tips Les Sybelles

Ik weet dat Les Sybelles geen hothatch is en zeker niet voor gevorderde… .
Maar heeft er iemand toch enkele tips qua rode/zwarte pistes of blauwe racebanen.
In iedergeval weinig of geen vlakke stukken erin (snowboarders).
Welke knelpunten in het gebied kan je best vermijden in het hoogseizoen en/of zijn minder voor snowboarders?
Iemand ervaring met de skibusshuttle tussen St jean d’arves en Saint Sorin, rijdt deze regelmatig?
Alvast bedankt!

Beter neem je een accomodatie in Sorlin in plaats van Jean d’arves. Je bent elke dag dik een uur bezig (met sleepliften) om ietswat centraler in het gebied te komen. Vind ik persoonlijk zonde van de tijd (en ergenis:-)

Off-piste mogelijkheden zijn er zat. Evenals lekkere rode knalpistes.

O ja, die bus rijdt elke dag (vanaf 15.00u?!?!) om de 20 minuten van Sorlin naar Jean d’arves.

Om centraal in het gebied te komen vanaf Saint-Jean D’Arves ben je misschien een klein uur bezig, maar dat is juist lekker warm worden! Daarnaast is het hele gebied goed te doen en zijn er vooral rode pistes. Als er genoeg verse sneeuw ligt (zoals ik had vorig jaar) zijn er heel veel off-piste mogelijkheden.

Er zijn wel wat knelpunten, zoals de sleepliften boven op de kam bij het funpark. Dat is ook wat vlakker en als je niet goed vaart houdt zul je inderdaad uit de binding moeten, maar na 1 keer weet je dit.

Let op de bus aansluiting, want in één van de twee richtingen gaat de bus niet of heel onregelmatig. Het was een heel raar systeem. Hoe het precies zit weet ik niet meer. Wij wilden om 09.00 naar St Sorlin gaan met de bus maar die reed volgens mij pas rond 13.00. Check het even zou ik zeggen.

Het is een tof gebied. Maar na een paar dagen heb je het wel gehad qua afwisseling van pistes. Dan ga je opzoek naar enkele niet geprepareerde pistes in het gebied van St Sorlin. Keuze genoeg!
De smalle rode piste, die je van Toussuire naar St Sorlin brengt, blijkt een opstrop punt te zijn.
Je kan daar echter prachtig buiten de piste tussen de boompjes door, naar beneden. Geweldig!
Wat het busverkeer betreft: Dit heeft te maken met de zeer smalle weg naar het stadje St Sorlin. Bussen kunnen mekaar niet of amper passeren. De weg is niet aangepast aan het vele verkeer en het ontbreken van vangrails maakt het alleen maar spannender.
Vorig jaar bij de terugreis, hebben we een halfuur stilgestaan door 2 geblokkeerde bussen. Een bus die het verbod negeerde , dat er in de voormiddag geen bussen naar beneden mogen rijden, was de oorzaak van de elende.
Voor de rest een zeer rustig, mooi en goedkoop gebied, met vele studenten.
Een aanrader!

In Les Sybelles heb je niet erg veel keuze om pistes over te slaan. Er zijn redelijk wat verbindingspistes. Bijvoorbeeld de blauwe piste bovenin m van st. Sorlin naar de rest van het gebied te gaan. Dit is een best lastige piste eigenlijk (zeker voor beginners).

Maar 't mooie is dat je in Les Sybelles erg veel off piste kan! Zo kan je alle slechte pistes overslaan. Met een beetje nadenken verdwaal je niet (volg de sporen). En echte ravijnen waar je in kan vallen zijn er ook niet.

Ik ben 2x naar st. Sorlin geweest en heb mij er prima vermaakt.

Plaats een reactie