo.

Het probleem is denk ik dat als ik met m’n punt recht ga om vaart te houden op een vlak stuk, ik weet dat ik mijn board op een kant moet houden. Maar als ik m’n board op een kant houd met vaart, neem bijvoorbeeld toeside, maak ik een bocht en board ik zo richting de zijkant de piste bijna af. Dat wil ik niet dus krijg ik lichte paniek, doe ik mn board plat omdat ik naar heelside wil en val ik hard achterover. M’n vriend zegt dat het komt omdat ik kijk naar de top van de berg en dan die bocht maak de piste bijna af. Dit kijken naar de top werkt voor mij met bochten maken op een redelijke steile brede rode piste, maar niet op die vlakkere verbindingsstukken. Hij zegt je moet toeside over je schouder kijken naar waar je naartoe wilt ipv achterom of naar de zijkant. Ik denk dat hij gelijk heeft.

We nemen nu de gondel naar de seceda en wil ik fermeda 1 of 2 doen. Het is prachtig weer. Als ik te nerveus ben doe ik desnoods vallend blad. En wil zeker skiën eens gaan proberen na wintersport, heb nog nooit op skies gestaan en misschien voelt het beter idd.

*bericht bewerkt door Snow94 op 05 mrt 2019 10:03

Hier ervaring met een 10-jarig kind dat erg goed kon skiën en overstapte op snowboarden. Na 1 dag les in Oostenrijk kon hij alle pistes al af. En redelijk op snelheid. Na een dag of drie was hij op zn snowboard alweer sneller beneden dan wij op skies.

Denk dat het enorm geholpen heeft dat hij al gewend was aan de hoogte, steile pistes, wisselende sneeuw en de omstandigheden in de bergen.

Van mezelf weet ik nog dat de eerste jaren op skies ook echt afzien waten. Los van het technische stukje was het ook enorm wennen om je over een piste te bewegen, liften in en uit te stappen etc. Iets van 3 jaar (3 volke weken dus) les gehad en daarna kwam ik blauwe en rode pistes zelfstandig vrij gecontroleerd af. Ooit ook 1 jaar gesnowboard, dat ging op zich best redelijk. Alleen op snelheid rechtdoor boarden ging echt heel moeilijk. Viel dan vaak keihard omdat mn board in de sneeuw hapte. Uiteindelijk na dat ene jaar toch weer overgestapt op skiën, omdat ik geen zin had om weer veel te moeten investeren in goed leren snowboarden terwijl ik op skies alle pistes prima afkwam.

Denk dat het idd een kwestie is van verwachtingen aanpassen en geduld hebben. De één leert sneller dan de ander en halverwege je leerproces overstappen op skies maakt dat je weer opnieuw (of iig bijna op 0) kunt beginnen…

@Snow94 Belangrijk is inderdaad de basishouding. Dus schouders in lijn met je board, armen boven de nose en tail. Waar je naartoe kijkt, daar ga je naartoe.

Als je dus naar die afgrond kijkt, ga je daar ook heen ;-)

wat voor mij goed hielp (misschien niet voor jou) was wijzen waar ik naartoe wilde. Dus als ik een bocht maak, wijs ik eerst waar ik heen wil. Daardoor volgen je schouders, bovenlichaam en vervolgens je benen/board ook.

Het lijkt wat dom, maar het werkt verdomd goed voor mij.


vanaf 1:24 zie je hoe de snowboarder wijst, bovenlichaam draait, en vervolgens volgt de rest. Waar jij wijst/kijkt ga je naartoe!

Voor nu: Have fun! en óók proberen om te skiën kan ik zeker aanraden. Hoe meer je beheerst in de sneeuw, hoe meer zelfvertrouwen je krijgt en hoe minder angst in de sneeuw. En als je beide hebt gedaan weet je waar je over praat EN kan je zeggen “Rotskiërs ook altijd”, maar ook “Rotsnowboarders ook altijd” :-P

@snow94. Gelijk naar een winkel gaan en een valbroekje kopen.

Een tip voor die vlakke stukken waar je vaart moet houden is; je neus van je board zoveel mogelijk naar beneden te richten en kort van kant te wisselen. Dit doe je met name met je benen en minder met heel je lichaam. Ga je iets te hard kan je af en toe met je achterste voet iets remmen. Kies hiervoor je favoriete kant.

Je geeft aan achterover te vallen met het wisselen. Het kan zijn dat je te veel op je achterste been sta. Bij het draaien tik met je voorste arm je buitenkant van je voorste schoen eens aan. Hierdoor sta je meer op je voorste been en draai je makkelijker en stabieler.

Ook een tip die ik mezelf heb aangeleerd is wanner je te hard ga en denk controle te gaan verliezen. Roep dan geen “hoooo”. Maar roep “gaan gaan gaan”. Dit klinkt stom. Maar bij het roepen van “hooo” ga je automatisch naar achteren hangen, terwijl dat het slechtste is wat je kan doen op dat moment. Je moet dan juist je gewicht verder naar voren verplaatsen (het roepen van iets zoals “gaan gaan gaan” helpt daarbij) Dan draaien naar je kant waar je het makkelijkst vaart kan verminderen of remmen.

From a galaxy far far away.............

Plaats een reactie