ligt er nu sneeuw

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

@gast501
Momenteel valt er motsneeuw en dan heb je aan 5-10 cm genoeg. De Herrlohpiste bij Der Brabander is voor 1/3 kunstmatig besneeuwd, maar heeft nu in principe al voldoende sneeuw om af te dalen (zij het minimaal, beetje de molshopen ontwijken) De andere nog niet besneeuwde piste is de Nordhang, deze heeft zo’n 10-15 cm motsneeuw nodig. Bij de bekende grote vlokkensneeuw heb je meer nodig, voor de Herrloh 10-15 en voor de Nordhang zeker 20 cm.
Er wordt geen sneeuw verplaatst naar niet besneeuwde pistes. Overigens is inmiddels ook het besneeuwen van de minder belangrijke pistes vol aan de gang. Gaat lekker nu met -10 graden! Komend weekend naar verwachting (bijna) alle 25 liften open, tot dan ongeveer 14 tot 18 liften naar verwachting. Op werkdagen momenteel heerlijk rustig. Tip als je 1 of 2 dagen vrij kunt pakken!

Hoe staat het met kunstbesneeuwing in Altastenberg of Willingen? Ik kan me voorstellen dat het komend weekend super druk in Winterberg zal zijn, dus we willen ook de andere gebieden aandoen. Maar als Winterberg als enige echt goed door besneeuwd wordt, houden we alleen dat als alternatief over…

gast 071: Ook in Willingen, Alt- en Neuastenberg zijn komend weekend nagenoeg alle liften open. In Willingen zullen de wachttijden niet korter, eerder langer, zijn dan in Winterberg. In Alt- en Neuastenberg is het rustiger.

@gast 204/Harry: Weet je toevallig ook meer over Züschen? Kan wel zien dat (nog) niet alle liften open zijn, maar misschien weet jij meer? Zouden alle liften zaterdag wel geopend kunnen zijn? Ga aankomende zaterdag namelijk met een groep die kant op.

@Gast631: Het skigebied van Züschen is geopend en een paar afdalingen zijn beskibaar. Nadere pistes zullen tegen het aankomende weekend eveneens geopend worden. Het zou goed kunnen dat aanstaande zaterdag alles geopend is, maar garanties kan ik niet geven.

Zie voor meer informatie: http://www.snow-world-zueschen.de/

Even my 2 cents: Harry is inderdaad vaak erg enthousiast, vaak is het echter wel een goede indicatie.

Wij waren er afgelopen weekend met 10 man, op het Landal-park. Op vrijdag was alles dicht. Zaterdag waren inderdaad de 12 en 25 open zoals Harry al aangaf. Helaas zijn dit niet gekoppelde pistes, dus een keuze maken tussen deze 2 pistes was noodzaak. Wij kozen voor de 25.

Het leek wel een mierenhoop, en allemaal kamikazepiloten en beginners. Het bruggetje op de 25 was maar aan 1 kant goed begaanbaar, maar daar stonden vaak mensen stil of ze liggen daar in de sneeuw. Ook waren de condities door deze drukte niet ideaal, veel ijsplaatjes en kale plekken, en veel hoopvorming (wat weer erg grappig is met die beginners… gna gna :P).

Er was 1 kioskje open op het parkeerterrein voor drank, en er zit een skiverhuurtoko. Het commercieel uitbaten hebben ze daar echt niet onder de knie. Bier halen duurde een minuut of 40 voordat we terug waren, terwijl het helemaal niet druk was. Er is daar helaas geen terras, terwijl er ruimte genoeg is naast die piste (we stonden daar zaterdag nog lekker in het zonnetje). Voordeel is wel dat het gratis parkeren is.

Zondag was er inderdaad veel meer open (10-14 pistes), en ook de 25 was die dag erg mooi bijgewerkt. Maandag was er nog meer open, alleen konden wij niet meer skien omdat er iemand naar huis moest vanwege vergadering. Er is 1 auto met 4 man nog wel gaan skien, die hebben een topdag gehad maandag.
De kunstsneeuw van afgelopen weekend en de voorspellingen zijn echter veelbelovend voor komende week.

