Last van mijn schenen

De laatste jaren krijg ik steeds meer last van mijn schenen tijdens het skieen, ik heb mijn schoenen niet te strak en ook zeker niet te los zitten.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

P.s. Ik heb het vaak opgelost met een maandverbandje voor mijn schenen te doen, maar na een paar afdalingen is daar niet veel meer van over!

Skisokken kunnen net schuurpapier zijn, dus misschien helpen nieuwe sokken?

Serfaus

Enige wat bij mij hielp is echt voorover hangen tijdens het skien, met de juiste techniek. Daar zijn skischoenen namelijk op gemaakt. Mijn ervaring is als je teveel naar achteren leunt dat je dan pijn bij je schenen krijgt.

Is het spierpijn, dan leun je te ver naar achteren.
Is het drukpijn(voelt als een blauwe plek) dan inderdaad eens denken aan andere sokken.
Daarnaast, hoe oud zijn de skischoenen, je binnenschoen slijt natuurlijk ook.

Je binnenschoen wordt als het ware hard en verliest demping. Kousen binnenstebuiten aandoen kan soms ook helpen, maar das eerder tegen het schuren. Zeker dat ze je maandverband hebben meegeven en geen tampons ? de sympthomen lijken er wel op :)

Mijn vriendin heeft gel-pads gekocht, van siliconen, ze het eerste jaar van haar nieuwe schoenen vooral last. deze waren 20€ oid bij de sport2000 in hinterglemm

het zijn Boot Doc Gel Pads:
http://www.kienhuiswintersportwebshop.nl/accesoires/boot-doc…

*weet niet of ze duurder zijn geworden of dat ik de prijs verkeerd herinner

Addict.

Aan de sokken kan het niet liggen, die koop ik elk jaar nieuw (loop er op mn werk ook vaak op)

Het is trouwens drukpijn, en mijn schoenen zijn 2 jaar geleden op maat gemaakt aangezien ik met mijn vorige schoenen er ook last van had, mn vorige schoenen waren overigens net maar 3 seizoenen oud dus echt oud is dat ook weer niet dacht ik?

@Dr. Dre, OB dat zijn toch inlegkruisjes???

Eraan wennen…

Als je elk jaar nieuwe sokken koopt wat voor sokken zijn dat dan?
Als het goedkopere sokken zijn zou je misschien eens kunnen denken aan een stap naar zogenoemde technische skisokken met ondersteuning op de belangrijke punten.

In dit topic ook al eens besproken: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/1638/Skisokken-tes…

Succes ermee!

Is het al bijna januari?

Kan ook zijn dat je een veel te stijve (lees met een te hoge flex) schoen hebt aangeschaft. Als je kracht/techniek te kort komt dan is zo’n voorkant hard en dat skied niet fijn…:(

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik koop elk jaar nieuwe falke skisokken die ik ook voor mijn werk gebruik (werk veel in vriescellen dus warme sokken kan ik wel gebruiken)

De skischoen die ik heb is de TECNICA MEGA (waarbij de binnenschoen is aangepast)

@Dr. Dre, OB dat zijn toch
inlegkruisjes???

We’ve got a winner ! :)

@greenfeld: op maat gemaakte schoenen, dan verwacht je dat de verkoper er wel iets van kent en hij heeft er pas last van na 3 jaar, dan verwacht ik meer dat de flex al aan het dalen is. Het kan, maar het lijkt me onwaarschijnlijk.

Ben je zeker dat het aan de botten ligt ? Geen extreme gewichtsschommelingen ? Benen ontharen helpt wel maar ook weer tegen het schuren.

Ik ben inderdaad de laatste 5 jaar wel wat aangekomen maar meer dan 8 Kg in totaal zal het niet zijn (van 91 naar bijna 100 waarvan ongeveer 3 Kg in de laatste 2 jaar) dus dat lijkt mij het probleem niet eerlijk gezegd???

Ontharen heb ik ook wel eens aan zitten denken, maar om het mes er op te gaan zetten…

Echte mannen waxen ze gewoon hé ! Kan je eens een link geven van je skischoenen want er zijn precies meerdere modellen die zo heten.

Ik ben inderdaad de laatste 5 jaar wel wat aangekomen maar meer dan 8 Kg in totaal zal het niet zijn (van 91 naar bijna 100 waarvan ongeveer 3 Kg in de laatste 2 jaar) dus dat lijkt mij het probleem niet eerlijk gezegd???

Ontharen heb ik ook wel eens aan zitten denken, maar om het mes er op te gaan zetten…

Jeroen op 26 jan. 2012 16:23

Mijn mening:
werkt perfect, doe je onder je sokken als extra demping, na gebruik ff afspoelen en dan gaan ze jaren mee

http://www.kienhuiswintersportwebshop.nl/accesoires/boot-doc…

Addict.

Heb je al gecontroleerd of de flappen van je binnenschoen wel goed zitten?

Mochten de 2 zijkanten direct op je scheen zitten zonder het middenstuk dan kan dit voor flinke pijn zorgen.

Op deze foto kan je het goed zien:

null

Te veel scheendruk kan het ook zijn. Het komt niet vaak voor maar het bestaat wel degelijk. Je benen raken er heel snel vermoeid door waardoor je spieren verkrampen. Probeer voor de grap maar eens een keer 10-15 minuten aan een stuk op een rollerband te skiien.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Mijn zus heeft hier ook heel veel last van gehad. Zoveel dat ze niet eens meer wilde skiën.

Ze heeft veel geprobeerd maar niks hielp, andere sokken nieuwe schoenen andere houding, niks.

