Wielrentopic

Een lawine terwijl het peloton passeert?

David23 op 14 jul 2016 20:11

Er was toch zo’n skistationnetje dat sneeuw had klaarliggen voor de tour :p ?

Dat Froome dezelfde tijd krijgt als Mollema vind ik nog tot daar aan toe, maar dat quintana met zn scheve bek tijdcorrectie krijgt slaat helemaal nergens op. Mollema verloor ook tijd door die val. Als ik Trek was zou ik Quintana moedwillig gaan hinderen in de volgende etappes net zo lang totdat hij daar die 7 sec weer door verliest… Mooi stukje klassenjustitie van de ASO(ciaal)…

Born to Ride

Waarom krijgt Mollema dan geen tijd terug? Die heeft ook op de grond gelegen. Oftewel, iedereen krijgt tijd (geen flauw idee waarom Quintana tijd krijgt overigens) behalve Mollema… Zoals @Pino ook al aangaf kon de jury niet veel anders nu meer, maar ze hebben zichzelf dan ook in die onmogelijke positie gewerkt. Dat is precies waarom je de koers de koers moet laten en niet moet ingrijpen bij externe omstandigheden. Dat is voor een deel ook de charme van het wielrennen, en die glans gaat er behoorlijk vanaf. Want werd er ingegrepen toen Van Avermaet in San Sebastian onderuit werd gereden? Of toen Hoogerland het prikkeldraad in vloog? Of toen in Gent Wevelgem 2015 de renners van de weg afwaaide? Overstekende honden hebben we ook al zo vaak gezien. Of wat te denken van Bennett die tegen een toeschouwer aanreed in deze Tour nota bene. En zo zijn er nog legio voorbeelden van de koers de koers laten, hoe vervelend het soms ook is.
Nu zijn ze gaan ingrijpen en is het hek van de dam. En dat terwijl met extra hekken het hele probleem er niet eens was geweest ;) Zodra de jury zich met dit soort dingen bemoeit wordt het bijna geen doen meer om de grens te bepalen van wanneer wel en wanneer niet wordt ingegrepen. Dat zie je nu al gebeuren, en dat gaat alleen maar erger worden op deze manier. Lekker op z’n beloop laten en uitsluitend de regelementen naleven. Geen eigen inbreng erin brengen dus.

Dat Quintana tijd terug krijgt slaat echt nergens op. Mollema wordt wel degelijk heel erg benadeeld.

Not all who wander are lost

Nu we het toch over Quintana hebben, van mij mag hij nu echt een DQ krijgen na het zien van deze beelden: https://twitter.com/assekevin/status/753720450551836673… gewoon ff meeliften aan de motor, en dan nog 7 sec bonus krijgen ook…

Born to Ride

Haha. Laat de minnetjes maar komen. Al die verontwaardiging omdat een Nederlander een hand vol seconden verliest.
Misschien hield Quintana de motor vast om zelf niet te vallen?
De enige schuldigen aan dit incident zijn de toeschouwers en de ASO. De regeling die ze troffen lijkt mij de minst slechte. Misschien hadden ze zelfs niet moeten ingrijpen. Ik weet het eigenlijk niet.
Wat ik wel weet is dat er geen enkele renner iets kan aan doen en ik wens ze allemaal een veiligere tour toe!

@SkiFoo Ik ben het eigenlijk wel met je eens, want niemand had tijd terug moeten krijgen. Maar als er dan met seconden wordt gestrooid, dan lijkt het me wel zo rechtvaardig dat ook Mollema tijd krijgt. Die werd ook gehinderd. Maar naar mijn mening zou niemand tijd terug moeten krijgen en gewoon de tijden aanhouden zoals ze zijn. Natuurlijk mocht het niet wat Quintana deed, en natuurlijk mocht Froome niet rennen. Knijp daar een oogje voor dicht en laat het daarbij. Maar nee, het schijnt tegenwoordig een jury-sport te zijn. Te absurd voor woorden weer.

Wat een dag weer voor het Nederlandse wielrennen.

Click. Click. Peace

Jaja dat was echt genieten vandaag. Waar is de tijd heen dat je al genoot als er een Nederlandse renner in de kansloze vlucht van de dag zat of als Boogerd van plaats 25 naar 22 in het klassement was opgeschoven…

Born to Ride

@Matthias123 Ik heb gisteren toch echt zitten smullen van de chasse patate van Slagter hoor. Ik werd er bijna emotioneel van ;)

Na vandaag kan niemand meer zeggen dat froome die gisteren toegekende seconde compensatie nodig had, want hij heeft laten zien dat hij gewoon weg de sterkste klassement renner is.

