Thermo-onderkleding

Tot nu toch nooit gehad, heb het ook eigenlijk nog niet echt nodig gehad…

Omdat ik er veel mensen over hoor wil ik toch maar eens iets proberen. Nu zie ik veel op het internet staan, ook variërende prijzen.

http://www.plutosport.nl/shop/Thermokleding/Avento_Longsleev…

http://www.craftwear.nl/nl/524/craft-heren/craft-zero-thermo…

Aangezien ik het nog nooit gedragen heb, wat is verstandig?

Bedankt!
Jurrian

Let it snow

Zoals in vele topics al gemeld zijn thermo spullen van Craft, Odlo en bv Icebraker echt top. Sommigen vinden de prijs kwaliteit verhouding niet ok en zweren bij Hema, Lidle/Aldi oid.

1 goede set van een goed merk is eigenlijk voldoende. Na 2 tot 5 dagen (sommigen nemen echt geen lichaamsgeur op) ff na het skieen met een beetje sop onder de kraan en 's ochtends weer droog.

In tegenstelling tot de ouderwetse katoenen spullen voeren de moderne thermospullen het vocht razend snel af naar de volgende laag (vaak fleece) en dan weer door naar de ademende buitenlaag. Is je jas of broek niet ademend dan is het resultaat matig maar nog altijd beter dan met katoen of niks. Omdat het snel vocht afvoert zijn de betere merken vaak ook nog eens niet te snel warm. Met name Icebreaker geeft alleen warmte als je het nodig hebt en is niet vervelend warm als het zonnetje begint te schijnen.

Ik heb het ook lang afgezworen, die thermokleding. Maar ben er ondertussen toch fan van geworden.

Ik ben iemand die niet snel koud heeft, dus ik vond het niet nodig. Tot ik toch eens een odlo thermisch T-shirt kreeg voor mijn nieuwjaar. T is toch een groot verschil … geen klamme rug meer. K heb dan nadien ook zo’n trui van odlo gekocht en het is echt wel een verschil zowel als het warm is dan als het koud is. Het voert gewoon de warmte beter af als het warm is en houdt je net warm als het koud is. Eigenlijk ski ik nu het hele jaar door met dezelfde onderkleding (thermisch t-shirtje en zo’n truitje), als het koud is gebruik ik dan mijn ‘skijas’ en als het wat warmer is gewoon een windbreaker of een dikke trui en geen klam gevoel meer.

Ondertussen heb ik zowel odlo als craft liggen, met beiden goede ervaringen. We hebben hier ook twee stuks van een goedkoper merk liggen en dat verschilt wel enorm, maar die worden dan in het tussenseizoen gebruikt voor het kayakken.

Je kan het zonder moeite twee dagen aandoen, zonder dat het begint te rieken en dan idd gewoon in het sopje en het is ook snel terug droog. Een aanrader, het kost wat geld, maar je gebruikt het echt.

Thermo kleding is vaak wel iets persoonlijks, ik zweet nogal snel en gebruik het daarom. Zoals afgelopen week Oostenrijk het op de berg -22 is en soms stond er nog een fris windje. Dan is het een extra laagje. Geeft warmte en zorgt ervoor als je het toch zweterig hebt, je geen koude rug hebt door de kou.

Lees ook even https://www.wintersport.nl/forum/topic/40772 .

Ik draag het al lang.
Heb ook aankopen gedaan in Lidl of Aldi.
Maar het beste resultaat heb ik met Craft.
Zit goed, krimpt niet, kruip niet omhoog…
Er hangt een prijskaartje aan, OK.
Maar ik gebruik het op de motor, ski, winterwandelingen in de Ardennen, MTB en kajak.
Trouwens , als je ademende jassen hebt en je draagt daaronder katoen, dan werkt dit niet.

ben net terug van wintersport, en met die diepvries-temperaturen van afgelopen week was ik erg blij met mijn thermo-ondergoed. Heb zelf Craft (ik gebruik het ook bij andere sporten, dus kwaliteit is belangrijk) en zou niks anders willen

Toch blijft Craft aanbevolen zie ik!

Iemand ook ervaring met de goedkopere merken?

Let it snow

Yep. Goedkope merken werken ook maar minder, ook minder vormvast en pillen nog al eens. Zo zie je bij betere merken ook vaak een langer achterpand omdat je bij het in de skilift zitten geen kou wil hebben op je onderrug. Veel echt goedkope merken hebben dat bv niet.

Als je 1 week per jaar de kou in gaat zou ik het wel overwegen maar ga je vaker, wandel je wel eens, doe je andere buitensport of werk je in de tuin 's winters dan is de duurzaamheid van de betere merken wel merkbaar.

Gemiddeld 1x per jaar op wintersport. Verder heb ik hem niet echt nodig… Dan vind ik het wel redelijk wat geld om een setje van Craft te kopen

Let it snow

Dan zou ik inderdaad niet meteen een dure set kopen. Heb zelf wel craft spul, maar gebruik het ook vaak met fietsen en hardlopen.

Afgelopen week zelf wezen skien en dat was goed koud. Meerdere uit onze groep hadden ook gewoon hema spullen en waren daar prima over te spreken. Dus gaat prima denk en de hema broek had geen lage zit en dus geen koude rug als je gaat zitten ofzo.

