Wielrentopic

@Matthias123 De Giro / Vuelta en de Tour zijn dan ook maar moeizaam vergelijkbaar met elkaar. Zowel qua parcours als qua opzet en media-circus verschillen deze enorm van elkaar. Zo kent de Vuelta eigenlijk geen vlakke ritten. Wat in de Vuelta als vlak door het leven gaat wordt bij ons als een heuvelklassieker gezien. Daar worden dus serieuze verschillen gemaakt op dat soort ritten en een pure sprint-rit zie je amper. De Giro kent weer veel meer andere extremen zoals onverharde wegen en zeer zware beklimmingen voor bijna de volle 3 weken. Dat is een heel andere belasting maar ook een heel ander type renner dat je daar dan voorbij ziet komen.

De tour zijn zwaarheid schuilt met name in de hectiek en alles wat er omheen zit. Het is dit jaar voor het eerst dat na etappe 6 nog alle renners in koers zijn, maar we weten denk ik allemaal nog wel de beelden van de massale valpartij in het begin van vorig jaar, of het jaar ervoor waarin heel veel renners eruit gingen, of zwaar gehavend door moesten. Ook dat is een vorm van spektakel natuurlijk. Net zo goed als sprint-etappes enorm spektakulair kunnen zijn. We kennen allemaal nog wel de geweldige strijd tussen “mooie” Mario Cipollini, Zabel, Abdoujaparov, Blijlevens, McEwen etc. Dat waren sprints die zo verschrikkelijk scherp en hard werden gereden, daar kon je een hele middag naar uitkijken. Geweldig was dat. Maar ook recentelijk nog dat we mooie sprints konden zien tussen Kittel, Greipel en Cav waarbij deze 3 allemaal een geweldige trein op konden zetten en zo’n sprint en zelfs de hele rit daarmee konden domineren. En natuurlijk als we ietsjes terug kijken sprinters die zich op een andere manier wisten te onderscheiden, zoals Van Hummel die zelfs bij het eerste de beste viaduct al moest afhaken, of Oscar Freire die de meest rare fratsen had zoals z’n schoenen vergeten, of per ongeluk een shirt van een ploeggenoot aantrekken dat 10 maten te groot was.

Op de echt snelle ritten zie je ook in de Giro en in de Vuelta niet dat er kleine ploegen nog een knuppel in het hoenderhok kunnen gooien. Voorheen ging dat nog wel, maar tegenwoordig wordt zodra de kopgroep wordt gepakt het tempo strak omhoog gegooit en zo wordt het bijna onmogelijk om nog van voorop weg te rijden. Heel incidenteel zie je nog wel eens een poging en spartelt er een renner op 25 meter voor de groep. Kansloos en een volledige verspilling van energie zo blijkt over het algemeen wel.

Oftewel, sprinten en sprintetappes saai? Zeker niet… maar wel een heel andere manier van kijken dan een bergrit.
@David23 het kan 2 kanten op denk ik. Of je krijgt inderdaad een vrij saai ritje waarbij iederen op de Aspin naar elkaar zit te kijken, en pas op het laatst vlak voor de top er een poging wordt gedaan om een klein gaatje te pakken en we dalen collectief af, maar aangezien deze afdaling nog best lastig kan zijn zal je misschien ook daar nog wel eens een verrassing kunnen gaan zien.

Op de echt snelle ritten zie je ook in de Giro en in de Vuelta niet dat er kleine ploegen nog een knuppel in het hoenderhok kunnen gooien. Voorheen ging dat nog wel, maar tegenwoordig wordt zodra de kopgroep wordt gepakt het tempo strak omhoog gegooit en zo wordt het bijna onmogelijk om nog van voorop weg te rijden. Heel incidenteel zie je nog wel eens een poging en spartelt er een renner op 25 meter voor de groep. Kansloos en een volledige verspilling van energie zo blijkt over het algemeen wel.

Ik denk dat dit ook met het schoner worden van het peloton te maken heeft. Heg wegrijden uit een jagend peloton zagen we in de EPO (e.a.) hoogtijdagen toch regelmatig. Was wel mooi spektakel om naar te kijken dat dan weer wel ;-)

Click. Click. Peace

@Rogier daar heb je denk ik wel gelijk in, en je geeft daarmee eigenlijk ook al precies het spannigsveld aan wat er speelt. Het publiek, de sponsoren, de ploegleiders willen allemaal maar wat graag zo’n prestatie zien en daarmee worden de renners enorm onder druk gezet. Zoals bleek bezweken de meeste renners onder die druk. Nu zien we inderdaad de beweging de andere kant op met “saaie ritten” als gevolg. Het is natuurlijk het één of het ander…

Is er eindelijk veel actie, zijn er nog geen beelden beschikbaar… 12 man weg met oa Sagan en Cav. Ettix en lotto-soudal laten het niet gaan en zijn vol in de achtervolging…

Born to Ride

Die Fransen doen er echt alles aan voor die jongerentrui, lekker een boog voor de neus van Yates laten instorten. Je moet wat als Pinot zwaar tegenvalt en Barguil het moeilijk heeft… Meintjes en Kelderman mogen oppassen!