Tom keurige overwinning. Quintana gelukkig tijdp verloren. En mollema tijd gewonnen op iedereen behalve froome in het klassement. Gelukkig zijn er nog tijdritten waar iedereen gelijk is :)

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart op het moment is hij dat zeker ja. Maar er is nog een week te gaan, en Mollema is alleen maar beter gaan rijden de afgelopen dagen. Als die deze lijn vast kan houden denk ik dat Froome toch wel een beetje nerveus kan gaan worden.

Vandaag was de dag van de ronde getallen.
Cavendish haalt zijn 30ste etappe zege.
Sagan haalt zijn 50ste top 10 notering in net geen 100 etappes.

Bij Cavendish is het niet de vraag, of hij ooit het record van merx gaat pakken, maar wanneer hij dit gaat doen.
Ik vraag me af of er ooit iemand is geweest die meer top 10 noteringen in zijn carrière heeft gehad in de tour de france als Sagan.

Op beide heren staat al jaren geen maat in de tour, en toch verbaasde het me toen de eerste zege van cavendish deze tour een feit was.

Kortom naar een heerlijk stukje wieler geschiedenis in de maak zitten kijken vandaag :)

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart om eerlijk te zijn vond ik de etappe vandaag verder maar vrij taaie kost. Pas op zo’n 20km ging er echt iets gebeuren en de rest van de tijd was het wachten, sparen en vooral niet verliezen, allemaal met het oog op morgen.

Wat morgen betreft gaat het denk ik wel smullen worden met de Grand Colombier op het programma, en dan nog een 1e cat klim voordat er vol in de afdaling richting de finish wordt gedoken.

@Paulvw ook ik vond aan het grootste deel van de koers niet veel aan, maar de statistieken aan het einde van de etappe zijn schitterend. Je hoort veel over de hoeveelheid etappes die Cavendish wint, maar ik heb niemand gehoord over de mijlpaal van Sagan.

Vandaag zal wel leuk worden, maar ik verwacht weinig spectacel, tot de colombier zal het gros nog wel samen zijn, halverwege de berg zal er een eerste schifting plaatsvinden maar de grote blijven makkelijk samen. Ze dalen samen af omdat ze nog een stukje vallei moeten oversteken willen ze niet alleen vooraan zitten. Op de laatste col zal er een aantal keer aan de boom geschud worden en zullen er enkele vooraan bovenkomen, maar ook hier geld na de afdaling ben je er nog niet, de kans dat je voorop komt en weg blijft in je eentje is klein, ben vooral benieuwd hoe mollema porte en froome dit gaan oplossen.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Leuke wedstrijd, maar de woorden die het best bij de wedstrijd horen zijn…
Voorspelbaar, aardig, inspiratieloos, majka en poels

Ik begrijp dat vandaag niet de ideale dag is om een aanval te doen, maar gewoon weg met de gele trui naar de streep rijden getuigt niet van een winnaars mentaliteit.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@birdheart Wegrijden om op het vlakke overreden te worden door de skytrein. Slimme winnaars vallen aan als het nut heeft.

Click. Click. Peace

En toen had Oleg Tinkov een probleem… 3x Sagan :) Ben benieuwd of die rijke stinkerd ook echt z’n portemonnee gaat trekken ;)

Helaas alleen de laatste 10km gezien. Uiteraard is het erg lastig om op basis daarvan een echt oordeel te geven, maar in eerste instantie ben ik geneigd te zeggen dat er een echte klimmer ook wel kans zou hebben gehad op dat laatste klimmetje, maar dan moet de koers wel hard genoeg zijn geweest om de rest eraf te poefen natuurlijk

@Paulvw de koers qua snelheid was hard zat. Kijk maar eens hoeveel moeite het sepp van marcke heeft gekost om te ontspannen en eigenlijk geen echte voorsprong pakt. Hij zat er gewoon door terwijl hij zoiets zou moeten kunnen. Maar ik denk dat de koers niet hard genoeg was om enkel de klassements mannen over te houden. Als sagan was overgebleven met de favorieten zou hij denk ik nog steeds de winnaar zijn.