@Jurrian, wanneer ben je jarig? vraag dan een mooi thermo shirt van Icebreaker (natuurlijke materialen) kun je voor al je buitensporten en seizoenen gebruiken en zit als een tweede huidje.
Op internet zie je vaak aanbiedingen ook prijzen vallen aardig mee.

27 maart! Dusja… ik denk dat ik het eerst gewoon met een goedkoop setje ga proberen, en dan zie ik wel hoe het bevalt!

Let it snow

@Jurrian, let dal vooral op de hals vaak zijn deze wat strakker afgestikt, zitten dan iet hoger en gaan irriteren.Ik zou mijn moeder lief aankijken voor 27 mrt:))

@Jurrian, let dal vooral op de hals vaak zijn deze wat strakker afgestikt, zitten dan iet hoger en gaan irriteren.Ik zou mijn moeder lief aankijken voor 27 mrt:))

Elly op 13 feb. 2012 13:46

Goede thermoshirts irriteren niet. Mijn Craft-shirt zit juist heerlijk hoog zodat je hals ook warm blijft

Blijstra, hij heeft het over een goekoop setje! dan denk ik meer aan lidl/aldi of iid, Craft is prima.

Ik heb thermo van Decathlon (Wed’ze geloof ik) en dat drijft goed vocht af en kriebelt niet. Ik had het niet koud met -30. Alleen de pasvorm is wat minder dan bij een duurder merk.

Serfaus

Blijstra, hij heeft het over een goekoop setje! dan denk ik meer aan lidl/aldi of iid, Craft is prima.

Elly op 13 feb. 2012 14:06

excuus, zie het nu ook :)

Jurrian : je gaat eerst een goedkoop setje proberen?
Dit kan je aardig tegenvallen. Ik probeerde ook goedkopere spullen.
Eigen keuze, maar echt niet te vergelijken met de gevestigde waarden!
Nog een merk dat ik vroeger had is Helly Hansen. Goede resultaten maar (toen) redelijk snel zweetgeurtje waar te nemen.

Gemiddeld 1x per jaar op wintersport. Verder heb ik hem niet echt nodig… Dan vind ik het wel redelijk wat geld om een setje van Craft te kopen

Jurrian van Loo op 13 feb. 2012 12:04

Waarom? Je kunt zeker met de betere merken jaren doen. Ik ga 3 keer per jaar op ski-vakantie en heb het ook regelmatig met fietsen aan. 8 jaar geleden een goed Craft-thermoshirt gekocht en dat zit nog steeds prima. Ook na al die keren wassen zit het nog perfect, is niet gerafeld etc. Echt topspul!

Beter 1x in iets goeds investeren waar je lang mee kunt doen dan meerdere malen geld investeren in spul dat minder werkt.

@Paskal, daar heb je natuurlijk ook een punt;)

Let it snow

Heb nu twee jaar een craft setje, gewoon de standaard die je in elke sportwinkel kunt krijgen. Maar mijn broek heeft nu al "pillen". Dat valt me wel een beetje tegen.

Hij is trouwens wel lekker warm, en m’n t-shirt is ook super voor het schaatsen kwam ik afgelopen week achter.

Voor het eerst heb ik thermo kleding… heeft iemand goed advies om dit gewoon netjes te houden, aangezien ik veel mensen hoor over de snelle slijtage?

Houd moed! Houd vol! Samen komen we er wel.

Ik weet alleen voor de mensen die icebreaker spul hebben dT je deze moet wassen in combinatie met denim(spijkerstof), hierdoor gaan de pluisjes weg.

Ik heb ook voornemens om een Craft-setje aan te schaffen. Maar wat zouden jullie aanraden; Craft Zero Layer, Zero Extreme of Warm?

Laat maar, al gevonden :)

Thermokleding van de Hema is prima, gewoon de basic en goedkopere. Vorige week en die week daarvoor aangehad met temperaturen van -25 en het niet koud gehad! Heeft natuurlijk ook met de lagen daarna te maken maar andere liepen wel te klagen met zelfde lagen kleding en andere thermokleding.

Zo, toch maar de knoop doorgehakt, setje thermo-ondergoed gekocht van:

Craft!

Jep, toch maar voor het wat duurdere gekozen.

http://www.craftwear.nl/nl/6239/craft-aanbiedingen/basic-2-p…

Ze zeggen binnen 24 uur te leveren, hopen dat dat ook zo is! Ik ben erg benieuwd hoe het nu zit/werkt etc.

Let it snow

Ik heb recent via marktplaats een Craft Basic set gekocht. Ik lees goede verhalen over Craft. De set was Euro 25 voor broek en shirt samen. Niet duur dacht ik zo. Voor die prijs hoef je niet met spullen van andere textielsupers te gaan.
Overigens is de set nieuw, nooit gedragen.

ik heb het een en ander hier doorgenomen en heb toch wel goed advies kunnen krijgen omtrent goede onderkleding.

Ik heb van craft thermobroeken met een lengte van 3/4
Tot over de knie, maar niet in de skischoenen
Niks geen dubbele stof of vouwen in je schoen, kortom ideaal

Plaats een reactie