Gelukkig kende vriendin van haar goede oplossing namelijk benen intapen, volgens mij door fysio… Ik zal nog eens precies navragenbij. Dit jaar had ze nergens last van… laat nog weten hoe en wat.

Als ik het goed heb is het de tecnica mega 10(???)
De flappen van mijn schoen zitten goed, ik heb zelfs geprobeerd om de fout te doen maar dat zat helemaal voor geen meter…
De tecnica werd mij aanbevolen omdat het een zeer toegankelijke schoen zou zijn maar na 2 x skieen krijg ik er alweer meer last van helaas.
Om nou elk jaar nieuwe schoenen te gaan kopen zie ik ook niet zitten, de meeste zitten mij een jaar lekker en daarna… tja…

Volgens de site van Technica is de Mega 10 een schoen voor (licht) gevorderde skiërs.
Ook heeft de schoen een brede leest(105mm) en een groot volume. De schoen is duidelijk een comfortschoen, de doel groep is dus de (licht) gevorderde skiër, die rustig cruisend van blauwe en rode pistes afgaat.
De flexwaarde is 80, gezien je gewicht druk je daar zo doorheen als je wat sneller skiet en wat meer scheendruk geeft. Gevolg is snelle slijtage van dat deel van de schoen, en dus snel last van je schenen.

Bepaal eerst wat voor type en niveau skiër je bent, en pas je schoen keuze daar op aan.
De verhouding lengte/gewicht speelt ook mee.
Kies niet te snel voor de pantoffel, uiteindelijk stuur je met je schoen de ski.

Als ik het van mezelf kan zeggen ben ik een (ver) gevorderde skieer, ik heb inmiddels 33 jaar ski-ervaring waarvan de laatste 20 jaar gemiddeld 2 tot 4 weken per jaar.

Ik zie mezelf ook als een redelijk agresieve skier, dus vaak hoge(re) snelheden, en ben vaak te vinden op rode en zwarte pistes.

M.a.w. ik heb me de verkeerde schoen laten voorschrijven?

In laten tapen is helemaal niet prettig en ik kan het weten. Ik ben afgelopen keer precies een week voor mijn wintersport door mijn enkel gegaan en heb 3 dagen met tape om mijn voeten geskied. Punt 1 het zit niet fijn punt 2 de tape moet droog blijven dus je kunt je voeten niet wassen en dat is geen succes na een dag wintersport.

Tegenwoordig wordt er ook geexperime teerd met compressie sokken speciaal voor de wintersport miss is dat iets?

@Jeroen,

Als ik dit zo lees, ja dan heb je de verkeerde schoenen.

Zoek een schoen die wat sportiever is en een hogere flex heeft.
Je komt dan bij Tecnica uit bij de modellen uit de Inferno of de Demon reeks.
Bij Nordica de Fire Arrow reeks of bij HEAD de Vector of Raptor serie.

@Willem, nou dan gaat deze vent dus mooi terug naar de winkel waar ik deze schoenen heb gekocht en heb laten aanpassen… Ik vind het prima om veel te betalen, maar ik heb er een hekel aan om "teveel" te betalen…

Ik heb een hele dunne huid (naast smalle enkels en andere risico factoren) en bij mij liggen de schenen al makkelijk open na één dag skiën. Ik gebruik al jaren gel-pads van Comformable.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Niet om je te ontmoedigen, maar mijn vriendin heeft dr skies en dus de wintersport aan de wilgen gehangen vanwege de enorme pijn aan dr scheenbenen.
Wij hebben ook alles geprobeerd maar niets leek te helpen
Succes, ik hoop dat je een oplossing vindt

Dan zou ik gaan snowboarden, geen centje pijn aan schenen…

iemand van onze groep had ook ieder jaar dat probleem.
nu heeft hij een oplossing gevonden, zo’n knie geval wat je met volleybal voor je knieen doet, op de schenen, en ik heb hem zins dien niet meer horen klagen. Het is misschien voor jou een oplossing, het is tenminsten te proberen.

Ik had ook last van mijn schenen, althans toen ik schoenen huurde. Na 3 seizoenen heb ik dus besloten om mijn eigen skischoenen aan te schaffen. Ik ben op advies bij een speciaalzaak geweest, waar mijn voeten grondig geïnspecteerd werden. Ik heb zgn. doorgezakte enkels/platvoeten en zou eigenlijk inlegzolen moeten hebben. De verkoper gaf aan dat ik waarschijnlijk vaak last had van mijn schenen. Verder had ik een lage wreef, waardoor veel skischoenen afvielen. Ik heb dus schoenen gepast en gekocht die een ietwat lagere wreef hadden waardoor mijn voet op de wreef betere steun kreeg. Ik ben afgelopen weekend 3 volle dagen gaan skiën en had helemaal geen last meer van mijn schenen. Misschien is dat ook iets waar je wat aan hebt?

Misschien is dit nog een oplossing.
http://www.bootfitter.nl/informatie.html

Je schenen scheren kan zeker helpen als je last hebt van het schuren. Zijn veel topskiers die dat doen!
Verder zou je eens kunnen kijken op http://www.manoove.com. Zelf nooit geprobeerd, maar zal hier ooit een folder van liggen.
En van die gelpads die je bijvoorbeeld bij de apotheek of in een sportzaak kunt halen, die werken vaak ook. Ook dat zie je bij topskiers wel eens voorbij komen.
Ik zelf heb trouwens vaak last van de tong die in mijn wreef drukt als ik een thermobroek aan heb die tot de enkel gaat. Bij broeken die tot net over de knie gaan heb ik hier amper last van. Misschien dat eens proberen. Succes!

Plaats een reactie