Tips:
De kanonnen staan de hele dag aan, en op sommige stukken wordt je hierdoor echt gezandstraald… :-( Neem dus gezichtsbescherming/goede skibril mee.
Wat betreft skihuur: wij hebben voor 1 iemand moeten huren, maar hebben dit in dorp gedaan (Koste maar een tientje per dag) en niet aan de piste. Achteraf had iedereen dit moeten doen, we hebben aardig wat putten en krassen op zaterdag en zondag opgelopen.

Afgelopen weekend waren wij ook met vrienden in Winterberg. Wij hebben zaterdag gekozen voor Rauerbusch. Niet te geloven hoeveel mensen er toch nog op zo’n piste passen. Een vriendin van mij kreeg een ski van een kamikazepiloot in haar rug, dus je moet echt oppassen!!
Zondag ging het al beter omdat er idd meer pistes open waren. En maandag was heerlijk. Haast geen kip op de piste, dus kon je lekker relaxed de berg af zonder het idee te hebben dat je van achteren aangevallen werd. En het sneeuwde ook, dus het was top! Over drie weken weer, maar dan naar O’rijk!
Tip: ga door de week als het kan, stuk fijner.

Hebben mensen nog tips m.b.t. parkeren dichtbij de piste (is dit betaald parkeren?) en een goede ski/schoen/stokken verhuur (ook zo dichtbij de piste mogelijk natuurlijk) Wij willen volgende week zaterdag gaan. Zullen de sneeuwkanonnen dan nog aan zijn? Omdat ik het liefste ski met een zonnebril, en geen skibril. Ik lees dat een skibril wel nodig is als de kanonnen aan zijn. Alvast bedankt.

P2 is echt een ideale parkeerplaats. Gratis, skiverhuur aan de piste en er ligt ook een restaurantje. Je stapt uit de auto en staat op de piste

Super, dankjewel! Staan deze parkeerplaatsen goed aangegeven? Dus ook borden met P2 daarop?

Ja, de parkeerplaatsen worden over het algemeen goed aangegeven. De ingang van P2 is echter wel een beetje verstopt langs de B236/B480, maar er staat wel een bordje bij de inrit.

Zodra je in Winterberg bent aangekomen moet je de borden "Wintersportanlagen" volgen en niét direct bij de tweede rotonde rechtsaf slaan richting het Skiliftkarussell. Zodra je door de Herrlochtunnel bent gekomen moet je na een paar honderd meter rechtsafslaan naar P2. Mocht je te ver rijden, dan kom je rechts op de grote parkeerplaats P3 uit.

Ja, de parkeerplaatsen worden over het algemeen goed aangegeven. De ingang van P2 is echter wel een beetje verstopt langs de B236/B480, maar er staat wel een bordje bij de inrit.
Zodra je in Winterberg bent aangekomen moet je de borden "Wintersportanlagen" volgen en niét direct bij de tweede rotonde rechtsaf slaan richting het Skiliftkarussell. Zodra je door de Herrlochtunnel bent gekomen moet je na een paar honderd meter rechtsafslaan naar P2.

Frans op 16 jan. 2013 11:42

Klopt Frans, en je moet ook even doorrijden. Als je afslaat kom je eerst nog langs een ander gebouw waar ook skiverhuur is, maar gewoon aan de rechterkant dat gebouw voorbij rijden en dan kom je er vanzelf :)

Dankjullie wel! P2 heeft dus niet echt een adres of iets dergelijks die ik kan invoeren in de navigatie?

@Gast878: Je zou op de navigatie "Rothaarstieg" kunnen invoeren, maar die weg is deels onbegaanbaar en komt ook in andere delen van Winterberg uit. Daar zou ik voorzichtig mee zijn.