Wat tinkov betreft volgens de Belgische media had hij van de week al gezegd dat het feest niet doorgaat ook al wint sagan 3 keer. Maar als er iemand veranderlijk is dan is het olegje wel.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart Olegje heeft morgen tijd zat om tijdens de rustdag zijn media-aandacht te krijgen en uit te mogen leggen of hij die stuivers op tafel gooit of niet ;)

@Paulvw stel hij gaat door, wie blijft er dan nog? En wie trekken ze nog voor een jaar aan? Het mooiste zou zijn als Sagan bleef, hij floreert bij de excentrieke oleg. Maarja die heeft volgens de geruchten een nieuw contract bij Bora. En een compleet nieuw team uit de grond stampen voor 1 seizoen lijkt me ook niet evident.
Jou gedachten hierover.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Was 16 juli jl. op terugreis vanuit Nice en heb toen de finish in Villars-les-Dombes bezocht. Het is dan toch wel appart dat je zo naast Tinkov kunt gaan staan, in wielerkleding omdat hij dagelijks een deel van de rit fietst. Hij stond daar in gesprek met Jekimov, vroeger nog actief in verschillende Nederlandse ploegen. Desgevraagd was die ook nog bereid wat Nederlands te spreken. De meeste toeschouwers hadden geen enkel idee welk illuster gezelschap daar stond te praten. Na de finish zie je Tinkov dan midden over straat richting finish wandelen. Als toeschouwer moest je dat echt niet proberen. Hoe het zij de Tour is nog steeds erg toegankelijk. Een leuk nieuw gezelschap in de Tour zijn de Sloveense supporters van Sagan. Het was toch weer een hele beleving.

Hen48

@Birdheart Ik denk dat als hij er nog een keer in stapt dat hij niet voor 1 seizoen instapt, maar voor een seizoen of 2 misschien wel 3. Volgend jaar houdt o.a. IAM ermee op en er zijn dus best wel wat renners voor handen die wel wat kwaliteit in huis hebben. Zo zou Clement nog mooi 1 of 2 jaar daar als wegkapitein door het leven kunnen als we hem dit jaar in de tour effe te keer zien gaan. Contador kan je met gepaste zekerheid wel afschrijven; die vertrekt naar Trek. Sagan zie ik er nog wel voor aan om nog nergens een krabbel te hebben gezet en te blijven.

Van mannen als Kreuziger of Majka heb ik nog niets gelezen over waar ze volgend jaar onderdak hebben.
Daarnaast is Oleg dermate puissant rijk dat hij er ook niet echt zn hand voor omdraait om bijvoorbeeld Nibali bij Astana op te halen. Die oogt de laatste tijd niet heel erg gelukkig, en met Aru daar op komst denk ik dat hij eieren voor zn geld kiest dan. Als hij daarbij ook nog eens bijvoorbeeld iemand als Adam Yates op kan pikken heb je toch al een aardig ploegje mannen die wel een koersje kunnen rijden. Verzamel daar nog wat goede knechten omheen en je hebt een ploeg waarmee je in de klassiekers en voor klassementen kan rijden.

Goed, je praat dan al gauw over een investering van enkele tientallen miljoenen waar hij financieel gezien nauwelijks iets voor terug krijgt, maar ja… Een rijke Rus doet wel vaker rare dingen. Waarschijnlijker is dan ook dat hij toch gewoon de stekker eruit trekt, of er moet een grote co-sponsor opstaan die daarna de ploeg voort wil zetten.

@Hulst klinkt in ieder geval als een geslaagd bezoekje dus :) De toegankelijkheid is inderdaad het leuke ervan, maar ook direct het kwetsbare. Dat zag je wel op bijvoorbeeld de Ventoux. Juist door dat open karakter en het pure plezier wat er vanuit gaat zonder ongezonde rivaliteit, dat maakt de sfeer bij een koers zo bijzonder. Helemaal als je een weekje op een berg bivakkeert. Dan zit iedereen in het spreekwoordelijke zelfde schuitje. Supergezellig altijd :)

@Paulvw wie blijft er dan nog over voor het nieuw te vormen doha cycling team . Vraag me trouwens wel af hoe Doha denkt een volwaardig team gaan samenstellen, en hoe serieus hun bericht genomen moet worden.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart geen idee, maar als je ziet waar Doha vandaan komt, dan heeft het weinig fantasie nodig om te bedenken hoe ze goede renners kunnen verkrijgen…
http://www.dohacycling2016.com/about-doha/

Daar zitten stuivers zat, en ze willen voor minimaal 5 jaar instappen, dus daar worden talenten en grote namen bij elkaar gezocht. Ik denk dan al snel aan bijvoorbeeld Aru die prima in dat team zou passen, maar ook Kelderman is daar vermoedelijk wel in beeld, misschien nog wat Russen, voor het knechten-werk… die krijgen hun ploeg wel rond hoor ;)

Wat een mooie omgeving fietsten ze vandaag en ook de komende dagen toch. jammer dat ik niet met vrienden mee kon die kant op. Vaak geweest, maar voelt altijd als een 2e thuis dat gedeelte van de Savoie/Haute Savoie. Vrijdag tussen vierdaagse feesten door zeker even kijken.