;)

❄️

@David23 doet me beetje aan de voorjaarsklassiekers van vorig jaar, toen storte er ook geregeld een boog in. Toen werden de belgen verdacht van sabotage. Dat zou nu ook kunnen nu er een belg in het geel rijd. Wel mooi om te zien dat de groep daarachter gebroederlijk en op rustig tempo doorrijden zonder misbaar te maken of andere op achterstand proberen te rijden.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

http://www.dumpert.nl/mediabase/6830257/4b460787/tour_de_fac…

Zit je dan met je ‘voorspellingslijstje’ en voorgevoel op wat er zal gaan gebeuren ;-)

Het slot was simpelweg oogstrelend.
Het plezier was van froome zijn gezicht te lezen. Daarom geloof ik zijn lezing van de etappe dat het gewoon het vrij fietsen als een kind in een race was, zonder de druk van een favoriet.

De opmerking van froome na afloop dat elke seconde telt markeert een echte winnaar, dat Quintana zich zo laat verassen/overklassen vond ik verrassend, een tour kandidaat moet altijd opletten.

Genoten en een hoop om over na te praten:D

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Denk dat Thijs Zonneveld toch gelijk heeft met dat de Fransen de eerste week zo saai mogelijk willen houden vanwege het ek voetbal. Gelukkig maken de renners er zelf nog iets van.

Übung macht den meister!!!

WAT GAAF!!! :-)

Click. Click. Peace

@Rogier kort van stof :)
Misschien eens een blog schrijven over wat het wielrennen betekent voor een skigebied in de zomer, maar ook wat het voor invloed het heeft voor het wintersport seizoen.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart Leuk idee!

Click. Click. Peace

Nog maar 1 zege voor Sagan en Oleg Tinkov blijft naar eigen zeggen sponsor :)
http://www.wielerflits.nl/nieuws/185669/oleg-tinkov-als-saga…
Het zou me niets verbazen als hij zich nog aan z’n woord houdt ook :P

Morgen wordt het genieten van de finish op de Ventoux. Met Froome in zo’n goede doen lijkt het bijna een logisch gevolg dat hij als topfavoriet aan de start zal verschijnen. Mocht er een kopgroep ontstaan, dan zullen die toch al gauw 10 a 15 minuten nodig gaan hebben voor ze aan de klim beginnen.
Quintana zal waarschijnlijk zijn beproefde recept weer gaan hanteren en zo dicht mogelijk bij Froome willen eindigen, om in de 3e week te proberen het verschil te gaan maken.
Ik vrees dat voor Kelderman ook de Ventoux te vroeg gaat komen en hij zich vol op een etappe in de 3e week mag gaan richten. Naar mijn idee zou hij er misschien wel verstandig aan doen om zich nu echt op achterstand te laten rijden. Een goed klassement is niet echt realistisch meer, en om nu aan te klampen in de hoop 9e of 10e te worden (als hij dat al haalt) lijkt mij vrij nutteloos. LottoNL Jumbo staat er als ploeg voor alsnog ronduit slecht voor met eigenlijk geen etappe een serieuze kans op de overwinning.
Mollema doet het voor alsnog behoorlijk goed, en als hij deze lijn vast weet te houden is een top 5 resultaat zeer goed mogelijk.

Outsiders zijn er voor morgen ook zeker. De Fransen zullen allemaal enorm gebrand zijn op een goed resultaat op hun nationale feestdag, en dus kan je mannen als de kleine Dumoulin, bekkentrekker Voeckler en natuurlijk Pinot en Bardet rustig opschrijven, maar ook de grote Tom Dumoulin, Yates, Aru (die voor alsnog weinig laat zien) en Van Garderen zullen zich maar wat graag doen laten gelden. Met potlood kan je daar ook nog wat knechten die "vrij-af’’ krijgen noteren waarbij ik dan al gauw aan Poels, Valverde, Kreuziger. Namen van betekenis die nu in dienst van rijden, maar zeker de kwaliteiten hebben om de overwinning op te eisen als ze de ruimte krijgen.