Kijk anders eens op Google Maps voor de exacte locatie. Je kan namelijk bij de meeste navigatiesystemen je bestemming ook op de kaart aanwijzen of coördinaten invullen. Zie voor de locatie van P2: http://goo.gl/maps/zdqoA

Zoals de aanvulling van Jan al aangaf is het erg simpel te vinden. :)

@Gast878: Je zou op de navigatie “Rothaarstieg” kunnen invoeren, maar die weg is deels onbegaanbaar en komt ook in andere delen van Winterberg uit. Daar zou ik voorzichtig mee zijn. Kijk anders eens op Google Maps voor de exacte locatie. Je kan namelijk bij de meeste navigatiesystemen je bestemming ook op de kaart aanwijzen of coördinaten invullen. Zie voor de locatie van P2: http://goo.gl/maps/zdqoA Zoals de aanvulling van Jan al aangaf is het erg simpel te vinden. :)

Frans op 16 jan. 2013 12:41

done! Thnx

@Jan: P2 gratis? Ik heb er vorig jaar iig nog voor moeten betalen (meen 5 euro) en dat was half december.
Maar verder een ideale parkeerplaats centraal in het gebied en direct aan de piste!

@Jan: P2 gratis? Ik heb er vorig jaar iig nog voor moeten betalen (meen 5 euro) en dat was half december.
Maar verder een ideale parkeerplaats centraal in het gebied en direct aan de piste!

JeroenS op 16 jan. 2013 16:04

Ik was er de week voor kerst, was gewoon gratis en kon ook geen slagboom o.i.d. zien

@Jan: P2 gratis? Ik heb er vorig jaar iig nog voor moeten betalen (meen 5 euro) en dat was half december.

JeroenS op 16 jan. 2013 16:04

Sinds dit jaar zijn alle private parkeerplaatsen gratis. Of dat zo blijft is natuurlijk een andere vraag. Let er wel op dat de parkeerplaatsen bij de Kappe nog wel altijd betaald zijn, aangezien deze tot de stad Winterberg behoren.

Dag allen,
Hier mijn ervaring van gister.
Na toch wel hevige sneeuwval op de weg kwamen we om half 11 aan ski’s onder gebonden en gaan.Het heeft de hele dag door gesneeuwd dus is er een heerlijk vers laagje gevallen. Helaas was de kappe niet open.De nieuwe liften zijn echt een aanwinst en de verbinding ook. Ook was het helemaal niet druk heerlijk gewoon. Al met al een top dag hopen dat het zo blijft, over 2 week weer heen namelijk. De vooruitzichten zijn in ieder geval gunstig.

Gr roel

Dag allen,
Hier mijn ervaring van gister.
Na toch wel hevige sneeuwval op de weg kwamen we om half 11 aan ski’s onder gebonden en gaan.Het heeft de hele dag door gesneeuwd dus is er een heerlijk vers laagje gevallen. Helaas was de kappe niet open.De nieuwe liften zijn echt een aanwinst en de verbinding ook. Ook was het helemaal niet druk heerlijk gewoon. Al met al een top dag hopen dat het zo blijft, over 2 week weer heen namelijk. De vooruitzichten zijn in ieder geval gunstig.
Gr roel

roel op 16 jan. 2013 20:11

Wat betreft de Schneewitchen ben ik het met je eens, echt een aanwinst. Die bij het Landal park vond ik persoonlijk weinig aan. Die pistes waren wel heel erg kort.

Schneewitchen is idd erg leuk. Denk er wel om dat je wat vaart houdt voor je over ‘viaduct’ gaat. Erg leuk om de auto’s onder je te zien rijden.

Dat is waar surenbergpiste is kort.
Wat ik ook jammer vind is dat ze het bergstation niet iets verder geplaatst hebben. Dan kon je mooi een nieuwe verbinding naar de bure bremberg express maken . Misschien plaatsen ze hier volgend jaar sneeuw kannonen.