Not all who wander are lost

Wat een mooie omgeving fietsten ze vandaag en ook de komende dagen toch. jammer dat ik niet met vrienden mee kon die kant op. Vaak geweest, maar voelt altijd als een 2e thuis dat gedeelte van de Savoie/Haute Savoie. Vrijdag tussen vierdaagse feesten door zeker even kijken.

Edwin. op 20 jul 2016 19:28

Zelf de route en de omgeving ervaren blijft heerlijk. Afgelopen zondag “l’Etape du Tour” gereden op het parcours van de rit van zaterdag. Geweldig!

Het hoogtepunt van de etappe is nu, maar De topper van vandaag is nog wel Oliver Naesen
https://youtu.be/Zmor5f4QfNQ

Erg knap gereden van Mollema, zeker gezien het verlies van gisteren is dit uitstekend en biedt het weer perspectief naar de komende 2 dagen om de 2e plek te verdedigen.
Dumoulin heeft een prima tijdrit gereden. Misschien ietsjes laten liggen, maar zeker niet de 21 seconden die het verschil waren. Froome was vandaag simpelweg met afstand de beste renner in koers. Verder weinig opvallende uitslagen gezien eigenlijk. Quitana en Aru zijn misschien wel de meest opvallende renners vandaag. Quintana viel enorm tegen (alhowel dat al de hele tour het geval is, dus hoeveel valt hij dan nog tegen?) en Aru heeft zijn talenten weer laten zien. De agressie waarmee hij die laatste bochten echt aanviel verklapt wel hoeveel meer er nog in zou kunnen zitten op wat latere leeftijd.

Wat betreft morgen is Mollema zijn wegkapitein kwijt; Cancellara is afgestapt. Waarschijnlijk dat het niet veel verschil meer maakt deze laatste 2 dagen. Vanuit de start bij Albertville wordt er eigenlijk meteen al een klimmetje gepakt om daarna richting de Mont Blanc te trekken met onderweg een 1e, een 2e een buitencategorie en een 1e categorie als afsluiter. Op papier lijkt het een rit voor een ontsnapping voor mannen die deze tour toch nog iets willen laten zien. Ik voorspel dan ook een kopgroep met daarin heren als Voeckler, Clement, Barguil, Pozzovivo, of Bennett. Daarnaast zullen er mogelijk nog wat knechten mee willen springen en het is dus ook sterk afhankelijk van wie er weg willen rijden. Als dat bijvoorbeeld Nieve, Thomas of Henao is, zal er niemand achteraan rijden. Immers, Sky is dermate dominant en Froome staat zo ver weg, dat haal je niet meer in die 2 etappes. Waarschijnlijk dat Poels niet mag als meesterknecht zijnde. Froome heeft hem er duidelijk heel graag bij, dus die zal gewoon aan het werk moeten voor z’n geld ;) Als er bijvoorbeeld Valverde mee wil gaan springen, dan zal Sky dat niet toe willen gaan staan. Die staat te kort en als die groep 10 minuten pakt wordt het plots echt werken voor Sky.

Wat de klassementsmannen betreft verwacht ik geen grote verschuivingen. Mollema heeft vandaag laten zien zijn benen weer een beetje hervonden te hebben, waardoor hij Yates achter zich moet kunnen blijven houden. Porte heeft gisteren al behoorlijk diep moeten gaan, vandaag zag je dat al wel wat terug (alhoewel hij een prima tijd reed) maar ik denk dat hij morgen deze echt terug moet gaan betalen. Bardet heeft eigenlijk nog niet veel laten zien. Die heeft alleen niets verloren, maar zal uit eigen beweging waarschijnlijk niet in staat zijn om Mollema of Yates te bedreigen. 4:15 op Froome achterstand is daarvoor echt te veel. Hij zal misschien een half minuutje kunnen pakken als hij een geweldige dag heeft, en dan blijft hij op dezelfde plek hangen als waar hij nu zit.

Ik verwacht morgen dus weinig spektakel. Zaterdag is wat dat betreft wel andere koek. Dat is echt een etappe die uitnodigt om nog 1x alle registers open te trekken om te herstellen wat herstelt moet worden. Dat gaat er vermoedelijk eentje voor worden om thuis voor te blijven (en eerlijk gezegd, welke etappe is dat niet? ;) )

Plaats een reactie