Volop kanshebbers dus op een op papier schitterende (maar helaas ingekorte) etappe :)

Ik weet niet of Froome morgen de absolute favoriet is. Die inspanning die hij vandaag op het eind heeft geleverd moet hij vroeg of laat terugbetalen. En afgelopen zondag zag quintana er scherper uit dan Froome. Wel jammer dat ze hoogstwaarschijnlijk niet helemaal tot de top gaan, maarja windstoten tot 130km/h is beetje veel van het goede.

Born to Ride

Tja, Lotto NL-Jumbo moet eens bedenken waar men heen wil. Kruijswijk heeft forse opslag gekregen en zal helpers krijgen, dus zal elders gesneden worden. Dat lijkt ten koste van Vanmarcke te gaan, maar Kelderman wordt als kopman betaald terwijl hij geen rittenkaper en geen klassementsrenner is… misschien zouden ze hem toch van de hand moeten doen. Ook Hofland maakt helemaal niks meer waar. Men zou zich eigenlijk in de heuvels moeten versterken zodat Gesink geen kansloze pogingen hoeft te doen in de ‘eigen’ Amstel Gold Race, maar dan moeten deze jongens toch weg…

❄️

@David23 Kelderman is wel degelijk een echte ronderenner hoor. Dit jaar zit het hem gewoon tegen door stomme pech. Hij zat erg goed in koers totdat z’n voorband eraf liep. Die klap is toch behoorlijk hard geweest en daar zie je het resultaat nu van. Minder heftig dan van Contador, maar nog altijd een behoorlijke klap. De komende jaren kan je van Kelderman echt wel mooie dingen gaan verwachten. Kruijswijk zat daar een paar jaar geleden op dat niveau en zie afgelopen Giro… Had ie kunnen (lees: moeten) winnen. Een rittenkaper kan hij daardoor ook niet meer zijn. Afgelopen paar jaar heeft hij redelijk de vrije hand gehad, maar dat is nu wel voorbij en wordt door de klassementsmannen als een serieuze concurrent gezien. Die laten hem niet meer rijden en dus is een rit pakken bijna geen doen. Hem nu van de hand doen betekend dat je over pakweg 5 jaar geen nieuwe ronderenner hebt, of je moet dan behoorlijk wat neertellen voor een door een andere ploeg opgeleide ronderenner.

Wat Vanmarcke betreft heeft die denk ik in het voorjaar wel z’n waarde bewezen. De beste man in koers week in week uit, maar winnen zat er helaas niet bij. Hofland wint toch wel redelijk wat, maar rijdt weinig aansprekende koersen. Dat zie je wel vaker met sprinters dat ze opduiken in de ronde van Oman of iets dergelijks. Ook Cav, Kittel etc doen dat.

Wel denk ik dat ze op teveel paarden willen wedden. Op elk vlak probeert de ploeg bij de top te horen, en daardoor horen ze nergens echt bij de top. Meer ploegen doen dat en die hebben het allemaal niet heel makkelijk. Zie bijvoorbeeld BMC. Maar kijk ook dan eens naar een ploeg als Sky die vol voor de rondes gaat. Ook andere ploegen hebben keuzes gemaakt. Astana is voornamelijk de rondes en het voorjaar, maar geen sprint. Ettix is juist weer sprint en voorjaar, maar geen rondes. Giant-Alpacin was volledig sprint en begint de focus naar klassementen erbij te nemen, maar wel op een voorzichtige basis. Ook die hebben gekozen in die zin. Ik denk dat als LottoNL Jumbo meer durft te kiezen, wat soms dus ook zal betekenen kansloos mee te ‘‘moeten’’ doen, dat ze netto meer resultaten zullen boeken.

@Matthias123
Ik denk dat Quintana zijn programma met name heeft afgestemd op de laatste week en dat de Ventoux net effe te vroeg is in zijn planning. Froome moet dus wel nu zoveel mogelijk afstand nemen. Quintana zit voorlopig nog prima op het achterste zadel van de tandem van Froome en lacht achter de rug van Froome zich de ballen uit z’n broek, moedigt hem nog eens aan om flink aan te zetten bergop en trekt lekker de beentjes omhoog terwjil Froome zich in het zweet werkt. Als hij dat gaatje binnen de minuut houdt vindt ie het allemaal prima en in de laatste week zit hij nog helemaal fris en poeft dat gaatje zo dicht met 1 ontsnapping. Die maakt zich geen seconde druk en wacht tot Froome zwak is. Traditioneel de 3e week dus.

Een sjagrijnige plakker die profiteert van zijn Calimero-imago is die Quintana. (ja, natuurlijk kan hij hard fietsen, maar de uitstraling van een tuinkabouter)

Nee, met deze opmerking getuig ik niet van kennis, maar wel van hartstocht.