Misschien weet frans hier wat meer over.

Gr Roel

Verslagje van vandaag:
9.15 uur uit Tilburg vertrokken, tot de grens goed doorgereden. Pal na de grens een grote chaos, compleet verijsde weg en (gelukkig aan de overkant) talloze ongelukken. Na Duisburg was het weer goed en daardoor met wat vertraging om 12.30 bij de Avia in Nuttlar aangekomen, bekend van de goddelijke Segafredo koffie (€1,30) en een Kaiserbroodje met de lekkerste bockwurst mogelijk voor € 1,85.

13.00 op de ski’s… even de plus- en minpunten:

  • Nagenoeg hele skigebied open (ook de Kappe)
  • Net genoeg sneeuw voor afdalingen op niet besneeuwde pistes
  • Geen wachttijden, 0,0!
  • Enorm pak kunstsneeuw op de pistes gespoten, genoeg tot minstens half maart
  • Goede sneeuwkwaliteit op ongeveer de helft van de pistes, andere pistes deels verijst door te natte besneeuwing (Schneewittchenhang was de slechtste)
  • De helft van de pistes waren deels verijsde pistes, onprettig in combinatie met:
  • Slecht zicht

14.30 -16.30: lerarentraining gegeven voor Der Brabander

  • altijd gezellig!

17.00: genoten van een vorstelijke Cordon Bleu van Hotel Schneider (ook de Rumpsteak van mijn reismaat was van buitenaardse klasse) voor een zeer zacht prijsje.

18.30: Nog even avondskiën:
++: superstrakke biljartlakens van de hoogste klasse
+: alle 10 flutlichtpistes open

  • er was duidelijk sneeuwhonger: het werd snel druk met locals en Ruhrgebiedvolk, maar bij mijn laatste lift om 19.30 stond er alleen bij Möppi een rij van 5-10 minuten. Ik denk dat het elders later ook drukker is geweest, maar met 14 afdalingen binnen het uur: prima!

Algemeen:

  • De verbinding met de Kappe is een echte verrijking, alleen van de Kappe-Stoeltjeslift terug is even vervelend klunen (5 min.)
  • De Sürenberglift had 200 meter langer gekund én gemogen. Piste evengoed toch erg leuk om te skiën. De sleper was vandaag gesloten. Ook overdag werd er op sommige plaatsen nog veel sneeuw gemaakt.
  • Met de uitbreidingen lijkt het gebied nu veel groter en met de Kappe zeker ook interessanter.
  • Komend weekend verwacht ik dat alle liften open gaan
  • Voor de mooiste pistes: kom 's ochtends vroeg en pak die eerste biljartlakens mee!

19.45 naar Tilburg - 22.45 thuis, met 1 tussenstop: lekker dagje, alleen jammer van het mistige weer. De wegen waren op de terugweg helemaal schoon.

gr. Harry (Winterberg)

Spijkerbroekenklassement:

4 Spijkerbroeken (het gaat vooruit, vorige keer 0)
0 Unoxmutsen
6 Idioten met hoofd beneden van de zwarte piste

maar vanavond:
zeer hoog niveau skiërs en boarders, tempo zat er lekker in.

Harry (Winterberg)

weet iemand of de westfalenhangen in altastenberg komend weekend zijn geopend?
willen daar komend weekend heen.

iemand nog leuke tips voor restaurants in WIllingen? op of naast de piste? thanks!

Seriously snow addicted family!

Vis-a-vis bij de sonnenhang lift is heel goed.

Hallo, mijn vraag hoort misschien niet in dit forum thuis, maar ik krijg het idee dat hier de meeste mensen kijken. Wil maandag misschien dagje gaan warmskiën, weet er toevallig iemand waar je op de beste gewoon een bratwurst met wat brood kunt eten? Gewoon iets simpels dus. Alvast bedankt!

Ik bedoel natuurlijk piste :)

Warmskiën wordt lastig met -7 C°

Plaats een reactie