@Pino
Je schetst wel daarmee (mogelijk onbedoeld, maar toch) de karakteristieken van een echte top-renner. Wielrennen is profiteren van anderen, toneel spelen, doen of je helemaal stuk zit en dan er vandoor poefen om die overwinning eruit te slepen, maar ook het toepassen van tactieken, met de ploeg een strijdplan maken om 1 van de ploeg aan de winst te helpen. Het is helemaal geen wedstrijd van alleen maar wie er het hardste kan fietsen, maar het is veel meer dan dat. En ja, daar is Quintana een meester in inderdaad. Daar maak je je vaak niet geliefd mee en dat blijkt wel.

Helemaal eens, Bij wielrennen gaat het er om wie die laatste 10 centimeter voorop ligt. Niet wie " de koers controleert" of het hardste fietst.
Anders is het gewoon hard fietsen.

Het peloton mag zo langzamerhand toch wel eens vaart gaan maken, op deze manier zit de winnaar van het geel in Parijs straks in deze kopgroep omdat de rest buiten tijd binnenkomt ;) Maar ff zonder gekkigheid, als dit zo doorgaat en het peloton komt pas een ruim half uur na de kopgroep bij de voet van de klim kunnen er nog wel eens een hoop sprinters buiten tijd komen…

Born to Ride

Generaal pardon hebben we eerder gezien…

❄️

Hier hebben we het over een paar nog over…

null

Click. Click. Peace

Tja, het is een wielrenner he…

Wat een absurde beslissing van de jury om Froome dit tijdsverlies kwijt te schelden. Er zijn talloze vergelijkbare voorbeelden waarbij de renner geen schuld treft maar toch valt, pech heeft of wat dan ook en die krijgen geen tijd terug. Hoe vervelend het voor Froome ook is, hij mag blij zijn dat hij nog in koers mag blijven.

Ik hoop dat dit de ogen opent van de tourdirectie en iets gaat doen aan het vele volk op/langs het parcours. En dan bedoel ik zowel de toeschouwers als motors/auto’s van jan en alleman die denkt daar iets te moeten doen.

En wat betreft de beslissing, er zal altijd iemand benadeeld worden wat die beslissing ook zal zijn.
Gelukkig morgen een tijdrit waarbij ik minder hectiek verwacht langs het parcours.

Btw wel super gereden van Bauke Mollema. Niks geen wieltjesplakker of goed rijden als de concurrentie er niet meer bij is. Gewoon op eigen kracht naar de 4e plek rijden.

Helemaal eens, Bij wielrennen gaat het er om wie die laatste 10 centimeter voorop ligt. Niet wie " de koers controleert" of het hardste fietst.
Anders is het gewoon hard fietsen.

Pino op 13 jul 2016 21:48

Wat is Froome aan het doen dan in jouw ogen?? (even het ongeval van vandaag hier buiten houden) Volgens mij controleert hij de tour en rijdt ook nog eens erg hard. Zowel omhoog als omlaag en op het vlakke.

Als quintana ooit deze tour wil winnen zal hij toch echt harder moeten gaan fietsen want ik vind zijn optreden nog niet erg sterk tot nu toe. Lossen bergaf, Lossen op het vlakke en nu ook lossen als het bergop gaat. Waar moet hij dan tijd gaan winnen??

Übung macht den meister!!!

De ASO heeft aangegeven dat er geen hekken geplaatst konden worden vanwege de wind, weet niet hoeveel daar waar van is. Absurde dag in een toch al vreemde Tour, what’s next? Een boom waait om op Cavendish? Een lawine terwijl het peloton passeert? Enige positieve is dat Mollema geweldig rijdt… (en Sagan, maar dat was te verwachten.)

❄️

Jammer voor mollema, maar ik snap de beslissing van de jury en ben het er mee eens.
Waarom, omdat Quintana en consorten gewoon weg achterop gereden werden en hierdoor onterecht voor komen. En als je zoveel over hebt om je voorsprong te behouden dat je omhoog gaat rennen getuigd gewoon van een winnaars mentaliteit. Iets wat lijkt te ontbreken bij bijvoorbeeld Quintana.
Ik had graag gezien wie van froome porte en mollema het beste was. Helaas is ons dit gevecht ontnomen.
De kracht van het wielrennen is de bereikbaarheid van de renners. Maar nu er steeds meer ellende mee is ben ik er steeds meer voor om dranghekken te plaatsen maar dan verliest het wel veel charme

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Na de goedmaker voor het boogincident van Yates kon de jury niets anders en is de beslissing (in mijn ogen) terecht. Die Quintana is een irritante mug/tuinkabouter. Electrocuteren, net als die toeschouwers.

@Pino ? Dat is wel erg rigoureus

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Plaats een reactie